Eltűnhetnek az American Apparel szoftpornós reklámjai

Zanza!

Végleg kihúzta a gyufát az American Apparel igazgatótanácsánál a márkát 1998-ban alapító Dov Charney, akit az elmúlt 25 évben többször is bepereltek már szexuális zaklatásért a cég egykori alkalmazottai. Az egyenlőre még nem került nyilvánosságra, hogy pontosan miért mentették fel minden tisztsége alól a 45 éves vezérigazgatót, de egyes pletykák szerint azért, mert ezúttal két női alkalmazottja előtt perdült táncra meztelenül – írja az esetről a theguardian.com.

A márka alapítója természetesen nem lett kisemmizve, így is 27 százalékos részesedéssel bír a cégben, csupán jelenlegi posztjától fosztották meg a kanadai származású üzletembert, akinek márkája a hipszter és indie stílust követő fiatalok egyik nagy favoritja volt az elmúlt években.

A szokatlan vezetési szokásairól jól ismert Charney egyébként az üzleti folyamat szinte minden szakaszában részt vett a tervezésen és a gyártáson át a forgalmazásig. A márka úttörő szerepet játszott a Made in USA címke megteremtésében, fontosnak tartották, hogy tisztességes bért biztosítsanak alkalmazottaiknak, valamint megtagadták a gyártás kelet-ázsiai piacra való kiszervezését.

A Los Angeles Times, majd a Time magazine által Dél-Kalifornia egyik legbefolyásosabb emberének kikiáltott üzletember nevéhez több ellentmondásos per is kapcsolódik, az egyik inkább vicces, mint szomorú a Woody Allennel való cicaharca volt 2007 májusában. A filmrendező 10 millió dollárra perelte Charney-t, mert az American Apparel New York-i és Los Angeles-i óriásplakátján Woody Allen 1977-es kasszasikerének, az Annie Hallnak egy-egy jelenete volt látható, melyen rabbinként helyet kapott Woody Allen is, akinek nevéhez a „The High Rabbi” kifejezést biggyesztette a márka vezérigazgatója. Az ügy az egyik legnagyobb ilyen típusú per volt New York állam történetében, mely során a kért 10 millió dollárból 5 millió dollárt kellett kicsengetnie a márkának.

A kegyvesztett Dov Charney
A kegyvesztett Dov CharneyFotó: Stephen Shugerman / Europress / Getty

Charney már több hivatalos útra terelt szexuális zaklatásos pert is megúszott az elmúlt években. Híres volt arról, hogy előszeretettel vásárolt alkalmazottainak vibrátort, majd arra kérte őket, hogy maszturbáljanak előtte. Többször sétálgatott a gyárban egy szál alsónadrágban és zokniban, 2004-ben pedig állítólag orális szexre kényszerítette egyik női alkalmazottját.

Az üzletember mindig büszke volt extrém liberális gondolkodásmódjára és szexuális hozzáállására. ”Az American Apparel egy szexuálisan túlfűtött munkahely, ahol a munkavállalók szexuális magatartása a munkájuk részét képezi. Egy kicsit perverz vagyok, de ki nem az?” – magyarázta cége filozófiáját még egy 2004-es interjúban Charney.

A márka egyik szoftpornósra sikerült hirdetése
A márka egyik szoftpornósra sikerült hirdetése

A homofób és rasszista megjegyzéseket is kedvelő pólóimportőrből multimilliomossá avanzsált üzletember esete nem egyedi a szakmában, úgy tűnik Amerikában végleg leáldozott a szexuális vágyaikat és gondolataikat felvállaló „művészeknek”. A megszállottnak kikiáltott Charney ügyével ugyanis szinte párhuzamosan zajlik a világ egyik legjobb és legmegosztóbb divatfotósának, a pikáns képeiről ismert Terry Richardsonnak az ügye is, akit nem először vádolnak már meg azzal, hogy szexszel zsarolt meg modelleket. A lányok ugyanis azt állítják Richardsonról, hogy csak abban az esetben volt hajlandó lencsevégre kapni őket, ha ágyba bújtak vele.

Kíváncsiak vagyunk, hogy vajon Charney távozásával miben változik majd meg a márka stílusa és annak provokációból kifogyhatatlan reklámanyagai. Mindenesetre a jelenlegi helyzetet figyelembe véve könnyen előfordulhat, hogy búcsút inthetünk az elborult, dús fanszőrzettel, félmeztelen idős modellel illetve muszlim származású modellel készített szoftpornós kampányképeknek.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra