Az Apple-nél Picassónak érzik magukat

Zanza!

A kaliforniai Apple lehet az egyetlen olyan technológiai cég a földön, amely össze meri magát hasonlítani Picassóval. A vállalat belső képzési programján, az úgynevezett „Apple Egyetemen” az egyik oktató ugyanis Picasso 11 litográfiát tartalmazó Bika sorozatával szemléltette, hogyan tervezik az Apple-nél a termékeket. Tehát ahogy Picasso a lehető legletisztultabb módon, egyre kevesebb vonalra redukálva ábrázolta modelljeit, úgy a cég is arra törekszik, hogy minél egyszerűbb és mégis elegáns vonalvezetésű termékeket állítson elő.

Ezzel szemléltetik az Apple filozófiáját
Ezzel szemléltetik az Apple filozófiájátFotó: behindthecreativity.tumblr.com

Pablo Picasso legendás, 1945-ben készített sorozatában fokozatosan egyszerűsíti rajzait, míg végül teljesen megkiiktat minden figyelemelterelő részletet úgy, hogy az állat az absztrakt elemek ellenére is könnyen beazonosítható marad. Steve Jobsra mindig is hatással voltak a 20.századi európai művészek: köztudott, hogy az 1984-es eredeti MAC logót is Picasso és egyik kortárs riválisa, Henri Matisse munkássága ihlette, de a spanyol festő öröksége nyilvánvalóan még mindig él és virul az Apple háza táján.

Az Apple Egyetem programot még Steve Jobs hozta létre 2008-ban, azzal a céllal, hogy az alkalmazottai megismerkedhessenek a vállalat működésével, marketingstratégiájával, szellemiségével, múltjával, üzleti és kultúrpolitikájával - írja a lap a cégről, melynek formatervezési filozófiáját és az elegáns egyszerűségről alkotott elképzeléseit Jony Ive, az Apple dizájn és formatervezési alelnöke egyszer egy ilyen videóval foglalta össze:

Az alkalmazottak számára szabadon látogatható képzésen a legnevesebb egyetemek professzorai oktatnak, akik többek között a Harvardról, a Yale-ről, a Stanfordról, a Berkeleyről vagy az MIT-ről érkeznek az Apple egyetemre, melynek hallgatói semmilyen belső információt nem szivárogtathatnak ki az ott elhangzottakról. A New York Times riporterével azonban három, magát megnevezni nem kívánó alkalmazott mégis kivételt tett és elmondta, hogy mi zajlik a zárt ajtók mögött.

„ Még a Wc papír is nagyon szép a mosdókban” – osztotta meg a legkevésbé érdekes belterjes infót az egyik alkalmazott. Ennél azért nagyobb hírértékkel bír, hogy például a nemrég felvásárolt cégek vezérigazgatóinak is lehetőségük van beülni a kurzusokra, így például a Beats stúdiót alapító rapper, Dr.Dre és Jimmy Iovine is feltűnhetnek az előadásokon.

Így nézett ki az Apple gépe a kezdetekben
Így nézett ki az Apple gépe a kezdetekbenFotó: Science Society Picture Librar / Europress / Getty

Az alkalmazottak elmondása szerint lehet tanulni a cég történetében fontosnak mondott üzleti döntésekről, például arról, hogy hogyan tette Steve Jobs népszerűvé az iPod MP3 lejátszót azzal, hogy a Windows felületén is elérhetővé tette az iTunes lejátszót. De tartott itt már előadást a Pixar társalapítója, Randy Nelson is, aki az Apple kommunikációjáról, a termékek és szolgáltatások forgalmazásáról tart órákat nem csak Kaliforniában, hanem az Apple külföldi, például kínai irodájában is. Nelsonnak egyébként van egy másik népszerű órája, a „Mi teszi az Apple-t Apple-vé?” kurzus, melyen az alkalmazottak megtudhatják, hogy a cégnek milyen elvárásai vannak egyes alkalmazásokkal és a termékek külalakjával kapcsolatban. Az egyszerűség kedvéért szeretik az egészet az Apple illetve a Google Tv távirányítójával szemléltetni: míg a Google távkapcsolójára 68 gomb került, addig az Apple-én mindössze 3 van.

A Stanford Egyetem professzora, Joshua Cohen „ A legjobb dolgok” címen tart előadásokat, ami Steve Jobs egyik idézetéből kapta a nevét. Ennek célja, hogy a munkavállalók észrevegyék maguk körül a jó dolgokat és a minőségi anyagokat, melyeknek köszönhetően a lehető legjobban tudják végezni a munkájukat. Ahogy Jobs filozófiájához tartozik az is, hogy az emberek természetesnek vegyék az életük részévé vált számítástechnikát. A New York-i Central Parkban nevelkedett tanár egyébként a parkot hozza fel példának, miszerint az egy kövekkel teli mocsár volt, mielőtt egy mindenki számára tetszetős zöld övezet lett volna belőle.

„ A témaköröket fokozatosan, lépésről lépésre kell megközelíteni, míg a végén az Apple márkához és ott végzett munkához híven egy egyszerű, tömör formában bemutatod az üzenet lényegét.” – osztotta meg a vállalatnál szerzett tapasztalatait az egyik alkalmazott.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra