Zanza!

Szeretne pénzt keresni vásárlással, mozizással, vagy azzal, hogy megebédel, netán egy szállodában pihen? Tesztvásárlóként izgalmas és változatos feladatokkal juthat mellékkeresethez, ráadásul ön döntheti el, mikor és hol szeretne munkát vállalni.

Az Amerikában már negyven éve elterjedt piackutatási módszer, az ún. mystery shopping, azaz a próbavásárlás hazánkban még igen friss, de annál kedveltebb mellékes pénzkereseti lehetőség. Nagyvárosokban (Szeged, Miskolc, Debrecen, Győr) is egyre több alkalom nyílik különböző szolgáltatások inkognitóban való kipróbálására, de a Budapesten élők számíthatnak a legtöbb és legváltozatosabb munkafeladatokra.

A próbavásárlókat általában a cégek kérik fel a fogyasztói reakciók felmérésére és saját alkalmazottaik munkájának tesztelésére. A mystery shopper teljesen átlagos, hétköznapi fogyasztó, akinek segítségével a piackutató cégek hitelesen közvetíthetik a vásárlói tapasztalatokat, benyomásokat megrendelőik felé.

shutterstock 145598800

Kiből lesz jó próbavásárló?

Nem kell hozzá semmilyen előírt végzettség, annál inkább némi színészi véna, számítógépes ismeretek, józan megfigyelőképesség és precíz fogalmazókészség. A rutinos eladók visszakérdezéssel könnyen kiszúrhatják a próbavásárlót, ha az nem készült fel kellőképpen szerepe eljátszására. Ahhoz, hogy betartsuk a pontos forgatókönyvet és ne érjenek meglepetések, érdemes otthon egyszer-kétszer elgyakorolni az adott szituációt. A megbízó mindig az adott próbavásárláshoz leginkább igazodó profillal rendelkező embereket választja ki a küldetésre. A tesztvásárlás változatos munka lehet rugalmas munkaidőben dolgozóknak, gyesen lévő kisgyermekes anyukáknak vagy diákoknak.

„Próbavásárlóként én dönthetem el, hogy mikor látogatok el az adott üzletbe. Az egyetemi tanulmányaim mellett erre leginkább hétvégenként tudok sort keríteni, a nyári szünet alatt pedig akkor, amikor csak kedvem tartja. Legtöbbször a kiszolgálás minőségéről, az üzlet tisztaságáról kell számot adnom és a vásárlás során fotót kell készítenem a választott termékről és a blokkról. Szívesen nézelődök plázákban, próbálok ki új dolgokat, és szeretek csevegni. Tesztvásárlóként ráadásul egy kis zsebpénzt is spórolhatok” – meséli egy tapasztalt tesztvásárló.

Mik a lépések?

A piackutató cég weboldalán személyes adataink megadásával regisztrálhatunk, majd jelentkezhetünk a meghirdetett feladatok elvégzésére. Ha minket választanak, akkor egy segítőkész koordinátortól telefonos útbaigazítást kapunk a kiszemelt üzletről és az adott próbavásárlói szerep eljátszásáról. Ezután indulhat a bevetés. Ha sikeres volt a teszt, egy online kérdőív kitöltésével értékelhetjük a boltban szerzett élményeket. A díjazás változó, de minél részletesebben fejtjük ki tapasztalatainkat, annál busásabb összegre számíthatunk. Egy rövid, 10 perces próbavásárlással és a kérdőív kitöltésével – ez olykor eltart egy óráig is - 1500-4000 forintot lehet keresni. Ami pedig talán a legtöbbeket érdekel egy ilyen munkakörnél: igen, van, hogy megtarthatjuk a vásárolt holmit. De nem, sajna nem jellemző, hogy így dobhatjuk össze akár az egész ruhatárunkat. Feladattól függően a megbízó cég állja a vásárlás költségeit, ami azt jelenti, hogy ha például egy cukrászdát tesztelünk, az elfogyasztott kávénkat a megbízó fizeti. De ha egy sportáruházba küldenek ki egy pár futócipőért, ekkor a saját pénzünket áldozzuk be, és a teszt során választott terméket vissza kell vinniünk az üzletbe – persze, hacsak nem akarjuk megtartani.

shutterstock 119563954

Terméktesztelés és fókuszcsoportos beszélgetés

Létezik egy másik módja is annak, hogy véleményünkből pénzt csináljunk. Ilyenkor az általunk kedvelt, rendszeresen fogyasztott vagy használt termékekről beszélgetünk a piackutató csoporttal, vagy épp valami újdonságot próbálhatunk ki, mielőtt mások arról a reklámokból értesülnének. Legyen az tízperces üdítő- vagy sörkóstolás (18 éven felülieknek), otthoni csevegés mosóporokról 22-50 éves nőknek, egyéni beszélgetés banki ügyfeleknek, vagy reklámzenék értékelése, a megadott kritériumoknak (korhatár, nem, képzettség, az adott témában való jártasság) pontosan meg kell felelni. Lehetőleg ne kamuzzuk, hogy szeretjük a Mizo top kókuszos kakaót, csak azért, hogy megkapjunk egy munkafeladatot. Ha nincs elég tapasztalatunk az adott termékkel kapcsolatban, a füllentésre úgyis fény derül, ami sem a piackutató cégnek, sem a saját hírnevünknek nem tesz jót. Érdemes több helyen is regisztrálni, mivel általános feltétel, hogy ugyanannál a cégnél csak bizonyos idő elteltével (3-6 hónap) vállalhatunk újra munkát.

Kalandos mellékjövedelem

Az aktuális (és sokszor sürgős) terméktesztelés vagy fókuszcsoportos beszélgetés részleteiről a megrendelő cég munkatársa körlevélben értesíti a regisztrált tagokat. Ha találunk olyat, ami hozzánk illik, már jelentkezhetünk is a választott kihívásra.

„Előfordult, hogy a megbeszélt kóstolás vagy csoportos beszélgetés fél órával elhúzódott, de a fizetséget mindig megkaptam készpénz, vásárlási utalvány vagy ajándékcsomag formájában. Az izgalmas és sokszínű munka során jókedvű embereket ismerhetek meg, akikkel van közös érdeklődési körünk. Néhány hónapja egy kétórás zenetesztelésen vettem részt, ahol többszáz dalból rövid részleteket játszottak le, s a résztvevőknek egy 1-től 10-ig terjedő skálán kellett értékelniük, hogy mennyire megnyerő vagy lehangoló számukra a hallott dallam. Erre például bárki jelentkezhetett, csupán a korhatár volt megszabva, ezért hívtam a barátaimat is, akik ma már szintén rendszeresen járnak tesztelésekre” – mondja Tamás, aki három év alatt összesen 86 tesztvásárláson és piackutatáson vett részt. „Legutóbb egy budapesti Penny Marketben találkoztam az egyik piackutató cég munkatársával, akivel az üzletben sétálgatva joghurtokról, krémpudingokról, sajátmárkás finomságokól és azoknak a polcokon való elrendezéséről beszélgettünk. A hölgy rengeteg kérdést feltett a szokásaimról, de egyáltalán nem stresszeltem, nagyon jó hangulatban telt el a másfél óra. Amint végeztünk az értékeléssel, két nagy táska tejterméket és édességet kaptam jutalmul.”

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra