OFFLINE

35 év alatt alig öregedett a body feltalálója

2015. március 11., szerda 14:16

Donna Karan Donna Ivy Faske-ként született 1948. október 2-án, New Yorkban. Édesanyja modellként dolgozott, apja pedig a Hetedik sugárúton öltönytervezőként kereste a kenyerét. 14 évesen abbahagyta az iskolát és ruhákat kezdett el árulni egy helyi üzletben. 1968-ban jelentkezett és fel is vették a Parsons-ba, ami azóta is az egyik legrangosabb tervezőiskola New Yorkban – ott játszódott egyébként a Project Runway (itthon A Kifutó) reality is.

A kezdetek

Egy nyári munka során került Anne Kleinhez, ahol annyira gyorsan fejlédőtött, hogy két év alatt társtervező lett belőle. 26 évesen (amikor már Mark Karan felesége volt), kinevezték vezetőtervezőnek. Végül 1985-ben, a tervezőnő halála, majd a márka felvirágoztatása után otthagyta az Anna Kleint és bemutatta első saját kollekcióját. Sikerét annak köszönheti, hogy leszámolt a 80-as évek "power suit"-jaival, és bevezette a köztudatba a " felsővárosi" eleganciát. Karan egyszer azt nyilatkozta, hogy csakis olyan ruhákat tervez, amelyeket ő is szívesen viselne – ő találta fel egyébként a most újra népszerű body-t is.

Az "Essentials" névre hallgató vonala tette őt igazán népszerűvé: a hétrészes kollekció olyan ruhadarabokból állt, amelyek közül mindegyik ment mindegyikhez. Mivel akkortájt egyre több nő vált szakképzett munkaerővé, Karan időzítése nem is lehetett volna tökéletesebb.

Az almárkák

1988-ban Karan észrevette, hogy egyre nagyobb az igény a megfizethető divatra, így elindította a Donna Karan New York (DKNY) almárkát, amely a főkollekcióihoz hasonló, de jelentősen olcsóbb darabokat ölelt fel. Olyan ez, mint a Pradának a MiuMiu, vagy a Marc Jacobs-nak a Marc by Marc Jacobs. Ezt követte 1990-ben a DKNY Jeans, majd két évvel később a DKNY for men. Azóta bővült a kínálat, és készülnek Donna Karan nevével fémjelzett gyermekruhák és bútorok is.

2001-ben eladta a céget az LVMH-nak (ide tartozik most már többek között a Givenchy, a Fendi és a Kenzo is) – értesülések szerint közel 650 millió dollárért (195 milliárd forintért). A márka tervezője viszont továbbra is ő maradt. 2004-ben életműdíjat kapott, és még ugyanebben az évben kiadta önéletrajzi kötetét The Journey of a Woman (Egy nő utazása) címmel. Karan jelenleg East Hamptonban él, de Turks & Caicos szigetén is van nyaralója. Legutóbbi kollekciójában a fekete-fehér szettek mellett helyet kaptak a minták is: ismét hordható és modern, városi viseletek kerültek a kifutókra.

A sorozat előző részeit az alábbi linkeken találja:

1. rész - Kicsoda Thomas Sabo?

2. rész - Tommy Hilfiger eleinte hippiknek tervezett

3. rész - Jean Paul Gaultier szereti a női melleket

4. rész - Miuccia Prada: Soha nem lesz együttműködés a H&M-mel

5. rész - Akinek a cipői még a szexnél is jobbak

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta