A patikából a kubai bárba

Zanza!

125 éves a Coca-Cola. Eleinte borból készült, ezért talán kicsit átgondoljuk a boros kólához fűződő viszonyunkat is. Ajánlották már impotenciára is, és mindössze pár pohárral tudtak eladni belőle. Manapság a világ egyik legnagyobb márkája.

Naponta több mint 1,6 milliárd palack Coca-Cola-t adnak el a világon. Ez azt jelenti, hogy másodpercenként több mint tizennyolcezret. Pedig 125 évvel ezelőtt John S. Pemberton még csak átlagosan kilenc pohárnyit tudott értékesíteni naponta.

John Smith Pemberton kedvenc italát, a Vin Marianit próbálta kicsit feldobni úgy, hogy kokacserje leveleket áztatott vörösborba 1884-ben. Új nevet is adott az italnak, Pemberton's French Wine Coca-ként kezte árusítani. A recept nem hozott osztatlan sikert, az íze még mindig nem jött be a „tömegeknek”, de a gyógyszerész nem adta fel, bevetette a kóladiót, amit cukorral kevert el, a bort pedig kihagyta a receptből, amire valószínűleg az idő közben életbe lépő alkoholtilalom késztette. Ha már bor nem lehetett benne, legalább szénsav legyen, így kezdték szódával hígitani a patika alagsorában kevert sűrítményt.

Az új italt először 1886. május 8-án adták el az atlantai Jacob's Pharmacy gyógyszertárban, amit rögtön több gyógyhatással is felvérteztek. Természetesen ajánlották impotenciára, ami úgy tűnik már akkor is a férfiak legnagyobb félelme volt, de jótékonynak találtatott morfinizmusra (a kokalevél), emésztési zavarokra, neuraszténiára, és migrénekre is.

Érdekes

Idézzük fel egy kicsit ezeket a régi időket: 1886-ban leplezték le például a Szabadság-szobrot New Yorkban. Majd 1893-ban már bejegyzik azt az azóta is változatlan Coca-Cola védjegyet, amelyet már szinte mindenki ismer a világon. Ez még két évvel az első párizsi mozielőadás és három évvel azelőtt történik, hogy Budapesten elindulna Európa első elektromos hajtású földalattija.

Az 1900-as évek elején már az Egyesült Államok teljes területén lehetett kapni az új italt, ráadásul 1914-ben már közel 415.000 kereskedő árusítja. Elsöprő sikere miatt azonban hamisítani kezdték.

Ezért 1915-ben megszületett az egyedi tartalomhoz illő forma, az azóta szintén védjeggyé vált kontúr palack, amelynek célja az volt, hogy bárhol felismerhető legyen az eredeti Coca-Cola.

Európában először 1919-ben kezdték el palackozni, és a Coca-Cola sikertörténete töretlenül folytatódott az öreg kontinensen is. Ezt legjobban az igazolja, hogy 30 évvel később, 1950-ben a Time magazin történetében először tették egy termék logóját a címlapra. Ráadásul a képen az egész Földgolyó Coca-Cola-t iszik, ezzel elismerve, hogy a Coca-Cola már ekkor az egész világon egy ikonikus márka. A Coca-Cola meghatározó része lett a mindennapi életnek és a történelemnek. Így például korát megelőzve elsőként szerepeltetett hirdetésben színes bőrű sportolókat.

Koktél Coca-Colával a Cuba Libre

A Cuba Libre története:

Az ital minden jel szerint 1900-ban született egy kubai bárban. 1900-ig ugyanis nem árusítottak Kubában kólát, de hogy pontosan ki és melyik bárban keverte össze először a fehér rumot a kólával, azt homály, de legalábbis alkoholgőz fedi. A Cuba Libre! felkiáltást, minek jelentése Szabad Kuba, a forradalmárok használták, 1868 és 1878 között tartó, a spanyol gyarmatosítók ellen vívott küzdelmük során. Ez után nem sokkal tört ki a spanyol-amerikai háború, aminek végén már kortyolhatták a kuba librét. Érdekes, hogy a rum szó a rambouillon-ból ered, aminek jelentése balhé.

Cuba Libre

2 rész fehér rum

5 rész Coca-Cola

pár csepp citromlé

jég

Blogmustra