SZÜLŐSÉG

Legálissá válhat az otthonszülés

2007. szeptember 12., szerda 09:47

Hamarosan ténylegesen is legálissá válhat a törvény szerint eddig is engedélyezett otthon szülés, a miniszter felkérésére a szakmai kollégium ugyanis kidolgozza a szükséges szabályokat. Az egészségügyi tárca nemrég felkérte a kollégium két szakemberét az otthon szülés szakmai "menetrendjének" újbóli kidolgozására. Ha ez meglesz, nem lehet majd felelősségre vonni az ilyen szülésben közreműködő orvosokat, írja az MTI a szerdai Népszabadság alapján.


A lap felidézte, hogy az egyik felkért szakember, Rákóczi István, a Szent Imre Kórház osztályvezető főorvosa már korábban is azt mondta: "normális szülésnél egy orvos jelenléte annyit jelent, mint ha egy tízéves gyereknek gyerekgyógyász orvost fogadnánk fel bébiszitternek. Vagyis fölösleges."

Szerinte nemzetközi statisztikai adatok bizonyítják, hogy az alacsony kockázatú esetekben az otthon szülés és kórházi szülés kimenetele között semmi különbség sincs, ezért a nőknek meg kell adni a jogot arra, hogy válasszanak: hol szeretnék gyermeküket világra hozni, számol be az MTI.

A másik megbízott, dr. Csákány György szerint, még ha a szakma nem támogatja is ezt az alternatívát, megpróbálják kevésbé veszélyessé tenni a sokak által vállalt szülési formát.

A szakmai kollégium korábban tiltotta, most a "tűrés" kategóriájába helyezte az otthon szülést - fejtette ki a lapnak. Mint hozzátette: összeállítják, melyek azok az esetek, amikor szakmailag elfogadhatatlan és veszélyes ez a megoldás. Ha például a baba várhatóan túl nagy vagy túl pici lesz, ha császármetszés, ikerterhesség várható, ha a mama beteg vagy 35 évnél idősebb, veszélyes lehet az alternatív megoldás. Ha mégis élnek vele, és a babának vagy az anyának baja esik, akár börtönbe is kerülhet, aki közreműködött a szülésben - mondja Csákány professzor, aki a kételyeit is megfogalmazta. Véleménye szerint ugyanis az enyhülő szabályozás ellenére nehéz lesz majd orvost találni. "Miért vállalná egy kolléga, hogy felelősségbiztosítás, megszokott háttér és felszereltség nélkül felügyelje a szülést?" - tette fel a szerinte megkerülhetetlen kérdést a lapnak nyilatkozva.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.09.13 12:04:00Guruljka

    B- egyetértek:)



    Okoska:)



    Én tényleg nagyon örülök, ha valaki az én hibámból tanul és nem a sajátjából. És Okoska, ha ez a helyzet akkor tök igazad van a szülési terv készítésében. Keress hozzá szülésznőt és orvost aki partner. Nem könnyű, de nem is lehetetlen azt hiszem.

  • 2007.09.13 13:57:51cantaloupe

    Azert a dolognak van egy kis pikanteriaja...aki az otthonszulest ellenzi es kerdezgeti, hogy mi van komolyabb komplikacio eseten (megjegyzem, a mutot is kb. 20 perc alatt keszitik elo, hiaba van az ember mar eleve korhazban...), az utana felhuzza az orrat, hogy a cikk hatasara a korhaztol felni fognak a kismamak. Ertem, szoval csak az otthonszulestol valo paraztatas, felelemkeltes, felelotlenezes szabad...aha.



    Ladygodiva: akarhol is szulsz, jogosan rinyalsz, ha nem jon ki a mento! Az is fizeti a TB-t, aki az otthonszules mellett dont, es az ellatas neki is jar! Vagy te karba fonnad a kezed, hogy "ugy kellett, te otthonszulo, most mar ne kerj mentot?"



    Hat tenyleg messze vagyunk megcsak a szulootthonok, gyengedebb szuletesi lehetosegek kialakitasahoz is, ha itt NOK, ANYUKAK ugy bele vannak pistulva a korhazba, es a magukat istennek kepzelo orvosokba, hogy elhiszik, muszer es korhaz nelkul nem lehet biztonsagban szulni.



    GMS kicsit meredeken, de lefestette a mai magyar atlagkorhazak korkepet. Lehet struccpolitikat folytatni, de sajnos igy van. En a gyori korhazat ismerem kozelebbrol, az a jobbak koze tartozik az orszagban, es tudnek mondani dolgokat...pl. az intenziv osztaly egyik ajtajarol hianyzik a kilincs, tobb veceben nemhogy tukor vagy papir, hanem uloke sincs...ez van! Sajnos. :(

  • 2007.09.13 14:20:03zolnaid

    Okoska, gyakorlatilag minden vizsgálatot visszautasíthatsz, (a magzatvizeset és az afp-t főleg, ) egyszerűen alá kell írnod egy papírt, hogy a tájékoztatást megkaptad és ennek ellenére nem kívánod igénybevenni. Ez is azért kell, hogy utólag a doki védve legyen, és ne pereld 10 millióra egy el nem végzett vizsgálat miatt.



    Egyébként, az egész otthonszülésről nekem az a véleményem, hogy engedélyezzék meg szabályozzák csak nyugodtan, de, a fő cél mégiscsak az lenne, hogy a kórházi körülmények olyanná váljanak, hogy ott mindenki, minden dokinál, hálapénz nélkül is nyugodtan mehessen szülni. Ne azért válassza az otthonszülést valaki, hogy ne beszéljen vele a doki csúnyán, vagy ki legyen szolgálatva a személyzetnek, ahogy itt valaki írta okként.



    Mellékesen, két gyereket szültem, és én ezeket a rémségeket, szerencsére, nem tapasztaltam. És nem fizettem vagyonokat se magánrendelésen. Sőt, a szobatársaimnak se volt fogadott dokijuk, mégis jó élményeik voltak, egyikőjük farral szült babát, ő pl. választhatott, szeretne e császárt, vagy kipróbálja a természetes szülést. Hálapénz és megalázás nélkül.

  • 2007.09.13 14:26:26babó

    tyű zolnaid, egy faros baba, ma már csoadszámba megy! ismeretségi körömben, ahol későn fordultak a babák, mindenhol császár lett volna automatikusan. sajna :((

  • 2007.09.13 14:30:23zolnaid

    Igen, tudom, Pesten elég sok pénz és hatalmas utánajárás az ilyesmi. Itt nyugodtan vállalták, igaz a baba is normál méret volt, nem hatalmas.

  • 2007.09.13 14:43:58Guruljka

    cantaloupe, nem értettél meg. Tán elolvashattad volna a véleményemet előtte alaposan. Nem az othonszülő nők sem felelőtlenek, én csupán anyit mondtam, hogy én nem szülnék otthon.

    Ha pedig valakit az itt felsorolt vélt vagy valós kockázatok elriasztanak az otthonszüléstől mert eddig azt akarta, az inkább ne is szüljön otthon. Ebben azt hiszem mindenki egyetért. Az othonszülést védők is. Mert akkor mégsem ura Ő annyira a helyzetnek. DE egyébként kötve hiszem, hogy itt bárki el lett volna közülük térítve. Meg is védték magukat. Nem is ezzel volt a bajom.

    De a fikázásra miért fikázás a válasz? Én speciel nem fikáztam senkit, de Ti engem is fikáztatok. Mert két gyereket szültem kórházban és a másodikkal nem átallottam elégedett lenni. És nem átallottam azokra a kismamákra sem gondolni akik olvassák ezt a blogot és szülés előt vannak. Ők már nem fognak ijedtükben othon szülni, de egy rakás felesleges parát kapnak azoktól, akiknek arra van kéztetésük, hogy izomból visszafikázzanak.

    Miért kell ezt? Miért nem lehet örülni a cikkben leírt fejlődésnek? Miért kell a más véleményen lévőket korlátoltnak és tudatlannak beállítani?



    Te az előbbi HSZ-edben éppen ezt tetted ugyanúgy, mint GMS, kiegészítve azzal, hogy TE IS KÓRHÁZBAN SZÜLSZ, csak a messzi Amerikában, ahol bezzeg kolbászból lenne a kerítés? Miért kell ez? De komolyan?



    Másrészt nem hinném, hogy az a magyar átlagkórházkép, amit Te Amerikából hiszel, és amit GMS leírt. 1 kórházból nem hiszem, hogy egyenleget lehetne vonni.

  • 2007.09.13 15:00:27Anyatünde

    cantaloupe, kíváncsian várom a választ a kérdésemre. (A tanulmánnyal kapcs.) Sajnos nincs időm végigolvasni.

    Kizárólag azért kezdtem el hozzászólni, mert tegnap késő este jól felhúztam magam GMS kommentjein.



    Én is tanúsíthatom, hogy LEHET kórházban is siettetés nélkül, saját tempóban, békésen szülni. (Szent Imre kórház rulez!!) Ja és a Kicsinél (3. baba, 2. hüvelyi szülés, az első lábtartás miatt császár volt) még a gátvédelem is összejött, pedig neki volt (és van) a legnagyobb feje a 3 gyerekem közül.



    Egyébként a Szt Imre a Nagy születésekor (kb. 7.5 éve) még elég lepukkadt volt itt-ott (a szülészetről beszélek), de már akkor is nagyon sok pozitív élményem volt ott.

  • 2007.09.13 15:59:04ladygodiva

    mielőtt szanaszéjjel fikázzuk a kórházakat, úgy anblokk, akkor elmondok 1 példát: előfordul, hogy előreesik a köldökzsinór (gondolom, aki olvas horrortörténeteket, az tudja, mit jelent). Ez egy azonnali, de tényleg azonalli beavatkozást igénylő állapot, mert a magzat nem kap oxigént. Ilyenkor nincs 20 perc az előkészítésre. Az észlelés pillanatától kb. 5 perc alatt asztalon (műtőasztalon) van az anya, a sebész nem mosakszik be, fölhúz 2, azaz kettő gumikesztyűt és vág. A gyerek meg kint van a lehető legrövidebb időn belül.

    Majd ha olyan gyors lesz a mentő kis országunkban, és olyan közel lesz a kórház, hogy beérjek, akkor jöhet az otthonszülés.

  • 2007.09.13 16:21:28ildanyóka

    Annak örülök, hogy aki otthon akar szülni, annak legyen meg legálisan is a lehetősége erre. Végül is régen is otthon szültek a nők. Ma volt nálunk a nagybátyám (70 éves) babanézőben és mesélte, hogy mik voltak környező tanyavilágban. A bába ki sem ért volna, jött a szomszédasszony, oszt megvót a gyerek.

    Én nem szülnék otthon, annak ellenére sem, hogy két könnyű, gyors szülésem volt, és a vajúdás nagy része nem a kórházban zajlott. Nem kockáztatnám a gyermekem egészségét.

    És meg kell azt is jegyeznem, hogy örülök annak, hogy a szülések bekerültek a kórházba. Mert ott lehet pillanatok alatt segíteni, menteni, műteni... Akkor ez tűnt fejlődésnek. De az orvosok nem istenek!!!

    És mi, akik most itt ülünk a gép mellett, azt hisszük, hogy a szülés legyen szép, törődjenek a lelkünkkel, ne legyen gátmetszés, de aki reped, az pedig gátmetszést szeretne... De higyjétek el, sokak nem lelkiznek ezen ennyit. Bemennek a kórházba, kibújik a gyerek és kész.

    Mindenki csak panaszkodni szeret. Miért nem keressük azt, ami jó volt.

  • 2007.09.13 16:33:40cantaloupe

    Guruljka:



    egyaltalan nem fikaztam senki donteset, tobbszor is irtam, hogy az anya biztonsagerzete kulcskerdes! Es ha valaki azon parazik, hogy nincs korulotte orvos, muszerek, korhaz, az ne szuljon otthon. De ne fogja arra, hogy a korhazban nagyobb a biztonsag, mert az NEM IGAZ!!! Ha o, Gipsz Jakabne biztonsagban erzi magat, talalt szimpi orvost es korhazat, akkor minden szuper, mert az illeto biztonsagban erzi magat. De ettol a korhaz mint intezmeny nem lesz sem higienikusabb, sem biztonsagosabb. Tudod, mekis kajat is tobbmillioan esznek naponta, de ettol nem lesz egeszseges a hamburger.



    Nem a kismamak, hanem a magyar korhazak es szuleszorvosok tobbsege ellen lettem indulatos. Es szerintem GMS is, legalabbis nem lattam a hozzaszolasaban az anyara iranyulo vadakat, hanem a korhazban uralkodo allapotokat hasonlitotta ossze az otthoni maganszferaval, es levonta a konkluziot, hogy o miert nem szulne korhazban. Az o irasabol sem kismamak dontesenek fikazasa, hanem a mai magyar egeszsegugy allapotanak kritizalasa jott le nekem. Ha Magyarorszagon elnek, majdnem biztos, hogy otthonszules lenne szamomra is a megoldas.



    Ami pedig a felelmet illeti: jobb felni, mint megijedni es nem naivan menni, aztan megrokonyodni, hogy szo nelkul adjak a beontest, egy tucat medikus pislog be a lab koze...ezekre a helyzetekre, esetleges megalaztatasra jobb felkeszulni es tisztazni magadban, mit engedsz es mit nem, mik a jogaid, hogyan kommunikald ket fajas kozott, ha valami vizsgalatot NEM akarsz. Aki meg nem tudatosan, hanem "ahogy esik ugy puffan" modon szeretne szulni, az mar reg abbahagyta az olvasast, szerintem.







    Engem egyedul az zavar, hogy korhazi szulestorteneteket olvasva 10-bol 1-2 leiro nyilatkozik ugy, hogy abszolut pozitiv volt az elmeny. Szerinted ez csak az altalam emlitett egy korhazban van igy? Minden mas anyuka vagy a beavatkozassal, banasmoddal, korhazi korulmenyekkel, bababarat-szemlelet hianyaval, de valami sarkalatos es fontos dologgal NEM volt megelegedve. Olvastam zolnaid leirasat, az a baj, hogy ilyen korhazat, orvosokat nehez felkutatni, pedig ez lenne a termeszetes! halapenz nelkul, embersegesen, kismamat felvilagositva, megnyugtatva.



    Az meg ragalom, hogy lekorlatlanoztam volna barkit is. Az viszont igaz, hogy az otthonszulessel kapcsolatban rengeteg a tevhit es a szurke zona. A legtobben ugy itelik el csipobol, hogy azt sem tudjak, milyen vegzettsegu szakember vezeti le, hallgatjak-e kozben a szivhangot, milyen a higienia, csak rogton tamadnak es kikialtjak felelotlensegnek. (Ezt nem rolad irtam, nehogy magadra vedd.)



    Azota is varok egy cikkre, ami bebizonyitja, miert jobb a korhazi szules anyanak, babanak. Abban remelem egyetertesz, hogy a felsobbrenduen utasitgato doki, az EDA, oxytocin, burokrepesztes nem kimondottan a baba javat szolgalja. Termeszetesen -ismet hangsulyozom- errol nem a szulo nok tehetnek.



    Meg valamit: a magyar korhazkepet nem hiszem, hanem megtapasztaltam, az eletem 20 evet ott toltottem, tavaly is ketszer voltam otthon orvosnal, korhazban. Meg aztan van net is, ujsagok is, ahonnan jon informacio. Hidd el, en orulnek legjobban, ha nem lenne igazam, es turelmes, profi szuleszorvosok varnak a kismamakat a csillogo, korszeru korhazakban. De a magyar atlagkorhaz nagyon messze van ettol...





  • 2007.09.13 16:43:25cantaloupe

    Anyatunde: igen, komplikaciomentes korhazi-es otthonszulesek kerultek osszehasonlitasra. Tehat azokat a korhazi szuleseket, ahol mehszajat eldugaszolo placenta miatt lett csaszarra szukseg, vagy az anya cukorbeteg es rendkivul magas vernyomasa miatt csak korhazban szulhet, azok nem szamitanak bele.



    De ha belegondolsz, vannak neha hirek, hogy az anya repulon, autoban volt kenytelen megszulni a babat, es az esetek tulnyomo tobbsegeben jol mennek a dolgok, pedig ezek nem "tervezett" korhazon kivuli szulesek. :)

    Ugyanakkor a korhazakban evrol-evre no a csaszarok szama, es egyre tobben jarnak pszichologushoz, mert keptelenek feldolgozni a rossz szuleselmenyt. :(

  • 2007.09.13 17:04:44Anyatünde

    cantaloupe: köszi!! :-))

    Bíztam benne, hogy ez lesz a válasz, a tanulmányban említett nagy esetszám (25000, ha jól emlékszem) már eleve bizalomgerjesztő volt.



    ladygodiva: neked is köszi!

    Otthonszülést pártolók gyakran emlegetik ezt, h. kórházban is 20 percbe telik, mire műtőasztalra kerül az ember. (Általában még számszerint is mindenki 20 percet emleget ilyenkor... ;-)) )

    Épp akartam kérni, hogy valaki a témában benne lévő (én gyógyszerész létemre nem érzem magam annak) írjon már, hogy az igazán nagyonnagyon sürgős, tényleg akut életveszélyes eseteknél (anya vagy baba élete) is 20 perc-e a 20 perc és megelőztél. ;-))

    Hmm. Kétkesztyűs császár... Király... Ne legyen részünk benne, csak azt mondhatom.



    Na most már eldugulok, kicsit szalad minden otthon.

  • 2007.09.13 17:15:37Guruljka

    cantaloupe, a lényegben egyetértünk.

    GMS hsz-éből pedig már idéztem, hogy mi a sértő. Tán az sem véletlen, hogy nem csak engem ingerelt fel.

    Mivel Te pontosan vele értettél egyet és a következő megjegyezést tetted, hogy "ha itt NOK, ANYUKAK ugy bele vannak pistulva a korhazba, es a magukat istennek kepzelo orvosokba, hogy elhiszik, muszer es korhaz nelkul nem lehet biztonsagban szulni", erősen az volt az érzésem, hogy ez fikázó és korlátoltságot feltételező megjegyzés. De részemről elfogadom,mivel kijelentetted, hogy nem a szülő nőkkel van problémád, hanem a rendszerrel. Ebben meg egyetértünk. B- feljebb kiválóan leírta a lényeget.

    Annyit tennék még hozzá, hogy volt egy rossz és egy jó kórházi szülésélményem.

    A rossz élmény során sem volt sem epidurál, sem beöntés, sem borotválás, sem tágítás, sem gyerekelvétel mégcsak nagy magzatmáz-sikálás sem. Mégis rosszul sikerült, mert ahogy feljebb is írtam, én voltam felkészületlen.

    És még szeretném azt is elmondani, hogy azért is védem az magyar EÜ-t és az orvosokat, mert az elmúlt hónapban be kellett járnom vagy 10 dokit, labort és egyéb vizsgálatokat. Kórházban is kettőben jártam és rendelőintézetben is voltam. Hozzácsaphatom még a gyerekeim orvosát, meg egy gyerekkórházat ahol ortopédián is voltunk. A fent felsoroltak közül MINDENHOL KIVÉTEL NÉLKÜL nagyon normális, és segítőkész orvosokkal és egészségügyi dolgozókkal találkoztam. Pedig egyiknek sem fizettem semmit.

    Szeretném ha értékelnénk, hogy ez az egész jó irányba fejlődik.

    Elindultunk szülészek igényyeit kiszolgáló, kikötözős teljesen megalázó helyzetből. Mára ahoz képest nagy a szabadság. Nem mondom, hogy készen is vagyunk, csak azt, hogy vegyük már észre a jó dolgokat is.

    Mégha elsőre lepukkant is egy hely, nem biztos, hogy lepukkant emberek vannak ott, mint ahogy fordítva is vagy van. Puccos helyen is követnek el műhibát.

  • 2007.09.13 17:22:33Guruljka

    Tényleg nem bírok már értelemesen írni..

  • 2007.09.13 19:33:30cantaloupe

    Guruljka: annak tenyleg orulok, hogy ilyen jo tapasztalataid vannak. Biztos korhazellenesnek tunik a hozzaszolasom, de a jo korhaz, jo orvos eseten semmi kifogasom nincs a korhazi szulessel szemben.

    Mint irtam, nekem is a szulootthon az almom, egy harmonikusan, otthonosan berendezett kulon epitmeny rengeteg alternativ lehetoseggel, ugyanakkor a hatterben (ha kell es az anya szeretne) muszerek, szakerto orvosok. Tudod, mint a mobiltelefonos szolgaltato, ott sem latod, hogy ki haritja a problemat, hanyan dolgoznak rajta, de a lenyeg, hogy tudod hasznalni a mobiltelefonod. En ilyen hatterben levo, szuksegesetre kidolgozott "lathatatlan" halozatkent kepzelnem el a szulest, hogy a sajat ritmusomban tehetem majd, ha ugy kivanom, a bordasfalrol fejjel lefele logva, DE tudva azt, hogy ha megakadok vagy valami komplikacio adodik, ott a segitseg.



    A profeta szoljon beloled, tenyleg legyen jobb nekunk-nektek minden teren. :)))

  • 2007.09.13 20:54:16Guruljka

    cantaloupe, hasonló okokból pártolom én is az ambuláns szülést. Egyszer már leírtam valahova itt, hogy amikor a második gyerekemet szültem nem volt rendes világítás, csak egy darab halvány fény. Éjfél előtt 10 perccel lett meg a fiam, így teljesen természetes volt a "sötétség". A műszerek nem hallatszottak,és tulképp nem is láttam őket. De tudtam, hogy ott vannak. Nekem így volt nagyon jó.

    Én is remélem, hogy igazam lesz és remélem, hogy javul mindenhol a helyzet:) Annak meg továbra is örvenedek, hogy inmáron nem kell majd törvényt szegnie azoknak a nőknek akik otthon szeretnének szülni Magyarországon.

    Mindenkinek legyen olyan szülése, amilyet szeretne! De legalább olyan, mint amilyen ez én második szülésem. Harmadszorra már lehet, hogy tökéletesen menne:))))

  • 2007.09.13 21:04:39cantaloupe

    Guruljka, a puding probaja az eves, hajra a harmadik gyerkocert! ;)

    Amugy nagyon orulok, hogy igy elsimultak a hullamok, foleg veled, mert a te hozzaszolasaidat (is) igen nagyra tartom (amit a nevelesrol a masik poszthoz irtal, be kene kuldeni a Kismamanak, olyan jo!)! :)

  • 2007.09.13 21:33:04Guruljka

    cantaloupe:) Köszönöm (pirul) Én is örülök, hogy sikerült megbeszélnünk a dolgot:)))) Nem volt ám bennem harag vagy indulat, csak nem értettem:)))

  • 2007.09.13 22:09:43pepe

    Ladygodiva: bocsi, de hangosan felnevettem az utolsó hozzászólásod olvasva. Mert ez egy annyira tipikus felvetés. tipikus, mert olyanok szokták ezt a köldökzsinór előreesést "bedobni" akik nincsennek képben. otthonszülésnél IS és kórházban szülésnél is szokták kérni a 37. heti ultrahang leletet. Ezen a felvételen már jól látszik, hogy beágyazódott-e a baba feje. Ha igen, (és az esetek nagyon-nagyon nagy többségében ekkorra már beágyazódik a baba feje a medencébe, lehet esetleg erről is statisztikákat nézegetni)akkor a köldökzsinór előreesés esélye gyakorlatilag lehetetlen!!!! Eygébként, ha a köldökzsinór előreesik, mert a baba feje még nem ágyazódott be, és a magzatvíz kisodorja, akkor kórházban IS és otthon/utcán, bárhol az EGYETLEN lehetőség, hogy a baba életben marad, amíg megérkezik a segítség, hogy könyök-térd pozícióban popsi megemel, és közben valaki, bárki, akárki, kezével a hüvelybe nyúlva eltartja a baba fejét a köldökzsinórtól. Ha ez nem történik meg azonnal, akkor a babának fél, azaz fél perce van még hátra az életből. A kórházban IS! egyébként ez iszonyatosan ritkán előforduló eset, kb annyi a valószínűsége, hogy mondjuk,az utcán járva, fejedre esik egy zongora. előfordulhat, de kár miatta parázni, főleg kár emiatt otthon maradni.

  • 2007.09.13 22:10:28pepe

    javítok: popsi nem megemel, hanem vízszintesebn tart. elírtam...

  • 2007.09.13 22:12:13pepe

    de béna vagyok. szóval megemel.... jgy segítve a babának, hogy ne nyomódjon a feje a medencéhez, és a köldökzsinórhoz.

  • 2007.09.14 00:28:32Csöre

    Sztem azért fontos, hogy legális lehessen az otthonszülés, hogy a komplikáció miatt mégiscsak kórházba szállított kismamát ne tekinthessék a továbbiakban elmebeteg bűnözőnek.

  • 2007.09.14 07:22:19Anyatünde

    pepe: valóban igen ritka, hogy az utcán járva a fejedre esik egy zongora.

    De ha a Te fejedre esik, az neked mégiscsak 100 %...



    Egyszer olvastam, (Farkas Éva: A születés újjászületése c. könyvében; a dr. Bálint Sándorral készített interjúben) hogy Szent Imre kórházbeli szülészorvosok akartak csinálni egy születésházat. Már ki is nézték az épületet a kh. közvetlen közelében, ahonnan komplikáció esetén akár 2 perc alatt átértek volna a műtőbe az anyukával.

    A szakmai kollégium nem engedte.

  • 2007.09.14 07:25:01Anyatünde

    az előző végéről lemaradt: :-(((((

  • 2007.09.14 07:30:17pepe

    Anyatünde, igen, ha az én fejemre esik az a bizonyos zongora, az iszonyú traédia, de azt gondolom, hogy nem emiatt kell aggódnom. Ha EDA-s szülésnél az anya kimerül a végére, meg amúgy sem érzi, hogy kell nyomni és fogóval szedik ki a babát, akkor akár életre szóló sérüléseket is szerezhet a baba a születésekor. Azért, ez gyakrabban szokott megtörténni, mint az, hogy a magzatvízzel előresik a köldökzsinór........Egyébként pedig, azért is kár az előreeső köldökzsinór miatt parázni, mert, hacsak nem eleve problémás várandósság, vagy előreláthatóan problémás szülés áll fenn, a magzatvíz elfolyásakor még nem szoktak az anyukák a kórházban tartózkodni. És ha anyuka nem ismeri a fentebb leírt procedúrát (amit minden otthn szülő, kivétel nélkül ismer)akkor hiába hívja a mentőket, az orvosát, stb, esélytelen, hogy a baba ép bőrrel megússza. De tovább megyek: ha anyuka épp kórházban van és a kóházi osztályon folyik el a magzatviz, kisodorva a köldökzsinórt, mennyi időn belül tud keríteni egy orvost vagy egy nővért?

  • 2007.09.14 08:15:15bmbsz

    A legszomorúbb a kommentekben, hogy ennyi agresszív kismama van. Nem mondok neveket, mindenki magára ismer, remélem.

    Én nem szülnék otthon, de te igen. Na és? Miért kell letépni ezért a másik fejét és fordítva?

    Én most nem is a szüléstől félek, hanem a kismamáktól, hogy a játszótéren nehogy feketét mondjak fehér helyet, mert a végén sírva mehetek haza.



    Gratulálok.

  • 2007.09.14 08:54:59marcangoló

    Már nem tudom, ki írt a kórházi és az otthoni higiénia közötti különbségről. Csak annyit fűznék hozzá, hogy egy jól karban és tisztán tartott lakás sokkal higiénikusabb, mint a kórház, és ráadásul itthon az a baktériumflóra van, amit a gyereknek a hazaérkezés után meg kell szoknia. Szemben a kórházi, minden fertőtlenítőszernek ellenálló baktériumtörzsekkel.. Nem is beszélve arról, hogy én nem engedek be fertőző beteget a lakásomba, ha újszülött baba van, amit egy kórház nem tud nekem garantálni... És ugye én, aki a 12 órás gyerekem hazavittem a kórházból, ezek szerint ugyanolyan felelőtlen vagyok, mint aki otthon is szülte meg. Nem hiszem, hogy nagy változás van az immunrendszerben a születés utáni első 12 órában.

  • 2007.09.14 08:55:20marcangoló

    Már nem tudom, ki írt a kórházi és az otthoni higiénia közötti különbségről. Csak annyit fűznék hozzá, hogy egy jól karban és tisztán tartott lakás sokkal higiénikusabb, mint a kórház, és ráadásul itthon az a baktériumflóra van, amit a gyereknek a hazaérkezés után meg kell szoknia. Szemben a kórházi, minden fertőtlenítőszernek ellenálló baktériumtörzsekkel.. Nem is beszélve arról, hogy én nem engedek be fertőző beteget a lakásomba, ha újszülött baba van, amit egy kórház nem tud nekem garantálni... És ugye én, aki a 12 órás gyerekem hazavittem a kórházból, ezek szerint ugyanolyan felelőtlen vagyok, mint aki otthon is szülte meg. Nem hiszem, hogy nagy változás van az immunrendszerben a születés utáni első 12 órában.

  • 2007.09.14 09:10:56druantia

    Marcangoló, a te cikkedhez (a mozgásfejlődéseshez) írtam egy kérdést neked. Ha lesz időd, légy szíves, nézd meg! Köszönöm szépen.

  • 2007.09.14 10:48:25ladygodiva

    Kedves pepe,



    lehet, hogy ez típushiba azok körében, akik nem ismerik az otthonszülést, nekem, aki tudom milyen sürgősségi állapotok adódhatnak szülés kapcsán, ez természetes, még ha mégoly mosolyra fakasztó is ez neked. És szerintem van sok anya, aki szeretné tudni, hogy mi minden adódhat a terhessége v. szülése során, nemcsak hogy sokkolja magát, hanem hogy tisztán lásson.

  • 2007.09.14 12:56:14másutt

    Most ertem ide, igy kicsit keson szallok be.



    1-2 gondolat felolem:



    en egy olyan orszagban lakom (Anglia), ahol az otthon szules abszolut lehetseges lett volna, es ez nagyon jo erzes szamomra.... szerintem legyen mar mindenkinek joga eldonteni, hogy hogyan hozza vilagra a kolyket.

    en megsem azt valasztottam, mert 36 eves vagyok es az elsomet varom, es jo erzes szamomra, hogy egy korhazban leszek, ahol 10 m-re van egy tutira felszerelt muto.

    DE.

    Egy olyan utvonalat kovetek, ahol profi bábával fogok szulni, NEM orvossal, orvos nem is fog latni, hacsak baj nincsen, es minden lehetosegem megvan, hogy donteseket hozzak a vajudas es szules kozben (gatvagas, beontes, borotvalas, gyerekkel alvas, apa jelenlete, fajdalomcsillapitas, stb), mintha otthin lennek, es a szemelyes terem is meglesz (kulon szoba)



    Mint ahogyan ezt mar sokszor megirtam itt, szegyenletesnek tartom, hogy a nok kiszolgaltatottak lettek szules kozben, ez nem volt mindig igy, nincs is mindenutt igy, es nem szabadna igy lenni.... es ez azert lett igy, mert a korhazba kenyszeritettek oket.

    A szules visszavitele az otthonba lehetove teszi ennek az elveszett kontrollnak a visszavetelet.

    A sajat agyadban senki nem fog kikotozni akaratod ellenere, senki nem fog lenyirni, ok nelkul, mint egy birkat es senki nem fogy jol leuvolteni. Ha guggolni akarsz, vagy setalni... ahogyan a termeszet diktalja, nem neveznek 'alternativ bolondnak'.

    Itt errol van szo.



    Angliaban egyebkent akkor ajanljak az othon szulest, ha a terhesseg tenyleg problemamentes, esetlegesen NEM elso baba.

    Es ez teljesen logikus.



    Egy kicsit mindig gyanusnak tartottam, hogy Mo-on minden 2. terhes no "veszelyeztetett terhes", iszonyuan sok az ijesztgetes, a komplikacio, es a feher kopenyes maffia uralja a terepet megfelemlites utjan... MEGIS nagyon magas a csecsemohalandosag, sokkal magasabb, mint egyes orszagokban, ahol a terhesseget normalis folyamatnak tekintik, es sokan otthon szulnek.

    na vajon miert???



    Szoval.. ha mindenki szabadon valaszthat, hogy hol szul.. mi baj lehet abbol?

  • 2007.09.14 13:03:12mzperx

    Sziasztok,



    A parttalan vitába nem szeretnék belefolyni, csak azon tűnődtem, hogy milyen kevesen említettétek az ambuláns szülést.



    Engem egy hagyományos, sima, tankönyvi szülés után(normálisan viselkedő, éjszaka közepén bejövő orvossal, nagyon szuper szülésznővel) 6. nap délelőtt engedtek haza!! Mit ne mondjak, már a falat kapartam.



    Szerdai napon hajnalban szültem, és hétfőn mehettem haza, MERT a "fő" gyerekorvos szabadságon volt (természetesen helyettes gyerekorvos volt, de ő ilyen hazaengedésekkel nem foglalkozott, mai napig sem értem, miért). Erre az orvosom közölte, hogy hát, akkor már ne kelljen bejönnie vasárnap reggel, hogy minket hazanegedhessen, mert úgyis olyan kánikula van (!?!), bejön délután, varratszed, és majd hétfőn reggel mehetünk haza. Az más kérdés, hogy a kommunikáció annyira nem működik a kórházi dolgozók között, hogy a dokim nem tudta, hogy már vasárnap délelőtt bejött a gyerekdokinéni vizitelni.



    Szóval annak ellenére, hogy maximálisan elégedett voltam az orvosommal, ez a sztori egy kicsit rossz szájízt hagyott, persze nyilván semmiség, de akkor már egyetlen plusz kórházi éjszakát is a pokolra kívántam... :/



    Én mondjuk azt tudnám elképzelni, hogy első szülés esetén max. mondjuk egy éjszakát töltöttünk volna bent, ellátnak az instrukciókkal, aztán szevasztok. Második szülés esetén meg ugyanennyit, vagy még ennyit se... Természetesen ezt azoknál a kismamáknál lehetne csinálni, ahol problémamentesen zajlott a szülés, és az újszülöttel is minden rendben.

  • 2007.09.14 13:05:17mzperx

    Mondjuk, mondjuk..... bocs a szóismétlésért. :)

  • 2007.09.14 13:29:59másutt

    mzperx

    Mindenki kiakad, amikor elmeselem, hogy engem komplikacio mentes szules eseten 24-max 48 ora mulva haza fognak kuldeni.

    DE EN ENNEK NAGYON ORULOK!

    Sokkal inkab otthon lennek!

    Az itteni rendszerben 10 napig jar hozzam majd egy vedono / otthoni bába, aki megnezi, jol vagyok-e, szopik-e a baba, sargul-e. 1 orat velem marad. Egyedul.

    Ugyanugy eszreveszi, ha baj van, mintha egy 2 perces 'viziten' atrohanna rajtam egy feherkopenyes stetoszkopos.



    Par eve volt egy komoly mutetem.... a mutet utan 4 oraval sajat felelossegre hazakeredzkedtem. Utalom a korhazakat.

    Szamomra a terhesseg es a szules nem betegseg. Miert akarnek egeszsegesen korhazban lenni egy hetet, egy olyan helyen, ahol tobben lennenk egy szobaban, siro csecsemok, stb... amikor a sajat privat helyemen lehetek...

  • 2007.09.14 14:26:20Anyatünde

    pepe: A 3 szülésemből kettőnél órákkal a szülés megindulása után (csak simán fájásokkal indult, meg a legelején orbitális hasmenéssel... ;-)) )folyt csak el a magzatvíz. Ekkor már mindkét alkalommal kórházban voltam. Helyesebben a második szülésnél már tolófájások kezdődtek, de a burok még állt, ezért megrepesztették.

    Akkor most én lennék a kivétel? Lehet, nem tudom.



    Te egyébként bába vagy? Vagy dúla?



    Marcangoló: majd kérdeznék ezt-azt az "ambuláns szüléseddel" kapcs., csak nem most.

  • 2007.09.14 14:43:01Anyatünde

    pepe: elsősorban a kategorikus, általánosító kijelentésekkel van a bajom, akár szülés témában, akár mással kapcs; akár tőled származik, akár mástól.



    Tényleg ennyire nem tipikus, h. órákon át, ütemes, sűrűsödő fájások mellett se reped meg a magzatburok? (Csöpögést se éreztem, semmit.)

    Komolyan kíváncsi lennék rá. :-)

  • 2007.09.14 14:52:58druantia

    Anyatünde, nálam is csak akkor rúgta szét a fiatalúr a magzatburkot, amikor már három perces fájásaim voltak. Ez hajnali fél négykor történt, kábé előző nap du. hattól voltak rendszeres fájásaim, este kilenc környékétől már ötpercesek. Szóval ütemes, egyenletesen sűrűsödő fájásoknál is előfordul, hogy órákig nem reped meg a magzatburok.



    De amikor én születtem, anyámnak még a fájások előtt elment a magzatvize.

  • 2007.09.14 14:59:48Guruljka

    Anyatünde, nekem is ugyanígy volt mindkétszer. Hasmenés, fájások, 5 perces fájások, kórház, burokrepesztés.

  • 2007.09.14 15:09:41pepe

    Anyatünde, nem vagyok sem bába, sem dúla. :-) Csak felelősséggel akartam otthon szülni. Egyébként, nekem is csak a kitolás előtt valamivel repedt meg a burok. de hát ilyenkor már réges rég beágyazódott a baba feje a medencébe, elzárva az utat az előre seni akaró köldökzsinór elől. nem? tehát az alappara megoldva.

    Mzperx: sajnos, kisfiammal sokat voltunk kórházban, mert hét hónapos korától ha hőemelkdése van, eszméletvesztéses állapotba kerül, begörcsöl. De megtanultam, hogy a doki nem isten! legfőképpen nem mondhatja meg nekem, hogy mikor mehetek haza, legfeljebb JAVASOLHAT. Szóval én akkor megyek haza a kisfiammal, amikor azt látom, hogy csak azért tartanak bent, mert hét vége közeleg és nem akarnak a papírmunkával foglalkozni. Olyankor lelépünk, saját felelősségre. Sőt, ha olyan vizsgálatot akarnak elvégezni, aminek nem látom értelmét, vagy csak símán szekálják a gyereket, (pl egy egész estés hideg vizes borogatásos sírás után, a kisfiam végre elaludt, és akkor jöttek, hogy meg kell mérni.) símán megtilthatod, hogy hozzá nyúljanak. nagyokat néznek, de mást nem tehetnek. ugyanez vonatkozik arra is, hogy szülés után mikor szeretnél hazamenni.

  • 2007.09.14 15:12:57pepe

    Ladygodiva, szerintem nagyon rosszul teszi egy anya, ha azon agyal, hogy mi minden szörnyűség történhet vele a szülés alatt és után. Ha leírnám az összes lehetséges komplikációt, megesett tragédiákat, akkor kb 15 oldalt írnék tele. így nem lehet élni. Szerintem. Mert vegyük pl a mandulaműtét után elvérzett kisfiú esetét. Nem tipikus, hogy valaki elvérzik egy ilyen bagatellnek mondható műtét után. nem tipikus, de előfordul. akkor most ha a fiamnak mandulaműtétje lesz, már előre rendeljem meg a koporsót???

  • 2007.09.14 15:19:32cantaloupe

    Pepe: hat igen, ez a problema ketelu kard. Egyreszt a kismama sokszor nincs tisztaban a jogaival es megfellebbezhetetlennek (fu, mire ezt leirtam...)tartja a doktor donteset, masreszt meg a doktorok tobbsege is villamokkal dorgo Zeuszkent vesz reszt a kommunikacioban.

    En az olyan orvosokat szeretem, akik joindulatu mentorkent lepnek fel, szakertelemmel, javaslatokkal, de elore megmondva hogy milyen beavatkozas mit jelent, mennyire fog fajni, mik az alternativak.



    Amugy nagyon liberalisan gondolkozok a szulessel kapcsolatban, akar csaszarral, EDA-val vagy otthon szul valaki-minden anya hos, vitathatatlanul. :)))

    Senkit nem szabad a habitusa, tudatos dontese alapjan onzonek, felelotlennek titulalni, hibaztatni, mert gondolom senki nem akar direkt komplikaciot, rizikot a szulese kozben. ;)

  • 2007.09.14 15:22:46cantaloupe

    Masutt, itt az USA-ban a normal szules utan 48 orat maradhat a kismama, csaszar utan 72-t. De ez nem a szulesi szemlelettel fugg ossze, hanem azzal, hogy a biztosito ennyit fizet. Ha tovabb akarsz maradni, annak ellenere hogy nincs semmi komplikacio, baba-mama jol vannak, a sajat penztarcad banja.

  • 2007.09.14 15:34:39druantia

    Hát igen, Cantaloupe, nálam is mindenféle lelki ráhatásokat próbáltak alkalmazni, amikor a bébivel kórházban voltunk. "Ugye, nem akarja, hogy valami baja legyen a gyereknek?", "ne menjenek le a lépcsőn, mert ha kimozdul a karfioldarab, bármelyik pillanatban megfulladhat a gyerek", "a gyereknek ez így a jobb", vagy csak egyszerűen "anyuka, ezt mi tudjuk jobban".



    Hát ilyenekkel nem nagyon tud ellenkezni egy gyerekéért aggódó, megszeppent anyuka. Végülis tényleg nem ért hozzá, hogy szükséges és mi nem. Engem azért legjobban az háborított fel, hogy mindig ki akartak küldeni (néha kiabálva) a vérvételekről, injekciókról. Talán emlékeztek is, volt, hogy "ellopták" a gyereket, hogy nélkülem bökjék meg.



    Ugyanez volt a szülésnél is. Aggódtam a bébiért, ismeretlen volt a helyzet, természetes, hogy azt csináltam, amit a doki mondott.



    Meg persze bele is hazudtak a képembe nem egyszer. Pl. hogy nem lehet hazamenni branüllel még pár órára sem. Aztán kiderült, hogy a kórházi szabályzat (és semmi más) sem tiltja. Annyi volt csak, hogy a gyereknek napi háromszor intravénás injekciót kellett kapnia. Amit át is állíthattak volna tablettára persze.

  • 2007.09.14 23:45:21cantaloupe

    Druantia: a nagy szamok torvenye alapjan te most mar csak josagos dokibacsikat foghatsz ki. Punktum! :)



    Nekem a tavalyi keztoresem volt eleg erdekes. Az csak mellekes, hogy elromlott a behivo mikrofon, igy nem hallottam a nevem, es 5 orat vartam egy sima kontrollra. De a gipszelesnel is egy morc pasas kekekckedett. Az orra alatt morgott, hogy "hmpfmmssnnhsjd", mire rakerdezek, ramripakodik, hogy "huzza fel mar a puloveret! Nyujtsa ki a karjat..jobban! Igy nem tudom begipszelni, ha nem tartja egyenesen..." Mondjuk nekem nem rontja el a napomat ez a piti kis szovaltas, de valahol megis lazadozok, hogy en nem ezert fizetek!

    Es akkor gondolom, hogy te hogy erezhetted magad, mikor a kisfiaddal rendelkeztek szo nelkul...gondolom, ilyenkor mindenkibol kijon az anyatigris.

  • 2007.09.15 00:46:54Anyatünde

    Masutt, írod fentebb:

    "Egy kicsit mindig gyanusnak tartottam, hogy Mo-on minden 2. terhes no "veszelyeztetett terhes","



    Két gondolat ezzel kapcs.:

    1. A kislányommal várandósan voltam háziorvosnál az ilyenkor szokásos vizsgálaton. (Mo.-n a terhesgondozáson túlmenően egyszer el kell menni a háziorvoshoz is.) Kb. 12 hetes terhes voltam, teljesen problémamentes. Dokinéni egyből kérdezte, h. táppénzre vegyen-e. Nevettem nagyot, mert amúgy GYED-en voltam az akkor másfél éves Naggyal. Kérdés, hogy ha dolgozom ekkor, milyen diagnózissal tudott volna táppénzre venni. Fenyegető vetélés? Vagy mi? Ha igen, akkor kapásból átminősülök veszélyeztetett terhesnek, holott kutya bajom se volt valójában.



    2. A Kicsivel a 7. hónap elejéig (azaz 2005 nov. elejéig) terveztem dolgozni, végül nov. vége lett belőle. Ekkor már esténként gyakran fájdogált a hasam, különösen, ha egyedül nyomtam a fürdetés-fektetés témát a két nagyobbal. Fenyegető koraszülés diagnózissal vettek táppénzre. (Akkor innentől kezdve veszélyeztetett terhes voltam? Nem tudom, nem kérdeztem soha a háziorvost.)

    Ahogy már nem dolgoztam, időnként (nem mindennap!) tudtam kicsit napközben is pihenni, megszűntek az esti hasfájásaim.

  • 2007.09.15 00:56:37Anyatünde

    Druantia: A francba! Dehogynem lehet branüllel hazamenni.

    Egyik lakótársunk kislánya kizárólag intravénásan bírta az Augmentint (szájon át adva hányt tőle, mármint nem a kanalas orvosság ízétől, hanem később, nem bírta a gyomra a cuccot). Más antibigyó viszont nem használt a középfülgyulladására.

    Így aztán a Madarász u.-i gyerekkórházban kapott egy branült a kezecskéjébe, és kb. 1 héten keresztül reggel és este vitték a szülei 1-1 injekcióra. És meggyógyult. Az igaz, hogy ezt az ottani fül-orr-gégészek közül csak egy vállalta be, és a többi nem.

  • 2007.09.15 07:53:15druantia

    Azt hiszem, Alvomacko írta (és nagyon igaza van), hogy a felnőtt osztályokon sokkal normálisabbak a gyerekekkel, mint a gyerekosztályon. Amikor a bébi heréjét műtötték, én kértem, hogy hadd maradjunk az urológián (a gyerekosztályos tapasztalatok után naná). A doki kapásból rávágta, hogy jó, de nagyon örülne, ha én is maradnék, mert az jobb a babának.



    Végig nagyon aranyosak voltak, csak akkor szúrtak branült, amikor a műtét előtti "szundi-szörptől" kicsit már beájult. Csodák csodája: elsőre sikerült eltalálni és senki nem ragasztotta a saját gumikesztűjét három helyen a gyerekhez :). És főleg senki nem akart kizavarni, sőt, ők kérték, hogy maradjak, hátha úgy a Peti jobban viseli a megpróbáltatásokat. A műtét után másnap már mehettünk is haza.



    Szóval vannak azért nagyon jó tapasztalataim, csak nem a gyerekosztállyal meg a gyerekambulanciával kapcsolatban :))).

  • 2007.09.17 13:45:28anita79



    „. Az a szülész szakorvos, aki tervezett otthonszülést vállal, vagy bármilyen egészségügyi dolgozó (védőnő, satöbbi), aki erre biztat, nem pedig ellene agitál, vét hivatásának esküje és a fennálló szakmai irányelvek és protokollok ellen." – olvashattuk a Magyar Nőorvosok Lapjában. A Magyar Orvosi Kamara a mai napig egyelőre egyféle megoldást fogad el a magas színvonalú szülészeti ellátás biztosítására, mégpedig a jólképzett orvosok által vezetett kórházi szülést.

    Én, személy szerint nem tudom megérteni azokat a nőket, akik veszélyeztetik a magzat és a saját életüket, csak azért, mert otthon akarnak szülni. Biztos jobb érzés lenne otthoni, nyugodt környezetben világra hozni a bébit, de otthon nincs meg a megfelelő háttér, ha valami gond adódna. Sokan, akik az otthonszülést pártolják, védekezhetnek azzal, hogy kevesebb a gátrepedés, a gátmetszés, az anyák vérnyomásával kevesebb gond van, az újszülöttek nem oxigénhiányosak, kevésbé sárgulnak be stb. Nos, ez a statisztika nem vigasztalja azokat az ártatlan csecsemőket, akik a hibbant, felelőtlen szüleik miatt meghaltak. A századfordulón a legtöbb szülés otthon zajlott le és hány meg hány gyermek és anya halt bele. A csecsemőhalandóság akkori és mostani arányáról megfeledkeznek, no meg arról, hogy akkor szokás volt belehalni olyan dolgokba is, amibe most nem. Lehet vitatkozni, hogy de ugye akkor nem volt ilyen fejlett a világ. Nos egy otthonszülésnél sincs sokkal több lehetőség, mint akkor, ugyan nincs „kéznél” egy műtő, ha vészhelyzet támad, nincs a közelben normális orvos, aki ha kell pillanatok alatt dönteni tud és nem utolsó sorban nincs újraélesztő-, lélegeztető készülék, inkubátor stb.

    A mai kórházakban már rengeteg olyan lehetőség van, ami otthonosabbá teszi az anya és gyermeke számára a szülést, születést.

    Jelenleg „dr.” Geréb Ágnes az egyetlen olyan orvos Magyarországon, aki otthonszülést kísér. Az ő orvosi kamarai tagságát 2001 augusztusától fél évre felfüggesztették. (kár, hogy nem végleg)

    Ezzel próbálják megakadályozni, hogy otthonszüléseknél orvosi minőségében vehessen részt.

    Nos, nem tudom, hogy az anya most mit érez, de ezt az egészet köszönheti saját magának is. Nem akarok senkit vádolni, de gondoljunk már bele, hogy minek és miért is alakultak a kórházak? Nem hiszem, hogy engem bármi el tudna tántorítani attól, hogy kórházban hozzam világra a gyermekemet, ugyanis nem vagyok hajlandó veszélyeztetni az életét a picinek és a sajátomat sem. Vannak így is olyan dolgok, ami ellen nem tudunk mit tenni, de a kórházban legalább ott van az orvos. Otthonszülés esetén csak egy számomra kontár van jelen, mert erre a nőre nincs más szó.

  • 2007.09.17 15:14:57másutt

    Lanyok, itt egy kiveteles lehetoseg!

    Mint ahogy mondtam, a holgy aki a terhes oktatasomat (szulesre felkeszito tanfolyamunkat) vezette 6 heten at, egy holland bába, aki otthon szuleseket csinal. Semmi mast, ez a szakmaja. Hollandiaban tanulta es most itt Londonban dolgozik evek ota. Nagyon szuper jo fej. (En nem nala fogok szulni, hanem egy korhazban).



    Szoval emlitettem neki ami Mo-on tortent es ezt a blogot... es azt mondta, ha barkinek kerdese van az otthon szulessel kapcsolatban (hogyan folyik itt, mit csinalnak, hanyan vannak, milyen elovigyazatossagokat csinalnak, stb stb) csak szoljatok batran.

    Arra gondoltam, ha van eleg erdeklodes, csinalok egy 'interview egy otthonszulesi bábával' olvirt.

    Mit szoltok?

    A kerdeseket a masutt@gmail.com-ra kerem.

  • 2007.09.17 18:48:37Guruljka

    másutt, csináld meg azt az olvirt!!!!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta