SZÜLŐSÉG

Gigantikus csigák lepték el a gyerekszobát

2009. december 11., péntek 10:57

2 és fél évesen – azt gondolom, mint ilyenkor általában – igen élénk a fantáziája. Az összecsócsált étel nem gusztustalankodás, hanem mozdony, a kiöntött víz nem huncutkodás, hanem „rajzoltam neked egy elefántot, anya”. Így aztán az sem meglepő, hogy időnként lovak, kutyák, dínók is játszottak a szobájában, a játszón pedig medvékkel motorozott. De a mostani lények mások. Az eddigiek játékok voltak, ezek viszont félelmetesek.

Történt ugyanis, hogy egy szerintem elég jó mesecsatorna tűrhető rajzfilmjében egy álom kapcsán a csigák hatalmasra nőttek. Én a tévét egyébként sem tartom ördögtől valónak, főleg így, hogy csak azt nézheti, amit mi is ismerünk, és erősen korlátozott időtartamban. Az már lehet, hogy hiba, hogy nem minden esetben ülök mellette, hogy azonnal meg tudjuk beszélni, ha valami felzaklatja, de bevallom, történt már ilyen is. De a csigáknál speciel pont vele voltam, és mivel láttam, hogy gond van, azonnal reagáltam is. És mégis.

Olyan mély nyomot hagyott benne, hogy az elmúlt egy hétben szinte minden nap előjött a téma, sőt esténként fél a sötétben, mert a szobájában ott vannak a csigaszörnyek. Nem iszonyatos traumáról van szó, de én nem szeretnék elmenni mellette. Megnézhetném neten, hogy ilyenkor mi a tennivaló, nyilván találnék is okos dolgokat, meg annak pont az ellenkezőjét is. Így inkább tapasztalatokra lennék kíváncsi, ha nálatok előfordult ilyesmi. Ennek kapcsán egyébként arra is gondoltam, hogy mégiscsak inkább a dvd-nél kellene maradni, de ahogy gondolatban átfutottam, a legkedvesebb mesékben is jócskán akadnak ijesztő dolgok.

Hétvégén például az ötéves unokatesóval voltunk, Ő kért mesét, a Piroska és a farkast. Hát meg kellett erőltetnem az agyam, hogy úgy meséljem, hogy a nagynak se tűnjön fel, hogy ez most nem az igazi (így is elég határeset lett a „nagymama a farkas pocakjába bújt, de jött a vadász, és megkereste” rész), de a fiamat se ijesszem meg túlzottan. Ez rajzfilm esetén nyilván nem működik.

Szóval visszatérve a csigákra, bennem olyan kérdések merültek fel, hogy beszéljünk róla sokat, rágjuk át, vagy pont ellenkezőleg, ne reagáljam túl, hagyni kell lecsendesedni? Gondolkozzunk az ő fejével, és zavarjuk el a szörnyeket, vagy határozottan álljunk ki amellett, hogy szörnyek nincsenek, ez csak a mesében létezik? Korlátozzuk jobban a tévézést, vagy nem szabad burokban nevelni, kell, hogy érjék hatások? Égjen az előszobavillany egész éjjel, vagy ezzel egy rossz szokás rögzül?

Természetesen a problémát már kezeljük, a helyzet javul, de érdekelne a véleményetek, biztos akadnak jó ötletek.

Pidon

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.12.11 22:30:34Tejbajusz

    Én csak a ronda, pár vonalas illusztrációkat vagy a fekete-fehéreket nem csíptem, ergo az ÖSSZES könyvet telerajzoltam. Anyu sosem szólt érte.

  • 2009.12.11 22:34:02lesőrigó

    Ha kidobjátok a tévét, nem tanulja meg nagykorára, hogy mire való és hogy hogyan kell használni (nem háttértévézésre, válogatlanul nézve móunikát meg a telesoppot), és arról is lemaradtok, hogy még most, amikor még fogékony arra hogy elfogadja a szülei értékeit, elmagyarázzátok neki, hogy miért vannak reklámok, és miért erős csúsztatás az, hogy a flakon ultraragyogóvá teszi a lakást, míg anyóspajtás kint toporog, meg hogy a mosolygós néni pénzt hoz, ha nincs... Később úgyis kapcsolatba fog kerülni a tévével, egy kamasznak pedig magyarázhatsz...

  • 2009.12.11 22:34:53Szélfoszlány

    2009.12.11 21:00:35ruju

    Hm. Mondom hogy lényegében egyetértünk.

    A droghasználók két dologtól halnak: a túladagolástól és a szennyezéstől.

    A társadalmi nyomás nagy a tv használatra, ezt mutatja megjegyzésed is. Hogy lenne sznob dolog valami ami nincs?

    Nekünk a gyerekek születése előtt sem volt tévénk, már akkor is deviáns sznobok voltunk. Máskor meg volt tévénk korábban és lehet hogy lesz is még egyszer.

    De visszatérve arra amit írtál, nekem nem áll össze, hogy mindez miért baj? Azt írod nem oldja meg a problémát.
    A válasz: megoldja. Ha nincs tévénk, nem tévézik.

    Persze így is előfordulhat, hogy ijesztő és érthetetlen dolgokkal találkozik, akár mert óvatlanul olyan filmet mutatunk neki, ami ijesztő, akár mert máshol lát ilyet, akár mert más csatornán jut el hozzá, például a rádióban a hírekben. (Már érdeklődött a 3 éves, hogy miért is robbantották fel azt a bombát és ki volt a bácsi aki meghalt.)

    De ezek a lehetőségek sokkal ritkábbak mint a tévézésnél.
    A Minimaxon, vagy más csatornán is nemcsak a reklámok rosszak, hanem éppen a blogban említett kontrollálatlan, ki tudja milyen (vagy csak nagyobbaknak való) mesék.

    Amúgy nem csak az a baj ha konkrétan megijed a gyerek. Nekem az is probléma ha túl sok olyasmit néz amit én nem tartok megfelelőnek. (Pl. Tom és Jerry a 3 évesnek.)

    Hidd el, a felnőtteknek is jót tesz ha nincs tévé. Ahogy az angol mondja:
    THE ONE EYED MONSTER

  • 2009.12.11 22:41:43Szélfoszlány

    2009.12.11 22:34:02lesőrigó

    Éppen fordítva. Mi egyáltalán nem vagyunk a tv ellen. A gyerekek jól ismerik a tv-t, mint annyi minden mást ami nincs otthon a nappaliban (pl. elefánt, kiskacsa, teherautó, stb.). Néznek tévét (ritkán) nagyszülőknél, máshol.

    Amit már ilyen kis korban megtanulnak, hogy lehet mindennapos tv nézés nélkül kellemesen élni.

    Ha nagyok lesznek nem a tv fog nekik problémát jelenteni a médiafogyasztás terén, hanem a ki tudja még hova fejlődő internet alapú virtuális valóság még fel sem talált bonyodalmai.

  • 2009.12.11 22:50:39farkasokkal tancolo

    "A Minimaxon, vagy más csatornán is nemcsak a reklámok rosszak, hanem éppen a blogban említett kontrollálatlan, ki tudja milyen (vagy csak nagyobbaknak való) mesék."

    Speciel a minimaxon nincsenek olyan mesék, amit egy átlag 4 éves ne nézhetne. Vannak pocsék rajzfilmek köztük nem tagadom, de rémálma egyiktől sem lesz.

    Persze, hogy lehet tv nélkül élni (én 12 éves koromig azt se tudtam mi az, pedig nekünk volt az utcában másodiknak tévénk), de én ma már speciel nem tudnék.

    Én a műsorujság átnézése utáni tudatos tv nézésre szavazok, tehát nem arra, hogy kezemben a távirányító aztán szörfözök a csatornák közt, hanem bejelöljük amit meg szeretnénk nézni. És ebből a szempontból - szerintem! - sokkal rosszabbul járnak azok, akik egyetlen kábel vagy más csomagra sem fizetnek elő, és csakis a mindenki által fogható 3 csatornát tudják fogni, ugyanis ebből egy DÖGUNALMAS, kettő meg médiaszemét.

  • 2009.12.11 22:56:25lesőrigó

    Szélfoszlány, nálunk meg azt tanulhatják meg, hogy ha ott is van a nappaliban, akkor sem kell minden anp bekapcsolni. Ezt én egy kicsit magasabb szintű "tudásnak" érzem. Ha meg néha bekapcsoljuk, akkor meg adhat is a gyerekeinknek, pl. mutathatok nekik zsiráfot állatkertben vagy képeskönyvben, de hogy hogy fut a szavannán, azt a legjobban egy természetfilmben láthatja, vagy vegyük a különböző sportágakat: ha megkérdezi, mi az a pillangóúszás, mutassak neki egy képet egy furcsa testhelyzetű bácsiról a vízben?:) (ja, én nem tudok pillangózni...) Így meg, mikor tartott az olimpia, minden sportágba belekukkolhattunk kicsit, szerintem ez igenis hasznos volt.

  • 2009.12.11 22:58:48másutt

    Akkor most mindenki lapozzon at a Poronty Tanacsadora, ahol
    Naiv Kismama a kovetkezot irja 3 (HAROM!) eves lanyarol, aki meg csak par szot tud, es beszelni egyaltalan nem.

    "Imád tévét nézni (mesét), nem tudom ártok-e vele a beszédfejlődésében. Valamikor bekapcsolja reggel és megy egész nap (kis TV), de persze nem nézi folyamatosan, közben játszik egyedül és velem is sokat."

    Hello???? Hello Mr. Poronty Tanacsado Gergo bacsi, ezt az alacsony labdat kihagyni?
    Ezt irja:
    "A TV nézés is hasznos, de nem egész nap! ..."

    Lofaszt hasznos! Kinek hasznos? A szulonek, hogy ne kelljen a gyerekkel logni?
    Szinte MINDEN megbizhato forras, kutatas, brit tudosok, eszt tudosok, francia tudosok, egyertelmuen mondjak, hogy a TV felesleges es KAROS 2-3 ev alatt, es pontosan a beszedfejlodes ugyeben (nem beszelve az ADD-rol, amit kisiskolaskorra kialakit)

    Csak sajnalni tudom (nevtelen) Poronty-tarsunkat, hogy nem kapott jobb valaszt Gergotol, aki ugy tunik nem szeret hireket vagy tudomanyos cikkeket olvasni.

    Kedves, ha itt vagy, kapcsold mar ki azt a baszom TV-t, adj szegeny gyerekednek egy eselyt!

  • 2009.12.11 23:03:36farkasokkal tancolo

    Az állandó tv nézés természetesen káros, de az, ha valaki időnként bébiszitternek használja a tévét, szerintem bocsánatos bűn. Már a lányaim is tévéztek esténként bizony. A nagyobbikom (ő mondjuk nem volt átlagos) egyik kedvenc műsora volt a Delta Kudlik Julival. Ha már a szignált hallotta berohant.

  • 2009.12.11 23:12:43másutt

    FT, mint sok minden massal, az atlag szemely nem tudja a limitet. Attol SEMMI baja nem lesz a gyereknek (es most itt NEM a 10 evesrol beszelek, hanem a parhonaposrol, 3 eves korig) ha soha nem nez TV-t (es VIDEOT es DVD-t) de ha igen, es sokat, attol bizonyitottan igen.

    Az altalam szemelyesen ismert es otthon latogatott kismama baratok tobbsege, a lanyommal egyidos gyerekkel (2) szerintem esku alatt allitanak, hogy "ALIG" nez a gyerek TV-t. De amikor arra jarok, akkor eppen, veletlenul igen.
    Szerintem az "alig" az kb naponta 4-6 ora. Amikor otthon vannak, es ebren. Csak tippelek.

    Szoval osszeadodik, Es nem szamoljak. Ez olyan, mint aki "alig eszik" de valamiert megis elhizik, azutan az ember elkezdi figyelni, es itt egy csoki, ott egy fagyi, amott egy sutike....
    Ki a fene szamolja a perceket a TV elott?

    Ezert en nem kapcsolom be napkozben. Soha.

    Igy sokkal jobb azt mondani, hogy 2-3 eves kor alatt a gyerek egyaltalan ne nezze. semmi baja nem lesz tole, ha nem nezi.
    en sem neztem, meg senki, aki a 70 es evek eleje elott szuletett, nem volt napi jopar ora a mesek elott.
    RUJU, megis megtanultuk nezni, addokcio nelkul. Nem olyan ordongos az, nem kell a korhazbol kijovet kezdeni a szoktatast.

  • 2009.12.11 23:14:24lesőrigó

    Szerintem zárjuk rövidre: a tévé olyan mint az atom. az utóbbival Lehet kórházakat világítani és lehet bombát is készíteni belőle. Akkor meg hülyeség azon vitatkozni, hogy hasznos-e vagy káros, mert önmagában egyik sem, hasznos vagy káros csak a használata módja lehet.

  • 2009.12.11 23:16:17Szélfoszlány

    2009.12.11 22:56:25lesőrigó

    Mondom, hogy szinte teljesen egyetértek veled. Ha nekünk éppen lenne tvnk, úgy járnánk el ahogy írod. De mi tévézés helyett internetezünk. A sportnézés nem érdekel. Jelen pillanatban nem tudok olyasmit amihez ne tudnék hozzájutni csak a TV-n keresztül és valóban érdekelne.
    A nem-nézés megtanulásának magasszintű pszichológiai effektusáról sem maradnak le, hiszen a DVD-t ugyanúgy le kell kapcsolni egyszer (hajajj!).

    2009.12.11 22:50:39farkasokkal tancolo:

    A Minimaxot napi szinten nem ismerem, nem is akarok róla rosszat mondani. Viszont általam fölöslegesnek tartott filmeket biztosan vetítenek.

    És minek lessem a tv újságot, hogy mikor játszák a Kockásfülűt, mikor a DVD-n vagy a mese.tv -n bármikor megnézhetik, reklámmentesen?

  • 2009.12.11 23:17:41lesőrigó

    Ja, most jövök a hálószobából, mert a fiam felkelt és azt mondta, hogy szörny van a szekrényben. Megmutattam neki a molyriasztót, és azt mondtam, hogy szörnyekre is hat.

  • 2009.12.11 23:38:52Szélfoszlány

    2009.12.11 23:17:41lesőrigó

    Akkor jó éjt, reggel ne felejtsd el a döglött szörnyeket kisöprögetni :-)

  • 2009.12.12 00:01:27psyché

    Az en gyerekeim atlagban heti 6 orat töltenek az egyszemü szörny elött. TV-t nem nezünk, csak dvd-t, de nem sznobsagbol, hanem mert a dvd-s filmnek egyertelmüen vege van. Viszont, szerintem, a TV-ben ez nem olyan egyertelmü, hiszen a legvegen rögtön bevagnak egy müsorajanlot, vagy egy reklamot. Olyan, mintha folytatodna a müsor, mintha sosem erne veget. Azota neznek gyakrabban filmeket amiota nem hajlandoak delben aludni. Sajnos, nekem pedig szüksegem van pihenesre.

  • 2009.12.12 00:22:16nevetőharmadik

    Vicces. Gyerekként nagy kedvencem volt Mórától a Csilicsali Csalavári Csalavér. Végig képben voltam azt illetően, hogy a rókák bizony gyakorlatilag mindenkit megesznek/megölnek az erdőben. És egy pillanatig sem volt zavaró, sőt, vicces volt. Csak felnőtt fejjel gondoltam már bele, hogy ha szó szerint, vizuálisan képzelem el a sztorit, akkor az a könyv egy eszetlen beteg horror.

    De gyerekként? Aranyos állatmese.

  • 2009.12.12 01:11:15nyul777

    Neveljünk tudatos képernyőfüggőket

  • 2009.12.12 08:00:25RAMBO

    Gyorsan találj valami vicces megoldást a csigaszörnyek ellen! Én pl. megtanítottam a gyerekeknek egy mondókát, amit el kell mutogatniuk, ha azzal jönnek, hogy félnek (ritkán szokták, inkább csak a nyafi kedvéért).

    Hogyan bánunk el egy szörnnyel?

    1. Először belenyúlsz az orra likába (mutatni kell, ahogy két ujjal alúról "feltűznél" valakit/valamit az orránál fogva)

    2. Aztán magadhoz húzod (a karod behajlítod)

    3. Mélyen belenézel a szemébe (a másik kezeddel mintha szugerálnál valakit)

    4. Aztán "TAKK" lefelejed mint vak bálna a tankhajót (fejelési mozdulat).

    Jókat röhögnek, és ismételgetik a mondókát, és nem félnek, mert tudják mit kell tenni.

    Ha csigaszörny lenne a probléma, tuti valahogy összekötném a két szemét, és fejjel előre tolnám vissza a házába - ilyenkor ugyanis az összekötött szemek miatt nem tud előbújni többé.

  • 2009.12.12 08:44:26ruju

    Ndük az aapoktól. Adott egy ici-pic gyerek, aki látott vmi mesét amiztől megijedt. Ki NEM SZARJA LE, hogy you-tube-on vagy aminimaxon látta? TÖK MINDEGY a csatrna, bökjétk mg. Nem a tv a gonosz rossz, hanem az, ahogy te használod a gyerekkel, vagy azt hiszed, megoldod a félelem problémáját, ha nem tv-műsorban, hanem egy dvd-n lát vmit... Hát ez már k. nagy botorság, bocsássatok meg.

    másutt, nálunk incs szoktatás. Van tv, bazi nagy, és nincs bekapcsolva. Mehetne rajta akár kandallótűz, olyannyira nem része az életünknek. (Na ez is sznobság, apa szeretett volna 5 éve egy lapos tv-t, most vett egyet. Előtte egy majd' 120 éves használtan vett darabunk volt, arra, hogy ne legyen bekapcsolva, az is tökéletes volt :-D)

    Szóval. Ha a nagy (6) jön, hogy hadd nézzen gy kicsit tv-t, akkor nézhet. Mostanában animal planetet néz, aminek én örülök, és még ezt is szűröm, ha vmi nagy hülyeség, akkor kikapcsoltatom vele, nincs vita. Ezen a héten ez 1x fordult elő, már a tv-nézés, másutt, szóval asszem elég jól tudja, milyen minőségi szórakozás várja a tv-n kívüli világban.

  • 2009.12.12 08:47:27ruju

    Ja, és mi nem internetezünk a gyerekkel. Ha valamit szigorúan tiltok neki, az a számítógép. Kizárólag a családdal való kommunikációra használhatja.

  • 2009.12.12 09:10:00anyabanya44

    A bölcsiben nincs tv. Érdekes módon, még egyik gyerek sem hiányolta. A szülők már igen.Volt, aki megjegyezte, mennyivel egyszerűbb lenne az ő túlmozgásos gyerekét nevelni, ha lenne tv. Mert az előtt megül.
    Nem kaptam levegőt!

  • 2009.12.12 09:49:51psyché

    ruju, teljesen igazad van abban, hogy teljesen mindegy, hogy a tv-ben vagy a dvd-n nez marhasagokat a gyerek.:-) ami a legrosszabb az egeszben, hogy neha az ember nem is gondolna, hogy az a film megijesztheti a gyereket.

  • 2009.12.12 09:52:46zolnaid

    Nem értem miért gondolja bárki hogy a gyereket félelem nélkül lehet felnevelni. Régen is féltek a gyerekek mindenfélétől, árnyékoktól, mesebeli mesélt lényektől. Persze egyszerűbb a tévére fogni, de azért az valahol a normális fejlődés része mikor egy gyerek elképzel akár félelmetes dolgokat is.
    Az én gyerekem jelenleg a manóktól fél, amik a fogában laknak. Az óvodai védőnő mesélt neki róluk, nem a tv.

  • 2009.12.12 10:16:59Fidelio73

    sztem az állatos csatornáknál ijesztőbb dolgot nem nézhet élő ember. ott még azt sem mondhatod, h ugyan már, ez csak mese. ott frankón szétcincálják egymást a prérin, szavannán, ott aztán lehet látni állatbántalmazást(ember által), szóval kőkemény horror. vagy a növények szaporodását nézzék csak?
    amúgy a tv nem azért gáz, mert fú, miket vetítenek, hiszen elég végigmenni a nyugati aluljáróján, vagy a reggeli szórakoztató ébresztőműsor hírblokkjából elcsípni néhány hírfoszlányt, és kész a para. a tv azért gáz, mert becsapja az idegrendszert, a szemet. a gyerek ül, a kép pedig mozog. a szem pedig nem érti, h akkor most mi van. nincs elmozdulás, mármint a testet és a fejet illetően, a szemnek meg mégis követnie kell vmit. és ez nem pár perc, hanem 20-30, vagy akár még hosszabb ideig. és ilyen szempontból kva mindegy,hogy kisvakond (bár megjegyzem, ahogy a kisvakond megszülte a kicsinyeit, az az én gyerekemnek sokkot okozott) vagy GI Joe.

  • 2009.12.12 10:28:11farkasokkal tancolo

    Ebből a Kisvakondból iparág lett úgy látom.
    Már az én gyerekeim is néztek Kisvakondot, de akkor még csak egy-két ilyen film volt, pl a Kisvakond és az autó, meg tán az elveszett kisnyuszi akivel együtt keresték meg a nyuszimamát?

    Szerintem az a baj a Kisvakond epizódokkal, hogy nem meseszerű, hanem a valós életet próbálja megfilmesíteni, csak éppen állatos szereplőkkel. Szóval a cápa tényleg megeszi a kisnyuszit, de ez az életben is megtörténhet. Meg a rágógumitól is meg lehet fulladni. Meg tényleg így születnek a kisnyuszik. Nem tudom érthetően fejezem e ki magam, de mintha ismeretterjesztő lenne mesébe ágyazva. És az a korosztáéy akinek szólna, még nem fogékony az élet valós oldalára.

    Nem az ismeretterjesztéssel van baj, mert pl a Volt egyszer francia sorozat zseniális. De azt nem mesébe ágyazzák, hanem egy szakállas figura magyarázza az élet dolgait és a történelmet, az emberi test működését, a környezetvédelmet. De ezt már nagyobbacskák szokták nézni.

  • 2009.12.12 10:30:08farkasokkal tancolo

    Fidelio, ezen az elven kiindulva egy akvárium bámulása is káros nem? Pedig sok gyerek órákig (na jó, nem órákig, de sokáig) képes bámulni a halakat.

  • 2009.12.12 10:44:19lesőrigó

    Fidelio, akkor a középkori lédinek is károsodott az idegrendszere, amikor kinézett a várablakból - mozdulatlanul - és látta az ellovagoló harcosokat? A világ tévé nélkül is mozog, akkor is, ha én nem mozgok benne...

  • 2009.12.12 10:44:32ruju

    "a tv azért gáz, mert becsapja az idegrendszert, a szemet. a gyerek ül, a kép pedig mozog. a szem pedig nem érti, h akkor most mi van. nincs elmozdulás, mármint a testet és a fejet illetően, a szemnek meg mégis követnie kell vmit. és ez nem pár perc, hanem 20-30, vagy akár még hosszabb ideig"

    Fidelionak ebben tök igaza van, ebből adódik a káros mivolta, de azt kéne megértenie Szélfoszlánynak, pl., hogy ezt tévesen fogja bárki is kizárólag a televízióra. Ez igaz akkor is, ha a gyerek a számítógépen néz dvd-t vagy akár a tv-készüléken. NNNa. Hihetetlen, hogy ez nem világos.

    Amúgy meg napközben kevés szétcincálós film van az animal planeten, egy 6 éves meg azért már tudja, hogy az állatok megeszik egymást. Főleg, hogy már x szavannás könyvön rágtuk át magunkat. Ez nem okoz félelmet, hogy az állatok EGYMÁST cincálják szét, tehát neki nincs mitől tartania (az emberes-cincálós filmek ezen a csatornán mindig késő este vannak - és egyikünk sem nézi :-D)

  • 2009.12.12 10:46:20ruju

    lesőrigó, ezt akartam mondani, hogy az autóban ülés és ablakon kibámulás is káros :-D

    De ez nem igaz, mert az autóban érzi a test a mozgást, a várban megmozdul a lédi ésmáris másperspektívát lát, ugyanígy az akvárium is "megváltozik" ha megmozdulok.

  • 2009.12.12 10:58:50farkasokkal tancolo

    Majd mozgatom a gyerek előtt a tévét... úgyis kerekes a tv asztal... :-D

  • 2009.12.12 11:17:14Ockham

    ruju,
    es akkor repuloben? Ott nem erzi az ember a mozgast.:)

  • 2009.12.12 12:05:05ruju

    Dehogyneeeeeeem. Csak akkor úgyis a hányózacskót nézi és nem a kilátást (ami egyébként menetközben nem valami nagy vaszisztdasz, mert hogy vagy a napot vagy a sötétsget látod, mást nem (jó esetben) Kis repülőn meg... Na mindegy, azért mindannyian érezzük, hogy a kettő nem ugyanaz? :D

  • 2009.12.12 12:28:22verkaverka

    Hát, egy 2 és fél éves még inkább ne nézzen egyáltalán mozgóképet. Az még nem burokban nevelés ha majd négyévesen kezd rajzfilmekkel ismerkedni... pont az a lényeg hogy a mesékben olvasva is vannak félelmetes dolgok, de akkor ő gyártja hozzá a képeket, és egy egészséges gyerek olyan képeket gyárt amiket meg is bír emészteni. Persze ha vannak neki remek konzervképei filmekből amitől félhet akkor ez rögtön borul is. Én hagynám még jó ideig a filmeket, bármilyet. Állatosat, rajzosat, egyáltalán. Majd egy-két év múlva. Nem marad le semmiről. A "félelmetes" mesékre is lesz majd igény (Piroska stb) de az is később, és az is legjobb szöveges formában. Mindennek megvan a maga ideje. Jó dolog a babgulyás, de nem 2 és fél hónaposan, meg jó a rajzfilm de nem két és fél évesen. Addig is: beszélni beszélni beszélni mindig jó, ha átbeszélitek a dolgot, persze nem úgy hogy lenyomod a torkán a témát, de adsz neki alkalmat hogy megbeszéljétek.

  • 2009.12.12 12:29:55verkaverka

    (ruju, az eszemben vagy állandóan, de épphogy kicsit jöttem föl levegőt venni a víz alól, majd írok amint odajutok)

  • 2009.12.12 13:08:04ruju

    verka, oké, remélem jól vagytok! :-)

  • 2009.12.12 18:41:53Anke

    ruju, fidelio és nem tévézők :)
    "a tv azért gáz, mert becsapja az idegrendszert, a szemet. a gyerek ül, a kép pedig mozog. a szem pedig nem érti, h akkor most mi van. nincs elmozdulás, mármint a testet és a fejet illetően, a szemnek meg mégis követnie kell vmit. és ez nem pár perc, hanem 20-30, vagy akár még hosszabb ideig"
    "Fidelionak ebben tök igaza van, ebből adódik a káros mivolta, de azt kéne megértenie Szélfoszlánynak, pl., hogy ezt tévesen fogja bárki is kizárólag a televízióra. Ez igaz akkor is, ha a gyerek a számítógépen néz dvd-t vagy akár a tv-készüléken. NNNa. Hihetetlen, hogy ez nem világos."


    Ennyi erővel a gyors közlekedési eszközzel való közlekedés is káros a gyerekre, a test nem mozog, ellenben a szem igen.

  • 2009.12.12 18:44:42Anke

    Addig pedig teljesen felesleges vitatkozni azon, hogy hasznos-e a tv, vagy káros, vagy semleges, amíg erről nincs több egybehangzó konkrét kísérleti leírás, vagy követéses vizsgálat.

    Dr. Winston dok.filmjében, amiben 20 gyereket követnek nyomon 2000 óta, az a gyerek, aki pici kora óta tévézik és számítógépezik és nem félórákat, hanem fél napokat, például sokkal jobb problémamegoldó, mint azok, akiket elzártak ezek elől.

  • 2009.12.12 19:09:11Anke

    Az is biztos, hogy a tévétől függetlenül, tévé és mese nélkül is a gyerekek bármitől félhetnek, például a képzeletbeli barátjaik is szörnnyé válhatnak egyik napról a másikra.
    Most jelent meg ebben a témakörben magyarul Gopnik, Alison: A babák filozófiája című könyve, ami végre nem saját tapasztalati és elméleti könyv, hanem konkrét kísérletek leírását és a következtetéseket elemzi. (Bettelheim sehol sincs benne, ahogy más jelentősebb szakirodalom sem hivatkozik rá, mint szakmai műre.) Gopnik könyve nekem tele volt meglepetésekkel, maga az egyik alaptémáról a képzeletbeli barátok témájáról épp ezért meg is változott a véleményem, vagyis pontosabban eddig nem volt véleményem,mert fogalmam sem volt erről. :)

  • 2009.12.12 19:22:44psyché

    Anke, annyit azert mar sikerült bizonyitani a tudosoknak, hogy a TV/dvd-nezes bizony karos. Annak a gyereknek, aki 3 eves kora alatt rendszeresen + sokat TV-zik, sokkal nagyobb az eselye arra, hogy kesöbb hiperaktiv legyen. Az is teny, hogy a beszed kialakulasaban ill. megerteseben sincs tul sok szerepe, söt inkabb karos, mert a valos kommunikaciotol veszi el a lehetöseget. A koncentracios kepesseget is rontja, mert a filmekben ugye egy-ket masodpercenkent van valami akcio, valami valtas, valami "esemeny". Raadasul egy 20 vizsgalt szemelyböl allo kiserlet eredmenyet azert nem neveznem meggyözönek. Hogy annak a kisfiunak miert is volt jobb a problemamegoldo kepessege nem tudhatjuk. Mindenesetre a többi (rengeteg) kiserlet eredmenyeinek a fenyeben nem vennem biztosra, hogy a TVnezes + komputeres jatekok miatt van.

  • 2009.12.12 20:45:30Anke

    Psyché,
    "Raadasul egy 20 vizsgalt szemelyböl allo kiserlet eredmenyet azert nem neveznem meggyözönek."
    Én sem, ezért nem is vitatkozom a témáról. :) Mindössze azt szerettem volna megemlíteni, hogy én csak erről az egyről tudok.
    Hiperaktivitás kialakulhat attól is, ha túl rövid idő alatt túl sok játékot váltogatunk a gyerek kezében, úgyhogy a tvnézés ellen ez nem teljes érv, nem zárja ki persze egyik a másikat.
    Tehát, ha tudsz egyéb konkrét vizsgálati anyagról linket, vagy szakirodalmat megköszönném, ha megírnád, mert eddig nem találtam sehol. Mindig csak hivatkozások nélküli állításokat olvastam, de abból sokat.

  • 2009.12.12 20:53:26Anke

    Eszembe jutott, hogy létezik a Baby Einstein és a Little Einstein című oktatófilm sorozatok, amit direkt a piciknek készítettek. Gyakorlatilag ez is a rendszeres tv(dvd)nézésre épít, de elvileg szakemberek állították össze. Most tekintsünk el attól az állítástól, hogy ezeket a zseni nevelés eszközeiként propagálják, de itt joggal merül fel a kérdés, ha káros a tvnézés, akkor miért is nem ellenzik ezeket is. Itt már konkrétan mérhető lehetne a káros hatás, mert már lassan egy évtizede árulják a sorozatot.

  • 2009.12.12 20:59:03másutt

    Anke,
    A Baby Einstein sorozat keszitoje 2009 oktober 23 ota MINDENKINEK VISSZAADJA A PENZET kerdes nelkul, aki valaha vett a DVD-bol.
    miert?
    mert a szakemberek egyetertettek, hogy nem csak hogy nem hasznal, hanem ART a gyerek szellemi fejlodesenek!

    http://www.nytimes.com/2009/10/24/education/24baby.html

    Igen,. konkretan merheto a karos hatas. Visszaadjal a penzed, ha kidobtad ra.

  • 2009.12.12 21:01:26másutt

    meg egy cikk errol:

    http://www.sun-sentinel.com/features/health/chi-talk-baby-einsteinoct26,0,5157061.column

    meg blokk sem kell hozza! egyszeruen kezedbe nyomjak a keszpenzt ha visszaviszed!

  • 2009.12.12 21:07:27ditakai

    elkélne még néhány ilyen precedensértékű eset :-D

  • 2009.12.12 21:22:38másutt

    A Baby Einstein abba bukott bele, hogy azt allitottak, hogy SEGITI a gyerek agyi fejlodeset.
    ha befogtak volna a szajukat (es nem mondanak semmit), tovabb kereshettek volna a dollarmillioikat, azzal, hogy a szulok megelegszenek azzal, hogy a hulye budos kolyok vegre beken hagyja oket 2 orara es csorgo nyallal, nyitott szajjal bamulja a hulye kis figurakat - mint minden mas rajzfilmben.

    s amikor a gyerek 8 evesen hiperaktiv, es ADD-je van, akkor kap ra egy gyogyit, mint a tobbi gyerek (az emerikai geyrekek lassan harmada) es mindenki jol jar.

    de nem, ok tul messzire mentek. ez a Walt Disney (a gyarto) eddigi legnagyobb erkolcsi bukasa.

    orulok, hogy feljott a tema, mert 2 honapja ezen rohogok.

  • 2009.12.14 06:40:04Veg_

    2009.12.11 14:19:22Rosa Rugosa: Köszi! Van egy ismerős alsós gyerekkel, szvsz ajánlani fogom neki :-)

  • 2009.12.14 11:12:08Anke

    Másutt, ahogy látom a tegnapi hozzászólásom nem jött át, miszerint mára átnézem az ajánlott linkeket, és hogy köszönöm. :)Direkt nem említettem, hogy a Walt Disney-é,mert ez már sejthetővé teszi, hogy nem az oktatás a cél, hanem a pénzszerzés.

    Alaposabban megnéztem a cikkekben említett tanulmányokat, kimondottan azt néztem, hogy mennyire lehet káros a gyerekre, nem pedig azt, hogy milyen nevelési célzatú a film, mert ez nem volt lényeges ez esetben. Nem mondanám alaposnak őket. Mindössze annyit állítanak, hogy a rendszeresen napi 1 óránál többet tv-t néző gyerekek hajlamosabbak 7-8 éves korukra a hiperaktivitásra, de kijelentik, hogy azt nem tudják megállapítani, hogy ez mennyire ok-okozati összefüggés, mert a gyerekek nagy arányban számítógépeznek is erre a korra.
    Egy másik tanulmány szerint a túl sok tévézés a 2-3 éves gyerekek nyelvi készségét kb. 16 B-vel visszaveti, de a 4-5 éveseknél már nem mutatható ki az eltérés. Na most én feltételezem, hogy ezek a 4-5 évesek is néztek korábban tévét, mert ezt az "apróságot" elfelejti a tanulmány, és ezek szerint behozták a lemaradásukat. Ha ez utóbbiról van szó, akkor feltételezhető, hogy ugyanaz a jelenség figyelhető meg itt is, mint a kétnyelvű családok gyerekeinél, ahol a gyerekek kb. ugyanennyivel később kezdenek beszélni.

  • 2009.12.14 11:14:02Anke

    Arra viszont még mindig nem találtam semmit,hogy a közlekedési eszközök gyorsaságából eredő izgatottság (testtehetetlenség+szemmozgás) mennyire van hatással főleg az 1 év alatti gyerekekre.

  • 2009.12.15 20:39:11R2D2 & C3PO

    Én úgy tanultam, hogy eredetileg a tündérmeséket, népmeséket egymásnak mesélték a felnőttek a fonóban. TV és rádió híján.

  • 2009.12.15 22:12:40efceci

    sziasztok! csak szeretném felhívni a figyelmeteket egy zseniális, igényes gyerekdal és mondóka animációra, véletlenül találtam de a legjobb, a klasszikusok (magyar népmesék) után http://video.google.com/videosearch?client=safari&rls=en&q=gyerekdalok&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&ei=Q_knS6HKKIX8mwOe44mqDQ&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCIQqwQwAw#

    vagy írjátok be a google-ba hogy gyerekdalok, és video results alatt vannak! nagyon ajánlom profi cucc a gyerek azóta miden este kéri és énekli is! nem ismerem személyesen a szerzőket, de örülök hogy az utóbbi időben is készülnek igényes animációk, nagy szükség volt rá!

  • 2009.12.15 23:19:56renege

    efceci, ez tényleg nagyon jó!
    köszi szépen, hogy megírtad!!!! holnap be is vetem a csemetéknél :)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta