A motorolaj elsődleges feladata a mozgó alkatrészek kenése, de fontos szerephez jut például a motor tisztaságának fenntartásában és a túlmelegedés megakadályozásában is. Éppen ezért az olaj szintjének rendszeres ellenőrzése, illetve esetleges utántöltése a te jól felfogott érdeked is. Már csak azért is, mert elmulasztása komoly (és költséges) meghibásodásokkal járhat. Bár egy tetszőleges benzinkúton pillanatok alatt elvégzik helyetted, nem árt, ha egymagad is képes vagy rá, hiszen bármikor kerülhetsz olyan helyzetbe, amikor nem számíthatsz külső segítségre. A következőkben a Consumer Reports útmutatója alapján mondjuk el, mit kell tenned.
Használd a pálcát
Mielőtt még bármit is csinálnál, mindenképp nézd meg a gyártó használati útmutatóját. Egyes újabb típusokban például elektronikus motorolajszint-ellenőrző működik, a manuális módszer így nem is opció. A következő lépésben győződj meg róla, hogy az autód vízszintesen parkol-e, illetve hideg-e a motorja, nehogy a felforrósodott alkatrészek véletlenül megégessenek (egyes típusoknál ugyanakkor azt javasolja a gyártó, hogy az olajszintet a motor felmelegedése után ellenőrizd). Ezután kikapcsolt motor mellett húzd ki a helyéről az olajszintmérő pálcát, hivatalos nevén a nívópálcát, egy ronggyal vagy papírtörlővel töröld tisztára, majd dugd vissza a helyére. Végül ismét húzd ki, és nézd meg, hogy az olaj meddig színezi el.
Ha nem tudod, merre keresd a pálcát, onnan ismerheted fel, hogy feltűnő színű, például élénksárga fogórészre van, melyet megragadva könnyen kihúzható a helyéről.
A nívópálcán többféle jelölés szerepelhet, ami valamilyen módon megmutatja a megfelelő olajszintet. Ez lehet két apró lyuk, egy L és H betű (low és high, azaz alacsony és magas), a MIN és MAX szavak, vagy egyszerűen csak egy keresztes mintákkal jelölt terület. Ha az olajos rész vége a két jel között, vagy a keresztezett területen belül van, akkor semmiféle tennivalód nincs. Ha viszont a minimális érték alá esik, utána kell töltened az olajat. Arra, hogy miként, még visszatérünk később.
Ne felejtsd el szemrevételezni az olaj színét sem. Barnának vagy feketének kell lennie, ha viszont világos, tejszerű megjelenésű, az azt jelzi, hogy hűtőfolyadék szivárog a motorba. Figyelj oda a fémrészecskék jelenlétére is, amelyek belső motorkárosodásra utalhatnak. Amennyiben az utóbbi két hiba valamelyikét tapasztalod, ne kísértsd a sorsot, inkább a vidd szervizbe az autót (hűtőfolyadék-szivárgás gyanúja esetén csakis vontatva!). Ha azonban minden rendben van, töröld le a mérőpálcát, csúsztasd vissza a helyére, zárd le a motorháztetőt, és kész is vagy.
Töltsd újra
Az utántöltéshez a gyártó által javasolt minőségi kritériumoknak megfelelő olajat válassz – lehetőleg olyat, amilyet korábban is használtál. Maga a művelet szerencsére rendkívül egyszerű: először csavard le az olajbetöltő kupakját, amely általában a motor tetején található, majd öntsd a nyílásba az olajat. Mivel a túltöltése káros lehet a motor számára, ne vidd túlzásba. Kellő óvatossággal járj el: kezdésnek próbálkozz úgy félliteres mennyiséggel.
Ezután várj egy percet, majd újra ellenőrizd az olaj szintjét. Ha még mindig a minimális jelzés alatt van, adj hozzá további fél litert. Hacsak a motor nem szivárog és nem „eszi” az olajat, nem valószínű, hogy ennél többre lenne szükséged. Ha mégis, lassan tölts rá egy újabb adagot, majd ismételten ellenőrizd az olajszintet, és ha eléri a kívánt mennyiséget, csavard vissza a kupakot.
Apropó, az megvan, hogy mi történik, ha üres tankkal autózol?