Karl Lagerfeld olcsóbb cuccokban gondolkodik

Zanza!

A Chanel csípős nyelvű vezetőtervezőjét valószínűleg senkinek nem kell bemutatni. Lagerfeld akarva-akaratlan mindig tesz róla arról, hogy körülötte forogjon a világ. A modern divat nagymesterét ezúttal a theguardian.com szerkesztője bírta szóra Londonban, ahová a 75 – időnként 78 éves – designer első londoni üzletének megnyitójára érkezett, majd repült is tovább egy üzleti vacsorára Párizsba, onnan pedig Tajvanra, hogy aláírjon egy szálloda megtervezésére jogosító szerződést.

A riporter, Imogen Fox szerint Lagerfeld gépe két órát késett, de így is rendkívül kedves és udvarias volt mindenkivel. Pedig lehetne oka a kiborulásra, hiszen rendesen le van terhelve, egyéb feladatai mellett ugyanis 17 kollekcióval rukkol elő évente, ami már magában foglalja a Chanel, a Fendi és saját márkájának darabjait is.

478520363
Fotó: FotóMark Robert Milan / Europress / Getty

„Ha tetszik az, amit csinálsz, akkor nem számít. Mindig azt képzelem, hogy lusta vagyok és tudnék ennél sokkal jobbat is. De ez több erőfeszítést igényel. Mindig az az érzésem, hogy van egy üvegfal, amin egyszerűen képtelen vagyok átjutni” – álszerénykedett a tervező, akit ezúttal is elkísért személyes jó barátja, múzsája és jobbkeze, az angol származású kreatív tanácsadóként és íróként ismert Amande Harlech. Harlech egyébként John Gallianónak szolgál még couture tippekkel a tervezési folyamat alatt.

„Nézd meg, hát nem olyan, mint egy XVII. századi Van Dyck festmény?” – bókol barátjának Lagerfeld, de mint a legtöbb tervező ilyen jellegű kijelentései, nyilván ez sem igényelt választ, bár a riporter szerint Harlechnek valóban olyan a keze, mint Henrietta Mariának.

Önmagát parodizálja ki saját márkájával
Önmagát parodizálja ki saját márkájávalFotó: FotóDavid M. Benett / Europress / Getty

„A hanyagság 25 év felett már probléma. Úgy kell friss dolgokat viselni, hogy ne tűnjenek annak. Nem tetszenek a kamu rosszfiús cuccok, ahogy a tetoválások sem” – mondta az elvárásoknak megfelelően makulátlan fehér galléros ingben, sötét napszemüvegben és ujjatlan bőrkesztyűben nyilatkozó tervező.

„Most mondd meg, azok a tervezők, akik most a negyvenes éveik közepén járnak, miért ismétlik újra a hatvanas-hetvenes éveket? Miért nem tudják kitalálni a jelenlegi divatot?” – okvetlenkedett a designer, aki egyébként a „szelfizgetéssel” sem ápol túl nagy barátságot: „Ez a selfie-kultusz egy szörnyűség. Az egész nagyon torz, az ilyen képeken általában túl nagy a tokánk és túl kicsi a fejünk. Ez egyfajta elektronikus maszturbáció” – foglalja össze pár szóban a lényeget Lagerfeld, akinek naná, hogy Cara Delevingne-ről is megvan a véleménye: „Ő nem egy megszokott, kiemelkedő szépség. Talán Bacon mondta, hogy nincs szépség némi oda nem illő furcsaság nélkül”.

Lagerfeld gyárlátogatáson
Lagerfeld gyárlátogatásonFotó: FotóBertrand Rindoff Petroff / Europress / Getty

A saját nevén futó márkájának üzleti modellje egyfajta önparódia. Az új márkánál minden Karl köré épül, minden Karlról szól, illetve a ruhákat viselők is úgy néznek ki, mint Karl. Szándékos volt ez a koncepció?

„Természetesen szándékos volt. Miért, nem mókás?” – mondja dívákra emlékeztető szűkszavúsággal Lagerfeld, akinek üzletében egy nyakörvre 100 fontért (36869 forint) lehet lecsapni, de ennyi pénzért már egy igazi Lagerfeld szemüveg tulajdonosai is lehetünk, ha akarunk.

Hogy van a macskája, Choupette?

„Mindent ő irányít. Pontban hét órakor felkel és követeli a friss krokettet, de este már nem nyúl ételhez. Rengeteg ajánlatot kap, hogy szerepeljen élelmiszer reklámokban, de természetesen ez szóba sem jöhet. Ő egy kitartott nő” – darálja le a megszokott szöveget ironikusan és kuncogva az utóbbi évek egyik legnagyobb marketingfogásáról, Choupette-ről a tervező.

Lagerfeld és Tilda Swinton
Lagerfeld és Tilda SwintonFotó: FotóMichel Dufour / Europress / Getty

Lagerfeld most épp az edzőcipőkért van odáig: nemcsak a saját nevével fémjelzett márkánál, hanem a Chanel is tornacipőket passzintott a 40.000 fontos (14,7 millió forintos) tweedzakókhoz és couture ruhákhoz. „Mondtam a befektetőknek, hogy egy másik, megfizethető szintet szeretnék megcélozni. Azt hiszem, ez a modern hozzáállás” – mondta Lagerfeld, aki két másik vonalat tervez piacra dobni a közeljövőben.

„Mindenki ilyenekben jár. Azt hiszem, hogy elegáns ötlet, hogy előkelő holmikkal párosítom a cipőket. Ha megnézzük, hogy miben jártak a nők az 1840-es években, akkor láthatjuk, hogy a nők lapos talpú cipőket viseltek. Stella Tennant-t például a való életben alig látni tűsarkúban” – ragadta meg humorosan a kor szellemét a tervező, miközben egy finom történelmi utalást is elejtett.

Lagerfeld és a nemesi származású modell, Stella Tennant
Lagerfeld és a nemesi származású modell, Stella TennantFotó: FotóMike Marsland / Europress / Getty

Felmerült önben, hogy a szupermarketbe kipakolt Chanel logós termékeket megrohanja a közönség a show után?

„Később láttam csak az erről készült felvételt, amin a biztonságiak visszakérik, amiket az emberek a táskáikba pakoltak. Én nem számítottam arra, hogy azok az emberek, akik általában a bemutatókra járnak, azok ilyenre képesek” – mondta a bolti szarkává előlépett divatszerkesztőkről a tervező, aki egyébként hajléktalanszállókra kívánta elszállítani a szupermarketben kiállított dolgokat.

„Sosem vagyok boldog és elégedett azzal, amit csinálok” – zárja le művészi gesztusokkal a beszélgetést Lagerfeld, aki bár nem ment bele részletekbe, de annyit elárult, hogy a következő couture kollekció idézőjelben elegáns lesz, a következő ready-to-wear bemutatót pedig az előzőnél is vadabbra tervezi.

Blogmustra