#ÉLETEM

Magyarország menő - de mitől lett az?

2010. január 30., szombat 12:33

mo-leadEgyre népszerűbb úticél Magyarország a külföldi turisták körében, ha hiszünk az utazási magazinok és honlapok listáinak – utánajártunk, mi lehet ennek az oka. A Magyar Turizmus Zrt. sokat hirdet külföldön és számos külföldi újságírót utaztat, de a "szoft faktor" is szerepet játszhat.

cikk-tipus-altalanos

Hazánk több külföldi turisztikai összesítésben is a top célpontok között végzett (lásd keretes írásunk). Azt próbáljuk kideríteni, hogy mitől lettünk ennyire menők, illetve, hogy tényleg azok vagyunk-e...
 

Ahol számolnak velünk...

A Sherman's Travel amerikai utazási magazin 2010-re ajánlott top úticéljainak listáján - Bangkok és az amerikai Appalach hegységben található Blue Ridge Parkway után - Magyarország az előkelő harmadik helyet foglalja el.

A svéd Travel News szaklap a 2009-es év vége alkalmából közölte a legnagyobb svéd utazási irodalánc, a Ticket toplistáját, amelyben az évtized legnépszerűbb úticéljait gyűjtötték össze: a legkedveltebb nagyvárosi célpontok listáján London, Párizs Barcelona, Róma és Prága után Budapest szerepel. A szintén svéd Air Tours 2009-es toplistáján a rangsort Prága vezeti, Budapest a negyedik legnépszerűbb úticél.

A New York Times utazási rovata tavaly nyáron közölt turistacsalogató cikkeket Budapestről, idén pedig egy kínai rádióműsor buzdított magyarországi utazásra. A Hostelworld.com HOScar-díjnak is nevezett kitüntetését pedig – a leghangulatosabb hostel kategóriában – épp a napokban nyerte el a budapesti Carpe Noctem hoste, amely az összesített listán is az előkelő ötödik helyen szerepel.

...és ahol nem

A híres Lonely Planet útikönyv minden évben kiadja a következő évre ajánlott Top10 úti célról szóló kalauzát. 2010-ben El Salvador, Németország, Görögország, Malajzia, Marokkó, Nepál, Új-Zéland, Portugália, Surinam és az USA szerepel a kiemelt ajánlatok között, Magyarország itt nem.


Szoft faktor = a vendéglátó viselkedése

A Magyar Turizmus Zrt.-nek ezekhez a megjelenésekhez van is köze, meg nincs is - összegzett Niklai Ákos, a Zrt. elnöke arra a kérdésünkre, milyen szerepe van a hivatalnak a külföldi sajtóban megjelent pozitív hírekben.

mo-cinetrip"Annak óriási jelentősége van, ha valaki bekerül a fogyasztók visszajelzései alapján készülő listákba, például a Tripadvisor.com összesítéseibe. Ezek ugyanis szubjektív élményeken, a vendégek véleményén alapulnak. Így döntő fontosságúak az úti célokat egyre gyakrabban az interneten kiválasztó turisták számára. Mivel az utazás során a fizikai tényezők, a szállás minősége és a város mellett a "szoft faktor", vagyis a pozitív vendéglátói attitűd kiemelten fontos, a személyes visszajelzések alapján készült listákra felkerülni minden szállásadó, étterem vagy vendéglátó ország számára nagy jelentőséggel bír" – mondta Niklai Ákos.

A vendégeket az internetes véleményformáló portálok egyre jobban befolyásolják. Az Európai Szállodák és Éttermek Szövetsége, a HOTREC ezért fontosnak tartja, hogy a szájtokra feltett vélemények a vendégek személyes, igaz tapasztalatait tartalmazzák csak és ne legyenek manipulálhatók akár a szolgáltató, vagy éppen konkurensei révén.

A Tripadvisor.com oldalhoz hasonló utazási szájtokkal (például booking.com, trivago.com, venere.com, zoover.com) a szervezet elsősorban a tájékoztatás céljából tart fenn kapcsolatot: Magyarországról szóló információkat, híreket vesznek át a Turizmus Zrt.-től, mondta Niklai Ákos. Gyakran a szokatlan, Magyarországról szóló hírek (pl. Aggteleki Cseppkőbank, vagy éppen a Tokaji borvidék népszerűsége) bekerülhetnek olyan híres újságokba is, mint például a Forbes Magazine.
 

A Study-tourok paradicsoma

A különféle újságokban, rádiókban való megjelenésekhez már több köze van a szervezetnek, a külföldön végzett promóciós tevékenység révén, részben a külképviseletek munkáján keresztül. A Magyar Turizmus Zrt. éves reklámköltésének kétharmadát fordítja külföldi promócióra: egyrészt hirdetésekre, másrészt pedig PR-cikkekre, illetve külföldi újságíróknak szóló tanulmányutak szervezésére.

mo-budapest"2009-ben több mint 500 külföldi újságírót és számos forgatócsoportot láttunk vendégül a legnagyobb küldőországokból, például Németországból, Angliából, Franciaországból, az USA-ból, valamint a feltörekvő piacokról, Kínából és a környező országokból" - mondja Niklai Ákos.

A szervezet nemcsak külföldi újságírók, hanem utazási irodák részére is szervez tematikus utakat, amelyeket gyakran a Malévval, budapesti szállodákkal, vagy éppen hazai utazási irodákkal, rendezvényszervezőkkel közös akcióban hirdetnek meg. Manapság népszerűek például a gasztronómiai témájú utak, de a tavalyi kulturális turizmus évéhez kapcsolódóan a kulturális kínálatot bemutató study tourokat is szerveztek. Tavaly, az újságírókon kívül mintegy 1000 turisztikai és utazási szakembert fogadott a társaság.

"Nemrég a Pécs kulturális főváros nyitó rendezvényére hívtunk belföldi és külföldi újságírókat, akik aztán beszámoltak a magyar eseményekről és a város kínálatáról. A pécsi házigazdák szerint a várakozásokhoz képest jóval nagyobb visszhangja lett a pécsi eseményeknek" - tette hozzá Niklai. Idén a Fesztiválok Éve elsősorban a belföldi utazókat célozza meg, de számos rendezvény, például a Miskolci Operafesztivál, vagy a Sziget a külföldi turistáknak is érdekes lehet. A kommunikációban kiemelten kezelik a Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa projektet.

"A Magyar Turizmus Zrt külképviseleteinek is fontos szerepe van abban, hogy a magyar desztinációkat népszerűsítsék" - mondja Niklai Ákos. A szervezet 20 országban összesen 22 külképviseletet működtet.
 

Magyarország a válság ellenére is kedvelt

Tavaly novemberben tették közzé az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) legfrissebb jelentését. A szervezet becslése szerint 2009-ben összességében 5 százalékkal csökkent a nemzetközi turizmus, ám Magyarországot azon országok között emelték ki, ahol a válság ellenére bővült a beutazó turizmusból származó bevétel.

mo-lanchidNiklai szerint ennek egyik oka természetesen a forint árfolyamának alakulása: a növekedéshez az is hozzájárul, hogy a szállodák egyre alacsonyabb árai miatt a vendégek többet költöttek egyéb turisztikai szolgáltatásokra (kultúrára, közlekedésre).

Abban, hogy Magyarországot ajánlott úti célként emlegetik a külföldi sajtóban, természetesen a forint/euró árfolyam alakulása miatti relatív olcsóságnak is lényeges szerepe van. Ezt azonban másképpen emeli ki hivatalos kommunikációjában a Magyar Turizmus Zrt . "Mi inkább úgy fogalmazunk, Magyarország kedvező ár/érték arányú, megfizethető desztináció, ahol a turista a pénzéért jelentős mennyiségű és kiváló minőségű szolgáltatást kap" - mondja Niklai Ákos.

A több bevétel viszont csalóka: 2009-ben nem lett több a foglalás: az UNWTO jelentése szerint az európai fővárosok között Budapesten esett vissza leginkább - 17,9 százalékkal - 2009 első kilenc hónapjában a szállodai szobafoglalás.

S hogy miért jönnek Magyarországra a turisták? A sorrend az elmúlt években nem sokat változott: még mindig Budapest a legvonzóbb, minden Magyarországon elköltött 100 forintból hetvenet Budapesten költenek el a turisták. Ezt követi a Balaton régió és a fürdők.

 

 

cikk-tipus-linkek

• 2010-ben Budapest top úticél lesz
• Siklóernyővel hirdetik hazánkat Kínában
• Budapest népszerűbb, mint New York

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.01.31 04:26:31pitti

    Budapestet Pragaval 1ütt emlegetik általában, de még mindig keverik Bucharest-el...

    A Lonely Planet eset után talán nem is kell csodálkozni: (http://homar.blog.hu/2009/07/10/homar_breking_megbuntettek_a_lonely_planet_alapitojat_a_szemetkedo_ellenorok_a_kisfoldalattin_1)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta