no

A Zarát koppintaná a süllyedő Esprit

Úgy tűnik, komolyan veszik a benchmarkinget (adott területen vezető pozícióban lévő cég bevett szokásainak átültetése a saját gyakorlatba) a fast fashion márkák is, hiszen egyre több dönt úgy, hogy a sikeres Zarát kezdi el másolni. Nem is lenne ezzel semmi gond, de még egy ilyen márkára nincs szükségünk, sokkal hasznosabb lenne, ha magát a technikát (trendek követése, logisztika, árukihelyezés, arculat, stb.) implementálnák a konkrét ruhadarabok másolása helyett. Így a metódus ugyanaz lenne, a produktum (boltban található ruhák) viszont nem.

Másfél éve írtunk arról, hogy az Esprit megkezdte zuhanórepülését, azóta pedig az országból is kivonultak. Amancio Ortega, a Zara alapítója a világ harmadik leggazdagabb embere, nem csoda tehát, hogy az ő modelljét szeretné lekoppintani az Esprit, hogy életben maradjon. A 80-as és 90-es években menő üzletlánc mára jócskán elvesztette a fényét, itt az ideje, hogy lépjen, ha életben szeretne maradni.

Átigazolások

"A tervek szerint a technológiát és az elosztási módszert szeretné frissíteni a márka, mégpedig úgy, hogy olyan ex-Zara dolgozókat vesznek fel, akik szakemberként korábban meghatározó szerepet játszottak a spanyol cég életében" – olvasható a Fashionista oldalán. "Ilyen például Jose Manual Martinez Gutierrez, aki közel tíz évig dolgozott az elosztási lánc tökéletesítésén - ami egy matematikai modellt és a robotokat hívja segítségül." A most főnökként regnáló 44 éves Guiterrez a dolgozók 10%-át elbocsátotta, továbbá a menedzsmentet is a korábbi munkatársaiból állította össze, így úgy tűnik, az akkori tudásukat most itt kamatoztathatják majd.

A leárazások összehangolását nehezíti az is, hogy az üzletek egyötöde franchise-ként üzemel. Nehéz időszak jön az Esprit számára.
A leárazások összehangolását nehezíti az is, hogy az üzletek egyötöde franchise-ként üzemel. Nehéz időszak jön az Esprit számára.Bloomberg / Europress / Getty

Min kéne javítani?

Nem hiába kapálózik ilyen görcsösen az Esprit, hiszen 2011-ben a profit 98%-kal zuhant és míg a Zara összes üzlete egy tulajdonban van, addig náluk minden ötödik bolt franchise-ként működik, tehát másoknak is van beleszólása a készletbe és az árazásba is. Emiatt a gyors elosztómodell másolása nehézkessé is válhat, továbbá a kevésbé népszerű termékek leárazását is nehezebb kontrollálni. 

A tervek szerint egyébként a jelenlegi, a ruhák tervezésétől a polcokra kerülésükig eltelt idő a 7-8 hónap helyett 3-4 hónapra rövidülne, ez egyrészt javítani a márka trendekre való reagálási képességének gyorsaságát, másrészt a készletek is gyakrabban frissülhetnének – csakúgy, mint a spanyol riválisnál.

"Inkább a termékek dizájnjának és minőségének javítására fókuszálunk, mintsem az eladási taktikáink változtatására." – mesélte el a Reuters-nek. A részvényeseknek kiküldött, októberi közleményben arra panaszkodott, hogy a mutatóik messze távol állnak attól, amit szeretnének, ezen valószínűleg senki nem lepődött meg.

Oszd meg másokkal is!
no
Érdekességek