Sajnos nem új keletű dolog, hogy kamu Facebook-oldalak vouchereket sorsolnak ki megosztásokért (a számítógépes biztonsággal foglalkozó Graham Cluley például már tavaly szeptemberben is beszámolt csalásokról), a napokban viszont a hazai FB-felhasználók közt is újra nagyon erős aktivitást mutatott a jelenség. Mivel aránylag egyszerű észrevenni a csalók trükkjeit, így elmondjuk, mire figyeljen. Elsősorban persze arra, hogy ne kattintson ész nélkül semmire, bármilyen kecsegtető a nyeremény, mert úgy fog járni, mint Oravecz Nóra organikus Coelho-generátor (újabban közösségimédia-menedzser), aki szintén benézte.
Nem általános, de elég gyakori trükk, hogy az oldal neve első látásra megegyezik ugyan egy nagy, megbízható légitársaságéval, de ha jobban megnézi, látni fogja, hogy a csalók - mivel valamennyire kénytelenek megkülönböztetni magukat - pontot tesznek a név után (például Emirates Air.), így ha ilyet lát, kezdjen el gyanakodni. Ez történt pár nappal ezelőtt is (az oldalt időközben törölték), a poszt viszont olyan szép karriert futott be, hogy a magát közösségimédia-menedzsernek nevező Oravecz Nóra is megosztotta. A felhívás egyébként a legtöbbször elég tömör: lájkolni kell vagy magát az akciót hirdető oldalt vagy egy másikat, és meg kell osztani a posztot (illetve opcinálisan be kell írni hozzászólásban, hogy Thank You, azaz Köszönöm).
Mivel sokakkal fordulhat elő, hogy első lelkesedésükben kapásból a megosztás gombra nyomnak ahelyett, hogy utánanéznének az ígéret hitelességének (elég csak a vagyonát szétosztó Zuckerbergről szóló posztok alatti kommentekben látni a hozzászólók nevét és címét), így most az alábbi galéria segítségével próbáljuk elmagyarázni, mit kell megfigyelnie egy Facebook-oldalon, ha szeretné megtudni, mennyire hiteles.
De ez miért jó a csalóknak?
Mert ha összejön több tíz- vagy akár százezer lájkoló, akkor utána fogják és eladják az oldalt. A csalók pedig persze nem csak repülőjegy-vouchereket ígérő oldalakat üzemeltetnek: az Index épp a napokban egy részletes cikkben taglalta ezt a jelenséget, a keresletet pedig jól mutatja, hogy a hírportál Facebook-oldaláért egymillió forintot is kínáltak. A "megosztásokkal" növekedő oldalak értéke egyébként épp azért magas, mert nem kamu felhasználókkal töltik fel őket, hanem valós (és nyereményre éhes) valódi felhasználók tódulnak oda, önként felajánlva a legbizalmasabb személyes adataikat. Miután megtörtént az adásvétel, a vásárló egyszerűen átírja az oldal nevét arra, amire szeretné, majd nekiállhat reklámozni a saját szolgáltatását az addig feliratkozott tíz- vagy százezreknek – ahogy korábban már bemutattuk ebben a cikkünkben is, ahol a vörösiszap áldozataiért aggódó tömeg egyik napról a másikra hirtelen olcsó szállások hirdetéseivel találta szembe magát.
És mit szól mindehhez például az Emirates Air?
Ha már Dubaj hivatalos nemzetközi légitársaságával (illetve a nevüket használó csalók) példájával mutattuk be, mire figyeljen, megkérdeztük a céget is, hogyan viszonyulnak a hasonló nyereményjátékokhoz és Facebook-oldalakhoz – ők azonban sajnos nem kívánták kommentálni az esetet.
Ami viszont biztos: így valódi voucherhez senki nem jutott sem az Emiratestől, sem máshonnan. Úgyhogy – bár megértjük, hogy nyerni jó dolog –, ha tényleg minden álma egy repülés, akkor a megosztások helyett spóroljon egy kicsit: olykor olcsóbb a repülőjegy európai városokba, mint egy vonatjegy Pécsig.