Máglyára a mamuszt a bébikomppal együtt!

Zanza!

Nincs szebb állat, mint a lúd,
nem kell neki gyalogút. 
Télen, nyáron mezítláb, 
úgy kíméli a csizmát.

Szegény lúd, hiába mászkált egyenetlen talajon mezítláb, mégis névadója lett a köznéven „lúdtalp” nevű népbetegségnek. A csecsemő „gyárilag lúdtalpas”, egészen addig, míg el nem tűnnek a hosszanti és a harántboltozatot fedő párnácskák, illetve meg nem erősödnek, izmosodnak a láb, azon belül is a lábszár és a lábfej izmai. Kétéves korig tehát élettani a jelenség. Ebben a korban csak akkor kell ortopédiai elváltozásra gondolnunk, ha nem csak a talp íveltsége hiányzik, de a belboka feltűnően közelít a talajhoz, és az Achilles-ín íve nem függőlegesen fut le.

Nem meglepő módon ebben a témában is a megelőzés szerepét hangsúlyoznám.

Első és legfontosabb, amiben egyetlen szakértő sem szokott vitatkozni: ne állítsuk, ne járassuk a babát, amíg magától nem képes erre!

Második: megfelelő cipő. Na, ez az a kérdés, amiben megoszlanak a vélemények, de még  így is vannak olyan kritériumok, amik kevéssé támadhatók. Cipőt csak akkor adjunk a gyerek lábára, ha folyamatosan, önállóan jár. A talpa lépéskor hajoljon, vagyis ne legyen túl kemény. Örökölt cipőtől is tartózkodjunk, mert az így-úgy kitaposott lábbeli formájához fog alkalmazkodni a gyerek lába. A puha talpú cipőkről megoszlanak a vélemények, én személy szerint nem vennék, de van, aki esküszik rá. Szerintem a lábbeli tartsa a bokát, vagyis kérges legyen. A belső betétest sem javasolnám kis korban, mert ellustulnak az izmok az állandó alátámasztástól, de biztos arra is találunk ajánlást, hogy miért épp ez a jó.

Az otthoni mezítlábazásról is mindenki mást mond. Én azt, hogy inkább ne. A parketta, járólap kemény, a talpak minden lépéskor szétterülnek a talajon. A mamuszt a bébikomppal együtt a máglyára vetném. Szerintem otthonra a háromcsatos, kérges, bokát jól tartó szandál a jó annak a kisgyereknek, aki nem jár még közösségbe. Ha bölcsiben, oviban tölti a nap nagyobb részét, akkor a benti cipő legyen a „legjobb”, és, ha nincs ortopédiai elváltozás, akkor abban a néhány órában, amikor bölcsi, ovi után otthon van, már nyugodtan lehet mezítláb.

A megelőzéshez tartozik a minél korábban kezdett sportolás, testmozgás. A lábszár erősítése, a helyes testtartás kialakítása kulcsfontosságú, mert a lábfej nem valami izolált testrész, amit önmagában kell jó formában tartanunk. A lábfej, boka, lábszár, comb, medence, gerinc együtt biztosítják a tartó- és mozgatóapparátus helyes működését. A tornacipő talpa legalább egy centiméteres gumitalp legyen, mert a futás, ugrások által keltett rezgéseket nem mindegy, hogy a csontozat vagy a cipő talpa nyeli-e el. Az egy tépőzáras retteneteket is hanyagoljuk, sőt, egyáltalán nem javaslom a tépőzárast. Mivel azt „úgyis egyedül fel tudja venni a gyerek”, senki nem fogja ellenőrizni, mennyire húzza meg a pántot, így borítékolható, hogy laza lesz, vagyis nem fogja tartani a gyerek lábát. A fűzőssel lesz némi dolga az óvónőnek, de legalább biztos lesz a tartása. Mármint nem az óvónőnek, hanem a cipőnek, és így benne a lábnak.

Gondolom, a szabadtéri mezítlábazásnak nem kell külön kampányt csinálni, ahogy az időjárás engedi, a homokozóban, füvön, folyami kavicson vegyük le a cipőt. Ezzel nem csak az izomzat erősödik, de a taktilis-kinesztetikus érzékelés is fejlődik. Magyarul: a bőrön át egy csomó tapintásos inger éri a gyereket, valamint könnyebben érzékeli a végtagok testhez viszonyított helyzetének mozgását, így az egyensúlya is jobban fejlődik.

Ha a megelőzésről már lekéstünk, vagy más okból (pl. túlsúly, ízületi lazaság, hypotonia, túlzott igénybevétel, csontszerkezet deformitása, családi halmozódás, stb.) kialakult a lúdtalp, jöhet a korrekció. Az elváltozás súlyosságának megítélését bízzuk az ortopéd szakorvosra. Lúdtalpbetétet 8-10 éves kor előtt csak extrém esetben szoktak javasolni, mert a betét csak tüneti kezelés, és, amíg bízhatunk a pozitív változásban, nem helyes ellustítani a lábat. Ha a gyereknek állandó lábfájdalmai vannak, ha a korrekciós cipőtől nem várhatunk jelentős javulást, akkor jöjjön, aminek jönnie kell. Azonban akár megelőzés, akár korrekció, akár gyógycipő, akár betét, semmiképp sem kerülhetjük el az otthoni gyakorlást. A lúdtalp ellen ható gyakorlatsorokra kevés idő jut az óvodai, iskolai testnevelés keretein belül, de még a gyógytestnevelés foglalkozásokon sem kap hangsúlyt. Míg a nagymozgások hely- és eszközigényesek, a tartáshibák korrekciója csak szakember irányításával történhet, addig a lúdtalp javítását nyugodtan végezhetjük otthon is heti 3-4 alkalommal. Az alábbi feladatsort a teljesség igénye nélkül állítottam össze. Érdemes először magunkon kipróbálni, megérteni, megérezni a gyakorlatokat, végiggondolni, hogy a saját gyerekünk - életkoránál fogva- melyeket képes elvégezni, és csak ezek után hozzálátni a közös munkához.

Jó szórakozást!

Lúdtalp ellen ható  gyakorlatok

Az első szakaszban tehermentesítve, vagyis ülő helyzetben végezzük a gyakorlatokat.

Ha széken ülünk, a szék olyan magasságú legyen, hogy létrejöhessen az ún. hármas hajlítás, vagyis a csípő, a térd és a boka is derékszögben legyen. Az egyenes háttartás biztosításához támlás széket javasolok.

Talajon is végezhetjük a gyakorlatokat, ilyenkor hátsó kéztámasszal segítjük a helyes háttartást. Ezt a helyzetet inkább akkor érdemes választani, ha a hasizmok elég erősek.

Eszköz nélkül

- partvisnyél görgetése előre-hátra

- mindkét láb előrecsúsztatása, hátrahúzása lábujjon, sarkon

- sarkak felemelése a talajról-”  híd felnyitás”

- lábujjak felemelése a talajról, a sarkak a talajon maradnak- „sorompó felnyitás”

- tipegés előre-hátra lábujjakon, majd sarkon

- lábujjak behúzásával és kinyújtásával haladás előre- „hernyó”

- lábfej visszahajlítása – „pipa” -, lefeszítése – „spicc

- domborított-homorított lábhát (nem ugyanaz, mint a spicc-pipa, mert itt nem a bokaízület dolgozik)

- lábfejkörzés kifelé-befelé

- malmozás a lábfejekkel

- taps a talpakkal

- két talp között átnézve (lábujjak és sarkak összeérnek) „fényképezés”

- lábujjak külön mozgatása –„zongorázás”, „furulyázás”

- lábujjak terpesztése és zárása.

- nagyujj előrehajlítása, többi ujj hátrahajlítása- „pipázás”

- két láb egymással szemben- „ujjbirkózás”

Eszközzel

- babzsák, kislabda talp alatti gyúrása, taposása.

- célba dobás babzsákkal, labdával, összegyűrt papírgombóccal, ruhával- talpak vagy bokák közé szorítva

- különböző méretű, vastagságú, szilárdságú tárgyak lábujjakkal való emelése, összeszedése (pl. zokni, kendő, vatta, ceruza, kanál papírdarab, apró játékok stb.)

- zokni összegyűrése, kisimítása, lengetése, felvétele

- papírgyűrés, tépés

- szalaggal (cipőfűzővel) kötélhúzás, a két láb vagy két személy egymás ellen 
- pálcikákból, kavicsokból, gombokból formák kirakása

- ujjbábokkal játék 
- rajzolás- ceruza az összes ujjak között, hegyével a kisujj felé vagy két lábujj közé fogva

Álló helyzetben

- lábujjhegyre állás-sarokra átgördülés

- púposított lábhát (mintha karmolna)- homorított lábhát (lábujjak hátrahajlítva)

- lábujjhegyre emelkedés, fel-le ereszkedés lábujjak közelítésével, sarkak távolításával, majd fordítva

Járás (ellenjavallt a külső-belső lábélen való járás!!)

Eszköz nélkül

- folyamatos járás lábujjhegyen

- folyamatos járás sarkon

- cserélgetve- átgördülve

- folyamatos járás púposított lábháttal

- folyamatos járás homorított lábháttal

- cserélgetve

- járás bokából kifelé fordított lábfejekkel

- járás bokából befelé fordított lábfejekkel

- folyamatos cserével

- guggolva- „törpejárás” (nehezíthető lábujjon való törpe járással)

Eszközzel

- lépegetés különböző felületeken pl. partvisnyélen. kötélen, karikán, babzsákon, stb.

- oldalazva mindkét irányban

- előre, majd hátra kifelé fordított lábfejekkel

- előre, majd hátra –egyensúlyozva- előre néző lábfejekkel

- lábakat ellenállással (pl. tépőzáras súlyzóval) felemelni és letenni, mintha szurokból kellene kiemelni.

- séta közben lábfejen kukoricaszemmel, babszemmel, kis plüssállatkával, stb. egyensúlyozni

- papírból kis golyókat készítünk, és a lábujjak alatt elhelyezzük, megfogjuk úgy, hogy lépéskor a golyó ne érintse a földet.

- nagyobb kavicsokon, vadgesztenyéken, üveggolyókon, egyeletlen talajon- homokban, fűben járás

Wish

Blogmustra