#ÉLETEM

Digitális böjt az ünnepek alatt

2013. december 24., kedd 09:03

Sokak szerint megható az Apple legújabb reklámja, ami arról szól, hogy egy kamaszfiú azért nem tudja egy percre sem letenni az okostelefonját az ünnepek alatt, mert egy cuki videóval akarja meglepni a családját. Mások szerint viszont az ünnepek valójában arra kellene szolgáljanak, hogy kipróbálja, milyen az élet kütyük nélkül: milyen az, ha nemcsak testben, hanem lélekben is ott van a szeretteivel. 

Ha kipróbálná, készüljön fel rá, hogy mint minden böjt, ez is lemondással jár, amivel kéz a kézben jár ugye a kísértés is. A Fast Company összeszedte, mikre készüljön fel.

1. Az unalom. Az ünnepek előtt és alatt elvileg sok a teendő, főleg ha nagy a vendégsereg, de ha mégis akad pár szabad óra, vagy már éppen leheveredett az ágyra, akkor mi sem egyszerűbb, mint hogy kézbeveszi a telefont vagy az ölébe kapja a laptopot, és... ott ragad. Az sem megoldás, ha csak könyvet olvasna a karácsonyra kapott tableten, hiszen csak pár pöttyintés, és máris valamelyik közösségi oldalon találja magát.

2. Az értesítők. Ha ön szabadulna is a digitális világtól, nem biztos, hogy ezt a digitális világ hagyja, főleg, ha a dolgos hétköznapi énje mindent úgy állított be, hogy az alkalmazások elhalmozzák az értesítőikkel. A Pew Internet felmérése szerint az okostelefon-tulajdonosok 67 százaléka akkor is ellenőrzi néha a készüléket, amikor az nem vibrál vagy csöng, 29 százalékuk pedig el sem tudja képzelni életét a létfontosságú eszköz nélkül.

3. Az elvonási tünetek. Sokaknak a hétköznapokon is nehéz megállnia, hogy ne osszák meg a világgal az életük szinte minden mozzanatát akár képes, akár szöveges formában. Az ünnepek alatt persze még nagyobb a kísértés, mert kell egy fotó az adventi vásárról, az ünnepi ebédről, a fáról, az ajándékokról és így tovább.

Persze a helyzet nem teljesen reménytelen, össze is gyűjtöttünk pár tippet, ami segíthet. Íme:

1. A legkönnyebb dolga akkor van, ha csupán arra vágyik, hogy a munkahelyéről ne zaklassa senki, és még céges telefonja is van. Ebben az esetben ugyanis nem kell mást tennie, csak ki kell kapcsolni a készüléket (persze, csak ha megteheti) – írja a Mashable. Ha egy telefont használ, akkor ideiglenesen távolítsa el róla a céges levelezést, és töröljön minden olyan alkalmazást, ami emlékeztetőket küldhetne (vagy legalább kapcsolja ki bennük az emlékeztetőket). Ha nem özönlenek állandóan a céges e-mailek, már nem is lesz olyan izgalmas állandóan rápillantani a levelezésre, hiszen a magánlevelek forgalma elhanyagolható.

2. Természetesen kevesen tudják manapság megoldani, hogy pár nap (vagy akár hét) erejéig ne legyenek elérhetőek a munkáltatók és a kollégák számára. A legfontosabb a mértékletesség, tehát nem olyan nagy baj az se, ha naponta egyszer-kétszer rápillant a céges levelezésre, csak ne legyen belőle az, hogy az ünnepek alatt is negyedóránként frissít rá. Hogy kisebb legyen a kísértés, semmiképpen ne vigye magával az okostelefonját, amikor leül az asztalhoz – olvasható a Digital Diet című könyvben.

3. Bármilyen kegyetlenül is hangzik, ha tényleg digitális csendet akar, akkor telefonjáról törölje az összes alkalmazást, amire időt pazarolna az ünnepek alatt. Mondjuk, ha legalább 15 perc kell ahhoz, hogy kiválassza az önnek tetsző szűrőt az Instagramon, akkor ugye, nem is kérdés, melyik appot kell ideiglenesen eltüntetnie?

4. Kicsit ellentmondásos okostelefon-alkalmazással küzdeni a digitális függőség ellen, de létezik egy Digital Detox nevű alkalmazás, ami segíthet a böjtben. Önnek nem kell mást tennie, csak be kell állítani, hogy mennyi ideig ne legyen használható az okostelefonja. A megadott időtartamon belül állítólag nem lehet visszavonni a döntést, de segélyhívásokat természetesen továbbra is indíthat. És ez nem minden, a Huffington Post szerint van egy Anti-Social nevű szoftver is, amely asztali gépeken és laptopokon blokkolja a közkedvelt közösségi oldalakat, mint például a Facebook vagy a Twitter. Ha Gmail-fiókja van, hasznos lehet a Boomerang is, amelyen be lehet állítani többek között azt, hogy egy levelet adott időben küldjön el, és egyéb hasznos dolgokra is képes.

5. Ha csak az internetnek szeretne búcsút inteni, de szeretné, ha okostelefonján továbbra is tudna hívásokat intézni vagy üzeneteket küldeni, akkor tiltsa le az adatforgalmat, és állítsa be, hogy a készülék WiFi-n keresztül em tudjon csatlakozni. Persze a laptop vagy az asztali gép még mindig komoly kísértést jelenthet. Ha az önnel együtt lakókat nem zavarja, akkor érdemes a routert is áramtalanítani, így már csak azt kell megállni, hogy ismét megközelítse a konnektort.

6. Ha nincs más megoldás, kérjen meg valakit, akiben nagyon, de tényleg nagyon megbízik, hogy változtassa meg a jelszavakat és a belépési kódokat, így akkor sem tud belépni, ha elgyengülne. Persze előtte nem árt egyeztetni, hogy pontosan milyen eszközöket és oldalakat nem akar használni, és hogy valóban azt szeretné, hogy senki ne érje utol. A Mashabale azt javasolja, hogy csak a számítógép, az email- és Facebook-fiókja jelszavát cseréltesse le, így a telefonján még mindig tud kommunikálni.

Függők vagyunk

Az Aegondirekt.hu friss, online kérdőíves felmérés szerint a megkérdezett 31185 ember több mint fele, 50,3 százaléka (15689 fő) válaszolt úgy, hogy naponta többször is használja a Facebookot, és a kutatásban résztvevő internetezők mindössze 2,9 százaléka (911 fő) jelölte meg azt a választ, hogy nem regisztrálta magát az oldalon, vagy soha nem használja azt. Ráadásul az elmúlt egy évben a felhasználók aktivitása is növekedett: az összes megkérdezett 56 százaléka gyakrabban használja a Facebookot, mint egy évvel ezelőtt, s csupán a válaszadók 6,2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy manapság már ritkábban lép be a legnépszerűbb közösségi oldalra.

Míg a 19-29 éves korosztály tagjai közül a megkérdezettek 51,3 százaléka használja többet manapság a Facebookot, mint egy éve, az életkor emelkedésével egyre nagyobb lesz ez a szám: a 30-39 évesek 54,5 százaléka, a 40-49 éves korosztály 57,1 százaléka, az 50 fölöttiek pedig 60,6 százaléka tölt el több időt facebookozással mostanában, mint egy évvel ezelőtt. A függőség egyes tünetei jelentkeznek sokaknál, leginkább a fiataloknál A kutatásban megkérdezett 31185 fő közül minden harmadik – a 19-29 éveseknek pedig 41,9 százaléka – válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy érezte-e már dühösnek vagy feszültnek magát azért, mert valami miatt nem tudott hozzáférni a Facebook-profiljához. Ez lehet a függőség egyik jele, amely a kutatás szerint inkább a nőkre jellemző: a megkérdezett hölgyek 38,6 százaléka, míg a férfiak csak 26,8 százaléka számolt be arról, hogy érezte már magát dühösnek vagy feszültnek, amikor nem tudott belépni a közösségi oldalra.

Ugyancsak érdekes az is, hogy a kutatás szerint 10-ből 4-en – a fiatalok közül 10-ből 5-en – szokták gyakran, vagy néha úgy érezni, hogy a Facebook használata hátráltatja őket a napi – például munkahelyi, iskolai, otthoni, vagy egyéb – feladataik elvégzésében. „Sokan tehát a fontos szociális, foglalkozási vagy rekreációs tevékenységeik feladása vagy háttérbe szorítása árán is facebookoznak, és intenzív negatív érzéseket vált ki bennük az, ha a külső körülmények ebben meggátolják őket” – fejti ki Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu vezérigazgatója.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta