A Forbes nemrég publikált egy listát, amelyen a tizenöt legtöbbet érő márka neve található. Ebből kiderül, hogy az Apple végzett az első helyen – számításaik szerint 145,3 milliárd dollárt, azaz közel 40 ezer milliárd (úgy, úgy, 40 billió) forintot ér. Itt az összehasonlítás kedvéért megjegyezzük, hogy a tervek szerint Magyarország jövőre ennek kevesebb mint feléből gazdálkodik majd. A második helyen a Microsoft áll, amely tavalyhoz képest 10 százalékkal értékesebbé vált , a dobogó harmadik fokára pedig a Google került – ha utóbbit venné meg, szinte forintra pontosan egyéves magyar költségvetést kéne fizetnie érte. A lista folytatásáért és a részletekért, olvasson tovább.
Tarolt az Apple
Az Apple egyedül annyit ér, mint a második és a harmadik helyezett együtt, ami nem csoda: ötödik éve vezeti a listát és 2014 negyedik negyedévében közel 75 millió okostelefont adtak el. 2011 óta ez volt az első olyan időszak, amikor eladásban megelőzték a Samsungot, ami azért is fura, mert harmadannyit (324 milliárd forintot) költöttek tavaly reklámozásra, mint a vetélytárs. A Forbes szerint a cég inkább az elvakult fanjaira támaszkodik, semmint a hirdetésekre.
Egyébként megérdemelt a győzelem, hiszen az Apple az elmúlt 15 évben forradalmasította az ipart az iPhone, az iPad, az iPod és az iTunes segítségével. Most épp az okosórák vannak porondon, amelynek beszerzését egyáltalán nem érezzük égetőnek. Az elvárások egyébként magasak: a tervek szerint 8-15 millió darabot adnak el belőle az első egy évben (ez jövő áprilisban kiderül) és a számítások szerint 2017-ben az Apple bevételeinek 10 százalékát ez adja majd.
Helyezés | Cég neve | Márkaérték (milliárd dollár) | Változás az előző évhez képest (%) |
1. | Apple | 145,3 | +17 |
2. | Microsoft | 69,3 | +10 |
3. | 65,6 | +16 | |
4. | Coca-Cola | 56 | 0 |
5. | IBM | 49,8 | +4 |
6. | McDonald's | 39,5 | -1 |
7. | Samsung | 37,9 | +8 |
8. | Toyota | 37,8 | +21 |
9. | General Electric | 37,5 | +1 |
10. | 36,5 | +54 | |
11. | Disney | 34,6 | +26 |
12. | AT&T | 29,1 | +17 |
13. | Amazon.com | 28,1 | +32 |
14. | Louis Vuitton | 28,1 | -6 |
15. | Cisco | 27,6 | -2 |
A vezetőváltáson átesett Microsoft kilépett a ciki kategóriájából (amelybe egyébként még csak nem is a konkurencia, de a saját felhasználói kategorizálták), most például a HoloLens-re gyúrnak. „Azt akarjuk, hogy az emberek ne rákényszerüjenek a Windows-ra, hanem szeressék azt” – nyilatkozta Satya Nadella vezérigazgató a januári Windows 10-et bemutató eseményen – az új operációs rendszer egyébként idén nyártól lesz elérhető. Elég magasra tették a lécet: azt akarják, hogy 2018-ra már egymilliárdan használják azt.
Ki kerülhett be a listába?
Több mint 200 globális céget vizsgáltak, a feltételek között pedig szerepelt, hogy legalább minimális jelenléte legyen az Egyesült Államokban (emiatt például a Tencent és a Vodafone kiesett). A top 100 egyébként 15 országból kerül ki és 20 iparágban van jelen. A legtöbb cég az Egyesült Államokban található, ezután jön Németország (9 cég), Japán és Franciaország (7-7 vállalattal). 17 technológiai cég van köztük, a gépjármű, illetve a fogyasztási cikkek iparága pedig 13 céget delegált a listába. A legnagyobb fejlődést a Facebook érte el: a tavaly értékéhez képest több mint 54 százalékkal nőtt a márka értéke. Márciusban közel egymilliárd aktív felhasználója volt – ezeknek 83 százaléka az Egyesült Államokon kívülről származik.