SPICC

A patikából a kubai bárba

2011. július 21., csütörtök 14:49

125 éves a Coca-Cola. Eleinte borból készült, ezért talán kicsit átgondoljuk a boros kólához fűződő viszonyunkat is. Ajánlották már impotenciára is, és mindössze pár pohárral tudtak eladni belőle. Manapság a világ egyik legnagyobb márkája.

Naponta több mint 1,6 milliárd palack Coca-Cola-t adnak el a világon. Ez azt jelenti, hogy másodpercenként több mint tizennyolcezret. Pedig 125 évvel ezelőtt John S. Pemberton még csak átlagosan kilenc pohárnyit tudott értékesíteni naponta.

John Smith Pemberton kedvenc italát, a Vin Marianit próbálta kicsit feldobni úgy, hogy kokacserje leveleket áztatott vörösborba 1884-ben. Új nevet is adott az italnak, Pemberton's French Wine Coca-ként kezte árusítani. A recept nem hozott osztatlan sikert, az íze még mindig nem jött be a „tömegeknek”, de a gyógyszerész nem adta fel, bevetette a kóladiót, amit cukorral kevert el, a bort pedig kihagyta a receptből, amire valószínűleg az idő közben életbe lépő alkoholtilalom késztette. Ha már bor nem lehetett benne, legalább szénsav legyen, így kezdték szódával hígitani a patika alagsorában kevert sűrítményt.

Az új italt először 1886. május 8-án adták el az atlantai Jacob's Pharmacy gyógyszertárban, amit rögtön több gyógyhatással is felvérteztek. Természetesen ajánlották impotenciára, ami úgy tűnik már akkor is a férfiak legnagyobb félelme volt, de jótékonynak találtatott morfinizmusra (a kokalevél), emésztési zavarokra, neuraszténiára, és migrénekre is.

Érdekes

Idézzük fel egy kicsit ezeket a régi időket: 1886-ban leplezték le például a Szabadság-szobrot New Yorkban. Majd 1893-ban már bejegyzik azt az azóta is változatlan Coca-Cola védjegyet, amelyet már szinte mindenki ismer a világon. Ez még két évvel az első párizsi mozielőadás és három évvel azelőtt történik, hogy Budapesten elindulna Európa első elektromos hajtású földalattija.

Az 1900-as évek elején már az Egyesült Államok teljes területén lehetett kapni az új italt, ráadásul 1914-ben már közel 415.000 kereskedő árusítja. Elsöprő sikere miatt azonban hamisítani kezdték.

Ezért 1915-ben megszületett az egyedi tartalomhoz illő forma, az azóta szintén védjeggyé vált kontúr palack, amelynek célja az volt, hogy bárhol felismerhető legyen az eredeti Coca-Cola.

Európában először 1919-ben kezdték el palackozni, és a Coca-Cola sikertörténete töretlenül folytatódott az öreg kontinensen is. Ezt legjobban az igazolja, hogy 30 évvel később, 1950-ben a Time magazin történetében először tették egy termék logóját a címlapra. Ráadásul a képen az egész Földgolyó Coca-Cola-t iszik, ezzel elismerve, hogy a Coca-Cola már ekkor az egész világon egy ikonikus márka. A Coca-Cola meghatározó része lett a mindennapi életnek és a történelemnek. Így például korát megelőzve elsőként szerepeltetett hirdetésben színes bőrű sportolókat.

Koktél Coca-Colával a Cuba Libre

A Cuba Libre története:

Az ital minden jel szerint 1900-ban született egy kubai bárban. 1900-ig ugyanis nem árusítottak Kubában kólát, de hogy pontosan ki és melyik bárban keverte össze először a fehér rumot a kólával, azt homály, de legalábbis alkoholgőz fedi. A Cuba Libre! felkiáltást, minek jelentése Szabad Kuba, a forradalmárok használták, 1868 és 1878 között tartó, a spanyol gyarmatosítók ellen vívott küzdelmük során. Ez után nem sokkal tört ki a spanyol-amerikai háború, aminek végén már kortyolhatták a kuba librét. Érdekes, hogy a rum szó a rambouillon-ból ered, aminek jelentése balhé.

Cuba Libre

2 rész fehér rum

5 rész Coca-Cola

pár csepp citromlé

jég

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta