SZÜLŐSÉG

Vannak gyerekbarát alternatívák cukros üdítők helyett!

2016. május 19., csütörtök 14:20

Pár évvel ezelőtt egy életre szóló hibát követtem el. Kislányom, aki akkor nem volt több kétévesnél, megkóstolta az egyik szülők és gyerekek körében nagy ismertségnek örvendő narancssárga löttyöt, ezzel magunkra szabadítva cukrozott üdítők vs szülők örök csatáját.

Mert ezek után hiába kínáltam vízzel, csak heves fejrázás volt a válasz, és mindig csak édes lónyálakat követelt. Persze az élelmiszerüzletekben ezek az italok pontosan a gyermekek szemmagasságában vannak elhelyezve, szóval ember legyen a talpán, aki minden esetben, minden körülmények között le tudja beszélni hisztiző, földön fetrengő sarját az efféle innivalókról.

Ezen tapasztalatokra támaszkodva kezdtem kutatni, hogy mivel lehetne helyettesíteni a cukros italokat egészségesebb, mégis az ízlelőbimbók számára élvezetesebb élményt nyújtó alternatívákkal.

De miért ne igya, ha szereti?!

Előtte vegyük sorra, miért nem ajánlatos a cukrozott üdítők fogyasztása; ezek az italok feleslegesen sok szénhidrátot (egyszerű, finomított cukrokat) tartalmaznak, amelyek amellett, hogy hizlalnak, el is veszik az étvágyat, ezért a sok felesleges cukor elfogyasztása után a „normális ételt” már nem is kívánja a gyerek.

Manapság az egyik leggyakoribb egészségügyi probléma az elhízás, sajnos a gyerekek körében is, és a cukorbetegség kialakulásának kockázata is nő. 

Továbbá növelik a koleszterinszintet és az ízlelést is negatívan befolyásolják, hiszen minél édesebb dolgokat fogyaszt valaki, annál inkább szeretne még cukrosabbakat, és már benne is vagyunk a 22-es csapdájában.

Mindezen felül fogszuvasodáshoz is vezet a cukrozott üdítők fogyasztása – ki ne látott volna olyan gyereket, akinek már pár éves korában feketéllettek az első fogai a folyamatosan, a folyamatosan cumiból nyammogott cukros üdítő -illetve teafogyasztástól.

Sajnos a száz százalékos gyümölcslevekben is van cukor, még ha gyümölcscukor is, és ezek is ártanak a fogzománcnak, hiszen a gyümölcsben lévő savak is rombolják azt, ezért csak óvatosan velük!

Kislányom fogorvosa például azt javasolta, hogy ha mindenképpen édes innivalót vagy gyümölcslevet szeretnék itatni vele, akkor az legyen egy-egy étkezéshez kötve, utána pedig fogmosás!

Azt már csak én teszem hozzá, hogy a legjobb, ha étkezés után kapja meg az üdítőt, és akkor az étvágy is megmarad. A fogmosással viszont várnunk kell legalább fél órát, hiszen a fogzománc szempontjából nem szerencsés, ha közvetlenül a savas behatás után kezdjük el dörzsölni, ezzel ugyanis még nagyobb kárt okozhatunk.

Na, de mivel itassuk a gyereket a cukros italok helyett?

Természetesen az egyhangú vélemény az, hogy vízzel. Haha. 

Ha már elkövettük a hibát, és a gyermek rákapott a lónyálra, akkor tudjuk, hogy ez nem olyan egyszerű. Első lépésként próbáljuk fokozatosan – észrevétlen - csökkenteni a cukortartalmat; ezt vízzel hígítással tudjuk elérni.

Otthon könnyű dolgunk van a gyümölcslé felvizezésével, és némi kitartással eljuthatunk a 3 egység gyümölcslé 1 egység víz aránytól ennek pont fordítottjáig, és ha elég fokozatosak vagyunk, a gyerek sem fog kiakadni. Sőt, egy idő után még az is előfordulhat, hogy ő maga kéri, hogy higítsuk fel kicsit a gyümölcslevét - ha másért nem, azért, mert elég hamar rájönnek, hogy úgy sokkal több lesz belőle.

Ha úton vagyunk, mindig legyen nálunk egy fél literes flakon vízzel, és ha nem is tudtunk mindig ellenállni egy-egy üdítő megvásárlásának, öntsünk le belőle, és pótoljuk vízzel; így megmarad a „szopókás” üdítők fogyasztásának élménye, viszont mégis kevesebb cukorhoz jut hozzá a szervezete.

És ha sikerül a kölyköt a „szopókás” fogyasztásról is lebeszélni, máris ászok leszünk. Ezek ugyanis a fogszuvasodás szempontjából különösen veszélyesek, hiszen az üdítő folyamatosan a foggal érintkezik, így a rombolás egyértelmű.

Étteremben, büfékben is nyugodtan kérjük felesben vízzel mondjuk az almalevet, higgyék el, nem fognak furán nézni a pincérek, ők is találkoztak már a jelenséggel. 

A rizstej és társaik, (mandulatej, kókusztej, szójatej) szintén jó alternatívát nyújtanak a cukros italokkal szemben; mindenképpen győződjünk meg arról a boltban, hogy a növényi tej amit választottunk, tényleg nem tartalmaz hozzáadott cukrot; a természetes rizstejnek nagyszerű, édeskés íze van, és egyúttal kikerüljük a laktózt is.

Tapasztalataim szerint a növényi tejek közül a rizstejnek van a legédesebb íze, de bátran kísérletezzünk a többivel is, sok gyereknél átmegy a natúr kókusztej is, és sokszor a zabtej sem reménytelen! A nem édesített mandulatej is jó lenne, csak ezek általában konkrétan sósak, ami nem menő az ovis korosztályban.

Ami nálunk a legjobban bevált, az a vitaminos víz”, amelyet könnyedén elkészíthetünk; előző este öntsünk egy nagy pohárba szénsavmentes ásványvizet, és adjunk hozzá egy pár szem idénygyümölcsöt; szerencsére egyre olcsóbban tudunk már hozzájutni a magyar eperhez, ez tökéletes megoldásnak tűnik!

Ha éppen nincs kéznél eper, választhatunk narancsot, citromot, de a mélyhűtött gyümölcsök is szóba jöhetnek. És itt jön a csavar; a pár szem gyümölcs mellé rakhatunk egy marék mentát, egy rúd fahéjat, egy-két szem csillagánizst és hasonló fűszereket, gyógynövényeket, majd egy mozsártörő pálca segítségével egy kicsit megdolgozzuk őket.

A keveréket hagyjuk állni egy éjszakán át a hűtőben, majd reggel szűrjük le, és máris kész a vitaminos vizünk! Ízes a hozzáadott gyümölcs és fűszer egyvelegétől, de mégsem tartalmaz annyi gyümölcssavat, ami ártalmas lehet a fogzománcnak. Ráadásul a vízben oldódó vitaminok, antioxidánsok és másodlagos növényi anyagok átkerülnek a vízbe.

Itt egy pár ízes párosítás;

  • uborka friss mentával,
  • alma egész fahéjjal,
  • áfonya eperrel,
  • eper friss mentával,
  • narancs uborkával és citrommal,
  • friss menta friss levendulával és citrommal,
  • szeder friss zsályával,

és sorolhatnám még, de mindenki készítse el a saját ízlésének és vérmérsékletének megfelelő keveréket!

Önöknek van bevált tippje lónyálak ellen/helyett?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.05.19 15:21:23min

    Miért is nem jó a csapvíz??

  • 2016.05.19 15:56:05Advanced Flight

    Nálunk is az almalé megy. Én is a hígítással próbálkozom, több-kevesebb sikerrel. Szerencsére a kóla és társai szóba sem kerülnek, mert a gyerek utálja a szénsavasat. Legalább ennyi.

  • 2016.05.19 16:00:57harvey1981

    Kedves min, a cikket nem olvastad el, csak trollkodsz? Első néhány mondat...

    "Pár évvel ezelőtt egy életre szóló hibát követtem el. Kislányom, aki akkor nem volt több kétévesnél, megkóstolta az egyik szülők és gyerekek körében nagy ismertségnek örvendő narancssárga löttyöt, ezzel magunkra szabadítva cukrozott üdítők vs szülők örök csatáját.

    Mert ezek után hiába kínáltam vízzel, csak heves fejrázás volt a válasz, és mindig csak édes lónyálakat követelt."

  • 2016.05.19 16:15:53OkoskaTo:rp

    Gabonaitalok csillióért?

    Meg a kölök azért hisztizik bármiért is, mert anyuci vevő rá, és előbb-utóbb úgyis beadja a derekát. Ha nincsen közönség, akkor a hiszti is elmarad.

    Meg eleve megkérdezném magát a cikk íróját is: Ugye ő is iszikével szokta járni a várost, mert annyira sivatagban élünk, hogy egy felnőtt nem bírja ki utazás közben ivás nélkül?

  • 2016.05.19 16:26:19kmera

    Ezt most én sem értem. Elolvastam. A gyereknek meg azt mondom ilyenkor, ha valami olyat kér, amiből inkább ne egyen (vagy ne egyen többet - attól függ, miről van szó): nem. Ennyi. Ó, ha hisztizik is, akkor még hozzá teszem: ha ilyen hangon kérsz valamit, akkor már egészen biztos, hogy nem kapod meg. Ilyenkor előveszi a szebbik hangját, lécci, stb., amire újfent azt fogom válaszolni, hogy sajnos, nem. Ha olyasmiről van szó, amit biztosan meg tudok értetni vele, természetesen elmondom neki, hogy azért, mert... pl. fájni fog a hasad tőle, stb.. Ennél nagyobb magyarázatokba fölösleges belemenni 2 év körül. Ha félsz nemet mondani (mert ezek szerint félsz), akkor nem veszed meg otthonra, és egyből ott a lehetőség a lehető legőszintébb mondatnak: nincs itthon ilyesmi. Osztjónapot.

  • 2016.05.19 16:46:29GMS

    Okoska - a nevedhez méltóan mekkora f*szság amit mondasz már..... A víz fontos, nem csak melegben, de hidegben is rengeteg vizet veszítünk csak a légzés során. Plusz ha vki elmegy otthonról nem feltétlen a helyi kisboltba ugrik le 1-2 dologért. És nincs kedve a városban folyamatosan közértet vadászni, vagy szintén csillióért vmi bárban-bisztróban meginni valamit. Ugye. Miért ne vihetne egy felnőtt vagy gyerek vizet magával? Az emberek úgyis idióta módon mindig az iváson spórolnak, és helyette sokszor esznek, összekeverve a szomjúságérzetet az éhséggel. Sőt egy idő után már nem is szomjasak, mert ez is elveszik a korral. Úgyhogy anyukánál igenis legyen víz. És a blogíró véleményét tekintve nem hiszem, hogy ő, mint felnőtt a töménytelen mennyiségű gyümölcscukrot tartalmazó leveket preferálná. (Igen még a 100%-os és hűtött vackok is rengeteget tartalmaznak. Ha a lé mennyiséget gyümölcsben kellene megenni, kevés ember tudná legyűrni.)
    Az már másik kérdés, hogy nem kell a kölöknek behódolni, és minden vackot megvenni, ezzel egyetértünk. Nemet kell mondani. Ha egyszer beadod a derekad, onnét vége. A gyerek mindig feszegeti a határokat, de jó esetben a szülő dönt. Ésszel. És igen, lehet, hogy ordít kicsit, de ha erélyes és következetes vagy, hamar megtanulja, hogy felesleges. Pavlov kutyája effektus. Csak a következetlen és gyenge szülő kölke hisztizik, azé, aki nem tudja, hogy hogyan kell elterelni a figyelmet, hogy a gyerek ne arra fókuszáljon, amire mondjuk a kereskedelem próbálja rávenni. Ennyi.

  • 2016.05.20 11:04:32Rébusz

    Érdemes már ezekkel a hígított gyümölcslevekkel, vizes turmixokkal kezdeni, hogy elkerüljük az édes ízhez való hozzászokást. Egyszer úgy is találkozni fog ezekkel az italokkal, ovikban, rendezvényeken, amikor muszáj valamit adni, vagy házi szörp a nagyinál, tehát bárhol rászokhat, ez nem a szülő hibája. Lehet, hogy valaki csak vizet ad a gyerekének, de közben édes gyümölcsös joghurtokat, pudingokat stb. kap a gyerek uzsonnára, reggelire kakaós, túrós pékárut. De ha a gyerek nem szokik a túl sok édességhez, nem is fogja úgy kívánni, nem akar belőle sokat, vagy egyáltalán nem. A rávezetés jobb, mint a tiltás.

  • 2016.05.20 15:45:47driopios

    Light üdítők miért nem jók? Egyikben sincs cukor.

  • 2016.05.20 16:44:21mrs.kunzoo

    driopios - Mert azokban édesítőszer van, általában vmilyen fenil-alanin, ami hasmenést okozhat arra érzékenyeknél. Ráadásul nem egészségesebbek mint a cukros lötyik.

  • 2016.05.22 10:53:32Elemeno Pé

    Még alternatíva a fentieken kívül:
    Pl. a természetesen édeskés teák: roiboos, édesgyökér, vagy a különböző "gyerek" filteres teák (nem granulátum, mert az cukros!!!) 1 filterrel lefőzök egy kancsó teát, elhűl, vagy magában (egyáltalán nem kell édesíteni!!) vagy kis gyümölcslé hozzáadásával iható.

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta