Ne álljon csíkosban fotófal elé!

Zanza!

Ritkán fordul elő, hogy egy igazán befutott hollywoodi celeb csíkos ruhát vesz fel filmbemutatóra, tévés szereplésre – sőt, leginkább soha. És ha önt hívták már tévéstúdióba, valószínűleg felhívták a figyelmét arra, hogy ne vegyen fel a felvételre aprómintás ruhát. Ennek konkrét oka van, melyről alább írunk bővebben, most egyelőre megmutatjuk Kate Hudsont, aki csíkosban ment egy eseményre, majd amikor megláttuk az ott készült képeket a Northfoto képügynökség oldalán, majdnem kiesett a szemünk. Letöltve és kinagyítva a fotókat már más a helyzet, úgyhogy először mutatunk egy képernyőfotót még a letöltés előtti, vízjeles állapotról, hogy láthassák, mi jött velünk szembe:

A látszat ellenére Hudson nem zebramintás, hanem hajszálcsíkos együttest visel. Az, hogy ezek a furcsa kacska csíkok hogy néznek ki, függ a monitortól, a kép felbontásától, méretétől is. Neve is van a jelenségnek: ez a Moiré-effektus, mely röviden két vagy több hullám/vonal egymásra kerülésekor kialakuló interferencia eredményeként létrejövő új, hullámos mintázat. Az apró kockás vagy sűrűn csíkozott ruhák a tévében (ritkábban fotókon) interferálhatnak a kamera vagy monitor érzékelőjével, azaz a ruha vékony csíkjai pont úgy találkoznak a képernyő pixeleivel, hogy optikai csalódás jön létre, az egyenes vonalak hullámosnak tűnnek.

A szemnek nem okoz gondot egy sima csíkos minta dekódolása, a kamerának viszont annál inkább: a néző emiatt úszkáló pixelhéáborút kap az arcába, ami baromi kellemetlen – sokan megijdenek, hogy a tévéjük romlott el – legalábbis a Yahoo fórumán rögtön egy megnyugtatással kezdik, miszerint a tévével semmi baj.

A Moiré minta úgy alakul ki, hogy a ruha csíkjai és az analóg tévé képernyőjének a csíkjai, illetve a digitális tévé pixelei metszik egymást (a HDTV-k megjelenése sokat javított a problémán). A minta akkor kezd el "úszni", amikor a tévében a ruha viselője mozog: elmozdulnak a két egymásra rakódó csíkozás metszéspontjai. Ha ráközelítenek a ruha viselőjére vagy távolodik a kamera, a Moiré-effektus megszűnik: közelítéskor azért, mert elég pixel jut már arra, hogy a ruha csíkozása rendesen megjelenjen, távolodáskor azért, mert már túl kevés pixel jut a csíkos témára, így inkább egyfajta elmosódott színt látunk helyette. Ez a helyzet Kate Hudson képeivel is: amikor nagyobb felbontásban jelenik meg a fotó, akkor látszik a csíkozás és eltűnik a Moiré-effektus. Az alábbi, nem túl nagy felbontású képen még egybefolynak Hudson ruhájának csíkjai, de kevésbé, mint a fenti, kisebb galérianyitó képen, a galériában pedig nagy méretben is láthatja a fotót, amin a ruha már egyértelműen csíkos. Ha több a pixel, pontosabban jelenik meg a kép.

Tipp: ha szeretne Moiret-effektust kreálni, vegyen elő két fésűt, helyezze őket egymásra, és ahogy elforgatja az egyiket a másikon, a fogak vonalai mintha elkezdenének hullámozni.

A "moiré" szó egyébként a francia "moire"-ból ered, mely egyfajta selyemből készült anyagot – magyarul moarészövetet – jelöl, ezt mostanság szintetikus szálakból is gyártják, jellemzője, hogy úgy néz ki, mintha már elázott volna egyszer-kétszer – írja a Wikipedia.

 Moiré minta egyébként akkor is kialakul, amikor valaki mobillal fotózza a tévéje képernyőjét (mondjuk miért tenne bárki ilyet?), ugyanis a tévé és a digitális kamera is vízszintes szkennelési vonalakkal dolgozik, és a kétféle csíkozás összeakad, akárcsak Hudson ruhájának csíkjai a mi monitorunkkal. Tipp: ha mégis képernyőt fotózna, 30 fokos szögben tegye, akkor megússza a Moiré-effektust.

Blogmustra