SZÜLŐSÉG

A középiskolásoknak fogalma sincs a pénzről

2013. augusztus 27., kedd 12:33

Számos aktuális példával lehetne alátámasztani, miért lenne feltétlenül szükséges, hogy a diákok legaláb alapszinten tisztában legyenek a pénzügyi fogalmakkal és összefüggésekkel. Egyelőre ez a korosztály nem sokat tud a témáról, pedig néhány éven belül saját lábukra állnak majd, és elvileg legkésőbb akkor el kellene kezdeniük átgondolt és felelős döntéseket hozni. De ettől a mai diákok legalább annyira távol vannak, mint a mostani felnőttek többsége.

Számunkra egyelőre teljes rejtély,  hogy ki, és milyen mélységben fogja tanulni a kerettantervek által meglebegtetett Pénzügyi és gazdasági kultúra, a Vállalkozzunk, az Etikus vállalkozói ismeretek és a Munkapiac tantárgyakat, de érdeklődve figyelünk.

Utoljára két éve készült átfogó felmérés a középiskolások pénzügyi tudásáról. Ebből az derült ki, hogy az érettségi előtt álló, majd hamarosan önálló életet kezdő korosztály jelentős része nincs tisztában a nyugdíjakkal, az adókkal, a hitelkártyákkal kapcsolatos kérdésekkel, de az ország államadósságának nagyságát sem tudják megbecsülni.

Eddig kétszer, 2006-ban és 2011-en készült reprezentatív kutatás Magyarországon, amiben a 14-18 évesek pénzügyekkel kapcsolatos tudását mérték fel. A legutóbbi, a Szegedi Tudományegyetem kutatócsoportja által készített anyag szerint a középiskolások 78-88 százaléka tudja, mi volt a forint előtti pénzünk, vagy, hogy a sérült bankjegyeket a Magyar Nemzeti Bank váltja be, ugyanakkor a megkérdezettek 40 százaléka se tudott pontos választ adni a nyugdíjjal, hitelkártyával, adóval, tőzsdével kapcsolatos kérdésekre.

A felmérés során megkérdezett közel 6000 diák átlagosan a kérdések 54 százalékát tudta helyesen megválaszolni, ami nem túl jó arány. A fiúk valamivel jobb eredményt értek el, mint a lányok, a 14-16 évesek tudása - érthető módon - elmaradt a 16-18 évesekétől.

A mindennapi élet elengedhetetlen része a pénzügyi döntések meghozása is, amihez bizonyos alapfogalmakkal tisztában kell lenni. Az érettségi előtt álló korosztály várhatóan néhány éven belül megkezdi az önálló életet, elhelyezkednek, háztartást vezetnek, családot alapítanak, erre fel kell készülniük. K&H Bank negyedévenként frissülő ifjúsági jóléti indexe ugyanakkor azt mutatja, hogy a fiatalok igyekeznek minél későbbre tolni az önálló életkezdést, és minél tovább együtt élnek a szüleikkel, valamint a felsőfokú tanulmányok elvégzése is egyre későbbre tolódik.

A diákokat megkérdezték családjuk anyagi helyzetéről is. 34 százalék válaszolta azt, hogy a család az összes bevételét elkölti, 31 százalékuknál a család túlköltekezett, és csak 28 százalék esetében volt a bevétel több, mint a kiadás. Öt százaléknyi gyerek semmit se tudott a család bevételeiről és kiadásairól.

Az általános iskolásoknak még elég, ha a zsebpénzükkel való okos gazdálkodást megtanulják, a középiskolásoknak ugyanakkor már készülniük kell a későbbi munkavállalásra is. Ehhez nem csupán a tantárgyi anyagokat kell elsajátítani, de tudni kell(ene), milyen pénzügyi összefüggésekre kell figyelni a mindennapi életben: a fizetésből adót, járulékot kell fizetni, a nettó bevételt pedig okosan be kell osztani, hogy a kiadások ne haladják meg a bevételeket. Emellett időről időre szükséges takarékoskodni, félretenni, lekötni, vagy befektetni a pénzt.

„Fontos, hogy az emberek minél tudatosabban, az előzetes információkat mérlegelve, illetve az esetleges kockázatokat is figyelembe véve hozzák meg a pénzügyekkel kapcsolatos döntéseiket. Értelemszerűen ehhez szükség van a pénzügyi ismeretterjesztésre is. Ezt minél korábban, már 10-12 éves kortól szükséges és érdemes is elkezdeni” – mondta Szalay György, a Magyar Nemzeti Bank Kommunikációs és Protokoll Főosztályának vezetője, a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő döntős zsűrijének tagja.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.08.27 12:58:57retinax

    Ez meg itt egy bankreklám? Akkor miért nem x-es?
    Mindazonáltal tényleg érdekes és izgalmas a jövőbeni kilátásokat tekintve, hogy az átlag kisiskolás simán meg tudja mondani, hogy hogyan támadt fel Lázár, miközben gőze nincs a nyugdíjjárulékról, vagy hogy kinek van elsőbbsége balra kanyarodáskor. Nagy tapsot az oktatási rendszernek!

  • 2013.08.27 18:01:52bungics

    Még mielőtt valaki kitalálja, hogy ezt is iskolában kellene tanítani, szerintem ez is olyan dolog, hogy otthon kell ezeket megtanulni. Mi beszélünk ezekről a dolgokról a férjemmel a kamasz gyerekeinkkel és bár túlzottan nem érdekli őket, nem hülyék a témához. Tisztában vannak mindennel, adózással, könyveléssel, hitellel, öngondoskodásról mert folyamatosan lököm nekik a rizsát. Ovis korukban ha mentem egy bankautomatához pénzt felvenni, már akkor elmondtam, hogy előbb oda mi betettünk, azért tudunk most kivenni. Aztán így folyamatosan mindig mindenről.
    Ha meg bankár akar lenni valamelyik majd ezt fogja tanulni egyetemen. Addig is nincsenek irreális elvárásaik, soha semmit nem követelnek, nincs zsebpénzük, mert ha valami kell kérnek, és megkapják, mert szinte soha nem kérnek. :)

    Nem beszélgetnek a szülők már a gyerekeikkel az ég világon semmiről. Mindent elvárnak, hogy valaki (ovi, iskola, kit tudja ki) megtanítsa őket mindenre. Érzelmekről, őszinteségről meg már ne is beszéljünk...

  • 2013.08.27 18:13:06beni.vam

    Tökéletesen egyetértek az előttem szólóval!

  • 2013.08.27 19:37:39Kekszemu

    Amilyen a gyerek, olyan a szülő és fordítva!

  • 2013.08.27 19:43:21retinax

    Hát én meg azért nem értek egyet, mert kb. hány szülő tudja, hogy mi az a jegybanki alapkamat, és mi a szerepe a gazdaságban, pontosan mekkora is jelenleg, mi a kamatláb, vagy a rulírozó hitel? Hogy egy egyszerű példával szemléltessem, én is tudom, hogy van pajzsmirigyünk, de amikor az endokrin rendszer kerül szóba, azért örülök, hogy van iskolai biológia oktatás.

  • 2013.08.27 19:48:02Haloperidol

    "Otthon kellene megtanítani a gyereknek"

    Kíváncsi vagyok, te hányszor ültél le a gyerekednek elmagyarázni, hogy hogyan kell pl. kamatot számolni. Ezért van az, hogy a mai magyar emberek nagy rlsze beleugrott olyan hitelekbe, amit nem tudnak kifizetni.

    Igenis, az iskolában IS és otthon IS tanítani kellene ezeket a dolgokat, mégpedig elég nagy óraszámban.

  • 2013.08.27 22:30:46afalujegyzője

    "ki, és milyen mélységben fogja tanulni a kerettantervek által meglebegtetett Pénzügyi és gazdasági kultúra, a Vállalkozzunk, az Etikus vállalkozói ismeretek és a Munkapiac tantárgyakat,"

    Én még nem hallottam olyan iskoláról, ahol bevezetik ezeket a tárgyakat, de ha valaki tud ellenpéldát, szívesen veszem.

    A középiskolások püi tudásának felmérésével gyakrabban is próbálkoznak, az SZTE együttműködésével:
    [link] (http://www.econventio.hu/teszt/)

    Szalay Úr ezt a programot is említhette volna, mint egy másik alapítvány (volt?) képviselője:
    [link]
    Éppen most nyírták ki 5 év után, pedig már legalább 70 középiskolában oktatták.

    Iskola-család szempontból én is az IS_IS pártján állok.
    De osztom azokat a véleményeket, melyek szerint otthonról nem biztos, hogy megtanulja az államadósság jellemzőit, és azt hogy az állampapír is államadósság (elég sokat nyomatta a kormány mostanság, hogy visszafizettük az IMF hitelt és nem vettünk fel hitelt mástól sem, közben sikertörténetként kezeljük, hogy milyen szédületes tempóban tudunk államkötvényt kibocsátani - ami ugye a nép 1xű gyermékének milyen jól is hangzik), vagy hogy a devizahitelnek van árfolyamkockázata (bár ez mára elég drága tandíjért éppen változóban van), de a szülők megtaníthatják a gyereket minden további nélkül arra, hogy nem költök többet, mint a bevételem, és azt is ésszel, nem 2 nap alatt, ha tudom, hogy a következő csak 1 hónap múlva jön.
    De az ilyen írásokat nem azok az emberek olvassák, akiknek ez tényleg problémát jelent :(
    Bár a devizahitelesek számát tekintve lehet, hogy mégis ;)

  • 2013.08.27 22:32:34afalujegyzője

    "Kíváncsi vagyok, te hányszor ültél le a gyerekednek elmagyarázni, hogy hogyan kell pl. kamatot számolni."
    Gazdálkodj okosant kell játszani vele :)

  • 2013.08.27 23:38:08retinax

    Az is sokat elárul arról, hogy mennyire veszik komolyan a szülők a pénzügyi ismereteket, hogy amikor kijön egy felmérés, hogy a középiskolások SEMMIT sem tudnak a pénzügyi folyamatokról, arra az a reakció, hogy ejh, hát otthon kell ezt elintézni. Hát látszik, hogy mekkora sikerrel intézik otthon, az eredmény a cikkben van leírva, de az ugye mindegy. Rá lehet fogni a nem beszélgetésre, meg a lelkiek hiányára, hát, a banknak, ami a sorozatos rossz döntések folyományaként elárverezi a házat, nem igazán van lelke, de az adósnak is hiába. Vagyis ha másképp nem megy, márpedig nem megy, akkor tessék oktatni az iskolában. Mint a testnevelést. Mert lehet otthon focizgatni, de az elhízott szülő sosem fogja motiválni a gyerekét, hogy menjen már!

  • 2013.08.28 08:32:03a.user

    "A középiskolásoknak fogalma sincs a pénzről"

    Majd lesz, ha felnőnek... az garantált :))

  • 2013.08.28 09:03:00kjkj

    A középiskolásoknak fogalmUK (!!!!) sincs a pénzről

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta