SZÜLŐSÉG

Rászálltak a gyerekemre a szakértők

2012. augusztus 26., vasárnap 14:47

Megnyugtató, hogy a bölcsiben, oviban odafigyelnek a gyerekek fejlődésére, és mindenféle szakértő segít idejében felismerni ha gond van. De történik, ha akkor is kitartanak emellett, amikor már rég kiderült, hogy nincs igazuk? Szembeszélben az oviba, Olivérnapló folytatódik.

stockfresh 992589 sweet-ginger-haired-little-boy-studying-globe

Eltelt öt hónap azóta, hogy a bölcsiben marasztalt gyerekemről írtam. Aki nem ismerné a sztorit, röviden arról van szó, hogy tavaly ősszel néhány, számunkra eléggé értelmezhetetlen indok miatt elkezdtek arról győzködni, nyilváníttassam a fiamat speciális nevelési igényű (SNI) gyereknek. Inkább valamilyen hadjáratfélének tűnt ez az egész, mert a „vádpontokat” látva csak néztünk, hogy kiről beszélnek, mert nem a mi gyerekünkről, az tuti.

Miket róttak fel neki? Például azt, hogy amikor bekísérték a tornaterembe, nem vetette rá magát a labdákra, „pedig minden gyerek nagyon szeret labdázni”. Meg hogy nem szobatiszta, pedig akkor már hónapok óta könyörögtem a gondozónőknek, vegyék már le a pelust, otthon sem kell, de ők mindig hárítottak.

Volt még olyan is, hogy nem akart elmenni velük külön foglalkozásra a csoportszobából/udvarról, hanem inkább játszott volna a többiekkel. Ja, és volt, amikor az volt a gond, hogy foglalkozás után „nem jelentkezett le a gondozónőnél”, csak egyszerűen bement a csoportszobába, és játszani kezdett a többiekkel. Mert szerintük ez sem normális.

Szóval, ezek voltak a főbb pontok, amik miatt SNI kategóriába akarták volna sorolni. Ősszel olyan autistafélének, félévvel később már inkább hiperaktívszerűnek akarták volna betudni. Anyaként ilyet hallani rémes, még akkor is, ha tulajdonképpen biztos voltam benne, hogy ez nevetséges. De leginkább szomorú.

Azért adtunk esélyt arra, hogy hátha valamit mégis látnak, amit mi nem, elvégre ők a szakértők, mi meg elfogult szülők vagyunk.Többször is leültünk négyesben (szülők, gyógypedagógus, logopédus) beszélgetni, sőt, én még pszichológushoz is elmentem kétszer.

Elküldtek minket nevelési tanácsadóhoz is a „sajátos nevelési igény” megállapítást kérő vizsgálatra, ahol a fiam a korosztályának megfelelően szerepelt, ahogy azt sejtettük/reméltük.  A gyereknek amúgy nem volt kedve túl sokáig vizsgázni, kockákat, meg figurákat ide-oda tologatni kérésre, és hamar beleunt, de még ez is normális, ahogy a szakpszichológus jelezte. A nyár eleji szakértő vélemény szerint is óvodaérett, mindene megvan, ami az ovihoz szükséges.

Így mi lelkesen vágtunk neki az óvodai nyílt napnak, annak ellenére, hogy a bölcsiben ismét azt javasolták, maradjon még a gyerek egy évet. Szerintük az fejlesztőleg hat egy amúgy is folyamatosan (életkori sajátosság, ugye) fejlődő, 3 és fél éves örökmozgóra kisfiúra, ha egy zsebkendőnyi területen (ilyen a bölcsink) még egy évet lehúz totyogó babákkal, mini motorokkal és egyméteres homokozóval.

stockfresh 992541 3-year-old-boy-lost-in-playing sizeM

Mert ettől aztán úgy meg fog tanulni beszélni, sőt a mozgása, kézügyessége is csak úgy fog fejlődni, hogy ihaj. Még egyszer utoljára leültünk a szakértőinkkel, hogy megértsük, miért kéne szerintük maradnia. A logopédus azt mondta, hogy ő szeretné folytatni a foglalkozásokat, amit elkezdett, mert ő úgy tudja (bár utána nem nézett), hogy az oviban csak iskolai felzárkóztatást végez a logopédus, kicsikkel, beszédfejlesztéssel viszont nem foglalkozik. A gyógypedagógus pedig azt, hogy egyáltalán nem gond manapság, ha valaki 4,5 évesen kezdi az ovit, és 7,5 évesen az iskolát. Ezekre alapozták ezt a maradjon még egy évet kampányt.

Persze a férjem a találkozó után 10 perccel már bent is volt a leendő ovink igazgatójánál és személyesen tette fel a kérdést, mi van, ha volt bölcsis logopédia foglalkozás, és szeretnénk folytatni. A válasz egyszerűen az volt, hogy kérjünk erről igazolást a nevelési tanácsadótól, és akkor kijár majd ide egy megfelelő szakember. Kész, ennyi volt, ahogy a gyerekünk szokta mondani.

Az ovis nyílt nap jó volt, figyeltünk, barátkoztunk, kérdezgettünk, s jó összbenyomással távoztunk. A gyerek is jól érezte magát, össze is barátkozott a leendő dadusával, hamarosan már az öléből kimászni sem akaródzott. Szóval, ezek után pláne úgy éreztük, jó kezekben lesz itt a gyerekünk szeptembertől.

Összességében azért osztottam meg veletek ami velünk történt, mert ahogy másoknak elmeséltem, rengeteg hasonló esetet hallottam. És azt kell mondjam, a szülők sokszor a szakértők minden szavát azonnal készpénznek veszik, és nem az ösztöneikre, tapasztalataikra, józan eszükre hallgatnak. A családunkban hasonló jóhiszemű anyuka miatt szívott egy gyerek évekig, mi nem akartuk ezt eljátszani, még véletlenül sem.

Nem akarom azt mondani, hogy rosszak a mi szakértőink, de valahogy úgy látjuk, az elején nagyon benéztek valamit, és innen nem volt kiút. Hogy nekünk nem akarták beismerni, mert presztízsveszteség lett volna, vagy nem is vették észre, meg nem mondom.

Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy többször felhívták rá a figyelmemet, hogyha igazolnánk, hogy a gyerek sajátos nevelési igényű, a bölcsis gondozónők kapnának valamilyen plusz pótlékot emiatt. Ennek nem néztem utána, nem tudom, mennyire igaz, de már az is fura, ha tényleg azt várják tőlem, hogy ezért nehezítsem meg a gyerekem dolgát.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.08.26 15:06:18gelsystem

    tanítóképzőbe-ovónőképzőbe azok mennek -nagy százalékban- akiket sehova nem vesznek fel..................gyereket csak képről láttak -nincs nekik, nem is lesz saját-......tisztelet a kivételnek:(

  • 2012.08.26 15:13:33épészmérnök

    A lányom valóban sajátos nevelési igényű volt, az iskola meg is igényelte a pénzt utána, és ezért semmi extrát nem csinált.

  • 2012.08.26 15:38:12nevermind

    Érdekes történet, reméljük a szülőknek igaza van. Azért azt ne feledjük, hogy a valóságban Magyarországon az EU-s átlagnál jóval később diagnosztizálják a kora fejlődési rendellenességeket, az ellátó hálózat (korai fejlesztés, nevelési tanácsadó) a csökkenő finanszírozással együtt leépülőben van, a szülőknek pedig gyakran igen súlyos terheket kell vállalni, hogy hatékony fejlesztéshez jussanak.

  • 2012.08.26 15:41:25Rabyn

    Az intézmény lehet, hogy kap az SNI-snek jelölt gyerekek után plusz pénzt, de hogy a pedagógus nem az tuti...

    A képzőbe meg lehet, hogy elsőre azok mennek, akiket máshova nem vesznek fel, de hogy diplomát csak az kap, aki tanul is, az biztos (és gyakorlatunk is sokkal több van, mint egy sima pedagógusnak, akiknek 6 hét a gyakorlat óralátogatással együtt..) Tudom, tavaly végeztem:)

  • 2012.08.26 15:42:35zotyikaa

    A szülők olyanok mint a gyerekek. Határozottnak kell mutatkozni előttük, különben megesznek. Aztán következetesen kitartani a véleményünk mellett. Ha jó, ha nem...

    Ez sajnos mindenhol megfigyelhető ahol gyermekekkel hivatalból foglalkoznak.

  • 2012.08.26 15:54:36tea fan

    zotyikaa
    Azért itt többről van szó, tekintve, hogy a nevelési tanácsadó és a másik pszichológus is azt mondta, rendben van a gyerek, nyugodtan mehet oviba.
    A pedagógus véleménye is fontos, de a konkrét esetben, azt hiszem, inkább a pszichológusra hallgatnék. És a megérzéseimre.

    A poszthoz:
    "A gyógypedagógus pedig azt, hogy egyáltalán nem gond manapság, ha valaki 4,5 évesen kezdi az ovit, és 7,5 évesen az iskolát. Ezekre alapozták ezt a maradjon még egy évet kampányt."

    Jah, hiszen ma már sokan vannak ilyenek, nem tűnne fel még egy "évvesztes".
    De csak ezért. Hogy ezt figyelmen kívül hagyva jó vagy sem, arról megoszlanak a vélemények. Szerintem részben divat, hogy tartsuk vissza a gyereket.
    Én hatévesen mentem iskolába, júliusiként. Akkor nem voltak 7,5, csak 6,5 és 7 évesek.

  • 2012.08.26 15:58:48vagyok, aki vagyok

    Ismerek én óvodapedagógust, helyén van az esze és a szíve is, kár, hogy messze van tőlünk, pedig jövőre aktuális lesz a dolog ...

    Szerintem ez alapvetően minden gyerekkel foglalkozó szakemberre igaz lehet - vagy paráztat, vagy "leszarja", tisztelet a kivételnek, pl. nekünk egy nagyon jó gyerekorvosunk van, de amiket másoktól hallok, na az hajmeresztő ... u.ez védőnőkre is igaz ...

  • 2012.08.26 16:02:32christophe

    Gyerekekunket az àltalad felsorolt,''hibàkkal'' egyutt vettèk fel oviba,soha meg sem emlitettèk,hogy problèma lenne Vele.Franciaorszàgban èlunk.....

  • 2012.08.26 16:04:35piefke

    Hát, igen: „a gyerekkel hivatalból foglalkozók”...

    Fiunk március elején született és a védőnő (72 éves!) azt javasolta: az első hónapban „ne fürdessük, elég, ha letörölgetjük”. Ez már gyanús volt. Aztán, 3 hónaposan, hogy „a feje aszimmetrikus”, ő „úgy látja”. (Megismétlem: 72 éves!)

    4 hónaposan elvittük „udvariassági látogatásra” a (császáros) születése után őt ellátó doktornőhöz, aki szerint a védőnéninek talán ideje lenne nyugállományba vonulnia, az „úgy látom”-típusú szemeivel egyetemben... Ezt a sarkos megállapítást akkor tette, amikor a gyerek a vizsgálat alatt odanyúlt a cumisüvegéért, megfogta annak mindkét fülét, majd a szájához emelte és ivott belőle. Ismétlem: 4 hónaposan...

    ...Azóta messze elkerüljük a védőnénit!:-)

  • 2012.08.26 17:26:07kattee

    Másik oldalról: a gyerekemnek tényleg szüksége van fejlesztésre, mert problémái vannak (születéskori agykárosodás), de ezt nem a "szakértői bizottság" által javasolt fogyatékos bölcsiben akartam megvalósítani - a fiam ekkor 3 éves volt -, hanem beírattam abba az oviba, ahova a testvére is jár, amit ismer, és ahol vannak fejlesztőpedagógusok is (nem állami, hanem egyházi ovi). És perrel kellett fenyegetőznöm és üvöltöznöm, hogy leírják a problémákat és diagnózist, hogy az ovi megkaphassa az állami emelt normatívát, amiből fizeti majd a gyógypedagógusokat.
    Mindenesetre már fél éve jár az oviba, ahol jól érzi magát és a többi gyerek óriási húzóerőt jelent neki, tehát jól döntöttünk.
    Arra kellett rájönnöm, hogy a "szakértőknek" nem a gyerek szükségletei volt a szempont, hanem, hogy ki fogja (vagy épp nem fogja) az emelt normatívát megkapni.

  • 2012.08.26 17:45:55Анна

    Óvodapedagógusként találkoztam én is furcsa dolgokkal. Amikor felmérik a szakemberek a gyermek képességeit, általában egy játékos rajz feladatot hoznak és tolják oda a kölkök elé. Elnézést a szakemberektől, de ez megtörtént, nem egyszer!
    Gyakorlatilag egy A/4-es lap, sok, egymás után sorakozó feladat. Fekete-fehér. Első sor labda, keresse meg, melyik uo. Majd közvetlen alatta már egy fa. És ez egész végig, tagolatlanul, mondjuk vastagabb fekete vonal jelezte a sorokat.
    Bazzzz, és akkor elgondolkodtak rajta, hogy kb. mikor alakul ki a Gestalt látás? Persze, ahogy nőnek és ha sok ilyen számomra feleslegesnek tűnő feladattal találkoznak, belejönnek. Tudják a rész-egészt eltagolni, nem lesz nehéz.
    De kérdezem én, hogy ezen tesztek alapján, miért is akarjuk mindjárt SNI bélyeggel jelölni a gyereket? Vagy, ahogy első hozzászóló írta, mi, akik büfé-ruhatár szakot végeztünk mégis felháborodunk ezen? Vagy mégis ismerjük a kölköt?....Esetleg van saját is, nem egy?
    És majd a teljesen egészséges kölköt jóóóól kiviszik naponta 2-3 szakember is, majd jól elfárad és jól tényleg soha nem fog teljesíteni! Egy olyan feladat miatt, amire lehet, hogy még nem érett meg.
    Azzal kéne először tisztába kerülni, hogy az érés-tanulás nem egyforma egyetlen kölöknél sem. Mindenki más ütemben halad.
    Játsszanak és ne megfelelési kényszerből, hanem magáért a játékért! Az az elsődleges tanulási terepük, majd ráérnek "teszteket" töltögetni az iskolában...szerintem...

  • 2012.08.26 17:58:56céklásszenyó

    Ebben az esetben kár volt elkezdeni a tanító-óvóképző "minősítését", mivel bölcsődéről volt szó, ahol nem pedagógus végzettségűek a gondozónők. Tudom, hogy időnként magánbölcsiben óvónők is dolgoznak, de itt azt hiszem nem erről volt szó. Ha valaki gyerkőce megkapja az SNI-s minősítést, az nem jelent a pedagógusnak pénzt, de még az intézménynek sem feltétlen.
    Nálunk eleve az a szokás (óvodában), hogy először megkérünk egy ismerős gyógypedagógust, hogy vizsgálja meg a lurkót, természetesen szülői engedéllyel. Az Ő véleményétől függ, hogy mit és hogyan mondunk a szülőknek, riogatás pedig nincs.
    Ha most kezdi az óvodát a fiad, akkor érdemes elolvasni az új köznevelési tv-t, mert 2013-tól valóban csak a szakértői véleménnyel rendelkező gyerekek maradhatnak az oviban 6 éves kor után, mindenki más, aki aug. 31-ig tölti a 6-ot, az iskolaköteles lesz. Félre ne értsd, nem javaslom a nevelési tanácsadót, messze is van még, és bízni kell az oviban, ezt kizárólag csak azért mondom, hogy tudd/tudjátok mi a helyzet.

  • 2012.08.26 18:05:53Анна

    céklásszenyó: Khmmm..persze, érdemes kiegészítő szakemberek véleményét kérni egy-egy adott esetben, de kérdem én: Ki ismeri legjobban a kölköt? MI, akik vele vagyunk egész nap, vagy egy külsős, aki fél óra alatt akarja megtudni, hogy valóban SNI?
    (kivételt képeznek az orvosilag alátámasztott, valami fogyatékkal élők, akiknek alapban lehet tudni a sajátos nevelési igényüket)
    Bár, amíg a különböző gyógypedagógus elviszi a csoportból, addig sincs rá gond?
    Ugyan...ez nem riogatás kategória, hanem ezek miatt taposnám össze a diplomámat!

  • 2012.08.26 19:36:07Jucus82

    gelsystem

    tanítóképzőbe-ovónőképzőbe azok mennek -nagy százalékban- akiket sehova nem vesznek fel..................gyereket csak képről láttak -nincs nekik, nem is lesz saját-......tisztelet a kivételnek:(

    Hát azért ez elég durva!!

  • 2012.08.26 19:36:52Jucus82

    És szomorú, hogy így gondolod...

  • 2012.08.26 21:21:57mankaa

    Érdekes történet, de ne felejtsük el, hogy a(z) SNI ténye valójában csak iskoláskorban nyerhet megerősítést. Addig azonban néhány- remélhetőleg problémamentes és a gyermek számára sikeres év áll a család előtt. Mindenesetre én pozitívnak tartom, hogy a szakemberek jeleznek, bár nem győzöm hangsúlyozni, hogy bélyeget ütni egy gyerekre a lehető legnagyobb hiba. A jelekre azonban figyelni kell.

    + 1 kiegészítés: a logopédus is gyógypedagógus! A diplomája szerint: gyógypedagógus tanár, logopédia tanár/terapeuta szakirány.

  • 2012.08.26 21:56:38sárga nyúl

    Sajnos itt rettentő nagy tévedéseket írtok.
    1. Emelt normatíva: az SNI gyerek a létszámban 2 vagy 3 főnek számít. Tehát nem tud a bölcsi/ovi 2 vagy 3 normatívát felvenni, csak 1-et. Ami valóban emelt, intézményenként változó mértékben, átlag lehet mondani 160%-ot. Tehát az intézmény nem 300%-nyi normatívát kap, hanem 160-at. Azaz veszít.
    2. A korai fejlesztés nagyon fontos. A gondozók jót akartak.
    3. Az autizmust és a hiperaktivitást a gyermekpszichiáter diagnosztizálja. Nem a gyerekorvos, a pszichológus, logopédus, óvónéni.
    4. A sajátos nevelési igényt már bölcsiben megállapíthatja a szakértői bizottság és fejlesztést írhat elő. Ezzel érdemes élni, ugyanis privátban irtó drága.
    4. Az új köznevelési törvény szerint minden gyerek 6 éves iskolába kéne, hogy menjen.

  • 2012.08.26 22:27:36Cory76

    Véletlenül keveredtem ide. Nem ide tartozom!!!!

    Nehéz szavakat találni.

    Nem is próbálkozom vele.

  • 2012.08.27 02:41:03hehe64

    SNI? "Sajátos nevelési igény"? Tömegesen?
    Ez eugenikai megközelítés.
    Tessék a hivatalosságnak szégyellni magát.
    Nagyon.

  • 2012.08.27 07:24:34szajberpiraty

    Az óvópedagógusok az átlaggyerekre vannak kiképezve. Ami ettől eltér azzal nem feltétlenül tudnak mit kezdeni.
    Az én gyerekem sem volt egyszerű eset az oviban - nem állt szóba szinte senkivel, gyerekekkel egyáltalán nem. Félrehúzódott egyedül játszott. Az óvónő meg nekem panaszkodott, hogy nem tudják bevonni semmiféle játékba.

    Ha neki nincs ötlete, akkor én mit tegyek, gondoltam...

    Elmentünk egy fejlesztő pedagógushoz, a lakásán fogadott minket. A gyerekem az ő pár évvel nagyobb gyerekeivel olyan jót játszott, hogy csak komoly küzdelem árán tudtunk eljönni. A pedagógus meg nem értette, hogy mi a probléma, ez egy teljesen normál gyerek- mondta.

    Sokat számít, hogy az oviban hogy állnak hozzá a gyerekhez, mint emberhez.

  • 2012.08.27 08:08:53vadliba1

    Ne aggódj, kedves olvir. Az én fiamra a gyakorló kísérleti óvodában óvónéni - a gyerek utálta - rásütötte, hogy 6 évesen még nem iskolaérett, mert nem volt hajlandó vele együtt énekelni és kommunikálni, és nem tudja bekötni a cipőfűzőjét. Otthon, a fürdőszobában énekelt és verset mondott. Óvónéni véleménye megváltozott, mikor az iskola előkészítőn a fiam közölte, hogy a föld úgy keletkezett, hogy a nagy kövek összeütköztek. Egy hétig járt az iskolába a gyermekem, amikor felrótta nekem, hogy miért vittem őt óvodába, miért nem rögtön iskolába (ott a tanító néni imádta a csintalan fiam, és ezt a gyerek érezte is). Egyébként most egyetemista, rockzenész és imádnivaló.

  • 2012.08.27 10:42:12Rui Blaaz

    A szabványnevelés egyenembereket képez.
    Ha gondolkodásra, absztrakcióra képes, művelt, tájékozott, magabiztos felnőttként megélt boldog életet, sikeres önmegvalósítást akarsz a gyermekeid részére biztosítani, olyan távol tartod őket az arctalanító-ipartól, a szolgaképzőktől, amennyire csak lehetséges.
    Természetesen, ha inkább azt akarod, hogy gond nélkül be tudjon illeszkedni a csirkebelezőben a szalag mellé, soha semmilyen tüntetésen ne vegyen részt, ellenben ne hagyjon ki egyetlen hit(!)tan(!) órát sem, de megtanulja kit kell utálni csak mert csak - legfőképpen pedig legyen engedelmes, végtelenül engedelmes, ne merjen tiltakozni a többszörösen intézményesített agymosás ellen... mondjuk ez esetben úgysem érted, miről írtam az előbb.

  • 2012.08.27 11:37:47NaC

    Nekünk valóban SNI-s gyerekünk van. Nagyon durva a szitú. Okos, de szinte teljesen kezelhetetlen. Most kezdi az iskolát, de nagyon sok a kérdőjel bennem. A 4,5 év szakértői segítség igazából nem könnyítette meg az életünket, és az integrált óvoda 3 éve csak súlyosbította a gyerek szociális és beilleszkedési problémáit.
    A szülők másrészt vakok a gyermekük hiányosságaival szemben. A szakértői bizottságnak segíteni kellene a gyerekek fejlődését, de valóban néha inkább csak megbélyegzés az egész procedúra. Mostában minden sajátos viselkedési formára szeretik rásütni az autizmust vagy autisztikus jelzőt, mert ez nem múlik el tehát egy olyan kategória, ami alapján a gyermek fejlesztése kvázi lezárható.

  • 2012.08.27 11:45:40NaC

    A bejegyzéshez meg csak annyit, az író részéről felesleges az a fajta sértetettség amit a történtek alapján érez. A gyermeke valószinűleg más mint az átlag és ez feltünt a bölcsödében. Ha valóban sajátod nevelési igényű akkor ez később (az iskolában biztosan) felszínre kerül, ha nem akkor meg pont a dolog végére, és mire a gyerek 12 éves lesz a szülőt már nem érdeklik "a gyermekem megvalósítja az én nem teljesült vágyaimat".
    Egyébiránt nálunk a bölcsi 100x inkább bejött, mivel személy függő.

  • 2012.08.27 13:11:39ubu1

    Az a baj, hogy egyesekben (mint itt a szakértőkben) él egyfajta ideális kép, és ami attól eltérő, az rossz. Vagy legalábbis SNI.
    Emlékszem, kiskoromban én is visszahúzódó voltam, játékok helyett a hosszabbítót és a vasalót adták be a járókába. Az óvódás csoporttársaimmal legfeljebb a kutyatartásról tudtam beszélgetni vagy olvastam. Az ennél komolyabb dolgok őket nem, a gyerekesebb dolgok engem nem érdekeltek. Később egyre bonyolultabb elektronikai és számítógépes dolgokat hoztam össze.
    Ma vezető és IT konzultáns vagyok, valamint hobbiból szervezek nagyobb rendezvényeket évente többször.
    Szóval, nem kell egy-két erőltetetten megfigyelt dologból messzemenő következtetést levonni. Az emberi elme ennél sokkal komplexebb.

  • 2012.08.27 15:39:02copyRight

    1. minden gyerek a saját tempójában fejlődik. Pl van, hogy már fél évesen jár, de 3 éves koráig nem szólal meg. Van, hogy 1 évesen már folyékonyan beszél, de 5 éves koráig nem lesz szobatiszta stb stb stb.
    2. Hivatalosan kb 8 éves korukig (iskolai ráhatáshoz azért elég durván köze van) a gyerekek figyelmét egy bizonyos játék/dolog kb 5 percig tudja lekötni. Ezt minden szülő vagy nevelő tudja, még a tanÍtóképzőben is tanítják.
    3.A sportolók tisztában vannak azzal az emberi tulajdonsággal, hogy akkor fejlődik 1 ember/gyerek ha hozzáképest nagyobb mércét állítunk fel,amit nehezebb "megugrania", nem pedig olyat amit még csoszogva is átlép. (Persze mindezt úgy, hogy nem megyünk el a másik végletbe amikor meg esélye sincs szerencsétlennek teljesíteni a kitűzött célt...)

  • 2012.08.27 16:23:17fagzal

    Létezik olyan gyerek, amelyik nem SNI?

    Nem építőkockák ezek.

  • 2012.08.27 17:20:21sárga nyúl

    NaC: "Mostában minden sajátos viselkedési formára szeretik rásütni az autizmust vagy autisztikus jelzőt, mert ez nem múlik el tehát egy olyan kategória, ami alapján a gyermek fejlesztése kvázi lezárható."
    ???? Kiemelt mennyiségű fejlesztést kap az autista gyerek és jó esetben asszisztenst is.

    Ubu1: A visszahúzódó és az autista/hiperaktív között nem kis különbség van.

    copyRight: Nem véletlen vannak az oltási könyvben felsorolva a fejlődési mérföldkövek. Minimum oda kell figyelni, ha nem időben kezd beszélni a gyerek vagy a szobatisztasággal gond van. Inkább a felesleges fejlesztés, mint a 6 éves korig tartó, formálható időszak kihagyása a korrekció szempontjából!

  • 2012.08.27 18:21:21RozsaNiki

    "Rabyn

    A képzőbe meg lehet, hogy elsőre azok mennek, akiket máshova nem vesznek fel, de hogy diplomát csak az kap, aki tanul is, az biztos (és gyakorlatunk is sokkal több van, mint egy sima pedagógusnak, akiknek 6 hét a gyakorlat óralátogatással együtt..) Tudom, tavaly végeztem:)"

    Én is "sima pedagógus" vagyok, de az egyetemi évek alatt folyamatosan voltak tanárképző órák, közte gimnáziumi órák látogatása, majd utolsó évben óralátogatás, illetve tanítás általános és középiskolában, 12 óra mindkét helyen, kétszakosoknak 10. 6 hét? Nem tudom, hol végeztél, de ilyenről még nem hallottam. Igaz, én 8 éve diplomáztam.

  • 2012.08.27 19:26:52anothernick

    konkrét kérdés - tudtok olyan helyet, ahol majdnem 3 éves gyerekről is meg tudják állapítani, hogy hiperaktív-e? gyanúnk van, viselkedési gondok a bölcsiben, de sokszor csak azt kapjuk, hogy túl okos, unatkozik, mert itt még nincsenek foglalkozások, menjen oviba. csakhogy nem szobatiszta és nem is fér be a kerületi oviba. de én szeretnék minél hamarabb a végére járni, ha baj van, tudjunk róla mielőbb és a megfelelő helyre kerüljön. köszi!

  • 2012.08.27 19:31:18Bazsa Rózsi

    gelsystem

    "tanítóképzőbe-ovónőképzőbe azok mennek -nagy százalékban- akiket sehova nem vesznek fel..................gyereket csak képről láttak -nincs nekik, nem is lesz saját-......tisztelet a kivételnek:( "
    A vélemény írója vagy nem tud olvasni, vagy ő is SN. A poszt a bölcsődében dolgozó, egészségügyi dolgozókról szól, nem a pedagógus végzettségű óvónőkről. Ha tudna olvasni, akkor felfogta volna, hogy a posztíró pont az óvodai dolgozókat dicséri. Lehet, hogy könnyebb bejutni tanítóképzőbe vagy óvodapedagógus képzésre, de ez annak a következménye, hogy fizikailag, de főleg idegileg nagyon kimerítő foglalkozás és a fizetés sem túlzottan magas. Talán fel kellene fogni azt is, hogy az ilyen pályát választók jelentős része hivatástudatból, a gyerekek szeretete miatt választja ezt a pályát.
    A bölcsődében tartás oka az, hogy a gondozónők féltik a munkájukat, mert a csökkenő gyereklétszám miatt félnek a bezárástól.

  • 2012.08.27 21:53:55sárga nyúl

    Anothernick: Vadaskert Gyermekpszichiátria, SOTE, Budapesti Korai Fejlesztő, Bethesda.

  • 2012.08.27 22:30:16Tibbs

    Unokaocsem most 8 eves, sajnos atesett egy veseatultetesen mert nagyon beteg volt. Valoszinu ez miatt lemaradt egy kicsit. A "szakertok" sokaig autistanak akartak bekategorizalni, annak ellenere hogy semmi baja, a beszeden kivul, nem volt a masokkal valo kommunikacioval.
    Eloszor beraktak egyserult gyerekkel foglalozo oviba ahol hamar ki is keszult, mert minden gyerek szinte mindig sirt. Azota fel a babaktol. Azert raktak oda, hogy legyen sikerelmenye. Hat nem lett. Most egy masik helyen van ami sokkal jobb, de egy ev el lett vesztegetve ami nagyon fontos ilyen korban.

    Nemreg a logopedus felvetette hogy lehet hogy baj van a hallasaval, ezert megvizsgaltak (8 vesen). Es lass csodat, kiderult szinte teljesen suket az egyik fulre a masik pedig 50%-os.
    Hat normalisak ezek? En rakerestem beszedrendeleneseg okaira az interneten, es ott hallas problemak szerepeltek a legfobb okok kozott. Az interneten jobb tanacsot kap az ember 2 perc utan mint ezektol a szakertoktol.

  • 2012.08.27 22:34:31anothernick

    nyúl: köszi! a bethesda közel van hozzánk, mi a teendő? betelefonálok és időpontot kérek? ismersz ott megbízható dokit? a korai fejlesztőről már hallottam, jó szakemberek vannak? fizetős? kb hány alkalommal kell elmenni, mire mondanak valami konkrétat?

  • 2012.08.27 22:48:14sárga nyúl

    Anothernick, hiperben annyira nem vagyok otthon, tehát erre nézve dokit nem is ajánlanék (az enyém auti), de ezekről jókat hallottam csak. Igen, betelefonálsz, időpont, aztán beutaló kell a gyerekorvostól. A Korai fizetős, viszont talán rövidebb a várakozás (de nem biztos!). A felsoroltakban mindenhol jó szakemberek vannak, de a vizsgálat előtt jelezd a gyanút, hogy ne neurológushoz irányítsanak, hanem pszichiáter nézze meg. Hogy hányszor az attól függ, mennyire egyértelmű. Ha nem egyértelmű, akkor úgy számolj (a Koraiban így van), hogy 1 vizsgálat team-mel, további vizsgálatok gyógyped. vagy pszichológus (mondjuk 3-4). Ha még ekkor sem egyértelmű, akkor pár hónap múlva kontroll. Gyanítom, hogy a kórházakban nem jellemző a team vizsgálat. Én még csak a Koraiban és a Heim Pálban voltam teljes vizsgálaton, utóbbiban csak pszichiáter nézte meg. Tudomásom szerint a Heim Pálban is van egy orvos, aki ADHD specialista. (Mi nem nála voltunk.)

  • 2012.08.27 22:50:37anothernick

    sárga nyúl: köszi a szuper info-kat, holnap el is kezdem körbejárni a dolgot. a heim pálba is járunk néha, lehet megkérdem az ottani dokinkat, hogy van-e kapcsolata a pszicho-sokhoz. köszi mégegyszer!!!

  • 2012.08.28 10:47:09anyabanya44

    Bazsa Rózsi:
    A bölcsődében nem egészségügyi végzettségű gondozónők dolgoznak, hanem szakképzett kisgyermek nevelők.Nem egészségügyit végeznek. Két éve egyébként egyetemen is oktatják a szakmát. Közük nincs az egészségügyhöz már évtizedek óta.
    Azt írod csökken a gyereklétszám. Hát nem. Nő. Én eddig 12 gyerekkel voltam egy csoportban, most tartunk 14-nél és szeptembertől 16 lesz. Miért gondolja mindenki, hogy a nevelés 3 éves korban kezdődik? Mert a hozzászólásokból én ezt érzem.

  • 2012.08.28 10:53:16kocekovics

    Csak örüljön neki, hogy szóltak. Nagyon sok szülő a saját gyerekére vak, ami normális, de a szakember az rögtön kiszúrja. Lehet a gyerek szimplán neveletlen volt, és nem tudták kordában tartani. A 6 éves tanításom alatt egy szülő fogta fel, hogy a gyereke érdeke az, hogy a gyerekének külön bánásmód kell. A többi azt hitte az ő egyébként közepes teljesítményű gyereke nem első, akkor a pedagógus a hülye. A szülők is is közepes teljesítményűek voltak, ami nem baj, de azzal, hogy a gyereket ajnározzák, sajnos nem lesz okosabb...
    Ugyanakkor az is igaz, hogy egy-egy gyerek nem alkalmas még közösségbe, mert visszahúzódó, csendesebb, vagy jóval érzékenyebb, mint az átlag, és így nagyon kötődik a szüleihez, az új helyen meg épp ezért "pánik" dolgokat művel holott normális egyébként.

  • 2012.08.28 11:31:43sony

    kocekovics: Egy szakértő sem tévedhetetlen, és aki azt hiszi, egy pillantásra kiszúrja, hogy egy gyerek közepes teljesítményű, vagy spec. nevelésre szorul, attól inkább menekülnék, mert sztereotípiái alapján valószínűleg nem is hagyja majd a gyereket kitörni a skatulyából.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta