SZÜLŐSÉG

Fejés közben padlizsánlila a mellbimbó

2009. február 27., péntek 11:00

Speciel sosem voltam az a fajta, akit zavarba lehetne hozni az ember biológiájához tartozó dolgokról való témázgatással, jöjjön ki az alul, felül, vagy középen, tetszőleges nyíláson. Nem mondom, hogy fizikálisan nem ráz meg, ha látok valakit hányni, vagy ha belebotlok egy ember által produkált végtermékbe, de a kimondott vagy leírt szó mindent elbír ezekben a témakörökben. (Mi a legcsúszósabb dolog a világon? Szappanos hal egy vödör takonyban.) Mindenesetre újabb perverziót kellett felfedeznem önmagamban, mióta a Kisnyúl megszületett.



Szemlátomást a nők többsége idegrohamot és lábrázást kap attól, ha arról faggatják, hogy szopik-e a gyereke, van-e elég teje, etc. Hát, én alig várom a kérdést, és már ugrom is, rém szolgálatkészen, hogy beszámoljak arról, hogy igen persze, hogy szopik, és igen, rengeteget fejek (ennél a pontnál általában kifejtem az elektromos mellszívó minden előnyét, és hogy mennyire hányok attól, hogy állandóan főzögetem, nálunk állandóan megy a mikró), továbbá, hogy fejés közben érdekesen belilul a mellbimbóm - igazából padlizsánszínű lesz - és hogy a balban mindig kevesebb van, mint a jobban, DE a múltkor tudtam 80-at fejni belőle, és hogy mekkora poén, hogy vagy 6-7 ágból spriccel a tej szanaszét, ha nem figyelek. Na, általában itt jön el a beszélgetésünkben az a pont, amikor én egyre lelkesebben csillogó szemmel magyarázok, míg a másik fél lassan elkezd hátrafele tekintgetni, azzal a nyilvánvaló arckifejezéssel, hogy úúúúristen...hát ez boloooooond....

Persze megértem azokat is, akik azt gondolják, hogy ez pont olyan intim dolog, mint az a kérdés, hogy ki hány kocka vécépapírral szokott törölni, vagy, hogy volt-e már valaha viszketős hüvelygombája, vagy, hogy hányszor szeretkezett a héten. És persze megvan a véleményem a jó szándékú idegenekről is, akik megkérdezik, hogy van-e tejem, vagy nincs, elvégre mi a bánatos holdfényképű kisárgult köze van hozzá, hogy a gyerekemet mivel etetem és hogyan? Be kell valljam, hogy mielőtt terhes lettem, meggyőződésem volt, hogy éééén aztán sosem fogok nyilvános helyen szoptatni, mert nem, és kész. Aham, persze. Csak amikor a másodperc töredéke alatt éhes-dühös Kisnyúl tapétaszaggató üvöltésbe kezdett, akkor akár az Apolló 13 fellövésének élő, egyenes adásképébe is belógattam volna a bal mellemet, csak ne éhezzen a gyerekem. És hogy miért? (Mert a Bandi katona, a bányaló vak, de basszák, azt érzi – generál válasz az állandó miértekre, de ez tényleg zárójeles). Mert ez ösztön. Lehet, hogy nem szívesen beszél róla valaki, de biztos vagyok benne, hogyha működnek az ösztönei, akkor szoptat. Bárhol. Még akkor is, ha agylobot kap a kérdéstől: és, szopik a baba?

Ja, mielőtt elfelejtem: azt meséltem már, hogy ha az Aventes pohárban hidegen felrázom, akkor a zsír kicsapódik az oldalára??

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.02.28 14:59:12mormi

    szia Vvuk, koszi, szivesen felvennem a kapcsolatot a dietetikussal.

    Ha nem akarod az e-mailt ide beirni, akkor lecci ide kuldd:

    mormikina kukac gmail pont com



    Amugy nekem azt mondjak a szakemberek (magyar es spanyol allergologusok egyarant), hogy jobb lenne, ha abbahagynam a szoptatast mert mindent atadok neki az anyatejen keresztul (jelen pillanatban 6 fele allergiaja van...) es atallitanam tapszerre. Igenam, csak nem fogadja el, amit megertek, mert szerintem is irto budos, valamelyik reggel komoly hanyingerrel kuzdottem miatta (es nem vagyok terhes:)

  • 2009.02.28 22:06:06Mille38

    2009.02.28 07:14:45 hinta-palinta



    Nekem is így, előrehajolva javasolta a férjem, aki mg. gépésznek tanult akkor éppen, és pont a fejőgépekkel foglalkozott :))) azaz valami kísérleteket csináltak az egyetemen... aztán otthon elmagyarázta, hogyan fejik a teheneket. éN meg tanuló tehénke voltam épp :))) igazoltam a mg. tudományos elméleteit :))

  • 2009.02.28 22:26:25O.U.T.

    próbált valaki kecsketejet adni, vagy kecsketejes tápszert? állítólag ez áll legközelebb az anyatejhez. én nem merném kipróbálni, de ismerős kisfiához vettem anyakecskét, akkor volt a kisfiú 3-4 hónapos, és kecsketejet kapott. mondanom se kell, hogy az allergia szóhoz köze nincs a gyereknek. persze ez lehet iszonyat nagy mák is, nemcsak az elmélet igazolása. de már több helyről hallottam.

  • 2009.02.28 22:34:14Vierre_

    Én is magyaráztam hogy kecsketej de jöttek a tudományos bizonyítékkal. Ez a nagy baja a világnak, hogy mindenre van minden faszság attól függően hogy ki melyik párjára áll.



    Én minden esetre háromnegyed éves koráig nem adtam és adnék neki tejet, nem az allergia miatt, hanem mert még én is alig emésztem meg, nem hogy az a has, utána adtam az egyiknél higítva, soha semmi baja nem lett tőle. Mondjuk nem pótlásként talán heti kétszer. Van aki hörögve ellenzi van aki hörögve van mellette én csak azt tudom, hogy a rákos ember, aki el van köbö tiltva az állati fehérjéktől, a kecsketej származékokkal annyit nem árt magának mint bármi mással. A kecsketej egy jó dolog, de sztem nem csecsemőnek.

  • 2009.02.28 22:52:28O.U.T.

    Vierre_



    nem akarok neki én sem adni kecsketejet, de azért az olyan vicces, hogy a mostani 30as korosztály már mindent evett féléves korában, és elvétve volt köztünk allergiás. tudom, tudom, a környezeti ártalmak, a sok E, etc. de akkor is... az allergia szerintem inkább hajlam kérdése, mint generált dolog, magyarán, ha érzékeny családból származol, akkor kiüt, ha nem, akkor csak azért nem leszel allergiás, mert kapsz kecske-tehéntejet 9-10 hónaposan.

  • 2009.02.28 22:58:56Vierre_

    Kinek mi az allergia, mifelénk elfojtott agresszió- gyereknél a szülők között. :)) Kinek a pap. De az Out nem kifogás hogy a mostani harmincas mindent kajált... attól még hogy mindent kajált az nem jó. :))))

    De a lényeg, hogy a kecsketej és sajt vonal jóval egészségesebb mint a marha és nagyon finom. :)) Viszont kis kecskéknek való, a tápszer pedig csecsemőknek lett kitalálva, ne rettegjünk tőle, ha nem tudunk szoptatni, akkor jó az, semmi gond. Aztán egy éves kora környékén már szerintem nagy Sz-el lehet kecskéztetni :DDD

  • 2009.02.28 23:00:23csutkababa

    A kecsketej nem attól lehet gond, h a kecske minden szart megeszik?

    Csak kérdem. Én nem szeretem, nekem büdös. Mondjuk, frissen fejtet kóstoltam.

  • 2009.02.28 23:04:39O.U.T.

    csutka,



    most eléggé konkrétan röhögök:)

    emlékszem, hogy nagyanyám mesélte, hogy a házi kedvenc seggagyú kecskéjük megzabálta a műselyem sálat a fregoliról a kertben, és két napig nézték, hogy mit tojik:)

    szerinted a műselyem sálból milyen tej lenne?:))))





    Vierre_



    nincs nekem tápszer fóbiám, csak belefutottam egy ilyen cuccba, és érdekes felvetésnek találtam.

  • 2009.02.28 23:04:44Vierre_

    CSuti nekem a frissen fejt marha is az már :DDD Mondjuk én nem vagyok tejes, kiválóan megfelel az URH kettőnyolcas egy hétig a kávémba de van hogy két hétig is :DDD



    A marha is minden szart megeszik de mondok jobban, demagóg de magas laszti volt- a zember is megeszik minden szart. Pölö marhát és kecskét akik megették a mindenszart. :DDDDD

  • 2009.02.28 23:05:48csutkababa

    OUT

    Milyen, milyen...

    Hát rózsás, levélkés, gyűröttes:-)))

  • 2009.02.28 23:07:15csutkababa

    Jóvanna,mondom, csak eszembe jutott:-)))

  • 2009.02.28 23:07:26Vierre_

    A kecsketej sokkal jobban emészthető Out mint a marha. Tehát ha tejterméket nézel a klambónak akkor a kecske kiváló. Sajt és tej formájában is. De ne túl korán. Nem tudom mekkora a gyerek. Egy év körül a kecske már nem túl töményen simán mehet, a marhát én akkor se adnám neki ha huszonszáz éves, tele van olyan kömény ragasztókkal amik összetartják a boci csontozatát. Persze ezért jó az Urh tej, abba már talán nincs is- mint ahogy tej se sok ;))))))))))))

  • 2009.02.28 23:10:17Vierre_

    A kecsketej sokkal jobban emészthető Out mint a marha. Tehát ha tejterméket nézel a klambónak akkor a kecske kiváló. Sajt és tej formájában is. De ne túl korán. Nem tudom mekkora a gyerek. Egy év körül a kecske már nem túl töményen simán mehet, a marhát én akkor se adnám neki ha huszonszáz éves, tele van olyan kömény ragasztókkal amik összetartják a boci csontozatát. Persze ezért jó az Urh tej, abba már talán nincs is- mint ahogy tej se sok ;))))))))))))

  • 2009.02.28 23:13:45manka78

    Az egyik ismerősnek volt kecskéje, neki a trabantját rágta meg a kecske.:)))

  • 2009.02.28 23:13:53O.U.T.

    ööö az urh az nem rádiófrekvencia? csak érdeklődöm.

  • 2009.02.28 23:16:49manka78

    Wierre biztos úgy van vele, hogy mindegy, csak a 3 betű rajta legyen, hogy melyik 3 és milyen sorrendben az már mindegy..)))

  • 2009.02.28 23:24:01O.U.T.

    manka,





    :)



    igen, a kecske nagy mindenevő.

    megvan UHT:)





    Vierre_





    az URH-s tejjel tied a nap poénja, nagyon röhögööööök:)))) köszi:)

  • 2009.02.28 23:25:14manka78

    Bocsi! Vierre, félrenyomtam.

    O.U.T.! És tudod is minek a rövidítése?:)))

  • 2009.02.28 23:28:30manka78

    Ettől már csak az jobb, mikor tőlem a boltban az öregek 28-as tejet kértek. Nyersz egy urh-s tejet, ha tudod milyen az.:)))

  • 2009.02.28 23:32:30Magenta

    az urh?

    nem az ultrarövidhullám?

  • 2009.02.28 23:34:12O.U.T.

    jaj, lemaradtaaaam, én is tuttam volna:) tudom, így már nem ér...

  • 2009.02.28 23:36:47manka78

    De, 5-ös Magenta! Az UHT-t nem tudják sokan.

  • 2009.02.28 23:38:20O.U.T.

    uht = ultra high temperature? tipp csak...

  • 2009.02.28 23:41:26manka78

    ultrapasztőrözött, homogénezett tej

  • 2009.02.28 23:42:08Magenta

    Az UHT-t én sem tudom. :)))



    Az urh-ra viszont van még egy: uröhögtem. :)

    (valami kabaréban hallottam)



    Mi az uht?

  • 2009.02.28 23:48:14O.U.T.

    ultrapasztőrözött, homogénezett tej



    előbb írta manka:) de az érdekelne, hogy az angol verziója az nem jó-e az ultra high temp.-nek? nem lehet kivételes mák, hogy a két nyelv rövidítése egybeesik?

  • 2009.02.28 23:49:42Magenta

    De amikor írtam, még nem volt ott manka válasza. :)))

  • 2009.02.28 23:50:23manka78

    O.U.T.! Én magyarul tanultam, de má mikorrr/by Üvegtigris/.:))

  • 2009.02.28 23:54:39manka78

    O.U.T.! Miért érdekel ennyire ez a tej téma? Szopiidőszak után, nem tápszert akarsz adni, hanem tejet? Csak kérdem.:)

  • 2009.03.01 00:04:57O.U.T.

    manka,



    nem, nem adok neki tejet, tápszert kap majd. csakn azon filózgattam, hogy amíg nem volt tápszer, addig mi volt régen?

  • 2009.03.01 01:28:30eszterke

    sajnos, nem bírom már végigolvasni az összes hozzászólást, de valahol felmerült pár kérdés, hátha még érdekli a kérdezőt:



    - szerintem a tejmennyiséget határozottan befolyásolja a megivott folyadék mennyisége. Néha úgy érzem, nem tájékoztatják eleget a kismamákat arról, hogy a szoptatáshoz rendesen kell enni és nagyon sokat kell inni, 4-5 liter folyadék naponta.



    - a fejés is számít, de első gyereknél fontosabb, másodiknál már sokkal "bejáratottabb" a cici



    - nyilvánosan ma még néha furcsa itthon szoptatni. Valóban kevés az elszeparált hely ehhez. Engem még játszótéren is jól megbámultak, pedig mindent eltakartam, de hát a nagyobbat nem lett volna értelme emiatt hazavinni, cumisüveget meg nem tudtam volna sehol megmelegíteni.



    Amúgy, nekem is a lefolyóba ment végül a fagyasztott anyatej. Senki nem volt hajlandó elfogyasztani.

  • 2009.03.01 01:57:23O.U.T.

    eszterke,



    ez olyan érdekes, hogy majdnem mindenki azt mondja, hogy a gyereke nem eszi meg a fagyi tejet, az enyémnek meg édesmindegy, hogy honnan jött... ennek vajon mi lehet az oka?

  • 2009.03.01 02:17:56eszterke

    OUT



    nem tudom. mondjuk nálunk megkóstoltuk mindannyian. Én sem bírtam meginni.



    Biztosan írtad má, de mekkora is a gyerkőcöd?

  • 2009.03.01 02:19:59eszterke

    nem jelenik meg valamiért



    OUT,

    nem tudom. Talán még, amikor nagyon kicsitk voltak megitták. De olyat is hallottam, hogy kávéba tették, de nekem nem ízlett.

  • 2009.03.01 02:20:20eszterke

    nem jelenik meg ...:((

  • 2009.03.01 06:35:54hinta-palinta

    Mille38:)))))



    Ész nélkül fagyasztottam én is az anyatejet, vennünk is kellett egy másik fagyasztót...Semmi értelme 1-2 liternél többet, ha rendesen szopik és előreláthatólag neked sem kell 1-2 hétre magárahagyni( pl. barátnőm tervezett epeműtétje miatt nem volt otthon pár napig.)Mivel a bébi igénye kb 1 liter naponta, hetekre-hónapokra bebiztosítani a fagyasztott anyatejet elég nehezen megvalósítható. A megmaradt tejet, amit már nem akart elfogyasztani, beletettem a fürdővizébe..Nem furcsább, mint szembe vagy orrba csepegtetni a friss anyatejet, mondván, tisztíccsa...Azt is hallottam, valaki a macskájának adta...

  • 2009.03.01 07:34:57lawbabe

    felmerült a kérdés , amikor nem volt tápszer, mi volt régen- régebben sookal többen szoptattak (mivel nem volt tápszer, ez volt a természetes), ha pedig valami komoly gond miatt mégsem ment, akkor "feles tej" -higították a tejet. Főúri körökben pedig szoptatós dajka -iszonyú rágondolni, sokszor mi történt valójában a szoptatós dajka saját gyerekével..

  • 2009.03.01 07:39:37lawbabe

    eszterke: cáfolnám hogy a fejés is számít- fentebb írtam, hogy már az elsőnél sem (3 gyerkőcöm van)fejtem, és 1,5 éves koráig szopizott. fejés helyett olvasgattam, fekve szoptatás közben bealudtam én is, szóval relaxáltam, és nem értettem mire a fagyasztósdi felhajtás a cicik sanyargatásával. És mikor okosok figyelmeztettek, hogy igy be fog gyulladni a mellem, emlékeztettem őket, hogy sokszor a fejéstől fokozott tejtermelésre beéllt cicik durrannak be, de nagyon- és akkor még inkább fejni kell (ördögi kör). Én amikor 1x-2x bedurrant, kimasszíroztam, kézzel fejetm kicsit, és kész. de monmdom, ez kb 2 x fordult elő.

  • 2009.03.01 07:40:30lawbabe

    beélt helyett beált -at akartam írni

  • 2009.03.01 22:40:38eszterke

    lawbabe,



    szerintem a begyulladás alkati kérdés. nekem soha nem gyulladt be a mellem, pedig sokat fejtem az elsőnél. Mindkettőnél nagyon sok tejem volt.



    Barátnőm első gyerekkel többször is mellgyulladással küzdött, a másodikkal már nem, a harmadikról nem is beszélve.

    Szerinte a gyereken is múlott. A második egyszerűen jobban tudott cicizni.



    Amúgy a szoptatós dajka nem csak főúri körökben volt és azért a sajátjának is adott, de nem tudjuk elképzelni szerintem ma ez hogyan mehetett.

    Ebben a témában ajánlom - azt hiszem valahová már írtam - E. Badinter: A szerető anya. Bp., 1999. Nagyon érdekes, jó vitaindító.



  • 2009.03.02 07:40:31Tessina

    O.U.T. az enyémnek is tök mindegy:), illetve most már túl lelkes a cumisüveget, 10 hósan, pár hónap kihagyás után, de már nem is igazán van szükség a fegyesztott tejre.

  • 2009.03.02 07:41:51Tessina

    nem túl*

  • 2009.03.02 08:17:11rita a felcser

    NEm kene pasztorizalni az anyatejte?VAgy felfozni?Jo tudom,hogy pont a benne levo mikroorganizmusok a lenyeg,de azert lefagyasztani ugy es kiengedni,furcsa.

  • 2009.03.02 08:53:02hinta-palinta

    T'od Rita, otthon azért körülményes a szabályos pasztörizálás, meg folyadékhőmérő beszerzése, sterilen tartani a hőmérőt, a pasztörizáló edényt..Ennél egyszerűbb a fejés és tárolás akalmazásánál a max. higiénia, fejés közvetlenül a tiszta fagyaszótóedényzetbe, stb.

  • 2009.03.02 08:54:06hinta-palinta

    Felfőzni meg nem tanácsos a fehérje- kicsapódás miatt.

  • 2009.03.02 09:01:32Meni

    Rita, komolyan mondom, hogy amikor ilyeneket kerdezel (de persze kerdezzel batran, illetve irj barmit, hiszen pont ez a lenyeg itt), akkor elborzadok a orvoskepzes szinvonalan. Te mar vegzos vagy jocskan, vagy talan mar a gyakorlo eveidet toltod nem? Most komolyan, nem tanitottak nektek az anyatejrol semmit? Ez nem resze a tananyagnak? Nincs olyan, hogy csecsemogyogyaszat, es ezen belul ilyen alapveto dolgok? Vagy ez teljesen nem hasznos ismeret egy leendo orvosnak?

  • 2009.03.02 09:17:41rita a felcser

    NAlunk nem fektetnek semmi hangsulyt a szoptatasra,ha negy honaposan nem kezdted meg a hozzataplalast akkor hulyenek neznek az orvosok,a gyerekosztaylokon ha egy beutalt kicsit szoptat valaki 7 honaposan akkor osszseszaladnak csodalkozni.A magyar kismamak szoktak tobbet szoptatni.

    Az anyatejrol ket kurzus volt 6 ev alatt elmondtak a szarazanyag osztetelet,az asvanyianyagokat oszt kesz.

    A szoptatas kulturankent valtozik a mai vilagban,nezd Franciaorszagot es Irorszagot ahol senki nem szoptat,vagy Anglia ahol mindenki szoptat.

    JA nalunk is minden korhaz bababarat es ott kell szoptatni a szuleszeten,de ahogy kimesz onnan.....

    Viszont nemtom regen mi lett a la lefejt tejjel amikor nem volt huto.

  • 2009.03.02 09:21:15Meni

    Koszi Rita, igy mar ertem. Azert remelem nalatok is hamarosan meg fog valtozni ez a szemlelet...

  • 2009.03.02 09:43:23hinta-palinta

    Jaj, Rita, akkor mire gondoltál, amikor azt írtad, hogy:"Jo tudom,hogy pont a benne levo mikroorganizmusok a lenyeg"

    Meni kommentje után újra elolvastam a tiédet, és hát elképedtem..Először nem is tudatosult, szerintem azért, mert ez negy képtelenség. Bocsika:)))

  • 2009.03.02 12:46:08O.U.T.

    eszterke,



    lassan 6 hónapos lesz. ez amúgy nekem is hihetetlen, valamelyik nap nézegettem a vágást a hasamon, aztán meg ránéztem a gyerekre, megint a vágásra, hogy jéééé, te hogy fértél ki ott?:)))

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta