SZÜLŐSÉG

Kisgyerekkel utazni kalandos - vagy stresszes?

2011. február 11., péntek 19:00

Kisgyerekkel útnak indulni mindig sok kalandot ígér, vagy hogy pontosabban fogalmazzak, stresszt. A legegyszerűbb módja a séta a babakocsival/hordozóval egy közeli célpontig, nem kell hozzá más csak gyerek és babakocsi,  bár én személy szerint ehhez is telepakolom a pelenkázó táskát mindennel, ami egy napra szükséges lehet, étel, ital, pelus, játék, hiszen ki tudja, elakadunk, eltérülünk-e valahol.

Fotó: Paul Mayne

Busz, metró, villamos

Ennél már eggyel bonyolultabb, ha messzebbre kell eljutni és tömegközlekednünk kell, hiszen ott a jól felszerelt babatáskán túl már izomerőre, leleményre, rengeteg türelemre és sok esetben utastársaink segítő szándékára is szükség van.

Bicikli

A biciklis utazás a legtöbb gyereknek óriási élmény, míg Anya (vagy Apa) tekeri a pedált, vígan rikkantgatnak a gyerekülésből, és amióta a biciklire szerelhető műanyag, támlás, a lábakat is védő ülések mindenki számára elérhetővé váltak, nem igazán látni az én gyerekkoromra jellemző megoldásokat. Ezek közé tartozik a csomagtartón pokrócon ülő gyerek és a házilag barkácsolt támla, ami ugyan védte a kicsit a hanyattesétől, de a küllőktől nem, volt is sok csúnya baleset emiatt, és persze emlékszünk még az ülésen vagy éppen a kormányon megejtett utazásokra, amelyek garantáltan feltörték a hátsónak... Hivatalosan egyébiránt a KRESZ szerint most már csak gyerekülésben utazhat a gyerek a biciklin, tehát - elvileg - vége a vázonülős gyerekkori romantikának.

Autóval

Persze ha van, mehetünk autóval is, és ha jól összecsukható a babakocsink, a csomagtartóba is belefér, míg a baba kényelmesen utazik az autósülésben. Már amelyik. Hisz míg a legtöbb kicsi azonnal elalszik az autó zúgására és a cél eléréséig ki sem nyitja a szemét (sőt, egyesek kifejezetten altatási céllal autóztatják gyereküket este kilenckor), bizonyos kisdedek kifejezetten elutasítják az utazásnak ezt a formáját. Némelyek azért, mert a hordozóban nem szeretnek hosszan ücsörögni, mások a hátrafelé fordulást nem bírják, pedig ez kb. 9 kilóig az autóban utazás egyetlen szabályos módja. Az így unatkozó gyerekek és a kíváncsi szülők számára jelenthet megoldást a hátsó ülés fejtámlájára szerelhető tükör, amelynek segítségével láthatjuk a gyereket és ő is minket.

A babák, addig, amíg nem erősödik meg eléggé a nyakuk ahhoz, hogy egy esetleges fékezésnél ne billenjen előre hirtelen a fejük, csak menetiránynak háttal utazhatnak. Azt is csak bekötve, kifejezetten 9 kilónál kisebb súlyú babák számára gyártott  hordozóban tehetik. Ha az első ülésen vinnénk a kicsit, mindenképpen figyeljünk arra, hogy a légzsák ki legyen kapcsolva, hogy koccanásnál biztosan ne fújódjon fel.

A kilók meghatározása csak egy támpont, valójában gyártója válogatja, ki meddig ajánlja használni az újszülöttek számára készült üléseket, és mikortól a „rendes” autósülést. A súlyhatárokat egyébként egy matricán tüntetik fel az eszköz oldalán.

Az autózni nem szerető babák nagyobb hányada megkedveli ezt az utazási formát amint elég nagy lesz ahhoz, hogy a menetirány felé fordulva utazzon, valószínűleg azért, mert így tud nézelődni.

Repülni jó

Az is előfordul, hogy repülővel indul útnak a baba és családja, és bár sokan azt hiszik, minél kisebb egy csecsemő, annál nehezebb vele a repülőút, ez inkább tévhit. A gyermekorvosok általában nem ajánlják a repülőn utazást a születés utáni első hat hétben, de csak a babát körülvevő sok ember miatt. (Nem is árt, ha egy nagyobb utazás előtt egy kicsit megszokjuk, hogy egyáltalán a világon vagyunk.) A kisbabák utazásáért 2 éves kor alatt a legtöbb légitársaságnál nem, vagy csak egy jelképes összeget kell fizetni, de nem is kapnak külön széket, hiszen a mama, papa karjában utaznak. A poggyászok feladásánál megkérdezik, hoztunk-e babakocsit, de nem kell feltennünk a szalagra, egészen a gép ajajáig tolhatjuk benne a kicsit, onnan a reptér személyzete leviszi a poggyásztérbe, miután mi beszálltunk a repülőbe. A kézipoggyászunkban, a baba táskájában lehet krém vagy folyadék, azaz bébiétel, tej vagy víz, annak ellenére, hogy ezekből egyébként fél decinél nagyobb kiszerelést nem vihetünk fel az utastérbe, de a kisgyerekkel utazókkal megértőbbek a szigorú ellenőrzéseknél is és bár bemutatni külön is be kell, milyen folyadékot viszünk magunkkal, hivatalosan a szülőnek demonstratíve meg is kell azt kóstolnia, végül felengedik a gépre kicsinyünk egész napi táplálékát.

A légiutaskísérők beszálláskor adnak egy baba-biztonsági övet, amit rá kell csatolnunk a saját övünkre, így utazhatunk együtt. A mosdóban pedig, leginkább abban, amelyik a gép végében van, lenyitható pelekázót is találunk.

Sokunkat zavar a légnyomás változásából adódó fülzúgás, füldugulás fel- és leszállásnál. A babákat is, ezért képesek sikítva sírni még anya karjában is. Ugyanakkor ez könnyen megelőzhető, ha induláskor és landoláskor szoptatunk. Nem csak mert megnyugató, de  azzal, hogy a baba nyel, elkerülhetjük, hogy beduguljon a füle. Persze aki nem szoptat, ugyanúgy itathatja a babáját, a lényeg a nyelés.

Aztán persze még sok módja létezik az utazásnak, de mindegyiknél az a lényeg, hogy próbáljunk meg  legalább viszonylagos nyugalmat teremteni a baba körül. Vigyünk magunkkal egy csipetnyit az otthoni környezetéből, bárhol is kell elaludnia, az a maci, rongy vagy párnácska, ami otthon az ágyában van, legyen vele.

És ne féljünk útrakelni velük - nekik a mi jelenlétünk nyújtja a biztonságot, nem a házunk falai. Bárhol vagyunk, nekik az már biztosíték valami jóra, hogy mi ott vagyunk velük.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2011.02.11 20:27:16ÉSZLÉNY

autó: a kagyló üléseket szembe kell rakni, (a nagyobbakat meg szintén) hátulra, nem előre és légzsákot kikapcsolni, ilyet még nem is hallottam! A kicsi fekszik benne,a nyakát nem éri veszély.
    repülő: 10x100ml összesen max 1l, de babaételt, italt felengednek kb. akármennyit
    Bringával vinni gyereket meg kifejezetten fun, cool :-) mi úgy járunk szinte akárhova, de látni itt 3, 4, 5!gyereket is, h a szülők bringával viszik! Igaz mi Belgiumban lakunk!

• 2011.02.11 20:27:18zoldmandula33

hello, több hiba van a cikkben, csak amikre én is felfigyeltem:
    - még mindig max. 10x100ml=1liternyi folyadék, krém, zselé vihető fel kézipoggyászban a fedélzetre. (tehát nem fél deci...és már régóta nem kérik a külön zacskóba bemutatást.)
    kisbabáknál meg annyi vihető fel, amennyi indokolt az utazás hosszára való tekintettel. (és már nem kóstoltatják, legalább is én egy ideje ezzel már nem találkoztam).
    - long haul járatokon a légitársaságok eleve középső 4-esbe ültetik a babásokat (vagy ha maga választja ki a széket online, akkor csak azokat ajánlja fel a rendszer), és ha csecsemőről van szó, akkor biztosítanak mózeskosarat, amelyet a szülők előtti falra rögzítenek + adnak takarót, párnát (plusz ők előre szállhatnak be, hogy mindez meglegyen, mire a többi utas jön).
    - felszálláskor nem hallottam babát sírni, leszálláskor (mivel ez eleve sokkal hosszabb idő), szinten mindig igen, de csak azokat nem tudták megnyugtatni, akik meg voltak fázva és nem voltak tiszták a hallójárataik. ázsiában gond nélkül reptetnek egészen kicsit babákat is (3 hónap+), sőt majdnem minden évben van legalább egy gépen szülés, pedig ott is emberek élnek...nem kell parázni:)

• 2011.02.11 23:09:48Akoska

Sziasztok! Kisfiam már 3,5 éves, és épp jordániai nyaralásunkra készültünk, amikor Afrikában sorra tüntetések kezdődtek. Tengerparti nyaralásra vágyik a kiscsapat, de megfizethető árú, biztonságos és szép hely Afrikán kívül, már elég messze van. Sok órás repülőút várna ránk, - az ígéret szerint éjjel. Mit gondoltok, hogy egy 10 órás repülés túl nagy macera még nekünk? Azt tudni kell, hogy nem először utazik repülővel, értelmes gyerek, tud "áldozatot" hozni az áhított dologért. Márpedig egy meleg tengerparti nyaralás elég nagy vágya.

• 2011.02.12 00:03:5635467

Ha repülővel utazunk, és a babakocsit is visszük, becsekkolásnál azért érdemes megkérdezni, mit tegyünk vele, mert néhány légitársaságnál fel kell adni poggyászként, ha túl nagy vagy túl nehéz. De általában ilyenkor adnak egy kisebbet, amivel eljuthatunk a gépig. Fülproblémákkal kapcsolatban azt hallottam, hogy néhány légitársaság a szokottnál magasabban repül, hogy spóroljon az üzemanyaggal, és ez okozhat leszálláskor fülfájást. Nem tudom, hogy ez igaz-e.

Akoska, ha a kisfiad könnyen és nyugodtan alszik idegen helyen, én megpróbálnám.

Nem tartozik szorosan ide, de tudja valaki, hogy lehet-e kötni repülőn? A kötőtű veszélyes eszköznek minősül?

• 2011.02.12 07:56:49szilva73

Szerintem az utazás elsősorban a gyerek természetétől függ. Ha bírja, hajrá! Ha amúgy sem egyszerű, mert hisztis, vagy nem érdekli az egész, akkor kár erőltetni.
    Miénk gyerkőc imádja, 10 hónaposan repült először, semmi gond nem volt (2 órás út), végigaludta.
    Utána másfélévesen Dél-kelet ázsiai 10 órás utat is minden probléma nélkül abszolválta (és barátnőmék kétévese is), sőt az utazás kifejezetten érdekelte, a repülőtér, a repülők, a biztonsági szolgálat,minden. Kis ízelítő itt:[link]

• 2011.02.12 09:48:02ÉSZLÉNY

nem lehet kötni, szúró vágó eszközöket pl. kötőtű elveszik, sajnálom
    viszont olvashatsz kézimunkás lapokat :-) addig, h legyenek ötleteid a következőkhöz

• 2011.02.12 11:21:10Puszpanya

34567
    Nem igaz. Mármint egy bizonyos tartományon belül ott repül, ahol akar. (főleg a hosszabb járatok repülnek egy kicsit "magasabban") A kabinnyomás állandó repülési szinten. Le- és felszálláskor növelik/csökkentik és egyes embereknek ez problémát okozhat. (nem csak náthásoknak) Orrot befogva a levegőt bele kell nyomni az orrüregbe. Ezáltal a fül kiegyenlítődik egy kis pukkanás után. (Ha náthás az ember nem árt a szobában ülve is megtenni, mert a fejfájás/nyomás megszűnik) Nagyobb gyereknek/felnőttnek cukrot kell adni, mert a rágcsa/szopogatás nyitja a légutakat. (régen osztogattak tic-tacot és nem azért, h az utas szája jószagú legyen) Kisbabának a cumi vagy valami rágóka szintén segíthet.
    Repüléshez, mivel száraz a levegő, az arra érzékenyeknek nem árt vinni nedves kendőt v egy kis törölközőt. Ez utóbbit kérésre a személyzet szívesen átmelegíti mikróban.
    Kontaktlencséseknek/szemszárazaknak szemcsepp is segítség.
    3.5 éves gyerek, ha csak nem extra hiperkukac, simán lerepül bármennyit, csak el kell foglalni. Lehetőleg sokat kell sétálni vele repülés előtt, h ne legyen a boogie benne a lábában annyira.

• 2011.02.12 12:03:58kyskalacs .

én fosok egy kicsit. egy hónap múlva repülünk, akkor lesz a fiam 9 hónapos.
    remélem minden okés lesz.

• 2011.02.12 13:32:06ÉSZLÉNY

kyskalacs, ne tedd! :-) őt fogja a legkevésbé megviselni!
    Ha a kicsi enyhén náthás, akkor a stuiktól kell kérni (ha nem adnának maguktól)poharat aminek az aljába felmelegített, nedves szalvétát raktak és azt a kicsi füléhez rakni! Meglepően sokat segít. Gyermekem 2év körül volt , mint utóbb megtudtuk épp fülgyulladással utaztunk, ez annyira jót tett neki, h el is aludt!!!!
    Amúgy mesekönyv, (cumi) rágcsálnivaló (mi kölesgolyócskákat vittünk DM)és no problem!

• 2011.02.12 14:04:31oliv08

ÉSZLÉNY: én úgy tudom, simán lehet elöl a gyerek a kagylóban, ahogy írták, légzsák kikapcsolva. Ha valaki egyedül viszi a gyerekét, főleg ha pici, valószínűleg nem fogja hátra ültetni.
    Hát én már nagyon várom, hogy 9 kiló legyen a kicsi, mert baromi nehéz a hordozóval együtt.

• 2011.02.12 15:38:53szőlőfürt

A gyerekemet 4 hetes kora óta hordom magammal autóval, most 3 és fél múlt.
    Az én tapasztalataim a "stresszes" kitételt erősítik...

Amit nem tennék soha: előre venni magam mellé, az anyósülésre. Iszonyatosan zavarja a perifériás látásomat a kalimpálás.
    jobb oldalt ül, hátul és így nem zavar, ahogy rúgja az ülést. Merthogy nem tudunk úgy menni 30 km-t, hogy ne ordítson, vagy hisztériázzon. Az autóm jobb hátsó ajtajának a borítását majd cseréltetnem kell, ha a gyerek nagyobb lesz, mert teljesen tönkre tette. A jobb első ülés támlájára védő van feltéve, de már a második, az elsőt széttépte.
    Mielőtte bárki azzal vígasztalna, hogy majd megszokja, szólok, hogy nem valószínű, max kinövi. Napi egy óránál többet ülünk autóban és "még" nem szokta meg. Körülötte vannak a járékai, mese, zene CD-k, de akkor is ez megy, utálja.
    Hozzáteszem, ő egy igazi sajtkukac, a bölcsis dadái is folyton sajnálaukat fejezik ki miatta. Én még nem mertem kipróbálni vele a buszt, vagy a vonatot, a repülőt meg semmi szín alatt. kb 20 perc a legtöbb, amit kibír normálisan, aztán fedezékbe!

• 2011.02.12 18:30:36oliv08

szőlőfürt: te jó ég! Én attól félek, hogy a két gyerek hátul van, akkor mit csinálnak, és ha esetleg egyik elhányja magát az út alatt?

• 2011.02.12 19:46:31ÉSZLÉNY

oliv08, nah pl. azért se raknám semmi szín alatt a gyereket előre, amit szőlőfürt írt, és sztem amúgy se biztonságos elől utaztatni gyereket!
    Én itt még sosem láttam olyat!
    Fürtöcske, neked kitartást, az enyém se viccel ha az akaratát akarja érvényesíteni! :-)

• 2011.02.12 20:06:19oliv08

ÉSZLÉNY: nekem könnyű, mert nem vezetek, csak a férjem, őt meg nem zavarja. Főleg, hogy a kölök egy perc alatt automatikusan elalszik az autóban. A nagy meg tök csöndben elnézeget, ami nagy szerencse, mert én attól is rosszul vagyok az autóban, ha oldalra kell néznem vagy olvasni vmit. Ha még szórakoztatni is kellene, azt hiszem, miattam kellene megállni.

• 2011.02.13 01:29:2035467

(Sóhaj) Akkor marad az olvasás. Vagy az alvás. De szerintem ez kicsit paranoia. Megnézném azt, aki képes kötőtűvel eltéríteni egy repülőt :)

• 2011.02.13 07:32:07oliv08

35467: szerintem simán bele lehet döfni vki nyakába.

• 2011.02.13 10:20:33ÉSZLÉNY

jah, jah eltéríteni, lemészárolni, stb :-)
    de ez körömollóval fokozottan nagyobb kihívás és azt se lehet felvinni, se körömreszelőt (fémet), se dugóhúzót meg egyéb veszélyesnek nem látszó, de annak minősített holmikat.
    ez van
    azért csak túléled valahogy! :-)

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.