SZÜLŐSÉG

Hat alternatív iskola - nagy vonalakban

2017. február 22., szerda 12:07

Már az alternatív iskolák bemutatkozásának facebookos meghirdetésekor látszott, hogy itt valami nagyon aktuálisra tapintottak a szervezők, és akkora lesz az érdeklődés, amit nehéz kordában tartani. Iszonyú sok érdeklődő jelölte be, hogy ott akar lenni a Pagony könyvesboltban a szombati eseményen. A szervezők előtt kalapot le, rögtön észlelték a hatalmas érdeklődést, ezért két turnusba szervezték a résztvevőket, a regisztrációhoz kötött jelentkezésekkel pár óra alatt be is telt a kétszáz hely. A tömeges jelentkezés miatt streamelték is a bemutatkozásokat, a videókat ezen a linken lehet megnézni.

Ezek a szomorú tények. Hogy miért szomorúak? Mert az állami rendszer iskolái annyira kihúzták egyeseknél a gyufát, hogy a még óvodás korú gyerekek szülei elképzelni sem tudják, hogy betegyék a gyereket az állami húsdarálóba. 

A szombat délután tehát az alternatív iskolák bemutatkozásáról szólt a Pagonyban: hat iskola képviseltette magát, velük kisebb csoportokban ismerkedhettek a szülők, bárki kérdezhetett, és kapott is rá választ azonnal. 

A bemutatkozáson részt vett egy Waldorf iskola, egy Montessori, a Rogers, a Tág Világ, a Lauder Javne és a MOA. 

És hogy mitől alternatív egy iskola?

Szinte minden alternatív iskoláról el lehet mondani, hogy próbál egyénre szabottan, differenciáltan oktatni, vagyis minden gyereket saját képességei szerint végigvezeti a tananyagon. Jellemző még ezekre az intézményekre, hogy minimum alsóban, illetve negyedik osztályig -van ahol ennél tovább is – csak szöveges értékelés létezik, nincs osztályzat.

Valahol azért százalékosítják a tudást, de a szöveges értékelések minden esetben építő kritikát fogalmaznak meg, melyek megerősítik a gyereket, és nem arra fókuszálnak, hogy mit nem tud a gyerek.

shutterstock 153671990

A projektalapú oktatás is szinte minden itt megjelent alternatív iskola oktatási stratégiáját képezi, illetve a kis létszámú osztályok is hozzájárulnak a hatékonysághoz. Több iskolában kiemelték a választás és a döntés szabadságát, valamint azt, hogy ezzel hogyan kell megtanulni élni. A tanulás iránti belső motiváció kialakítása, és az egyénre szabott, leghatékonyabb tanulásstratégia kiválasztása is fontos kérdés ezekben az intézményekben.

A Waldorf kivételével mind az öt iskola a Nemzeti Alaptantervet (NAT) követi, vagyis a tananyag ugyanaz, mint egy állami iskolában, csak a módszerek mások.

És a pénz: igen, a piszkos anyagiak. Rossz hírünk van: az összes iskola fizetős, annyi a különbség, hogy a Waldorfban a tandíjat támogatásnak nevezték el. 

Tág Világ

Tág Világ iskola Óbudán, a Pais Dezső utcában található. 80.000 forintot kell kicsengetni havonta (12 hónappal kell számolni), amiben az étkezés még nincs benne. Rendkívül szimpatikus iskola, kis létszámú osztályokkal, NAT-tal, de a tudást természetesen alternatív módszerekkel próbálják a gyerekek fejébe tölteni. Kézműves foglalkozásokkal segítik a finommotorika fejlesztését, és az írás-olvasást is késleltetve tanítják.

Nyolc osztályos, általános iskolai rendszerre épül, nagy hangsúlyt fektetnek a mozgásra is, amit pl. a matekórába is beépítenek. Fél 9-kor kezdődik az oktatás, 8 órától egy fél órás ráhangolódással igyekeznek a gyerekek figyelmét elnyerni.

Sőt! Az első osztályosoknál rendszeres vendég egy kutya is, akinek a tanítónő a gazdája. Nem terápiás kutya, de így is nagyon sokat segít a gyerekeknek, pl. ha egy kevesebb önbizalommal rendelkező gyerek számára gondot okoz a hangos szövegolvasás, akkor a tanítónő azt mondja neki, hogy olvassa fel a szöveget a kutyának. És a gyerek odaül a kutya mellé, és elkezd hangosan olvasni.

A „felvételi” egy konstruktív, ismerkedős játék a gyerekkel, aminek keretében meg tudják állapítani, hogy iskolaérett-e. A második körben a szülőkkel is beszélgetnek a pedagógusok.

Nyílt napok: március 7. kedd, 8. szerda 8:30 -12:30, ezen a linken lehet regisztrálni.

MOA

MOA Magán Általános Iskola szintén Óbudán van, most vásároltak egy új épületet, szeptemberben már itt kezdődik majd az oktatás. Rendkívül kis létszámmal, nyolcfős osztályokkal képviseltetik magukat az alternatív iskolák között. Vállalt feladatuk a részképességek területén érintett, továbbá érzékszervi, beszéd és enyhe értelmi fogyatékkal élő gyerekek és a kiemelkedő tehetségűek támogatása is: nyolc gyerekből kettő egyik vagy másik okból megkülönböztetett figyelmet igényel és kap az osztályban..

A gyermekközpontúság, érzékenyítés és az integráció a legfontosabb ismérve az intézménynek, amely szintén a NAT-ot tanítja, a rendezvényen bemutatkozó iskolákhoz között egy hagyományosabb vonalat képviselve (45 perces órakeretben, a gyerekek életkori sajátosságait, érdeklődését figyelembe vevő rugalmas időráfordítással, frontális, csoportos, páros, egyéni és differenciált óraszervezéssel, hagyományos tantárgyakban gondolkodva).

Az éves munkát egy-egy több témanap és témahét teszi még színesebbé, támogatva ezzel a széles látókör kialakulását, a témafeldolgozások során a közös gondolkodás, az együttműködés lehetőségének biztosítását vegyes életkorú csoportokban. 90.000ft/hóért azért valamivel alternatívabb módszereket várnánk, de cserébe legalább az angol nyelvet kiemelten oktatják, és van egy newcastle-i testvériskolájuk is. A tervek szerint ősztől 9-kor fog kezdődni az oktatás, nincs házi feladat és iskolatáska sem.

Nyílt hetek: február 27 - március 02.; március 27 - március 30.; április 24 - április 27.; május 22 - május 25.

Lauder Javne

Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola 13 évfolyammal várja a gyerekeket, ebből a kilencedik egy nyelvi-informatikai év, amellyel a használható idegennyelv-tudást és számítástechnikai ismereteket biztosítják a fiataloknak. Egy ilyen évfolyam minden iskolában elférne. A matekot a ludens logikai játékprogrammal tanítják, de van drámajáték, különböző stratégiai játékok.

Az évfolyamok projektalapúak, harmadik osztályban például egy falut alapítanak a gyerekek, és az év folyamán minden tantárgy eköré szerveződik. A judaisztikát már első osztálytól tanítják heti egy órában, másodikban bejön a héber. Fontos, hogy az év közbeni szüneteket a zsidó ünnepek alapján adják ki, így pl. ősszel igen sok hosszú hétvége van, amire jó, ha fel tudnak készülni a szülők.

Negyediktől tanítják az angolt, a többi idegennyelvet gimnáziumtól. Max. 22 fős osztályok vannak, elsőben 3 osztály indul, amiket ötödiktől két osztályra vonnak össze: negyedik végén elbocsátanak pár gyereket, az értékeléseket a tanárok pontozás alapján készítik el, melyben a gyerek tudása mellett szociális tevékenységeit is értékelik. Elég nagy törést okozhat egy negyedikes gyerekben, ha „kirúgják” egy iskolából, szóval erre azért fel kell készülni lelkiekben.

Az első évfolyam jelentkezési határideje március 6., a felvételi egy játszóházas foglalkozás, ahol pedagógiai szakemberek, az iskola pedagógusai nézik meg, hogy iskolaérett- e a gyerek. A játszóház március 19-én, vasárnap van, az iskola oldalán kell regisztrálni, ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

A tandíj itt 850.000ft/év első osztályban, majd fokozatosan csökken, 11-12. évfolyamban 600.000 Ft. A Laudernek van óvodája is, ami szintén nagyon közkedvelt.

Rogers

Rogers Iskola a 11. kerületben található, nyolc osztályos általános iskolát kínálnak a gyerekeknek. Alternatív kerettantervük tejes mértékben a NAT-ra épül. Az alapítványi támogatás összege 891.000 forint/11 hónap, ami havi 81.000 forintot jelent.

Az iskola legfőbb célja a szociális kompetenciák fejlesztése, kompetenciaalapú oktatás. A választható tanórák és általában, a döntés és választás szabadsága a legjellemzőbb erre az iskolára. A szabályokat közösen hozzák, és már első osztálytól tanítják a gyerekeket a kommunikációra: hogyan kell beszélni és hogyan kell meghallgatni a másikat.

Itt is fél 9-kor kezdődik a tanítás és fél négyig tart. Az alsóbb évfolyamokban a különböző kultúrkörökkel ismerkednek a gyerekek, mindezt komplexen, több tantárgyat bevonva. Ötödik osztályban a tanulásmódszertannal is megismerkednek a gyerekek, a több módszer közül ki tudják választani, hogy nekik melyik a leghatékonyabb.

Felsőben már komoly mestermunkát kell leadni anyaggyűjtéssel, kutatással, prezentációval. A felvételihez segítség lehet egy tízalkalmas találkozó, ami nem kötelező, de segít a kölcsönös ismerkedésben. Itt a gyerekek iskolaérettségét nézik, a szülőknek pedig egy tematikus beszélgetésen kell részt venniük.

Az ismerkedő játszóház márciusban lesz, a honlapon lehet jelentkezni. Nyílt nap: március 7. Ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

shutterstock 342056504

Csillagberek Waldorf iskola

A bemutatkozáson a Csillagberek Waldorf Általános Iskola is jelen volt. Hitvallásuk dióhéjban az antropozófia alapú világnézet, vagyis abban hisznek, hogy a leszületett emberek bizonyos életfeladattal jönnek, és az iskola ezt a feladatot segít megtalálni és megvalósítani.

Saját kerettanterv szerint tanítanak, ami azt jelenti, hogy a tanított anyag tartalma is eltér a NAT-tól, nem csak a pedagógiai módszer. Művészeti iskola, nagy hangsúlyt fektet a kézműves tevékenységekre, melyek által a gyerekeket fizikailag is fel tudják készíteni a tanulásra, illetve meg tudják vele könnyíteni a fejlődést. Epochális rendszerben tanítanak, vagyis tömbösítik a tantárgyakat: pár hétig írnak, pár hétig matekoznak, stb. A mozgást euritmiával tanítják, mely egyfajta mozgásművészet.

Nincs osztályzás, csak szöveges értékelés, nincs tankönyv, és egy tanár tanítja a tantárgyakat, amellyel lehetővé válik a komplexitás, visszautalás. A Waldorf egyik legfőbb ismérve a szülőkkel való szoros együttműködés és kommunikáció, havonta rendeznek szülői esteket, és nyáron a szülők összefogással újítják fel a gyerekek tantermeit, stb.

A támogatás összege havi 40.000 forint napközivel együtt, ehhez jön még az étkezési hozzájárulás. A felvételi itt is egy játék keretében, fejlesztőpedagógussal együtt történik, és természetesen a szülőkkel is elbeszélgetnek. Ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

Montessori

És végül, de nem utolsósorban a 2004-es alapítású Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnázium is bemutatkozott az összejövetelen. Az alapítványi iskola a NAT-ot oktatja Montessori-módszerrel. Az egyik legfontosabb jellemzője az iskolának a differenciált oktatás. A gyerekek 15 fős csoportokban tanulnak a Montessori-eszközkészlettel, mely segíti a tananyag elsajátítását és rögzítését.

Itt is fontos a választás és a döntés szabadsága már első osztályban is, pl. ők alkotják meg szabályaikat. Maria Montessori, aki eredetileg gyermekorvos volt, és csak később kezdett el foglalkozni a pedagógiával, azt vallotta, hogy a gyermek önálló, érdeklődéssel és speciális képességekkel rendelkező lény, akinek vágya, hogy tanuljon, ismereteket szerezzen. Ebben minden támogatást megkapnak az iskolában.

Fél 9-kor kezdődik a tényleges tanítás, előtte beszélgetnek a gyerekek. Nincs házi feladat és iskolatáska, és nagy hangsúlyt fektetnek a humán tárgyakra. Negyedik osztályig szöveges értékelést kapnak a gyerekek, ami elsősorban pozitív megerősítés feléjük. 12 osztályos rendszerben tanítanak, elsőbe iskolaérettségről szóló igazolással lehet bekerülni. 2-12. osztályba pedig felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük a gyerekeknek, és egy hét próbaidő után „véglegesítik” őket.

Iskolai előkészítő foglalkozások: február 27., 28., március 1., 2., 3.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.02.22 14:51:43durcas.hu

    Én ezek közül a MOA-t ismerem személyesen, magam is pedagógus vagyok, és kifejezetten előnynek találom, hogy itt nem ezoterikus, vallási vagy egyéb speciális vonalra fűzték fel az oktatást. Persze erre is szükség van, de szerintem az jó, ha egy iskola egyszerűen csak gyerekközpontú, és jól illeszkedik a magyar oktatási rendszerbe, annak minden hátránya nélkül. És az is tény, hogy ügyesek a speciális igényű és tehetséges gyerekek oktatásában, de amelyik pedagógus jó ebben, az átlaggyerekekből még többet ki tud hozni. Én ajánlom ezt a sulit mindenkinek, az átlaggyerekeknek különösen, csak az a fránya tandíj ne lenne.

  • 2017.02.22 15:21:45wmiki

    Végre!
    Az jó, hogy egyre jobban terjednek az olyan intézmények, ahol nem a tudomány nevű szekta dogmáit magoltatják.
    Csak így tovább.

    Ami fura, hogy erről az index nevű propaganda portál is beszámol, pedig ők aztán a végsőkig tagadják az igazságot.

    Lesz cikk arról is, hogy a védőoltásoknak van mellékhatása, létezik szeretet, vagy isten, esetleg, hogy nem minden menekült több diplomás mérnök, aki megduplázza a GDP-t?
    Vagy ezeket még túl korai lenne beismerni?

  • 2017.02.22 15:31:57kriszti69

    Az itt szereplo iskolak kozul szemelyes elmenyeim:
    - Lauderben a gyerekek taskajat a tanarno az ablakon dobta ki, mert nem tetszett, hogy nincs eleg rend az osztalyban
    - a Montessoriban a felevkor 5-os gyereket ev vegen elhuzta a tortenelem tanar, hogy meg egy evet fizessen a szulo, hiszen alig jar oda gyerek
    - az egri Waldorfban pedig az igazgato lefigyelte a gyerekek sms-eit fel even at...
    Es az alternativ iskolak ellen vegkep nincs jogorvoslat! Vigyazzunk!

  • 2017.02.22 22:54:50elemes

    @kriszti69:

    szar lehet a férjednek.

  • 2017.02.23 12:52:28Zhodiák

    És azt tudja esetleg valaki, hogy a MOA-ban mennyi a tandíj? A honlapjukon nem találtam meg, e-mailre nem válaszolnak, telefont nem vesznek fel....bár lehet, ezek után hagyni is kellene.....

  • 2017.02.23 14:32:30Mate12345

    @wmiki : Az a szomorú, hogy nem vagyok benne biztos, hogy trollkodsz.

  • 2017.02.23 18:29:47duwy

    @Zhodiák
    Benne van a cikkben...

  • 2017.02.23 18:49:34plüssmaci

    Montessori van ingyenes is, pl. az I. kerületi Batthyány Lajos Általános Iskola. Mindig indul egy normál és egy Montessori osztály.

  • 2017.02.24 15:26:22cardiobascuralis

    Kutya, AKI?
    Te hol a faszomban tanultál magyarul, idióta barom cikkelkövető?
    Kérd vissza a tandíjat.

    A bj szignó a blowjob rövidítése, ez volt az a mód, ahogyan az Indexhez kerültél újságírónak?
    Mert szakmai alapon biztosan nem.

  • 2017.02.26 18:13:42jure99

    Én egy MOA sulis szülő vagyok. 3 diplomás jogászként okos, értelmes nagyfiamat egy budaörsi versenyistállóba írattam be. Az osztályban a 3. osztály végére 30 gyerekből 13 pszichológushoz járt. Ez azon a szülői fórumon derült ki, melyet az egyik tanárnő gyerekekkel való megalázó bánásmódja ellen tartottak. és a kirúgását követelték. Fiam kitűnő volt, de 9 éves nagyfiúként minden reggel sírva indult. Ha kérdeztem mi a baj, nem tudott konkrétumokat mondani. Sportokból és matekból kiemelkedően jó képességű, voltak barátai, mégis azt mondta, hogy ő nem bír tovább ide járni. Átvittem egy II. kerületi rózsadombi iskolába, ott az osztálylétszám csak 14 fő volt. Gyermekem itt is kitűnő lett, a félévi bizonyítványt az osztályfőnök úgy adta át neki, hogy sajnálja, hogy messze nem hozza ki magából a maximumot. Gyermekem nem értette, és ezt én sem tudtam neki megmagyarázni, hogy ez mit jelent. Negyedik osztályos, de az ötödikes mateknál tart. Erre azt mondta, hogy ez egy állami iskola, ennek a "kezelésére" ők nincsenek felkészülve. Én úgy gondolom, hogy egy tehetséges gyereket tanítani kell, nem pedig kezelni. Félévkor átjött a MOA-ba. Itt tudnak differenciáltan és érdekesen tanítani, elfogadják a gyermekek különböző érdeklődését, egy elfogadó és befogadó, igazi szeretetteljes közösségbe került. Ahol a gyengébbeket segítik, a valamiben erősebbeket pedig szárnyalni engedik. Kisebbik fiam iskolaválasztása nem kérdés ezek után. Remélem, mire fiam nyolcadikos lesz, a MOA 12 osztályos suli lesz.

  • 2017.02.26 18:35:31jure99

    Gyermekem amióta a MOA-ba jár, minden nap örömmel és várakozással telve megy be a suliba. Nincs házi feladat, mert órán háromszor annyit tanulnak, mint az állami iskolában. Nincs iskolatáska cipelés, mert van hely bent az osztályteremben a tankönyveknek. Tudnak úgy tanítani, hogy az egyéni képességekre tekintettel legyenek. Igazi barátai lettek. Sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyerekek nemcsak a MOA-ban, hanem az állami iskolák osztályaiban is vannak, csak az a különbség, hogy a MOA-ban elfogadják és segítik őket, a tanárok ezt tanítják a gyerekeknek is. Az állami iskolában pedig a gyerekek csúfolják őket, a tanárok pedig azt sugallják feléjük, hogy nem itt lenne a helyük. Szülőként pedig boldog vagyok, hogy visszakaptam a gyermekem, ismét jókedvű, mosolygós, és mostmár tudom, hogy teljesítménykényszer nélkül is lehet tanulni. Eddig - 4 éven át - minden estét a házi feladat kikérdezésével és a másnapi dolgozatra való felkészüléssel töltöttünk. Hétvégén sokszor azért nem mentünk sehová, mert tanulnia kellett. Mióta a MOA-ba járunk, ezek megszűntek. Végre Anya lehetek, nem pedig házitanító. Végre igazi hétvégi családi programokat szervezhetünk, elutazhatunk, mert fel sem merül, hogy az iskola miatt ez lehetetlen. Gyermekem amellett, hogy sokkal több tudást kap, lelkileg teljesen kiegyensúlyozott lett, én meg végre nem MUMUS, hanem, Anya lehetek az életében.

  • 2017.03.18 20:23:23van benne valami

    Hát nem tudom, hogy a hozzászólásommal kinek a szellemi színvonalát célozzam meg, de van egy-két gondolatom.
    Az iskolát a szülő vagy egyszerűen a fizikai távolságok (falusi kis iskola) határozzák meg. Aztán egyre kevesebb szülő van képben, hogy mit jelent az hogy oktatás-nevelés, saját nevelési kudarcait vetíti ki az iskolára. Az iskola is ezt teszi természetesen, csak fordított irányban.
    Indítsunk olyan iskolát, ami a gyereknek jó, szabadon fejlődik, a saját ütemében halad s hasonlók... Nem rossz, van benne fantázia... ha partnere tudsz lenni a gyerekednek iskolán kívül is és lassan bevezeted a való világba - úristen mit írtam ide - , mert ezek az alternatív iskolák nagyon csalósak, sikerorientáltak, minden szempontból, de ha megkaparjuk a felszínt, akkor már máshogy fest a dolog. Nem biztos, hogy akkor teszel jót, ha első "hisztire" új megoldást keresel.
    Tele vannak az iskolák SNI és BTMN diákkal, akik oldalnyi listával érkeznek a tanácsadókból - milyen jól meg lehet ebből élni - hogy miből és milyen mértékig kérhető számon a gyerektől a tananyag és ez már gimnáziumban is. "felmentése van" kötelező érettségi tantárgyból, ez szerintem nevetséges, ő ne érettségizzen, aztán ő építi a házadat, képvisel egy tárgyaláson, ne adj isten ő fog téged megoperálni. Az oktatásnak nem individumokat kell nevelnie, de nem is szürke közkatonákat, hanem olyan embereket, akit majd kitermelik a te nyugdíjadat!
    A társadalom (TE) irányítod az oktatást, vagy az oktatás irányítja a társadalmat? Ezt úgy kezeljük mintha ezek diszjunkt halmazok lennének, pedig nem azok. Te is oktatsz-nevelsz a magad szintjén, mindenki másképp csinálja, és meg van győződve az igazáról és tetteinek helyességéről - amikor esküszöl egy tuti konyhai receptre....s az iskolának is be kell töltenie társadalmi szerepet, na szerintem itt csúsznak el a dolgok!

Blogok, amiket olvasunk

MTT Bionikus generátor, avagy így működik az elektromos angolna

Az elektromosságot az állatvilág egyes tagjai is előszeretettel használják. De hogyan csinálják? Hogyan működnek a természet áramfejlesztői?

CSAJOK ÉS PASIK A pénzes csávót választotta helyettem

A csajok a legjobb pasikat válogatják ki, a maguk módján. Ehhez néha egyértelmű igényeket fogalmaznak meg magukban, amikről te csak a legvégén értesülsz.

HATÁRÁTKELŐ Anglia a Brexit után már nem ugyanaz

Milyen messzire érdemes még kergetnünk az álmainkat? Most úgy érezzük, csöbörből kerültünk vödörbe. Merre tovább? Kell-e lépni? Irány Kanada? Dilemmák Brexit után.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés