Etikus márka lett a H&M és a Levi's

Zanza!

Az EthiSphere nemrég nyilvánosságra hozta 2014 legetikusabb cégeinek listáját: a ruházati cégek közt az első a Gap, második a H&M, harmadik a Levi's.

Míg tavaly a megszaporodott bangladesi tűzkatasztrófák miatt még a legetikátlanabb márkák listájának első soraiban volt olvasható a többek között az Old Navyt és a Banana Republicot is birtokló Gap neve, és alig pár hónapja a Public Eye Awards-on ezt a márkát kiáltották ki a legrosszabb vállalatnak, úgy a 2014-es EthiSphere összesítésben már a legetikusabb brandek közé sorolják a Levi's-szel és H&M-mel egyetemben: azt mondják, az elemzések szerint megkérdőjelezhetetlen és hatékony intézkedéseket vetettek be a textilipar megreformálásának érdekében az elmúlt időszakban – írja az ecouterre.com.

Első helyezett: a Gap

A Gapnek feltételezhetően nem lenne nehéz magára uszítania a Greenpeace-t, miután a környezetvédőknek szemet szúrt, hogy a cég egyik beszállítója Indonéziában a vörösiszapnál is veszélyesebb, 14-es pH értékű mérget ereszt folyókba. Ezzel a Greenpeace regionális vegyi anyag szakértője, Simon Gergely szerint több millió ember ivóvizét és megélhetését veszélyezteti a beszállító.

Ezen a helyzeten igyekszik radikálisan változtatni a Gap, mely a Responsible Sourcing Network's legutóbbi értékelésén 42 pontot szerzett a lehetséges 100-ból, ami leginkább annak tudható be, hogy egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy felszámolja a kényszermunkát a gyár háza táján.

470791221
Fotó: Justin Sullivan / Europress / Getty

„A világ legetikusabb vállalatainak közössége kulcsfontosságúnak tartja, hogy a legnagyobb gonddal kezelje ügyfelei, alkalmazottai, befektetői és az őket szabályozó szervek igényeit. A Gap.Inc. teljes vezetősége elkötelezett ez ügyben, a rendkívüli teljesítményért ezúttal is gratulálunk a Gap-nek” – nyilatkozta az Ethisphere vezérigazgatója, Timothy Erblich a márkáról, mely valóban tett pozitív intézkedéseket az elmúlt időszakban, például februárban megígérte, hogy a 2014-re tervezett 9 dolláros (2000 forint) óránkénti minimálbért 10 dollárra (2226 forint) emeli majd 2015-ben, ami tulajdonképp csekély emelésnek tűnik.

Második: a H&M

A környezetvédelmet egy ideje nagyon szem előtt a tartja a svéd H&M, mely évek óta készít biopamutból és újrahasznosított anyagból kollekciót környezettudatos vásárlóinak, nomeg marketingnek se utolsó ez az öko-vonal. A tudatos fogyasztásra rárepült fast-fashion márkát évek óta gyanúsítják azzal, hogy Bangladeshben zsákmányolja ki munkásait, hasonlóképpen a Nike-hoz, mely afgán kiskorúakkal csinálja ugyanezt. Így várható volt, hogy a H&M is ígéretet tesz arra, hogy több mint 850.000 ezer textilipari munkásának 2018-ig jobb munkakörülményeket biztosít. Az Ethisphere bevette a márka hosszútávú ígéretét és a rangsorban a második legetikusabb cégként említi meg a H&M-tet, melyet még meg is dicsér rendkívüli teljesítményéért.

480832173
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Harmadik helyezett: Levi's

A Levi's értékelése talán a legérthetőbb, elvégre a 150 éves múlttal rendelkező márka előszeretettel jótékonykodik, sőt évek óta szervez Közösségi Napot, illetve a dolgozóikkal karöltve karitatív tevékenységet is folytatnak a helyi szervezetek javára. A Levi's a piac egyik első olyan szervezetének vallja magát, mely etikus és tisztességes alapokra fekteti együttműködéseit a velük leszerződő felekkel.

2011-ben pedig piacra dobta " Water < Less " farmerjét, melynek elkészítésénél 28 százalékkal csökkentették a gyártáshoz szükséges vízmennyiséget, de vannak olyan modellek, melynél ez a szám eléri a 96 százalékot is. A pazarlást felismerő márka eddig ugyanis 42 liter vizet pancsolt el egy átlagos Levi's farmer elkészítésének utolsó fázisában.

474861803
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Az Ethisphere egyébként öt fő kategória szerint értékeli ki az általa etikusnak kikiáltott cégeketetnikai program (25 százalék), jó hírnév és innováció (20 százalék), vezetés (10 százalék), a vállalat embereiért való felelősségvállalás (25 százalék), kultúra és etika (20 százalék). 

Közben áll a bál

Bár úgy tűnik, hogy a H&M-nél bejött a tudatos kollekció stratégia, a könnyen félreértelmezhető antiszemita jelekre és a divatban mindig kínos neo-náci jelképek kerülésére mégsem sikerült odafigyelniük a tavaszi kollekció megtervezésénél. És ahogy várható volt, gyűltek is szépen a felháborodott ügyfelek, akik sértőnek találták a márka egyik trikóját, melyen egy koponya köré rajzolt Dávid-csillag látható, valószínűleg a póló stílusához illő ötágú pentagram helyett.

BjagcrLIgAAOOhk
Fotó: Twitter

A legetikusabb márka szerintem...

  • Kit érdekel 111
  • Egyik se 100
  • A H&M 47
  • A Levis's 41
  • A Gap 12

„Ha ezt a pólót véletlenül meglátom valakin az utcán, akkor valószínűleg azt képzelem, hogy antiszemita, és egy neonáci üzletben vagy honlapon vásárolta!" – mondta a kulturálisan érzéketlen felsőről Mark Gardner, a brit zsidó közösség, a Community Security Trust kommunikációs igazgatója.

A zsidó vallású emberek identitásának szimbólumát sértő és nyugtalanító módon felhasználó márka természetesen szinte azonnal reagált az őket ért vádakra: „Fogadják legőszintébb bocsánatkérésünket a kínos kellemetlenség miatt. Megértjük a bírálatot és válaszként úgy döntöttünk, hogy azonnali hatállyal eltávolítjuk az üzletekből a pólókat.” – nyilatkozta a márka a thegloss.com-on

Blogmustra