SZÜLŐSÉG

Vélemény: rémálom a nyugdíjrendszerben

2014. július 29., kedd 15:50

Önök is olvasták a népesedési kerekasztal brilliáns nemzetmentő ötletét, miszerint a gyerekteleneknek kevesebb nyugdíj járna és magasabb nyugdíjkorhatár? Az ötlet nem új, aztán néhány hete már megint téma volt, és nem is kellett sokat várni rá, hogy felkarolja a KDNP.

Anyukám, plusz 30 rugó nyugdíj jár a négy gyerekért!
Anyukám, plusz 30 rugó nyugdíj jár a négy gyerekért!
Fotó: Shutterstock

Bár a jelek szerint én speciel pont megúsztam (életemben először örülök, hogy elmúltam már 35, köszi az új perspektívát!) de azért elmondom, miért tartom ezt az egészet alapjaiban elmebeteg ötletnek.

Lássuk, mit lehet tudni az ötletről eddig:

  • egységnyi nyugdíjat kap, akinek 2 gyereke van
  • jelentős büntetést (vagyis levonást), akinek nincs gyereke, kisebb büntit, akinek 1 van
  • pluszpontot ér a 3 vagy több gyerek
  • az ötlet alapja az, hogy "azok is kapnak majd nyugdíjat, akik nem vállaltak gyermeket, de az ő nyugdíjukat azok gyerekei fogják kitermelni, akik nemcsak vállalták, de megfelelő nevelésben és képzésben részesítették őket", Harrach Pétert idéztem

Két gyerekem van, amivel egyébként szólok, hogy pont nem tettem eleget a nemzet fennmaradásáért, a statisztikák szerint ahhoz a fejlett világban 2,1 gyerek kell.

1. Lassan mondom, hogy a kormánypártok is értsék: MAGÁNNYUGDÍJ!

Olyan rég volt, tán igaz se volt, volt egy kormány, amelyik ész nélkül nekiment a magánnyugdíjrendszernek és lebontotta azt. Koktélcseresznye a tejszínhabos nemzeti tortánk tetején, hogy a pénznek is a seggére vertek két perc alatt, de ez most mellékszál.

A megboldogult magánpillérnek pont az volt (lett volna) a szerepe a nyugdíjrendszerben, hogy eljussunk oda, mindenki a maga nyugdíját spórolja össze, és ne a következő, egyre fogyatkozó generáció nyakába varrja magát. 

A gyerektelen is fizette (korábban) az mnyp-be a járulékot, és a rendszer úgy volt kitalálva, hogy a leendő nyugdíjba az államnak csak egy kicsi résszel kellett volna beszállni, a privát megtakarítás meg adta volna a kifizetés zömét. Teccettek volna nem szétverni a magánnyugdíjrendszert, máris meg lenne oldva ez a dilemma.

2. Aztán mi lesz a meddőkkel? És a halott gyerekekkel? És a szegényekkel?

Végtelenül morbidnak tartom ezt a felvetést azért is, mert azt sugallja, hogy aki nem nevel minimum két gyereket, az direkt a nemzet testén élősködő parazita, aki büntetést érdemel. A tapasztalatom ezzel szemben az, hogy egy egész csomó ember nem önszántából, pláne nem önzőségből nem nevel egy nagy rakás gyereket.

Én például tökre szeretnék négy gyereket, csak éppen azt gondolom, nem engedhetem meg magamnak, hogy ennyi gyerekem legyen, mert nem látom garantálva, hogy tudok iskoláztatni, ruháztatni, etetni és az életben elindítani ennyi kölyköt. Arról nem is beszélve, hogy az már szóba sem kerülhetne, hogy esetleg nyaralni menjünk, vagy hívjunk egy bébiszittert, mert megnéznénk ketten egy filmet.

Aztán ismerek egy egész csomó embert, akik nagyon szeretnének gyereket, de nem lehet nekik. Pedig mindent megtettek ezért, de mégsem. Köztük van, aki számára elfogadható alternatíva az örökbefogadás, mások számára viszont nem az. Végtelenül beteg dolognak tartom, hogy az állam úgy véli, joga van megbüntetni két felnőtt embert azért, mert ilyen vagy olyan okból végül nem tudott legyártani két, az állami sztenderdek szerint is megfelelően működőképes alattvalót.

Aztán vannak olyanok is, akiknek születik ugyan két gyereke, már majdnem fel is lélegezhetnek, hogy havi 114 ezer nyugdíj pipa, aztán kiderül, hogy beteg, hogy fogyatékkal él, ne adja isten, meghal valamiért. Őket majd arra kényszerítjük, hogy az őket ért tragédia mellett még hivatalos köröket is fussanak, amivel igazolják, hogy legyártották rendben, csak mégsem sikerült?

Szolidáris állam: nincs gyerek? Akkor nyugdíj sincs!
Szolidáris állam: nincs gyerek? Akkor nyugdíj sincs!
Fotó: Shutterstock

Vagy mindenki szüljön eleve hármat, hogy legyen hibahatár is?

Ja, és ismerek egy csomó olyan embert is, aki azért vállalt egy gyereket, mert úgy véli, nem tudna többet lelkiismeretesen fölnevelni. Van, aki anyagi okokból. Van, aki úgy érzi, nem lenne képes még egy gyereknek megadni érzelmileg, lelkileg ugyanazt, amit az elsőnek. Van, akinek meghalt a férje. Van, akinek eltávolították a méhét, mert rákos volt. Van, aki majdnem belehalt a szülésbe. Van, aki beteg. Büntessük meg mind?

És még egy dolog: igen, vannak emberek, akik nem szeretnének gyereket. Felnőtt, értelmes, normális emberek. Akik így döntöttek. Akik zsigerből nem vágynak gyerekre. Sokaknak, sokunknak ez furcsa. De tekintsük már egymást annyira felnőttnek, hogy elfogadjuk a másik döntését, és nem próbáljuk izomból lenyomni a másik torkán azt, ami szerintünk normális.

Milyen elmebeteg szörny gondolja azt, hogy az állam feladata megmondani az alattvalóinak, hogy hány gyereket KELL szülni, és MEGBÜNTETNI azt, aki akármilyen okból nem tud vagy szeretne ennek megfeleli?

3. Hogyan él az, akinek nincs gyereke?

Nem reprezentatív tapasztalataim alapján azok az emberek, akiknek nincs gyerekük máshol találják meg az élet értelmét. Jellemzően például sokan közülük igen elhivatottak a munkában. Sokat dolgoznak, jól keresnek. Ha jól keresnek, akkor sok adót, és sok járulékot fizetnek. A fizetésüket pedig elköltik, étteremben, moziban, szállodában, autókereskedésben, semmi közünk hozzá, hogy hol. Ezek az emberek általában egészen pontosan felmérik, hogy idős korukban senkire nem számíthatnak majd, kizárólag magukra. Ezért jellemzően megtakarításaik is vannak. Amit pedig elköltenek, annak legnagyobb részét itthon költik el, munkát adva ezzel a pincérnek, a mozipénztárosnak és a szállodai portásnak is. Büntessük meg őket ezért!

Aki meg nem ilyen? Aki, bár nincs gyereke, de maga is alig tud megélni? Annak aztán valóban kéne szülni gyorsan két gyereket, mert úgy biztosan sokkal könnyebb lenne!

Sajnos még mindig mínusz 44 ezren állunk
Sajnos még mindig mínusz 44 ezren állunk
Fotó: Shutterstock

És mi lesz azzal, aki nem találta meg a párját? Aki szeretne ugyan gyereket, de nem találkozott az ideális pasival/nővel? Aki végül, bár nem így tervezte, de mégis egyedül maradt. Vele mi lesz? Lesz valami állami tenyészprogram? Valami ivarsejtközvetítő program, amiben központilag összepárosítják azokat, akiknek ez egyedül nem sikerült? Vagy büntessük inkább meg őket is?

4. Kamuszolidaritás, rasszizmus a neved

Külön szeretem azokat a kamuszolidáris, szocializmusból eredő, központosító mechanizmusokat, amik azért mégis gondosan figyelnek arra, hogy segítsünk a sokgyerekeseknek, de nehogymá a cigányoknak is! Ennek a javaslatnak is szép eleme, hogy nem elegendő legyártani a két gyereket, hanem emellett még elvárás, hogy "megfelelő nevelésben és képzésben részesítették őket".

Nincs kétségem, hogy a megfelelő nevelés és képzés az pont az lesz, ami a többségi társadalom számára még éppen elérhető, a hátrányos helyzetűek számára vágyálom. Az, hogy szerezzen minden gyerek legalább érettségit vagy szakmát szép terv, én is támogatom. Csak éppen lehetne ezt pozitív diszriminációval is motiválni, kicsit európaibb és szolidárisabb megoldás lenne, mint megbüntetni azt, akinek ez nem elérhető.

Aztán szép kérdés az is, mi lesz a meleg párokkal. Finoman szólva nem tartoznak ma a támogatott kategóriába, az meg, hogy gyerekük is legyen, hát a mi országunkban kapásból kiveri a biztosítékot. Na, velük mi lesz? Ha valaki meleg, az automatikusan mehet a büntetőpontokért?

5. Tanuljá má', vagy oda a nyugdíjam!

Szofisztikált, toleráns és az erőszakot családon belül és kívül egyaránt elutasító társadalmunkban kifejezetten beteg ötletnek tartom, hogy egy gyerek nyakába olyan terhet varrjon bárki, hogy a szülő nyugdíja rajta áll vagy bukik.

Úgy értem, közvetetten végül is ez mindenképpen így van. Minél többet tanul, minél jobb szakmát szerez, minél többet keres, minél sikeresebb az a gyerek, annál nagyobb eséllyel tudja majd támogatni a szüleit időskorukban.

Kavicsokat rakosgatunk? Oszt' nyugdíjam meg miből lesz?
Kavicsokat rakosgatunk? Oszt' nyugdíjam meg miből lesz?
Fotó: Shutterstock

De konkrétan megfeleltetni a matekjegyeket a majdani nyugdíj összegével? Egy olyan országban, ahol köztudott, hogy a közoktatásban eltöltött minden év egyre növeli a hátrányos helyzetűek lemaradását? Egy olyan oktatási rendszerben, amelyik még arra is csak igen korlátozottan alkalmas, hogy az okos, jó családból jövő gyerekeket ne roppantsa meg? Hát, ez a cinizmusnak olyan foka, amihez csak gratulálni tudnék, ha vicces kedvemben lennék.

6. Legyen motiváció és támogatás, de ne legyen szocializmus!

Egész csomó módját el tudnám képzelni és fogadni annak, hogy az állam támogassa a sok gyereket vállalókat. Egy apróság mondjuk elég fontos lenne: először kéne hozzá egy ország, amiből nem akar az összes épeszű 16 éves elmenekülni, mert lehetnek remek ötletei bárkinek, ha nem marad senki, aki megvalósíthatná.

Szóval tök szuper, ha mondjuk elismerik munkával töltött időnek azokat az éveket, amiket valaki gyerekneveléssel tölt. Az is remek, ha az adó és járulékfizetés rendszere támogatja a nagycsaládosokat. Kicsit még szuperebb lenne, ha ezt úgy tenné, hogy konkrétan annak legyen könnyebb az élet, akinek amúgy nehézségei vannak, ne pedig a fölső 10 százaléknak, de ne legyünk telhetetlenek.

Az is remek lenne, ha csinálnának egy iskolarendszert, ami működik, és ami közeledik ahhoz, amit ma tudunk arról, hogyan lehet gyerekeket sikeresen oktatni. És nem egyre csak távolodik tőle. Ha anyaként bízhatnék abban, hogy a gyerek, ha szorgalmas, majd önerőből is boldogulni fog.

Az is jó ötlet lenne, ha megnéznénk, hogyan csinálják azok az államok, amelyben a családokon belüli teherviselés a nálunk megszokottnál jóval kiegyensúlyozottabb. Hogy mire lenne szükség ahhoz, hogy egy nő, ha gyerekeket vállal, ne dobja automatikusan a kukába a karrierjét. Hogyan érhető el, hogy csökkenjen a férfiak és a nők közötti szakadék fizetésben? Hogy ne legyen egyértelmű, hogy apa nem maradhat otthon, mert anya fizetése a rezsire sem elég.

Aztán az is szuper lenne, ha az úgynevezett társadalmi szolidaritás nevében mindannyiunk terheiből közösen részesülnénk, nota bene a tehetősebbek esetleg egy kicsit jobban, de már az is szép eredmény lenne, ha nem az amúgy is nyomorult, nem is igen létező középosztály meg a nyomorgók nyakába varrnánk mindent. 

Az is remek lenne, ha valaki képes lenne már végre felfogni, hogy mi nők nem szülőgépek vagyunk. Hogy sok gyereket nem az államnak szülünk, hanem magunknak. És csak akkor, ha van mire és miből. Ennek a kormánynak ez eddig sem ment, úgyhogy most még apa nyugdíjának a terhét is a mi nyakunkba varrták. Köszönjük szépen! 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.07.30 08:10:59Gabiiiiii

    hogy a nyugdijrendszer eveken belul osszeomlik,ez evek ota varhato,tehat a mostani 40-50-es generacio lesz az,aki megissza ennek a levet,mert 30+ eve toljak a jarulekaikat a "kozosbe" es mar nincs idejuk ongondoskodni,mint a 20-as evjaratnak....

  • 2014.07.30 08:24:21kocsobur

    Ha jól értettem, ez a javaslat a 35 év alatti korosztályra vonatkozik. Aki tehát e fölött van, rá a jelenlegi szabályok érvényesek. Amúgy meg egyébként sem kell izgulni, a mai tudásunk szerint mostani 35 évesek legkorábban 30 év múlva mennek nyugdíjba, addig meg ahogy szokták mondani, sok víz lefolyik a Dunán...

  • 2014.07.30 08:27:31Gabiiiiii

    megoldjak azt is,hogy egyaltalan ne legyen gond a nyugdijfizetes,ugy felemelik a nyugdijkorhatart,hogy meg 90 evesen is a szalag mellett fog allni a kedves adofizeto es a munkahelyerol viszik ki labbal elore

  • 2014.07.30 08:32:29Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft

    Gabiiiii:

    Lehet hogy az lenne a jó megoldás. A jelenlegi nyugdíjrendszerbe a jelenlegi aktív réteg majd belerokkan, annak ígérete mellett, hogy neki lófasz nyugíj jut majd.

  • 2014.07.30 08:34:04KGSzi

    Hát remek a cikk. A húgomék pont úgy vannak, hogy 3 gyerek volt, most áprilisban meghalt a középső kislánya daganatos betegségben. Nem elég nekik a tragédia még anyagilag is padló alá csúsztak, mindketten tanult, dolgos emberek. Legkisebb leány autista. A húgom eddig a két gyereket ápolta otthon, most sehova nem kell. Nincs 4-6 órás munka, nincs otthon végezhető munka. Ha megtudják autista gyereke van, nem is kell sehová. Neki milyen nyugdíja lesz???? Kinek a hibájából? Vállalkozó volt évekig, lelkiismeretesen adózott-fizetett mindent, ezért kellett abbahagynia. A végén többet adott fel, mint ami maradt. Persze most külföldre kacsingatnak. Előbb-utóbb minden ilyen ember elmegy, aztán mi marad? Idősek, akiknek úgyse lesz nyugdíja.... :(

  • 2014.07.30 08:35:06Balt

    Végre, megint egy hedonista liberális nyavalygás!

    Reggel néztem a gyurcsányista nyuggerszagértőt, aki "alapvetően érti a problémát" (sic!), persze a megoldást - amelyet még ő vázolt 3féle változatban, tehát nem eldöntött - mélységesen ellenzi. Lol.

  • 2014.07.30 08:54:54kasza003

    É mi lesz a katolikus papokkal? Nem kapna állami nyugdíjat?

  • 2014.07.30 09:09:41G. Wolf

    @Balt: "hedonista liberális nyavalygás!"

    Akkor ha párommal ilyen döntések (tömkelege) miatt külföldre költözünk, mert ott kiszámítható az élet, akkor a mi következő 30-40 évnyi nyugdíj befizetésünk, és az alatti költekezéseink ugye nem fognak hiányozni?

  • 2014.07.30 09:26:20pbr

    Nálunk 3 gyerek van. Ketten neveljük, és próbálunk megtakarítani. Szeretnénk nem a gyerekeinken élősködni. Az viszont tény, hogy 3 gyerek mellett az egyik szülő nem vagy csak korlátozott munkavégzésre képes (ismerek kivételeket, de ott a szülőknek nincs idejük a saját gyerekeikre), így a nyugdíjjárulék fizetése minimális az egyik szülőnél, tehát a jelenlegi rendszerbe a nyugdíj is az lesz, és a másikba se lenne jobb a helyzet. Megtakarításba odáig jutunk, hogy gyerekeink képzését talán meg tudjuk takarítani, saját öregkorunkra semmit. Azok a felnőttek akik bármilyen okból kevesebb gyereket nevelnek, többet tudnak dolgozni és keresni, így mindenképpen könnyebb megtakarításból és járulék fizetésből megteremteni az élhető öregkor feltételeit. Aki ma Magyarországon rendezett családi háttérrel rendelkezik több lehetősége is van a gyerek vállalásra. Szerencsére környezetembe van olyan aki így gondolkodik és bevállalt saját gyerek mellé elhagyott gyereket is.

  • 2014.07.30 09:44:00Mandi0927

    10 évet kínlódtam,hogy gyerekem legyen,az elmúlt egy évben több százezer forintot költöttem arra,hogy sikerüljön a baba. Akkor 10 év alatt mennyit költöttem rá???? És mit fizet állambácsi ebből??? Hiába szeretne az ember több gyereket,ha azokat alig támogatják,akiknek pénz kell hozzá,hogy gyerekük legyen!! Nekik ki segít?? Ja és ha magasabb lenne a "normál" emberek fizetése,akkor itthon dolgoznának,nem pedig külföldön. Itthon fizetnének járulékot. Ja és a sok okostojásnak a parlamentben nem adnak milliós fizetéseket!!! El lehet gondolkozni ezeken,és utána találgassanak ki ekkora baromságot!!! És még valami!!! A sok ingyenélőt kellene sújtani,nem a dolgozó embereket!!!!

  • 2014.07.30 09:45:45morello morello

    Tetszett a cikk... Tényleg morbid ez az elgondolás. Nekem olybá' tűnik, hogy ez jellegzetes, megmondom, hogy így legyen, és akkor így lesz kijelentések sora. Én fogyatékkal élő felnőttként nem merek vállalni gyereket, hiszen én is segítséggel evickélek.
    Meg undorító az is, hogy ha nem teszek eleget a kötelességemnek, akkor váltsam meg, fizessek. Gyönyörű keresztényi gondolatok fogantak meg újból. Szüljenek sünt, akik kitalálták!

  • 2014.07.30 10:02:36Gabiiiiii

    Singer...Nem,nem a mostani nyugdijrendszerbe rokkan bele a mai adozo reteg,hanem a tobbi elvonasba es a teljes letbizonytalansagba......Orul,ha egyaltalan van allasa 4 oras minimalberrel bejelentve ,napi 1 pisiszunettel

  • 2014.07.30 10:52:01NekemSeKönnyű

    Elvi kérdés: Házaspár, egyházi esküvő, 10 év egyre elkeseredettebb gyermekvállalási próbálkozás (lényegtelen(?) elem, de egy kisebb lakás ára ráment a lombikprogramokra). Ezek szerint a KDNP támogatja a házasság felbonthatóságát is, mert nekünk közösen nem megy a gyermek "gyártás"?

  • 2014.07.30 12:16:32Kergelepke

    "mélységesen erkölcstelen olyanoknak évtizedekig nyugdíjat folyósítani, akik sem vagyongyűjtéssel, megtakarítással, sem gyerekneveléssel nem kívántak hozzájárulni a nyugdíjuk előteremtéséhez"
    Nem értem, miért lenne potyautas, aki végigdolgozza az életét, fizeti rendben az adókat, járulékokat (amiből többek között a most gyesen levők kapják a juttatásukat)?
    Én is sokat dolgozom, és ebből befizetem az összes adót, járulékot, igyekszem megtakarítani is, bár elmegy elég sok pénzem arra, hogy a testvéremet támogatom, aki egyedül maradt a gyerekeivel. Saját gyerekem nincs, pedig borzasztóan szeretnék - de lehet, hogy ez így is marad, sajnos nem rajtam múlik.
    Értem én, hogy támogatni kell azokat, akik gyerekeket nevelnek, ezzel én is egyetértek, de pl. én még egy olyan rendszert is jobban el tudnék képzelni, amikor az adó egyszázalék mintájára a dolgozó gyerek pl. nyilatkozhat úgy, hogy az az egy százalék a szüleinek menjen. Vagy passz, nem nekem kell tudni, de ennek az egésznek így szerintem nagyon rossz üzenete van, vagy csak nekem jön át nagyon rosszul :(

  • 2014.07.30 12:23:46Kergelepke

    azzal viszont egyetértek, hogy akinek nincs gyereke, talán könnyebben tud félretenni, mert a gyereknevelés rengetegbe kerül, és sokszor a nő nem is tud úgy visszamenni dolgozni. Elég baj az. Én meg majd vagy visszakapom testvérem gyerekeitől a támogatást, hogy ne haljak éhen, vagy nem. Majd kiderül.

  • 2014.07.30 12:54:21Vakmacska

    [link]

    No Andi, az isten se mossa le rólunk, hogy összebeszéltünk, pedig nem, én a magamét ebédszünetben és első mérgemben írtam.

    Naná, egyetértek.

  • 2014.07.30 13:01:23Masomenos

    31 éves - eddig - gyermektelen nőként felháborító még a gondolat is, hogy ezt megvalósíthatják, de aztán mindig megnyugszom. Mert az én generációmnak nyugdíja sem lesz, mire odáig jutunk. Úgyhogy feleslegesen húzom fel magam időről-időre ezen.

  • 2014.07.30 14:42:37Mészáros Laci

    nagyon tanulságosak a hozzászólások (meg a poszt), és ez nagyon elszomorító.

  • 2014.07.30 16:14:55teknős

    Nem értem a felháborodást! Tessék visszamenni az általános iskola ötödik osztályába, és újra megtanulni, hogy mi a pénz. Ahhoz, hogy a befizetett összegnek, értéke legyen, ahhoz valakinek értéket kell tennie a pénz mögé. Ezt pedig a középkorú munkavállalók teszik. A nyugdíjrendszerünk egy hatalmas piramisjáték, Bárhogy is hisztiztek, aki nem nevel fel gyereket, legalább hármat, az nem működteti a piramisjátékot, ergo a játék meg fog bukni.

    És meg valami, szomorú, hogy valakinek nem lehet, vagy meghal a gyereke, vagy 40 évig tanít más gyerekeket stb , hogy az kifogásaitokat felsoroljam, de attól függetlenül, nem éjszakázott az ágya mellett, nem vette meg a tankönyveit , nem fizette az egyetemi tanulmányait és folytathatnám. A szakmámban, a velem egykorúak minden évszakban külföldön szórakoznak, mert megtehetik. Én ezekről mind lemondok, mert helyette 21 éve vagyok gyesen. Nem dolgoztam kevesebbet, nem adóztam kevesebbet (ÁFA-t többet fizetek) és azt is kizárólag Magyarországon. Nekik magas nyugdíjuk lesz, nekem meg talán minimum. Csakhogy az én gyerekeim termelik majd meg az ő nyugdíjuk értékét is. És ennek semmi köze ahhoz, hogy szeretem-e a gyerekeimet vagy sem. Az az igazságtalan, hogy én már elmúltam 35.

  • 2014.07.30 16:35:01Gabiiiiii

    ha a te gyerekeidnek egy csopp esze van,kulfoldon fognak dolgozni nem az en,de a te nyugdijadat sem termelik ki

  • 2014.07.30 16:37:13Gabiiiiii

    vagy dolgozhatnak itthon feketen vagy 4 oras minimalberert....Es mondom ezt ugy,hogy nekem is van 3 gyerekem......Csak nem boritotta el az agyamat a rozsaszin kod,mert EN ugy dontottem annakidenek,hogy babazni fogok es nem varok erte az egvilagon semmifele pozitiv megerositest,mert ez az EN dontesem volt.

    az pedig,hogy te 21 eve GYES-en vagy,eleg nagy rafizetes pl nekem

  • 2014.07.30 16:46:46titanmanus

    Hányok a Fizess intézkedésein, de ez már bicskanyitogatós!! Lombikra kell menjünk az első gyerek miatt is sajna, örülünk ha összejön és ki tudjuk fizetni. Egészségügyileg és pénzügyileg talán még a 2. szóba jöhet.. DE HOGY EMIATT kapjak kevesebbet!!! NEM elég baj ez nekünk így is!?!?!!?

  • 2014.07.30 17:23:29nyuggernyúzó

    Akik nem képesek kölköt nevelni, azok mit képzelnek, ki fog majd dolgozni itt 2-3 évtized múlva? De nyugdíj az járjon. Miből?

  • 2014.07.30 17:29:12Gabiiiiii

    a nyugdij a 40 ev alatt befizetett jarulekaim utan jarjon,ne a szaporodoszerveim utan

  • 2014.07.30 17:30:40Gabiiiiii

    egyelore szo sincs a nevelesrol...a csaladok fele mozaik csalad,errol erdekes modon nem nyilatkozik senki,csak a szep idealis felallasrol,ahol apa+anya+ kin 3 gyerek el...na ilyen van a legkevesebb

  • 2014.07.30 17:45:27nyuggernyúzó

    Ezt értem, hogy járjon a nyugdíj. De ki fizesse?

  • 2014.07.30 18:09:04Gabiiiiii

    EN fizetem 40+ evig.....tisztaban vagyok vele,hogy amost FEKI rendszer van,de megerett a pusztulasra

  • 2014.07.30 18:11:37G. Wolf

    @nyuggernyúzó: pl aki felveszi? előre öngondoskodik?

  • 2014.07.30 18:18:17nyuggernyúzó

    Ez az öngondoskodás egyéni szinten működhet. De tömegesen nem működik, mivel ahhoz, hogy a megtakarítások érjenek is valamit, ahhoz kellő számú dolgozó kell. Xy elbiccelheti a gyereknevelést. De az egész társadalom nem. Korfát láttál már? Szerinted milyen társadalom lesz itt 20-30 évtized múlva?

  • 2014.07.30 18:21:55nyuggernyúzó

    Helyesen 20-30 év.

  • 2014.07.30 18:24:08G. Wolf

    Éppen a korfa az ami indokolja az önkgondoskodást, és éppen ezért nem fog műküdni az állami felosztókiróvó rendszer.

    És e szempontból Mo szerencsés helyezetben van mert rengeteg külföldi magyar ember van akit "csak" be kell hívni. És globál szinten is van milliónyi ember aki jönne egy EU-s országba dolgozni.

  • 2014.07.30 18:36:41nyuggernyúzó

    Ezt a behívást nem értem. 2-3 évtized és a 18 éven aluliak fele rejtett erőforrás lesz, az épeszű ember menekülni fog az országból. Itt egy cigány-lumpen-öreg massza marad.
    Bizonyos EU-s országokba valóban sokan akarnak menni, de nem Mo-ra. A német öreg összeszedhet annyit, hogy fizet majd egy bevándorlónak, a magyar viszont örül, ha legelni tud a "megtakarításából".

  • 2014.07.30 18:39:19G. Wolf

    " kellő számú dolgozó kell. " - erre mondtam hogy bőségesen van elég ember aki dolgozni fog, csak országhatáron kívül, és ráadásul azok java is magyar (csak más állampolgár).

    Épeszű ember már most menekül az országból! :) De vannak helyek ahonnan nézve még ez is jó (jobb). Úgyhogy attól nem félek hogy nem lesz elég munkaerő ha lesz hozzá tőke ami megfizesse, azt viszont egy ilyen rendszer mint a mostani nem tudja előteremteni, ahhoz előre kéne felhalmozni.

  • 2014.07.30 18:46:18nyuggernyúzó

    Ha olyan vonzó lenne Mo-n, akkor már ma özönlenének a bevándorlók ide dolgozni. Ezzel szemben pont az ellenkezője történik, menekülnek az emberek. Ide legfeljebb majd a gyarmatosító izraeliek vagy kínaiak jönnek, de a magyar öregnek ettől nem lesz jobb.

  • 2014.07.30 20:38:48Csávógyerek

    A magyarok nem csinálnak gyerekeket, de mellette jellemzően nem szívlelik az idegeneket sem, akiknek a beengedésével esetleg fenntartható lenne a nyugdíjnak nevezett piramisjáték.

    Nem kétlem, hogy sok olyan ember van a világban, akinek a Magyarországra bevándorlás is előrelépés lenne (pl. bantuk, hottentották, stb.), de vajon azok - jellemzően képzetlen, kultúrálisan máshová tartozó népek - mennyire tudnának plusz értéket teremteni a közmunkások múltba révedő országában.

    Az a réteg, akire Magyarországnak szüksége lenne, nem befelé jön, hanem kifelé megy.

    Pont úgy, ahogyan az alapígényeit (igen, a szaporodás is része) az adott környezetben kielégíteni nem tudó vadállatok ösztönösen megfelelőbb környezetet keresnek maguknak. Az az élőlény, aki ezt nem teszi, az életképtelen, ő és a fajtája kihalásra van ítélve.

    Magán-statisztikám szerint, a zöldebb mezőre költözött, és ott gyökeret eresztett magyarok nem 1.3-as átlaggal szaporodnak, hanem bőségesen 2.1 felett, ami a népesség újratermeléséhez szükséges.

    Istenem, mennyi boldogtalan asszony lehet Magyarországon, aki ott belül annyira szeretne több gyereket szülni. Remeg a kis nösténylelke, festegeti magát, szép mint a virágszál, aztán nem repül rá a méhecske, csak elhervad szomorúan.

  • 2014.07.30 21:06:01G. Wolf

    Azért egy erdélyinek vagy még inkább egy kárpátaljainak simán előrelépés Mo, főleg hogy utóbbi EU-n kívüli is (és ahogy az ukrajnai események állnak jódarabig az is marad). az ilyen az kulturálisan nem egy bantui távolságra vannak azért.

    Többi részével egyetértek, saját (és párom) gondolata is hogy nem itt hanem nyugatabbra tervezzük a jövőt, ismerőseink akik kimentek, nyugodtabban élnek és bátrabban és több gyereket vállalnak mint az "itthon maradtak", és anyagilag stabilabbak is. nem tőlük sajnálom hanem "magamtól" hogy itthon ez nem megy.

  • 2014.07.31 10:21:02stimcs

    Ha nem akarok politizálni,csak véleményt alkotni,akkor is azt kell mondjam,EZEKNEK elment a maradék eszük!!Tök mindegy,hogy mi a neve annak a pártnak,aki ilyet akar csinálni,meg olyan dolgokat,amik mostanában történnek,egyszerűen egy csöppnyi ésszel megáldott ember gyomra nem veszi be és kész...akik AKARNAK látni,azok látnak, de sajnos ez a kevesebb :( azért azt remélem,hogy mindenki tudja,milyen világban akarja felnevelni a gyerekét vagy gyerek nélkül (merthogy ez rohadtul magánügy) milyen világban szeretne élni..tessék szíves ezt összevetni a jelenlegi valósággal és az oly sokszor felvázolt jövőképpel!! Na,arrafele haladunk?? És ismétlem,itt még mindig nem a politizálás a cél!! Olvassunk,tájékozódjunk,gyűjtsünk infókat,nyissuk ki a szemünket és gondolkodjunk már könyörgöm!!!

  • 2014.07.31 15:30:34hallode

    A

  • 2014.07.31 15:35:34atomtudós

    Az eddigi (messze) legjobb írás a Díványon. Like, így tovább.

  • 2014.07.31 18:35:52zizi77

    Ezt most olvastam:
    [link]
    Hasonlóan látom én is, bár nem vagyok szakember.

  • 2014.08.01 10:18:15Mercel

    Teljesen egyetèrtek a cikk minden mondatàval. Ebben a tèmàban ennèl jobbat mèg senki nem ìrt, elismerèsem.
    Ja ès mindezt ràadàsul pasikènt mondom.:)
    Azzal is nagyon betalàlt sajnos a cikk, hogy a gyerek ès a karrier csak elvàgòlag talàlkozik merthogy szinte biztosan elvàgja egy harmincas nō karrierjèt..

  • 2014.08.01 10:18:15Mercel

    Teljesen egyetèrtek a cikk minden mondatàval. Ebben a tèmàban ennèl jobbat mèg senki nem ìrt, elismerèsem.
    Ja ès mindezt ràadàsul pasikènt mondom.:)
    Azzal is nagyon betalàlt sajnos a cikk, hogy a gyerek ès a karrier csak elvàgòlag talàlkozik merthogy szinte biztosan elvàgja egy harmincas nō karrierjèt..

  • 2014.08.01 10:20:31troublemom

    Annyira jó ezt terhesen olvasni. :)
    Örülök és egyben totál meg vagyok hatódva, hogy jövendőbeli egy gyermekes egyedülállóként csak kicsi büntit kapok majd nye-nye-nye XD always look on the bright side of life.... :3

  • 2014.08.01 10:24:48Mercel

    teknős

    21 ève vagy gyesen ès van kèped bàrkit is kiosztani?! Eszednèl vagy? Nem nagyon hiszem..

  • 2014.08.01 16:14:17dez01

    Hajaj nem sokat javult a színvonal.... de most már azért van pár normális komment:)

  • 2014.08.02 07:02:21gyongyi70

    Az egész új rendszernek nincs jelentősége. Egyre többen, lassan mindenki, aki megteheti, minimálbér után fizet járulékot és ha van egy kis esze, akkor a megspórolt pénzt félreteszi, befekteti, ha nincs, feléli és így járt. Nos, a minimálbér utáni 30 ezer forintos nyugdíjnál tök mindegy, hogy 10-20 százalékkal több vagy kevesebb...

    EZ A BAJ. Ezért volt deficites a nyugdíjrendszer, nem a manyup miatt. És minél több ilyen idióta intézkedést hoznak, annál többen mondják, hogy köszike, ebből nem kérek, megoldom inkább magam...

  • 2014.08.02 07:07:54gyongyi70

    Ja, és még egy. hiába teremtenénk sok kis okos dolgozót, ha nincs munkahely... Márpedig jó nagy hazugság a növekvő foglalkoztatás, a közmunka csak segélyért végzett kényszermunka, egyre több cég vonul ki az országból, egyre nehezebb normális munkát találni. Aki teheti és elég értelmes hozzá, kiment külföldre, a többiek ezután fognak. Az utolsó majd nyissa le a villanyt.

  • 2014.08.02 14:38:46Karolinn

    Diplomásként dolgozom az Államnak. Nyelvvizsgával együtt sem éri el a fizetésem a 100ezret...
    Szeretnék összesen 4 gyereket. De miből? Eddig 1 van és biztosan nem tudnánk többet felnevelni...

  • 2014.08.04 21:04:31ubu1

    Egy vagy több gyerek összehozásához két ember kell (legalább). A poszt kitér erre pár mondatban, de a kitalált idióta nyugdíjrendszer szabályai nem foglalkoznak ezzel. Mert akarhatok én akárhány gyereket, ha a másik fél hiányzik hozzá.
    Esetleg felélesztik újra a Nemzeti Társkeresőt, ami egyszer már amúgy is volt téma? És ki garantál ott érdemi eredményt?
    Vagy beszámítják a nyugdíjba a spermabank igénybevételét mindkét oldalról? Nagyon beteg elképzelés ez...

  • 2014.08.04 22:18:09onewayticket

    0 gyerekem van és ebben az országban 0 is lesz.

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta