Szabad a gyász, ha nem jó a neten rendelt ruha

Zanza!

Sokan szívesebben vásárolgatnak internetes boltokban, mert nem kell tülekedni, próbálgatni, vagy éppen olyan dolgokat vehetnek, amelyekhez máshol nem jutnak hozzá. Az online vásárlás néha elég nagy lutri, és egy új kutatás szerint az emberek 86 százaléka szabályosan gyászolni kezd, ha kiderül, hogy a megrendelt ruha borzasztóan áll rajtuk. Ez az érzés akár hónapokig is eltarthat és a csalódott vásárlók a gyász mind az öt fázisát megélik – írja a Daily Mail.

shutterstock 9065932

Azzal nyilván a legtöbben tisztában vannak, hogy az internetes oldalakra feltöltött képek alapján nem lehet megállapítani, hogy milyen az anyag tapintása és a színek is eltérhetnek a fotón látottaktól, de ha a méret sem stimmel, akkor kiborul a bili, és jön a tagadás, a düh, az alkudozás, a depresszió, majd az elfogadás fázisa. Hogy melyik szakasz mennyi ideig tart, nagyban függ a vásárló nemétől. A férfiakon viszonylag hamar eluralkodik a düh, sokan még a tagadás fázisát is kihagyják, de a frusztrációt gyorsan követi az elfogadás. A nők, akik hajlamosak inkább magukat és nem a kereskedőt vagy a gyártót hibáztatni, általában jól elhúzzák a tagadás fázisát, de alkudozásban is nagyon tehetségesek.

A gyász öt szaksza

Tagadás: megpróbáljuk magunkra ráncigálni a ruhát, aminek nem jó a mérete, majd a szekrény mélyére süllyesztjük, nem akarunk dönteni.

Düh: dühösek vagyunk az internetes boltot működtető emberekre, magunkra és persze mindenkire, aki rosszkor van rossz helyen.

Alkudozás: kikérjük a család és a barátok véleményét, megfogadjuk, hogy belefogyunk az adott ruhadarabba, reméljük, hogy változik a divat, új kiegészítőket veszünk, kisebb átalakításokat végzünk

Depresszió: utáljuk magunkat a rossz alkatunk miatt, sajnáljuk a kidobott pénzt, hogy nem tudjuk hordani és visszaküldeni az adott ruhát

Elfogadás: mégis visszaküldjük a ruhát vagy túladunk rajta máshol, nem sanyargatjuk magunkat többé fogyókúrával csakhogy beleférjünk a megrendelt ruhába

Egy témában jártas pszichológus, Phillip Adcock szerint a ruhavásárlás sokkal szubjektívebb mint megvenni egy elektronikai cikket. „Tényleg tetszik? Vajon csodálatosan nézek ki benne? Ezeket kérdezik maguktól az emberek, és azt gondolják, hogy a kiválasztott darab pont jó lesz rájuk. Utána pedig nem a kereskedőket, hanem magukat hibáztatják” – nyilatkozta Adcock, aki szerint nem nehéz észrevenni a gyász tüneteit. Ha hitetlenkedünk, zavartak, frusztráltak, dühösek vagyunk egy rosszul sikerült online vásárlás után, akkor mi is abba a bizonyos 86 százalékba tartozunk.

A Fits.me felmérésben résztvevők 90 százaléka egyébként inkább megtartja azt a ruhát is, ami nem jó méretben, ahelyett, hogy visszaküldené. Ez részben talán annak köszönhető, hogy 57 százalékuk magát hibáztatta, és jóval kevesebben vannak azok, akik szerint csak és kizárólag a kereskedők és/vagy gyártók a felelősek. A nők 38 százaléka egyébként még arra is hajlandó, hogy lefogyjon, hátha így belefér a ruhába. Persze ez is korfüggő, a 18-34 évesek 25 százaléka mindent megtesz annak érdekében, hogy belepasszírozza magát a megrendelt ruhába, míg az 55 felettieknek csak 9 százaléka hajlandó erre.  A felmérés szerint egyébként egy átlagos netes vásárlónak öt olyan ruha lóg a szekrényében, ami nem jó rá.

Ön gyászolt már ruhát?

  • Nem, soha. 52
  • Igen, gyakran előfordul. 43
  • Igen, egyszer. 34
  • Nem, de megértem, aki így érez. 31

„Nagy csalódás lehet, ha a csomagot kinyitva kiderül, hogy nem jön ránk a ruha, amit rendeltünk. Korábban nem gondoltuk volna, hogy ennyire rosszul érint valakit, ha nem stimmel a méret. Jó hír a vásárlóknak, hogy a kereskedők most már egyre jobban ügyelnek arra, hogy elégedetté tegyék vásárlóikat, például ott vannak a virtuális próbafülkék, amelyekkel ki lehet küszöbölni a rossz méret okozta problémákat. Az ilyen felmérések pedig segítenek abban, hogy megfelelően reagáljanak a további esetleges vásárlói panaszokra. Ha a kereskedő tisztában van azzal, hogy a vásárló a gyászhoz hasonló szomorúságot érez, akkor együtt érző barátként próbál tárgyalni vele, és a negatív élményt megpróbálja pozitívvá változtatni” – vázolta a Fits.me szóvivője, hogy miért is ilyen forradalmi ez a kutatás és persze az oldalukon elérhető virtuális próbafülke, ami jól megmondja, hogy mi is a tényleges méretünk.

Blogmustra