OFFLINE

Így lesz trendi márka egy afrikai diktátorból

2013. március 20., szerda 11:10

Afrikában gyakran kapnak új színezetet az Európában megszokott dolgok, ebben nincs sok újdonság, de azért az afrikaiak így is tudnak meglepő dolgokat művelni. A legújabb ilyen őrület a Zimbabwét sújtó kormányzati divathisztéria. A 89. évét februárban betöltött zimbabwei államfő, Robert Mugabe eddig leginkább arról volt híres, hogy keménykezű diktátorként a totális csődbe vitte az országát, elüldözte a fehér lakosságot és olykor levezényelt egy-egy népirtást. Most azonban hála a House of Gushungo ruhatervező csapatnak, megszületett az R G Mugabe márka.

A diktátor a fővárosban, Hararében nem túl népszerű, ennek ellenére a fiatalok imádják az új ruházatot. "Egy olyan férfit képvisel, aki kiáll amellett, amiben hisz itt Afrikában" – mondta az R G Mugabe topban villogó Liberty Mangwiro a BBC-nek. Persze a ruhadarab túlmutat a trendiségen: az országban vasárnap népszavazás volt az új alkotmányról, júliusban pedig általános választásokat tartanak, kell a pénz a kampányra. Ezért Mugabe pártja, a Zanu-PF meg akarja kaparintani a ruhamárka jogait és bevételeit. A párt persze más magyarázatot ad: "A fő ok, amiért ez a márka olyan népszerű, hogy ő egy nagyon intellektuális vezető" – mondta Rugare Gumbo pártszóvivő.

Ennyit a politikáról, lássuk, mennyiért juthatunk hozzá egy R G Mugabe pólóhoz: 10-15 dollár (2400-3600 forint) közötti áron vesztegetik. Kaphatunk még R G Mugabe esernyőt, katonai jellegű svájcisapkát és sportruházatot is, de népszerű az elnök 1924-es születési évével ellátott sapka is. Mindegyiken ott díszeleg a szeretett vezér aláírása. Azonban a ruházatnak nincs egy önálló boltja az országban, csak a Zanu-PF pártgyűlésein lehet bevásárolni belőle.

Justin Matenda, a márkát gyártó Yedu Nesu nevű cég ügyvezetője szerint maga Mugabe adta áldását a márkára, és járult hozzá a szignója felhasználásához. Hozzátette, Mugabének eszébe sem jutna pénzt csinálni ebből a bizniszből. A fő cél, hogy a városi fiatalokat is megnyerje magának a vidéken népszerű kormánypárt – állítja az ellenzék. Szerintük ez nem kis réteg, vagy egymillióan lehetnek.

A tervező Saint Mahaka szerint ez az egymilliós ifjú réteg a márkákra bukik a legjobban. "A fiatal srácok a divatban vannak. Csak a márkákról, márkákról, márkákról beszélnek..., ő [Mugabe] már maga is egy brand" – magyarázta. A tervezők látták, hogy van Versace, Polo, Tommy Hilfiger, de az emberek nem ismerik a sztorikat a márkák mögött. Mugabe történetét azonban az egész ország ismeri, így adott egy márka megteremtéséhez. Magyar fülnek azért ennek ellenére is furcsán csenghet, hogy egy ellentmondásos politikusról neveznek el egy márkát. Képzeljük csak el, ha a nyolcvanas években mindenki J Kádárban parádézott volna Pesten.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta