Honnan jön a dupla C, a medúzafej és a híres LV monogram?

Zanza!

A márkák könnyebb és hatásosabb beazonosítását szolgáló logók univerzálisan is jelképezik és meghatározzák egy cég arculatát és azt, hogy hol helyezkednek el a piacon. Az ismert amerikai grafikus, Paul Rand szerint a logó kapcsolat a termék, a szolgáltatás és a vállalkozás között, ami egyszerre jelképezi annak hasznosságát és minőségét is. Rand pedig biztosan tudja, hogy mit beszél, hiszen az ő nevéhez fűződik többek között az IBM illetve a UPS logója is.

A highnobiety.com szerkesztői ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy az olyan gazdag történelemmel bíró divatházak, mint az Hermés, a Gucci vagy a Chanel kiknek köszönhetik ikonikussá vált címereiket. Nézze meg a folytatásban, hogy mióta tartjuk számon a dupla C betűt vagy a Versace medúzafejét!

A Versace medúzafeje

A kígyóhajú medúzafej valójában egy félrecsúszott átalakításból fakad, ugyanis Gianni Versace a vadászat istennőjét, Athenát rajzolta épp, amikor megalkotta a legendás logót 1978-ban. A motívumot végül megtartotta a tervező, állítása szerint a Medúza három alapvető tulajdonsága miatt: mert tekintélyt parancsoló, van vonzereje és végtelenül lenyűgöző.

„Amikor megkérdeztem Giannit, hogy miért választotta a Medúzafejet, azt válaszolta, hogy beleszeretett és nem tudott szabadulni tőle" – mondta Donatella Versace a szerencsésen megörökölt logóról.

Yves Saint Laurent betűi

A francia divatház pár évvel ezelőtt megkurtított logóját az ukrán-francia festő, Adolphe Jean-Marie Mouron, művésznevén Cassandre alkotta meg 1963-ban, alig öt évvel öngyilkossága előtt. A depressziós rohamokkal küszködő művész a második világháború kitöréséig plakátokat és betűtípusokat tervezett cégeknek, majd a háború után színpadi díszlet- és jelmezkészítéssel is foglalkozott. 1968-ban halt meg Párizsban.

Az Hermés hintója

Thierry Hermès 1837-ben alapította meg nyeregkészítő vállalkozását, luxustermékeivel pedig elsősorban az európai nemesi réteget és a fizetőképes felsőközéposztályt kívánta célba venni. A királyi hintóra ráfestett logót Dr. Rudolf Wolf ötlötte ki a márkának 1929-ben, amikor a divatház már bőröndökkel és táskákkal is bővítette kínálatát. A formán azóta némileg változtattak csak, de a Memphis betűtípuson kívül szinte ugyanolyan, mint ahogy a kezdetekkor használták.

A Chanel összefonódó C betűi

Több verzió is kering arról, hogy hogyan lett a két C betűből a világ egyik leghíresebb divatházának lógója, melyen a mai napig semmit sem változtattak. Az szinte biztos, hogy maga Coco Chanel fejéből pattant ki az ikonikussá vált forma, amit egyes legendák szerint a gyermekkora, az Aubazine-i zárdában töltött évek, illetve a ciszterci rózsaablakon összefonódó C betűk ihlettek.

Egy másik anekdota szerint logóját az 1920-es években egy Chateau de Crémat-ban töltött vakáció inspirálta Iréne Bretz kastélyában. De vannak, akik szent meggyőződéssel állítják, hogy az 1925-ben készült Chanel logóval első komoly udvarlójának és üzleti partnerének, Arthur Edward 'Boy 'Capelnek kívánt köszönetet mondani. Chanel többek között Capelnek köszönhette első butikját is. Nehezen tudjuk elképzelni, hogy bármilyen kedves nosztalgia is fűzhető egy vidéki zárdához, így inkább az utóbbi monda felé hajlanánk.

A Prada kötél emblémája

Az előzőekhez hasonlóan a Prada is gazdag történelmi múlttal rendezik, ráadásul ők is a divatházat alapító családfő nevét adták márkájuknak. A klasszikus kötélmotívum az olasz cég esetében a perifériáról való felkapaszkodást jelenti, mellyel arra kívántak utalni az alapítók, hogy 1919-ben a Pradát kinevezték az olasz királyi család hivatalos beszállítójának, így lehetővé téve számukra, hogy megszerezzék a tekintélyes House of Savoy címert.

A Louis Vuitton monogram

A kitörölhetetlen monogramot Louis Vuitton fia, Georges Vuitton ötlötte ki 1896-ban. A két betű azóta is a márka fő ismertető jegye, ahogy a japán ihletésű virágmotívum és a barna-bézs Damier féle kockák. A párizsi cég az egyik legelső olyan márka volt, ami logójával kívánta megkülönböztetni áruját a hamisítványoktól, illetve más bőröndkészítők termékétől.

Maison Martin Margiela fehér címkéje

A fehér öltéssel felvarrt címkék gyakran megjelennek a rejtélyes belga tervezőként elhíresült designer ruháinak hátulján. A nemzetközileg elismert címkével állítólag a divatház célja az, hogy egy hangzatos logóval vagy névvel ne vonja el a figyelmet az adott ruhadarabról. Margielának ez a válasza a zsarnok logókra. Bár a tervező gondolatmenetét nem teljesen értjük, hiszen a semmilyen Margiela címkéket éppen annyira egyszerű beazonosítani, mint a Chanelét vagy a Pradáét.

A Burberry lovagi címere

Az 1856-ban alapított márka lándzsás, páncélos lovagja 1901-ben a vízálló gabardinkabát fejlesztésénél került rá a szövetre. A márkában található latin „Prorsum”, azaz előre szó, illetve a lovagi páncél sokak szerint a vállalat innovációját tükrözi, mellyel berobbantak a felsőruházati piacra. Ruháikat az 1900-as elején több felfedező is hordta, viszont a védjegyüknek számító kockás motívum csak a húszas évek közepén jelent meg a béléseikben.

A Gucci dupla G betűje

A Gucci azonnal felismerhető logóját a céget 1923-ban alapító Guccio Gucci fia, Aldo készítette a divatháznak 1933-ban. A két egymásba fonódó kengyelmotívum viszont csak 1947 óta a divatház védjegye. Bár a dupla G betű kétségkívül hasonlít a Chanel dupla C betűjéhez, még sosem volt olyan nyilvános per, amin a hasonlóságot bármelyikük is felhánytorgatta volna az évek során.

A Harrod's szignója

A londoni luxusáruházat Charles Henry Harrod alapította 1834-ben, ami olyan jó befektetésnek tűnt, hogy 1880-ra már száz alkalmazottal dolgoztak együtt. Logójukra 1967-ig mégis várni kellett, akkor készítette a puccos áruháznak Marcello Minale és Brian Tattersfield. Az így létrejött Harrod's címerrel az áruház célja az volt, hogy egyesítse különböző, több mint 300 termékét és kifejezze a márka egyéniségét, ahogy addig az arany és zöld színű motívum is ezt a célt szolgálta. A logót tervező cég az 1980-as években még egyszer hozzányúlt a bejáratott betűkhöz és aktualizálta őket.

Ralph Lauren lovaspólós logója

A Lifshitz család névvel született Ralph Lauren 1967-ben alapította cégét Polo néven, melynek akkor fő profilja a színes nyakkendők árusítása volt. A tervező első női kollekcióját 1971-ben mutatta be, ami azért is fontos dátum a márka történetében, mert ebben az évben tűnt fel ruháin az ikonikussá vált lovaspólós logó is, amit az első pólóing kollekció követett 1972-ben.

Blogmustra