SZÜLŐSÉG

Öt dolog, amiért csak kórházban szülnék

2014. október 29., szerda 09:10

Talán sokak számára nem ismert, hogy szülés kapcsán olyan komplikációk is adódhatnak, amelyek előre nem láthatóak, mégis azonnali orvosi beavatkozást igényelnek. Ezek persze nem gyakoriak, sokat mérlegeltük, megírjuk-e az alábbi összefogalót, hiszen nem célunk senkit riogatni. Ugyanakkor úgy gondoljuk, minden kismamának joga van teljes körűen tájékozódni, mielőtt kiválasztja a szülés helyszínét – azaz eldönti, otthon, születésházban vagy kórházban szeretné-e világra hozni a babát.

Mire gondolunk? Geréb Ágnest hét évvel a történtek után azért perelhette be egy kisbabáját elveszítő pár, mert szerintük nem kaptak megfelelő tájékoztatást, és nem mentek volna bele az otthon szülésbe, ha tudják, hogy egy hirtelen fellépő komplikáció esetén a bába tehetetlen. Úgy gondoljuk, fontos, hogy a szülést tervezve a párok tisztában legyenek azzal, hogy még a legegészségesebb és legjobban gondozott terhes nő esetén is felléphet a szülés közben olyan szövődmény, amely azonnali orvosi beavatkozást, akár sürgős műtétet igényel.

Ezekben az esetekben nincs tehát olyan műfogás vagy gyógytea, amivel a bába segíteni tud, és arra sincs idő, hogy megvárjuk a mentőt. A lent felsorolt esetekben a babának és/vagy az anyának akkor van a legjobb esélye az egészséges túlélésre, ha nem negyedórára, hanem egy-két percre vagyunk a műtőtől.

shutterstock 192311921

Összeszedtük, melyek azok a szülészeti szövődmények, amik orvosi beavatkozás nélkül potenciálisan életveszélyesek, és az egyetlen lehetőség a sikeres kezelésükre az azonnali orvosi beavatkozás. Öt dolog, aminél jó, ha a szomszédban van a műtő:

1. Méhtestrepedés

Mit jelent? A méhtestrepedés (latinul ruptura) nevéhez híven azt jelenti, amikor a méhtest fala (tehát nem a méhnyak) vajúdás közben megreped. (A méhnyak is megrepedhet, de az egy másik probléma.) A méhtestrepedés az egyik legsúlyosabb szülészeti szövődmény, amely magas anyai és magzati halálozással jár. Szerencsére ritka.

Mi okozza? Oka legtöbbször a méhfal túlfeszülése, jellemzően a kitolási szakban, de okozhatják veleszületett kötőszöveti betegségek is. A túlfeszülés miatti repedésre hajlamosít a fejletlen méhizomzat, az ötödik vagy többedik szülés, a méhizomzat gyulladásos betegségei és a méhlepény beágyazódási rendellenességek (a méhfal rétegeiben túl mélyen tapadó méhlepény). Másik lehetséges oka a hegszétválás, vagyis ilyenkor egy, a méhen végzett korábbi műtét hege mentén reped szét a méhfal. Ez leggyakrabban előzetes császármetszés esetén fordul elő, de ritkán egyéb, a méhizomzatot érintő műtétet követően is létrejöhet, hiszen a hegek miatt a méhfal szakítószilárdsága csökken. Jellemzően császármetszés után fordul elő, és ultrahangvizsgálat során diagnosztizálható a panaszokat nem okozó néma hegszétválás, amikor a heg extrém mértékben elvékonyodik, ilyen esetekben a fájások megindulása előtt, tervezetten kell elvégezni a műtétet. A méhtestrepedés harmadik oka az úgynevezett traumás repedés, amikor valamilyen külső hatás miatt sérül a méhfal. Ilyen lehet például, ha elhanyagolt fekvési rendellenesség esetén későn kísérelik meg a magzat megfelelő irányba történő fordítását.

Mit csinál az orvos? Amennyiben méhtestrepedést igazolunk, illetve annak gyanúja felmerül, minden esetben azonnali császármetszést kell végezni. A méhrepedés olyan súlyos vérvesztéssel járhat, ami haladéktalanul sokkellenes kezelést és hasi műtétet tesz szükségessé, sok esetben vérátömlesztéssel együtt, mert az anya és a magzat élete csak ezáltal menthető meg.

2. Vállelakadás

Mit jelent? Általában az újszülött olyan, mint a macska: ahol a feje átfér, ott a teste többi része is átfér. Ugyanakkor elsősorban nagyobb babák születése esetén súlyos szövődményként jelentkezhet a vállak elakadása a fej megszületését követően. Ennek gyakorisága ezer szülésből 2-3 eset, de 4000 grammnál nagyobb magzat esetén már több mint egy százalék az esélye.

Az nem jelent vállelakadást, ha a baba fejének megszületését követően a váll ugyanazon fájás alatt nem születik meg. Azonban ha a váll a következő fájások alatt a szülésznő húzó mozdulatai ellenére sem születik meg, illetve a fej teknősbékaszerűen visszafelé húzódik a gát felé, akkor sürgős beavatkozásra van szükség, mivel ilyenkor a fej megszületése után a köldökzsinór beszorul a medence üregébe, és addig nem tud a babához oxigént szállítani, amíg az tovább nem halad, ezért a baba oxigénhiányos állapotba kerülhet.

shutterstock 127442714

Mi okozza? A 4 kilogramm feletti magzati súly növeli a probléma esélyét, noha egy csaknem 76 ezer nőt vizsgáló tanulmány arra az eredményre jutott, hogy a vállelakadások fele 4000 grammnál kisebb magzatok esetén jelentkezett. Ugyanígy az anyai cukorbetegség, elhízás, a túlhordás, az elhúzódó kitolási szak és a fájásgyengeség is szerepel a rizikófaktorok között.

Mit csinál az orvos? Az elakadt vállak kifejtése többnyire nem igényel műtétet, viszont ellátásához több hozzáértő személy (orvosok és/vagy szülésznők) gyors és összehangolt csapatmunkájára van szükség a megfelelő műfogások elvégzésének céljából. Ezek a műfogások az anya testhelyzetének megfelelő beállítását, a szeméremcsont felett gyakorolt erőteljes nyomást, gátmetszés elvégzését és a hüvely felől a magzat törzsének megfelelő irányba forgatását jelentik.

3. Köldökzsinór előreesés

Mit jelent? Előreesett köldökzsinórról akkor beszélnek, ha a köldökzsinór a méhszájon keresztül a baba elöl lévő része (fejvégű fekvésnél a feje) előtt kicsúszik. Gyakorisága néhány ezrelék. A dolog azért életveszélyes, mert a baba lefelé nyomuló fejecskéje hozzányomja a köldökzsinórt az anya medencefalához, így azon át nem jut vér és oxigén a babához.

Mi okozza? Jó néhány olyan tényező létezik, amely hajlamosíthat köldökzsinór-előreesésre. Ezek közül a legfontosabbak a magzat fekvési rendellenességei (ferde-, haránt- vagy medencevégű fekvés) és a szokásosnál nagyobb mennyiségű magzatvíz, de a túl hosszú köldökzsinór, a koraszülés vagy az ikerterhesség is fokozott kockázattal jár.

Mit csinál az orvos? Valódi köldökzsinór előreeséskor minden esetben azonnali császármetszés végzendő, mivel a magzat élete csak így menthető meg. A szövődmény felismerésétől kezdve folyamatosan, a magzat császármetszés során történő kiemeléséig egy orvos vagy szülésznő a kezét a hüvelyben tartja és visszafelé tolja a lefelé nyomódó fejet, akadályozva ezzel a köldökzsinór összenyomását.

4. Szülés utáni vérzések: a méhlepény leválásának zavara, méhatónia

Mit jelent? A magzat megszületését követően a lepény leválásával annak helyén a méhben egy nagy sebfelület keletkezik. A méh gyors összehúzódása gyorsan csökkenti ezt a felületet, és az összehúzódó izom összenyomja a vérzés forrásaként szolgáló ereket, ezzel a vérzést jelentősen csillapítja. Rendellenesen erős vérzés a méhből akkor lép fel, ha a lepény rosszul vált le és/vagy a méh a szülést követően nem húzódik össze rendesen (ezt nevezzük atóniának). Szülés utáni vérzés az összes szülés 1-5 százalékában fordul elő.

Mi okozza? A szülés utáni vérzés kockázatát növeli, ha a méhlepény rossz rétegben tapad a méh falán, vagy nem megfelelően vált le. A szülés utáni súlyos vérzés legalább nyolcvan százalékáért felelős méhatónia gyakrabban fordul elő többes terhesség, sok magzatvíz, elhúzódó vajúdás és kitolási szak, nagy magzat esetén. A petyhüdt, ellazult méhből igen súlyos és gyors a vérvesztés, mely néhány perc alatt életveszélybe sodorhatja az anyát. Az atóniás vérzés ma is az anyai halálozás egyik vezető oka.

shutterstock 141796318

Mit csinál az orvos? Súlyos vérzés esetén gyors hólyagkatéteretést követően oxitocin infúzióval és egyéb gyógyszerekkel, illetve különböző műfogásokkal (a méh műszerrel való kiürítése, esetlegesen bent maradt lepényrészek eltávolítása, a méhnyakba magasan öltések helyezése), mechanikus ingerléssel igyekszik a méhet összehúzódásra bírni, a vérzés miatt kialakult folyadékveszteséget infúzióval, vagy ha szükséges, vérátömlesztéssel pótolja. Ha ez nem vezet eredményre, az anya élete csak azonnali műtéttel, a méhet ellátó erek gyors lekötésével vagy akár méheltávolítással menthető meg.

5. Magzati oxigénhiány

Mit jelent? Bár a hiedelemmel ellentétben az oxigénhiányos agykárosodás jelentős része nem a szülés során elszenvedett oxigénhiányra vezethető vissza, hanem a terhesség alatt tartósan fennáló állapot (például méhlepényi elégtelenség) következménye, kétségtelen, hogy ha a baba a szülés közben bármilyen okból kifolyólag heveny oxigénhiányos állapotba kerül, és ez pár percen belül nem rendeződik, az tartós agyi károsodáshoz vagy akár halálhoz is vezethet, tehát ebben az esetben sem ér rá húsz percet várni a mentőautóra. A magzat oxigénellátottságára elsősorban a magzati szívhang méréséből, vagyis a CTG-ből lehet következtetni.

Mi okozza? Okozhatja az anyai keringés megingása, a túl intenzív és gyakori fájások, illetve a fájások közötti nem megfelelő elernyedés. Okozhatja a köldökzsinór keringésének akadályozottsága, a fent említett előreesés mellett a köldökzsinór nyakra vagy vállra csavarodása és megfeszülése vagy csomó kialakulása kapcsán. Szülés közbeni részleges vagy teljes méhlepényleválás, az anya akut vérvesztéses állapota vagy a magzat korábban nem felismert betegsége, fokozott sérülékenysége is vezethet csökkent oxigénellátáshoz.

Mit csinál az orvos? A magzati szívműködés, a CTG elemzése során észlelt súlyos és spontán vagy gyógyszerek hatására néhány percen belül nem rendeződő oxigényhiány esetén azonnali császármetszést végeznek.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.10.29 10:45:24Mészáros Laci

    BridgetjJ - nagyon találó, amit írtál: téged az nyugtat meg.
    Más embernek pedig más környezetre van szüksége.

  • 2014.10.29 10:48:55sas70

    Szerintem nem az a kérdés, hogy hol szül egy nő, hanem az, hogy milyen körülmények között? Persze egy komplikáció esetén fontos, hogy gyorsan szakszerű ellátáshoz jusson. Ezt persze egy kórházban lehet biztosítani. Ergó a kórházak szülőszobáit kell olyanná alakítani, hogy ott biztosított legyen minden szükséges feltétel a vajúdáshoz és a szüléshez is, aztán meg az újszülött jó körülmények közötti ellátásához. És ez sokszor nem pénzen múlik, vagy nem csak azon, hanem az eü. személyzet hozzáállásán is.

  • 2014.10.29 11:21:00czege

    problémamentes terhesség végén, kiírt napon történő kellemes, problémamentes szülés végén a rohanásban a lányom bekakált, majd beleszuszogott... ha nincs mellettünk rögtön az orvoscsapat, akkor a most 4 éves makkegészséges tüneményokos lányom sincs...

  • 2014.10.29 12:07:40gchg

    Az otthonszülésre van érvényes, hatályos jogszabály, akárki nem szülhet otthon. A felsorolt komplikációk kórházban jellemzőek, nem otthon...

    1.méhrepedés.
    Főleg császár után fordul elő, akkor is kockázatot fokozó tényező a szülésindítás és a fájáserősítés. Császár után nem szabad otthon szülni, kórházban azonban rendszeresen indítanak és gyorsítanak szüléseket oxitocinnal. A méhrepedés a kórházi szülések kockázata, nem az otthonszüléseké.

    2. vállelakadás
    Kockázati faktora a nagy magzati súly, 4000 gr felett. A jogszabály szerint 4000 gr feletti becsült magzati súllyal/ korábbi nagy babával sem lehet otthon szülni, ez tehát megint elsősorban a kórházi szülések kockázata. Sokan nem tudják, hogy pl 2013-ban a pécsi klinikán vállelakadásban meghalt egy ötkilós baba, a média mégse hurcolja meg az orvos nevét, nem vezetik bilincsben, vezetőszáron bíróság elé, pedig ez simán megelőzhető lett volna császármetszéssel... KÓRHÁZBAN!![link]

  • 2014.10.29 12:08:25gchg

    3. Előfordulhat otthon bárkivel, tervezett kórházi szülés esetén is, amennyiben otthon folyik el a víz. Nem sorolnám kifejezetten az otthonszülések kockázatai közé, ugyanis csak a szülések 10%-nál folyik el a víz spontán az elején, a többinél a kórházban végez az orvos burokrepesztést, és ott sodorhatja ki a kiáramló víz a zsinórt a hüvelyben, a baba feje előtt.

    4. szülés utáni vérzések
    Szerencsére többes terhességgel, lepényi rendellenességgel, nagy magzattal stb sem szabad otthon szülni, a jogszabály nem engedi. (Elég sok minden kizáró ok fel van sorolva.) Szóval ez is elsősorban a kórházi oxitocinos szülések kockázati tényezője.

    5. magzati oxigénhiány
    Jól írja a cikkíró, elsősorban szülés ELŐTTI sérülés, nem szülés alatti. Sokan nem tudják, hogy a "túl intenzív és túl gyakori fájásokat" a rutinszerűen adagolt oxitocin is okozhatja. Ez megint csak kórházi kockázat. A 3 gyerekemből egy született oxival, KÓRHÁZBAN, naná, hogy az lett oxigénhiányos.. :(

  • 2014.10.29 12:42:42bejto

    Kedves gchg, lehetséges az ha mindezek ellenére Geréb Ágnes egy olyan helyen vezeti le szülést ahol 5 méterre ott az infrastruktúra a szakértelem akkor nem ítélik el?

  • 2014.10.29 13:18:35kolbászmustárral

    JZK

    A férfihangról nem tudtál linkelni ide passzoló cikket? :D

    Cook

    "Nincs önzőbb és felelőtlenebb dolog annál, mint otthon szülni azért, hogy az anyukának úgy kényelmesebb és "természetesebb" legyen."

    Ja, de azt bírom, amikor hatalmas mítoszt is szőnek köré.

  • 2014.10.29 13:36:49bejto

    "mert lehet, hogy az anyának jólesik a megszokott pókhálókat nézegetni közben" még ezt is megkérdőjelezném, én benn voltam minkét gyermekem születésénél. Hát egy adott ponton túl annyira összeszűkül az idő és a tér, az anyuka azt sem tudja hol van csak egyetlen dologra koncentrál és az az nem külső környezet

  • 2014.10.29 14:08:38sony

    Azért lehetetlen igazságot tenni, mert minden bizonnyal van pár baba, aki az orvosi beavatkozások miatt a kórházban sérülten jött világra, és pár baba, aki az orvosi beavatkozások hiánya miatt sérülten született meg otthon. És ezek nem ugyanazok a babák.
    A megoldás az arany középút - a vajúdás folyhat addig egy kellemes, otthonos szobában, orvosi/bábai kísérettel, amíg nincs gond, de ugrásra készen legyen egy műtő a szomszédos szobában, hogyha gond adódna, közbe lehessen avatkozni.

  • 2014.10.29 14:20:12monyor

    Leftalone
    Én is ilyen jó kis szülést kaptam, csak a műtő maradt el, de a küret megvolt. Ugyanúgy hátsó koponyaforgás, szívósan tapadó lepény +köldökzsinór kétszer, szorosan a nyakon. Előtte sem szerettem volna itthon szülni, ezek után sem merek majd.
    Egyébként sony véleményét osztom.

  • 2014.10.29 16:05:09hollandrémület

    BJones, dehogy van infrastruktura... a szulesznonel van szivmonitor meg oxigen, aztan ennyi. A mento vonulasi ideje kb 10-15 perc (ha nem a korhaz mellett laksz) a szulesznok pedig meg vesz esetere sem rendelkeznek megkulonbozteto jelzessel a kocsiban : konkretan engem a csaj egy Kia Ceed-el vitt a korhazba - nem is akartam otthon szulni, vajudas kozben lettek komplikaciok- ugy hogy kozben egy A4-es lapot lobogtatott a szelvedon, hogy szuleszno surgos esettel, nincs az az autos, aki azt el tudja olvasni, nyomta a dudat , mint az orult meg kozben telefonalt a korhazzal...A masodikkal is hozza jarok, de nemhogy itthon, meg az orszagban (Hollandia) sem vagyok hajlando szulni (az elsom is a hatar masik oldalan szuletett)

    Az otthon szules oka elsosorban az, hogy ezt szoktak meg, a korhaz meg draga (ki is raknak szules utan 3 oraval egyebkent). A mutatoik viszont Europaban az egyik legrosszabbak mind serules, mind csecsemo es anya halalozasi ratakat nezve.

  • 2014.10.29 16:10:28László És Kriszti Bojt

    Én három,csodálatos,egészséges gyermeket szültem,kórházban.Nagyon nehéz,fájdalmas volt mindhárom. Azóta is irigylem azokat a nőket,akiknek a legnagyobb problémájuk a szülésnél,hogy elég barátságos-e a szoba,szép-e környezet,és mi lesz másnap reggelire.
    Én csak a kicsikért,és önmagamért aggódtam,hogy minden rendben legyen....

  • 2014.10.29 16:28:06Guadalupei Szűz

    Engem az érdekelne, hogy otthon mire fekszik a nő szülés közben? Egy nagy nejlonzsák van a földön vagy az ágyon? Hogy oldják meg, hogy ne legyen véres minden, hogy varrják össze a gátmetszést? Vagy reped minden, aztán meg majd összeforr? A világítást hogyan oldják meg? Kis IKEA lámpa a vaginára fókuszálva? Ha kell inkubátor valamiért honnan vesznek? Hová rakják a méhlepényt? Vagy azt szertartásosan a csövi külsejű Geréb Ágnessel kisütik egy kis velővel?

  • 2014.10.29 17:32:39Nathalka

    Ajánlom az otthonszülés ellen itt kikelőknek, hogy beszélgessenek olyan anyukákkal, akiknek traumatikus szülésélményük volt kórházakban a benti személyzet embertelensége miatt. Sok esetben úgy beszélnek, bánnak szülő nőkkel, mintha senkik lennének, nem beszélve a rengeteg indokolatlan szülésgyorsításról, császárról. (WHO ajánlás szerint 15% császárarány a normális, nálunk ez ennek a többszöröse, van olyan kórház, ahol 50%!). Na ezért választják sokan az otthonszülést, ahol emberként bánnak velük, hatalmuk van a testük felett, és teljességében élhetik meg az élet egyik legnagyobb csodáját.

  • 2014.10.29 22:04:23Guadalupei Szűz

    Nathalka: A szülés nem az anya kéjutazása. Nem a Facebookos, posztolgató anyák egyik, mostanában divatos tevékenysége. Ott egy gyerek születik, akinek joga van a tökéletes ellátáshoz, akkor is, ha az az anyjának épp rossz. Magyarul: ki nem szarja le, hogy anyuka galamb lelkébe belegázolnak, ha a gyerek egészségesen jön világra. Az indokolatlan szülésgyorsítást honnan veszed? Szülész vagy? A Facebookos, játszótéri barátnői legendeket hagyjuk. Otthon azért bánnak emberként vele, mert csak a saját csicskacsapata van jelen. A balfasz férj, akit meg lehetett győzni arról, hogy a nappali szőnyegén kell kinyomni a gyereket, egy bába (aki nem orvos, ugye ez azért világos), meg.... tököm tudja ki. Talán a kis yorki, néhány barinő, lehet velük szelfizni, persze sminkben. Az élet egyik legnagyobb csodája pedig az, ha valaki képes önzetlenül becsámpázni egy kórházba és ott felelősen, orvosi felügyelettel szülni és megadni a gyereknek az esélyt arra, hogy egészséges testtel és aggyal túléljen bármilyen komplikációt.

  • 2014.10.29 22:07:01Panacea Regina

    Az otthonszülők döntő többsége NEM azért szül otthon, mert neki így kényelmes, és nem elégszik meg a közkórházak lepukkant szülőszobáival, illetve be lehetne őket csábítani egy átfestéssel.... Ami nagyon különbözik, az a BÁNÁSMÓD. Ha az orvosok és a szülésznők nem úgy bánnának a szülő nőkkel, ahogy sokszor teszik, nem a saját kényelmükre gondolnának, hanem az édesanyát és a babáját helyeznék előtérbe, sokkal kevesebben akarnának otthonszülni... De ameddig az a szemlélet uralkodik, hogy "nem érünk rá, oxit bele", illetve azért nem szülhetnek olyan pózban a nők, amilyenben kényelmes nekik, mert a személyzetnek derogál pózt váltani (ezt magam is tapasztaltam a szülőszobai gyakorlataim alatt, amikor megkérdeztem az oktató szülésznőt, hogy itt szabad-e a pózválasztás, az volt a válasz, hogy "dehogy is, nem fogok én a nő lába közé mászni"). Ellenben elég megnézni egy otthonszülős szülővideót, a legritkább esetben fekszik kőmetsző pózban az anya, elsősorban függőlegesen vagy négykézláb van, mert a testünk erre lett kitalálva (nem csoda, hogy annyi gátrepedés és metszés van a kórházakban, az ott alkalmazott kitolási póz a legalkalmatlanabb a szülésre). És akkor még nem is beszéltünk olyan apró dolgokról, minthogy mennyire káros éheztetni (néhol még szomjaztatni is) a vajúdó anyákat, vagy hogy sok helyen még mindig csak feküdni lehet vajúdás közben... A fenn említett komplikációk is nagyrészt a kórházi beavatkozások miatt van, elsősorban az ész nélkül adott oxitocin, és erőszakos nyomatás a bűnös. Ami ma a szülőszobákban történik Magyarországon, az horror, de valamiért ebbe a nők belenyugszanak, sőt néha még hálásak is ezért a "bánásmódért", talán mert nem tudják, hogy lehet ezt másképpen is....

  • 2014.10.29 22:25:12Nathalka

    Guadalupei Szűz: Veled felesleges vitatkozni, ha nem érted és érzed, amit itt többen próbálunk átadni. Viszont a bizonytalanoknak üzenem, hogy nem kell elviselni a megaláztatásokat, a nagy megmondó nőgyógyászokat. Ha nem is akar valaki otthon szülni (én sem akartam), mert kórházban jobban biztonságban érzi magát, keressen olyan helyet, orvost, szülésznőt, akiben tényleg bízik és aki tényleg partner. Sajnos itthon egyre kevesebb az ilyen, vagy csak messze és sok pénzért van.

  • 2014.10.29 22:43:55Guadalupei Szűz

    Nathalka: Mindig is utáltam az ilyen hippilelkű nőket. Ha kifogynak az érvekből, akkor bőgnek, vagy elmenekülnek. "Juj, Te ilyen vagy, Veled nem lehet vitatkozni." Címkéznek előszeretettel, de ha ők kapnak címkét (erőszakos, hisztis picsa), akkor megsértődnek, vagy hívják a "párjukat" segítségként. Az ilyen lakásban szülő liberális hippik a legkevésbé toleránsak. Csak addig toleránsak és liberálisak, amíg egyetértenek velük.

  • 2014.10.30 00:16:12Fluoro

    Azt nem értem, hogy szabad orvos és szülésznő választás mellett, hogy nem talál valaki neki szimpatikusat, valamelyik kórházban? Én spec. olyan kórházba se voltam hajlandó menni, ahol nincs PIC... És találtam ott kedves szülésznőt, aki rám tudott hangolódni... Ma már nem úgy van, mint 20-30 éve, amikor még tényleg embertelenül bántak a kismamákkal...

  • 2014.10.30 00:25:44Nathalka

    Ha hippi picsa dolog elvárni a mai világban, hogy az emberrel a megfelelő tisztelettel bánjanak, az igényeinek megfelelően, a megkérdezésével döntsenek, akkor -sok ezer anyukával egyetemben- valóban az vagyok és vállalom.
    Akinek esetleg számok és tények kellenek, olvassa el a zavartalan szülésre vonatkozó WHO ajánlásokat és hasonlítsa össze a magyar gyakorlattal:[link]
    A B kategóriában legalább 4 olyan van, ami jelenleg mindennapi gyakorlat nálunk, az A-ból viszont sokkal több, ami nem elérhető a legtöbb kórházban (főleg vidéken, mert ott még választási lehetőség sincsen).

  • 2014.10.30 08:30:55zizi77

    Közel sem annyira rossz a kórházakban a helyzet, mint itt sokan lefestik. Persze van akinek a pátyolgatás jön be, nekem speciel, hogy hagyjanak békén szenvedni. Ugyanarra az elbánásra is máshogy reagál két ember. Ettől még az nem változik, hogy a gyerek az első! Egyébként minden kórházban a szülészetek kapják a legtöbb támogatást. Persze ettől még van kevésbé menő hely is.

  • 2014.10.30 12:33:58fizetekmegegysort

    Guadalupei Szűz: hülyeségeket írsz Mi a tökért kéne feküdni a szülés alatt? MIért kéne világítani? Ha a kórházi protokollról fogalmad sincs, akkor mi a fenét picsogsz itt szülésindításról? És ha azzal sem vagy tisztában, hogy a szülés nem csak fizikai, hanem lelki folyamat, akkor mi a faxot írjon neked valaki? VAgy az sincs meg, hogy az állatvilágban ha megzavarod az állatot, akkor leáll a folyamat, akár órákra is, és később folytatódi?. Kispofám, ugyanígy van az embervilágban is. Képzeld, nekem egy sima bunkó megjegyzéstől képes volt leállni több órára a vajúdásom. Tudod mér, te nagyonokos? Mert a nőstény (legyen az ember vagy állat) úgy van kitalálva, hogy akkor tud szülni, ha BIZTONSÁGBAN érzi magát. Namost, ha én nyolc órája vajúdok, és az éppen bejövő váltás ügyeletes doki nagy kedvesen azt mondja: miben fáradt el maga, az elmúlt fél órában? (mert persze, ha ő most érkezett, akkor nyilván én is) akkor nem fogom biztonságban érezni magam, akkor a testem mindent meg fog tenni, hogy AZ AZ EMBER egy ujjal se érhessen hozzám. És ez vazze nem amolyan érzékenyhippipicsa vagyok vagy nem, ez nem döntés kérdése, hanem tudatalatti folyamat. Tudod, ha a böriben lennél, és leesne a szappan, tudat alatt neked is összeszűkülne ez meg az... na, mi nők is így vagyunk ezzel... elég egy megjegyzés.

  • 2014.10.30 13:46:25Oktató Oktató

    Guadalupei Szűz: Teljes mértékben egyetértek. A legkülönfélébb baromságokkal indokolják meg, hogy miért hajlandók veszélyeztetni a születendő gyermek életét.

  • 2014.10.30 13:52:28Oktató Oktató

    fizetekmegegysort: Jó, bunkó az orvos. Erre akkor sem az a válasz, hogy akkor otthon szülsz. Ez nem egy szar munkahely, amit leválthatsz, ez egy (sokszor kibaszottul kellemetlen) szükségszerűség, amit bevállalsz a gyereked épségéért cserébe.

    Kár ezen filózni ennyit. Az otthon szüléshez jelenleg nincs infrastruktúra Magyarországon. Bár lenne, mert tényleg jó dolog, de nincs, ezért a gyereke életével játszik, aki otthon akar szülni.

  • 2014.10.30 15:06:53Guadalupei Szűz

    fizetekmegegysort: Te csak szülj a Síp utcában. Ismerem a típusodat, tuti kövér is vagy.

  • 2014.10.30 19:14:33allegravelli

    Guadalupei Szűz: "Ha kifogynak az érvekből, akkor bőgnek, vagy elmenekülnek." Te meg vagdalkozol, személyeskedsz és rögtön ítéletet mondasz ("hippipicsa", 2kövér" stb.). Az sem jobb...
    Továbbá felhívnám a figyelmed arra, hogy Nathalka sem akart otthon szülni - ld. 22:25-ös bejegyzés.

  • 2014.10.30 19:38:25[c]

    Guadalupei Szűz
    "Ott egy gyerek születik, akinek joga van a tökéletes ellátáshoz, akkor is, ha az az anyjának épp rossz. Magyarul: ki nem szarja le, hogy anyuka galamb lelkébe belegázolnak, ha a gyerek egészségesen jön világra."
    Igen, a gyereknek joga van a tökéletes ellátáshoz - de az anyának is.
    És ez nem mindig valósul meg egyes kórházakban, de hát ugye, ha seggig reped az anyuka, mert siettették a szülést, az ki a szart érdekel? "De a kis drága majd mindenért kárpótol!" - apátok faszát, azt.
    NEM szülnék otthon. De megértem a kórházi szüléstől idegenkedők érzéseit. Nem azokét, akik valami ezobullshit általi indíttatással akarnak otthon szülni, hanem azokét, akik félnek.
    De nem az otthonszülés a valódi megoldás, hanem a kórház és az otthonszülés háborítatlanságának ötvözete. Addig is, a gazdagoknak marad a magánklinika kurva sok pénzért.

  • 2014.10.30 19:45:48[c]

    Oktató Oktató
    "A legkülönfélébb baromságokkal indokolják meg, hogy miért hajlandók veszélyeztetni a születendő gyermek életét."
    Mondjuk az egyáltalán nem lepne meg, ha egy ilyen szülés után kijelentené az illető, hogy "soha többé kórházi szülés". Téged igen?
    [link]
    Bár nem ez a megoldás, hanem jobban felkészülni, kórházat és orvost keresni (ahogy a posztoló is tette a második terhességénél), de azért elég siralmas, hogy ez by default ennyire lutri.

  • 2014.10.30 19:54:35[c]

    .

  • 2014.10.30 23:56:27Guadalupei Szűz

    allegravelli: Köszönöm, Anyu a kioktatást.

  • 2014.10.30 23:58:43Guadalupei Szűz

    [c] Így van, marad a magánklinika. Sajnos egyelőre még választani kell a gyerek és az anya között. Az anyának be kell áldozni a lelkét, kényelmét, stb., hogy biztonságban szüljön. Tehát nagy lamentálásnak nincs értelme, hogy melyik a jobb. Ettől függetlenül én a kórházra szavazok, akkor is, ha nem tetszik a hangnem.

  • 2014.10.31 00:00:52Guadalupei Szűz

    Szerintem mindenki szüljön ahol akar, kórházban, bokorban, romkocsmában. Viszont utána ne perelje be Vasorrú Bába Ágnest kuruzslásért, illetve ne jajgasson a Duna TV-n valami rétegműsorban, hogy a Petó Intézetben kevés a konduktor.

  • 2014.10.31 00:08:24Guadalupei Szűz

    [c] Ezek a címek (Szembefröcskölte a vérem.....). Tudom, hogy régen is szültek a kukoricaföldön, meg is haltak jó sokan. A szülés egy "veszélyes üzem". Igen, reped, szakad, vérzik. Ez a sztori. Az nem, hogy mellette még 15 ezren megszültek aznap gond nélkül. Lehet fikázni az orvosokat, de az orvostudomány nélkül még mindig 10 gyereket szülnének a nők, hogy 1 vagy 2 életben maradjon. Majd ezek a nők meghalnának 40 évesen. Vagy hol vannak az ajvékoló, orvost köpködő tömegek, amikor 600 grammos gyerekeket életben tartanak (egy zacskó MMs)! Olyankor nem menő otthon szülni? Sajnos az élet ilyen kegyetlen, van benne pro és kontra, ha valaki ezt nem veszi tudomásul, akkor nagyon szomorú élete lesz.

  • 2014.10.31 09:31:59Kelly és a szexi dög

    Azzal semmi gond nincs, ha valaki az agydaganatát kezelteti alternatív módon, de az idióta otthonszülő elsősorban nem a saját, hanem más ember életét-egészségét veszélyezteti!

  • 2014.10.31 20:17:34[c]

    Guadalupei Szűz
    Én egyáltalán nem vitatom az orvostudomány eredményeit, sokan köszönhetik neki az életüket; még csak azt sem mondom, hogy ha az orvos bár lelkiismeretes, és hite szerint mindent megtesz, de hibázik, az valami megbocsáthatatlan bűn volna; emberek ők is, nem istenek. De: amikor a pénzért ("jaj, mindjárt vége a műszakomnak, gyorson szüljön meg ez is, hogy én kapjam a borítékot") vagy az egészségügyi személyzet kényelméért (pl. a fekvő póz erőltetése minden szülésnél) éri valamilyen - egyébként elkerülhető - sérülés a vajúdó nőt, az elfogadhatatlan. Persze nem mindig ez történik, van, amikor a jó szándékkal elvégzett beavatkozás okozza a bajt.
    Szóval itt nem csak a lélekről van szó, ti. hogy borotválás, koszos vécé, meztelenség és kiszolgáltatottság-érzet, hanem az egészségről is, és ez húsbavágó kérdés.

  • 2014.10.31 20:22:29[c]

    Guadalupei Szűz
    "Vagy hol vannak az ajvékoló, orvost köpködő tömegek, amikor 600 grammos gyerekeket életben tartanak (egy zacskó MMs)!"
    Jogos. Én is ezt szoktam mondani egyébként az ezokismamáknak; ha beüt a krach, akkor azért mindjárt jöjjön és oldja meg az orvos azonnal (a gyűlölt kórházban).
    Csak van bennem empátia, és - sok rettenetes szüléstörténet elolvasása után - meg tudom érteni a félelmeket. Egy biztos, nagyon meg kell nézni, hol és kinél szül az ember.

  • 2014.10.31 21:54:19feteke

    Ha innen nézzük, akkor belegondoltatok, hogy már a biokémia szintjén is be tudjuk bizonyítani azt, amit azért a legtöbb nő érez: a szülészeti ellátásban NINCS olyan, hogy baba és mama érdeke, így különválasztva. Ami az egyik érdeke, az a másiké is!
    Tehát, az az ellátás, ami semmibe veszi a szülő női érdekeit, az semmibe veszi ÉS VESZÉLYEZTETI a baba érdekeit is.

    Az feltűnt valakinek, hogy a hűdejó orvosi ellátás mellett NEM CSÖKKENT az oxigénhiánnyal születő babák száma? Ugyanannyi, mint a CTG bevezetése előtt! Közben 3x-4x annyi császármetszést végeznek. Tehát, a császármetszés SEM csökkenti arányaiban a szülés közbeni sérülés arányát, viszont mivel nő a számuk, nő azoknak a száma is (3x-4x annyi), akik császármetszéssel ÉS oxigénhiányos állapotban jönnek a világra és utána kezelésre van szükségük.

    Egyébként érdemes a témában meghallgatni ezeket az előadásokat:
    [link]
    [link]

    És egyből látható, hogy aki csípőből "lefelelőtlenezi" az otthonszülőket, az egész egyszerűen tájékozatlan.
    (Kórházban született mindkét gyerekem és a többi is ott fog, de attól még lehet tájékozottnak lenni és nem hülyeségeket írogatni.)
    Tisztelettel!

  • 2014.10.31 22:35:50feteke

    3 hozzászólásból 1 jelent meg, így nem értelmezhető. Bocsánat.

  • 2014.10.31 22:53:44feteke

    Szóval a lényeg:
    1. Ha kórházban születik egy vállelakadásos baba és tragédia történik, akkor megindul egy eljárás, az orvost védi a protokoll, de a szülők még így is nekimehetnek a kórháznak, ahol nem nagyon szokott állva maradni még egy kórház sem, ezért inkább peren kívüli megállapodással fizet a kórház (nem az orvos). Szóval, ha az említett baba kórházban született volna, de ugyanúgy Geréb Ágnesnél, akkor a kórház fizetett volna, de a baba szempontjából nem lenne sok különbség. Sajnos soha nem lesz a szülés körüli tragédiák aránya 0%. De a Geréb Ágnes által működtetett praxis mortalitási arányánál az országos kórházi átlag 17x nagyobb. Tudom, hogy ebben benne vannak a klinikákra kerülő veszélyeztetett esetek, de a bábapraxisok sem szűrik az elején, hogy milyen anyákat vegyenek fel a várandóság legelején, így ebben a számban (bőven 3000-en felüli szám) benne vannak azok is, akiknél már előre látható volt, hogy kórházba kell őket küldeni, szóval az igazi különbség a szemléletben van.
    Innen adódik a kérdés, hogy a tudatlanság, a tájékozatlanság, vagy éppen a rossz tájékozottság, a tévhitek vajon mennyire veszélyeztetik a babákat? (Nagyon.)

    2. Az epigenetikai vizsgálatoktól már tudjuk, hogy nem csak DNS-t örökítünk át, hanem azokon markereket, amik befolyásolják a viselkedésünket, attitűdünket, ezek a markerek eldönthetik, hogy egy genetikai adottság ki tud-e bontakozni, vagy nem. Ezek a markerek a megszületésig rakódnak a DNS láncra.

  • 2014.10.31 23:05:26feteke

    Emellett, az anyában nagyon bonyolult hormonális játszma megy az ideális szülés és a baba külvilágra való felkészítésének érdekében. (Ilyen a tüdőérlelő szteroid vagy a centrális (agyon belüli) adrenalin,noradrenalin, oxitocin stb. összehangolt szintje stb.) Ha ezt megzavarjuk (lehet valaki acéljellem, de egy beszólás, vagy a bőre által érzékelt fényerő ezt nála is befolyásolja), akkor zavar jelentkezik a szülés folyamatában, aminek nagyon sokszor az a következménye, hogy mesterségesen is bele kell (akkor már tényleg KELL) nyúlni a, de ezzel belenyúlunk a baba rendszerébe is, aminek hosszútávú következményei vannak.
    - csökkentheti a túlélési képességét
    - csökkentheti az alkalmazkodási képességét a megváltozott életfeltételekhez
    - megváltoztatja a baba centrális oxitocinrendszerét, aminek pl. egyik következménye, hogy nem a megfelelő agyi központot fogja ingerelni 20-30 év múlva a saját utódjának a sírása, hanem a düh és normasértés központjáét. Ennek azért elég komoly következményei lesznek, akkor is, ha fogát összeszorítva gondoskodik a gyermekéről.
    De ugyanígy megváltoztathatja a reprodukciós képességet is, akadályozhatja a fogamzási képességet, vagy az embrió megtartásának képességét is.de befolyásolja a gyermekvállalási kedvet (ha súlyos depresszióba esik, mert ki az, aki elviseli, hogy napi sok órában ingereljék a düh és normasértés észleléséért felelős központját?), és egészében véve a populáció fajfenntartási képességét is.

    Az, amit fentebb olvasok, hogy hisztisnek tituláljuk azon anyákat, akik érzik, helyesen, jól működő ösztönnel tudják, hogy valami nagyon nincs rendben, az azt jelenti, hogy nem vagyunk tisztában azzal, hogy ami jó az anyának, az jó a babának és fordítva! Aki valamilyen erőszakot követ el az anyán a baba érdekében, az súlyos hibát követ el és a babának árt.

  • 2014.10.31 23:12:07feteke

    De a legdurvább beavatkozásnak sem kell ilyen következményekkel járnia, ha pl. kellően tájékoztatott az anyuka, ha a beavatkozás jogos, ha mindenhez a lehető legelfogadhatóbb körülményeket biztosítják az anyának, akkor nem kell, hogy a baba nagyobb (bár láthatatlan) sérüléseket szenvedjen el, mint amennyi feltétlenül szükséges.

    Gondoljatok bele, hogy az anya a születés pillanatáig képes változtatni a DNS láncra rakódó markereken, akkor ha traumatizálják vajúdás és szülés közben, a szüléstől való félelem átivódik a babába (most már biokémiai módszerekkel igazolható módon).
    Ha a patkányok képesek inkább elpusztulni, mint veszélyesnek ítélt helyen világra hozni az utódjaikat, akkor az az ember számára sem egészséges. Most már el kell fogadni, hogy nem lehet az élet kezdete egy erőszakkal és félelemmel teli periódus, mert azt nem ússzuk meg következmények nélkül.

    És jó lenne felszámolni azzal a téves képzettel, hogy a szenvedő anya a jó anya. Nem, a szenvedő anya nem tudja azt nyújtani a saját gyermekének, ami tőle kitelne. Csak sokkal kevesebbet. Tehát szülés után sincs olyan, hogy baba meg mama érdeke, csak 1 érdek számít, az életé. Az egészséges életé!

  • 2014.10.31 23:22:11feteke

    Egyébként érdekelne, hogy a cikk írójának van bármiféle tudása a bábai munkáról? Valós tényeken alapuló információja? Vagy csak a klikkek számának növelése volt a cél?

  • 2014.11.01 12:36:49leftalone

    Ahogy írtam, finoman szólva nem volt álomszülés. De a környzettel nem volt bajom, bár nem is az foglalt le, hogy a környezetet nézzem.
    Az apa bent lehetett, vajúdás nagy részében őt használtam fogasnak. Szülés alatt meg sok szerepe nincs, ráparancsolták egy székre mellém és megkérték, hogy ne mászkáljon, hogy tudjanak dolgozni. Én meg a méhlepény tépkedésnél haraptam a karját (ne csak nekem fájjon :))).

    Ráadásul belőlem a fájdalom nem az úrinőt hozta ki, az (amúgy kedves és figyelmes) orvost és szülésznőt is 5 percenként küldtem el a kva anyjába. Nem különösebben hatotta meg őket. Másnap elnézést kértem, ők csak vigyorogtak, hogy ááá, cifrábbak is szoktak lenni ilyenkor, őket nem zavarja.

    Szóval egy szavam nem lehet se a stábra, se a környezetre, pedig állami kórház volt. Némi ezo-irányos dolgokkal próbálkoztak az elején (homeos cuccok, beszélgessek a babával, stb), ezt akkor kedvesen, de határozottan elutasítotam, hogy kösz, se placebót, se hassal diskurzust nem kérnék, csak szakmaiságot. Tudomásul vették, nem erőltették tovább.

    A szülés meg igen, fájt, szar volt. De az otthon meg a Bahamákon is szar lett volna, erről nem a kórház tehetett.

  • 2014.11.01 14:01:06feteke

    Bocsánat, de hogy jön ide a fájdalom? Egyébként az egy elég szubjektív dolog, hiába minden próbálkozás, nem lehet mérni.

    Ha valaki kicsit is beleássa magát a témába, akkor rájön, hogy a kommunikáció a babával egyfelől létrejön így is, úgy is, másfelől már nem csak az anyukák érzik, hogy ez egy létező folyamat, hanem már biokémiai módszerekkel is igazolható.
    A hangulatunkat befolyásoló hormonok teljes mértékben bekerülnek a baba agyába, meghatározzák annak huzalozását és a későbbi hormonháztartását, ami többek között az érzelmeit is befolyásolni fogja. Ettől persze még senkinek nem kötelező "beszélgetni" a hasával (nem is a verbalitás a lényeg), de jó, ha mindenki tudja, hogy az érzéseitől nem menekül a baba.
    Mint ahogy a szenvedő baba anyukái nagyon rosszul szokták érezni magukat, mert ha a baba stresszhormonokat termel, az bekerül az anyai véráramba és hatással lesz rá, azzal a különbséggel, hogy a felnőtteknél már nem minden hormon jut át az agyba (vagy legalábbis nem olyan mértékben).

    És azért engedtessék meg, hogy nem mindenki éli meg a szülést szarnak. És tény, hogy egy kórházban sem minden anya így éli meg, a lényeg inkább azon van, hogyha az anyát támogatják, jól támogatják, tiszteletben tartják, akkor sokkal nagyobb esély van egy szép szülésélményre.
    De ez tényleg nem a Bahamákon múlik, hanem a környezet és anya kompatibilitásán.

  • 2014.11.01 14:14:17mentolosnokedli

    Nathalka-nak a WHO császárszázalék-ajánlásával kapcsolatban:
    Nem tegnap, hanem JO REGEN, 2010 júniusaban a WHO hivatalosan visszavonta bármiféle "optimális" császármetszés arányát (amit egyszer 10-15%-nak mondtak).

    Ezt elég nagy csinnadrattával tették, tele volt vele a külföldi média, ezért nagyon dühítő, amikor azt látom, hogy a magyar közvélemény egy része és a közmédia továbbra is a régi számokat idézi, helytelenül, szinte heti rendszerességgel.

    A WHO szóvivői bevallották 4 éve, hogy a 15% egy "hasraütés" hatására kimondtott szám volt, MINDENNEMŰ ALAPOT NÉLKÜLÖZÖTT, akár tudományost, akár tapasztalatbelit!

    A WHO jelen álláspontja, idézem:
    "There is no empirical evidence for an optimum percentage. What matters most is that all women who need caesarean sections receive them."
    AZAZ
    "NINCSEN optimális százalék a bizonyitékok alapján. Ami számit az az, hogy MINDEN NŐ, akinek császármetszésre van szüksége, megkapja azt."

    [link][link]

    [link][link]

  • 2014.11.01 15:26:03leftalone

    "És azért engedtessék meg, hogy nem mindenki éli meg a szülést szarnak. És tény, hogy egy kórházban sem minden anya így éli meg, a lényeg inkább azon van, hogyha az anyát támogatják, jól támogatják, tiszteletben tartják, akkor sokkal nagyobb esély van egy szép szülésélményre.
    De ez tényleg nem a Bahamákon múlik, hanem a környezet és anya kompatibilitásán."

    Azt ugye tetszett korábban olvasni, hogy a lapátkezű doki ökle ki-be járt a méhemben miközben cérnakesztyűben (!!) tépkedte a méhlepényt, érzéstelenítés nélkül, a vákuumsapkával meg végigrepesztették az egész kimeneti nyílást, amit műtőben stoppoltak össze hüvelybemenettől méhnyakig? Közben 8-9 deci vért locsoltam szét.
    Te ezt az "élményt" hogy neveznéd? Csodálatos, gyönyörteli? Nekem az élvebelezés szó ugrott be ott és akkor.

    Engedtessék már meg, hogy egy fájdalomcsillapítás nélküli, kvázi-műtétet hadd hívjak szarnak, mert az volt.

  • 2014.11.01 17:26:57Kobaki

    Kedves Guadalupei Szűz!

    Amennyi baromságot te itt összehordasz, amennyire nőellenes vagy, Te csak egy férfi lehetsz!

    Hogyan zajlik egy otthoni szülés? Nézz végig egy videót! Találsz eleget a neten.

    Azt tudod (persze hogy nem, pedig rákereshetnél a neten), hogy Geréb Ágnes arányaiban ugyanannyit hibázott, mint egy kórházi szülészet? A különbség annyi, hogy a kórházi orvos hibáját a szintén kórházi orvos igazságügyi "szakértő" elbagatelizálja, a zsíros kis hálapénzét veszélyeztető GÁ-ét meg nem!

    Remélem, ezekben is fejlődőképes leszel, ahogyan a nagy arcodból is visszavettél, amikor rádolvasták, hogy Te is személyeskedsz!

    Egy apa, akinek a gyereke az oxitocinos szüléserőéltetés miatt császárral született, majd ezt követően az oxigénhiány miatt egy napot az inkubátorban töltött!!!

    PS: Azt tudod, hogy a császáros anyák többsége nem tud rendesen szoptatni?!

  • 2014.11.01 18:22:29gchg

    mentolosnokednli: Nincs itt semmiféle visszavonás. Azt állítják most, hogy a 15% nem optimális arány, hanem egy maximum, amit nem ajánlatos túllépni. Szövegértés rulez, gratulálok. "the proposed upper limit of 15% is not a target to be achieved but rather a threshold not to be exceeded.

    Guadalupei Szűz: ahogy szeretkezni sem csak fekve lehet, úgy szülni sem. Függőleges helyzetben a gravitáció is segít: gyorsabb a vajúdás, kevésbé fáj, és a baba is könnyebben kijön. A fekve szülés XIV. Lajos hatására terjedt el, aki szerette látni a szeretői szüléseit, akiknek ehhez le kellett feküdni... A gátmetszés az esetek döntő többségében tök felesleges, képzeld el, a nők tudnak szülni vágás nélkül is. Ha a nő úgy szülhet, ahogy akar, a saját tempójában és szabadon választott testhelyzetben, akkor többnyire se vágni, se varrni nem kell. A vért dekubitusz lepedő fogja fel, és a bábák takarítják el.

    Ha nem tudsz valamit, akkor kérdezz, nem fikázz.

    Itt lehet mazsolázni:[link] Van itt minden: otthonszülés, kórházi szülés, császár. Jó élmények, rossz élmények vegyesen. Az otthonszülések általános velejárója, hogy mire a bábák elmennek, rendbe teszik maguk után a lakást: semmi nyoma nem marad vérnek, magzatvíznek, eszközöknek, semminek.

  • 2014.11.02 15:03:05mollymook

    Soha,senkinek nem ajánlanám azt, ahogy én szültem, a kórházban.De az tuti, hogy soha,semmilyen körülmények között nem választanám az otthon-baromkodást. 14 órát hagytak vajúdni, embertelen bánásmód, érzéketlen eü.munkatársak?? Leszarom! Hamarost kijön a 2. babám és igen:KÓRHÁZBAN! Nincs az az Isten, hogy akár egy tízezrelék esélyt adjak bármilyen komplikációnak, ami pedig egy rettentő,embertelen, rossz bánásmódú,düledező,akármilyen kórházban elhárítható lenne!Nem értem, ki lehet olyan, hogy nem a születendő gyermeke esélyeit akarja maximalizálni,akár a saját kényelmetlensége árán is - már maga a terhesség is,de még a szex is az emberi szervezet számára biológiai/orvosi szempontból SOKKHATÁS. A szülés meg főleg, mind2 félnek. Akkor minek kockáztatni kényelmi, pszichés stb szempontok alapján, mikor a testi egészség a kulcs, ami pedig oly nagyon törékeny... A kórházi protokollok jó része elavult,ez tény (beöntés, fektetés stb), az elmúlt kb.másfél évtizedben az orvoslás evolúciós biológiai irányzata sokban visszavezette a gyakorló orvosokat (már akit,már ahol...) a "természetes" módokhoz, de nem otthon.Nem otthon, nem negligálva azösszes veszélyt,kockázatot és lehetőséget...

  • 2014.11.08 22:19:34X32zpf

    Az otthon szülés olyan, mint erdőben főzni. Jól megtervezed, elcipeled a cuccot, ami kell, elkezded megfőzni a kaját, amikor rájössz, hogy hoppá! Lukas a lábas.
    A kettő között egy fontos különbség van: ha lukas a lábas, abba nem hal bele senki...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta