Zanza!

Ha a tanórák keretében nem is, az interneten már elérhető iskolásoknak kidolgozott KRESZ oktató program. A tanuloknak.hu weboldalról kiindulva az 1-8 évfolyamosok és a 9-12-ikesek korosztályonként külön-külön „tananyagot” kapnak, ezeket kell végigjárniuk. A programot sikerrel elvégző első ötvenezer tanuló ingyen KRESZ tanfolyamot nyer, ami már a jogosítványszerzés előszobája (ez nyilván a megfelelő korosztályra vonatkozik).

Az uniós adatok alapján a 14 év alatti gyermekeket érintő halálesetek közül minden tízedik vezethető vissza köz­lekedési balesetre. Ez a kétségtelenül riasztó adat egyértelműen jelzi, hogy a gyermekek a közúti közlekedés legvédtelenebb és legveszélyeztetettebb résztvevői – áll az állami közlekedésbiztonsági projekt tájékoztatójában.

shutterstock 221224405

A gyerekek KRESZ oktatása személy szerint, szülőként a vesszőparipám. Nehéz elfogadható indokot találni arra, hogy ha az iskolai keretekbe a heti öt testnevelésórától Odüsszeusz utazásának valamennyi állomásáig minden belefér, akkor a rendszeres és alapos közlekedésoktatás miért nem. Pedig a közlekedni tudáson – ahogy a fenti adat is mutatja – a gyerekünk élete múlhat. Helyette mindenféle szakkörökbe és különórákba próbálják besuvasztani a KRESZ oktatást, holott „A nemzeti alaptantervben súlyponti téma a helyes, biztonságos közlekedésre nevelés”. Mi lenne, ha nem lenne az.

Ezzel a most már 3. éve futó programmal valamennyit szépítettek nálam a döntéshozók. Leteszteltettem a kiskamasz gyerekemmel a weblapot, az első pillanattól könnyen kiigazodott rajta, egyáltalán nem kellett neki segíteni. Az első pár oldal után reklamált, hogy ha ez most egy interaktív dolog (vö. játék), akkor miért csinál meg mindent helyette a gép, de aztán beletörődött, hogy ez van, és figyelmesen olvasni kezdett. A korosztályának megfelelő oktatóprogramot nagyjából egy óra alatt végigcsinálta, 100 százalékra teljesítette a záró tesztet, majd felvetette, hogy most akkor folytatná a következő évfolyam feladatsorával.

Bevallom, én arra számítottam, hogy hamar megunja, mert szerintem túl sok a szöveg és túl kevés az akció. A képek többnyire statikusok, az információ általában feliratok formájában érkezik, és zene sincs alatta, ami pedig jobban fenntartaná az illúziót. Ám úgy látszik, a célcsoport mindezt nem igényelte, simán elvolt az oktatóprogrammal úgy, ahogy az volt, vagy egyszerűen csak erre szocializálódott az iskolában. Persze, ha unta volna, nyilván nem csinálta volna végig. Mondjuk úgy, hogy a program sikeres teljesítéséhez erős szövegértési készségre van szükség, mert szituációkból, képekből túl sok minden nem fog kiderülni.

shutterstock 55171786

Jogosítványhoz ingyen elméleti vizsga

A közlekedésbiztonsági haszna mellett forintban mérhető előnye is van a projektnek. Azok, akik elvégezték az életkoruknak megfelelő tananyagot, ingyen részt vehetnek a hatóság által akkreditált elméleti képzésen, korosztálynak megfelelően kismotorra, gépkocsira, és más járművekre. Akinek pedig már van jogosítványa, az egy tudásfelfrissítő tanfolyamot kap ajándékba.

Itt ismét álljunk meg egy pillanatra. Korábban többen felvetették kommentben, hogy közlekedni nem az iskolának, hanem a szülőnek kellene megtanítani a gyerekét. A tudásfelfrissítő tanfolyam létezése ugyanakkor szerintem világosan rámutat, hogy ez rendszerszinten nem működne: egyrészt nincs minden szülőnek jogosítványa, másrészt, akinek van, az sem biztos, hogy emlékszik még például arra, hogy az elindulni szándékozó, kifelé indexelő menetrend szerinti autóbusznak elsőbbsége van. Vagyis bárkinek a tudása szorulhat felfrissítésre, és mennyivel jobb, ha erre nem a busz kerekei alatt jön rá az ember!

Az elvégzett tanfolyam után a diákok egy e-kuponkódot kapnak, amivel legkésőbb 2015. december 31-ig lehet regisztrálni az akkreditált, vagyis végül jogosítványt eredményező képzésbe, viszont nem érdemes ilyen sokáig várni vele, mert ez a lehetőség csak az első 50 ezer jelentkezőnek jár. Megkérdeztük, a helyek még nem teltek be, érdemes belevágni. A választott képzés a regisztrációt követően, legkésőbb 2016. május 30-ig kezdhető meg, az elvégzésére pedig az első elindítástól kezdve hatósági képzés esetén 365 nap, tudásfelfrissítés esetén 60 nap áll rendelkezésre.

shutterstock 124766443

A kategóriákról és a további tudnivalókról a program weblapján lehet tájékozódni.

A weblap sajnos mobilon és tableten nem elérhető, ezért ha a kölyök valahol unatkozik, továbbra sem a közlekedéstanulás miatt fogja nyomkodni a mobilját – pedig az így kitöltött üresjáratok sokszor hasznosak lennének. Azt is érdemes belekalkulálni, hogy a projekt június 15-én befejeződik. Azt egyelőre nem tudták megmondani, hogy ez mit jelent, például nyáron, amikor a gyerekek jobban ráérnek, elérhetők lesznek-e a feladatlapok, vagy sem. Kár lenne, ha nem. 

Mindent egybevetve a weblap egy szép és nemes próbálkozás, és biztos sokat tanulnak belőle a gyerekek, már aki hajlandó foglalkozni vele. De azért ugye senki sem gondolja, hogy évente egy darab egyórás oktatóprogram, a végén egy darab teszttel ugyanolyan tudást képes nyújtani a gyerekeknek, mintha egész évben, folyamatosan és rendszeresen tanítanák őket a biztonságos közlekedésre!

Blogmustra