A hal nem lakoma?

Zanza!

Lépten-nyomon halljuk, hogy együnk több halat, mert a hal egészséges. Csak ennyi lenne, vagy itt többről is szó van? A halfogyasztás mértéke és a depresszió gyakorisága közt szoros, fordított irányú kapcsolatot mutattak ki kutatók. Adataik szerint a tengeri eredetű táplálék, pontosabban egyik alkotója, az omega-3 hiánynak oksági szerepe lehet a depresszió, a mániás-depresszió, és a szülés utáni depresszió kialakulásában.

Tonhalas spagetti

Ha lehet sós vízben eltett tonhalkonzervet vegyünk, hogy jó minőségű olívaolajat adhassunk hozzá. (Friss lazaccal is kiváló, sőt!)

1 tonhal konzerv
Olíva olaj
Olíva bogyó (a kimért változat általában sokkal jobb ízű, és minőségű)
Összezúzott fokhagyma
Kockára vágott piros Kaliforniai paprika
Felezett koktélparadicsom
Friss bazsalikomlevelek
Só, bors

Az olajon addig kevergetem a fokhagymát, amíg érezni lehet az illatát. Hozzáadom a paprikát, egy perc múlva a halat. Sózom. (Ha friss halat használunk, akkor annak adunk egy percet az olajon.) Rászórom a bazsalikom leveleket, az olíva bogyót, és a paradicsomot. Megkeverem, és el is zárom a tüzet. Az asztalnál szedem a tésztára, ott tekerek rá borsot. Sajt nélkül is tökéletes.

És hogy mindez miért jó? Az omega-3 viszont főként hidegvízi halakban, és egy-két növényben, mint a lenmag, dió, mogyoró, és repceolaj található. A növényi eredetű omega-3 zsírsavat azonban sokkal nehezebben hasznosítja az emberi szervezet, csakúgy, mint a növényekben található vasat. Az omega-3 zsírsavak aránya jelentősen lecsökkent az utóbbi időben, kezdetben harmadára, aztán tizedére, majd az utóbbi pár évtizedben az egy huszadára. Ráadásul az emberi szervezet nem tudja előállítani, úgyhogy kénytelenek vagyunk valahogy pótólni, ha jót akarunk magunknak. Magyarországon viszont alig eszünk tengeri halat, a mennyisége szinte a nullával egyenlő. Ha többet ennénk, csak nyerhetnénk vele, a Japán 73 kg-nak csak a huszadát fogyasztjuk. Ha nem is fogunk hetente háromszor tengeri halat fogyasztani, azért legalább havonta háromszor tegyünk meg magunkért ennyit. Arról nem is beszélve, hogy a hal finom.

Blogmustra