#ÉLETEM

Így napozunk mi

2013. július 16., kedd 07:16

Minden második magyar napfürdőző fél a bőrráktól, de a lakosság közel 50%-a nem is tudja, hogy a védelem nélküli napozás a bőr rugalmasságának elvesztésével is jár. Sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy a faktorszám mit jelent. Június közepén 1107 fő válaszolt a hazai napozási szokásokra és a kapcsolódó veszélyekre vonatkozó kérdésekre a Dr. Kelen kozmetikai fejlesztő és gyártó cég első országos Nagy Naptesztje kapcsán. Részletek a hajtás után!

Szeretjük a napot, nem vitás

A felmérés egyértelműen mutatja: a magyarok a napkedvelők körébe tartoznak, mindössze 7,6% az, aki soha nem megy napra. Kérdés, hogy milyen áron és hogyan érjük el a kívánt bőrszínt? Bár legtöbben csak a nyaralás alatt napoznak (30,9%), közel ennyien (30,8%) kifejezetten sokat süttetik magukat, hogy szép színük legyen, a megkérdezettek 11,4%-a pedig minden alkalmat megragad, hogy napozhasson. A legtöbben (több mint 27%) napi 1-2 órát töltenek sütkérezéssel, ám 9,1% ha megteheti, akár egész nap is űzi ezt a tevékenységet.

A megkérdezettek nagy része (76,7%) tisztában van vele, hogy 11 és 15 óra között nem ajánlott a napon tartózkodni, mégis közel 22% véli úgy, hogy kicsit „fel van fújva” a veszély komolysága. A válaszadók 37,1 százaléka nem is megy ki a napra 11 és 15 óra között, az emberek 32 százaléka viszont annak ellenére marad kint napozni ebben az időszakban, hogy tudja milyen veszélyekkel is jár.  A maradék 31 százalék pedig akkor próbál barnulni, amikor éppen jólesik vagy ráér.

Nem kenünk időben

A válaszadók több mint fele (53,2%) egyébként helyesen tudja, hogy az UVA és az UVB sugárzás egyaránt káros, ám 33,6% még mindig csak az UVB-t tartja kizárólag felelősnek a napozás esetleges káros hatásaiért. Meglepő, hogy a megkérdezettek közel 48 % kizárólag a bőrrákot jelölte meg, mint a túlzott napozás lehetséges negatív következményét, és az is, hogy 53%  még mindig úgy gondolja, hogy 10 vagy 30 perccel korábban kell bekennie magát, mert csak akkor fejti ki hatását a naptej – ami ma már tévhit. A megkérdezettek közel 40 százaléka persze napozás előtt viszi fel bőrére naptejet, míg egyötödük soha nem keni be magát UV-védő termékekkel. A válaszadók kb. 80%-a már égett le a felelőtlen napon tartózkodás eredményeként, és 32,1 százalékuknak ez úgy sikerült, hogy használt napvédő terméket, csak nem vette figyelembe, hogy milyen időközönként kellene újrakennie magát.

A  legtöbben (26,5%) 20-30-as faktorszámú termékekkel védik bőrüket, de a 30-40 faktor közöttieket és az 50+, vagyis az európai szabvány szerinti legerősebb faktort használók összesített aránya is közel 30%. A válaszadók több mint 64%-a tudja, hogy a magasabb faktorszám nagyobb UV-védelmet biztosít. A megkérdezettek negyede nem tudja, de azért „biztos, ami biztos” magasabb faktorszámú termékeket vásárol. Ugyanakkor 10,8 % a faktorszám egészét csupán reklámfogásnak tartja.

„A faktorszám megmutatja, hogy a napozószer használatávala bőr saját védelmi idejéhez képest (porcelánbőr esetén: 5-10 perc, világos bőrnél 10-20 perc, sötétebb bőrnél 15-25 perc, kreol bőrnél 20-30 perc)hányszor több idő tölthető napon a károsodás veszélye nélkül. A laboratóriumi adatokat természetesen nagyban módosítja az alkalmazott rétegvastagság, évszak, napszak, környezet stb.” - mondja dr. Kelen Ákos, fejlesztő szakgyógyszerész, a Dr. Kelen napozószermárka fejlesztési igazgatója. Az megkérdezettek 41,9 százaléka egyébként saját bevallása szerint tisztában van azzal, hogy mit jelent a faktorszám.

A naptej mindent visz

A vásárlói döntésnél elsődleges szempont a megfelelő faktorszám, de megkérdezettek 36,7%-a számára a vízállóság is kiemelten fontos. Az viszont csak keveseket érdekel, hogy tartósítószermentes-e az adott termék. Továbbra is a flakonos és tubusos kiszerelésű naptej a legnépszerűbb termékforma, ezt követi a napspray. És hogy milyen naptejet vásárolnak a magyarok? A megkérdezettek 90%-a úgy véli, nem feltétlenül jobb a drágább termék. Az azonban roppant figyelemreméltó, hogy a megkérdezettek negyede, ha ismerne garantáltan jó, magyar márkát, akkor biztosan azt választaná.

„Vigyázzunk, mert a bőrünkre megy a játék, ezért mindig az adott körülmények figyelembevételével, a bőrünknek leginkább megfelelő védelmet nyújtó, az UVA és UVB tartományban egyaránt védő terméket válasszuk. Keressük a tartósítószer-mentes, esetleg hypoallergén, stabilan a piacon lévő, megbízható márkákat” - javasolja dr. Kelen Ákos.

A felmérésről

Az online kutatás 2013. júniusában 1107 fős mintán készült. A válaszadók 82,7% %-a nő volt. (19,7%-a budapesti, 36,8%-a nagyvárosi, 43,5 %-a kisvárosokból és falvakból került ki), 25,4 %-uk 35 év feletti, míg 74,6 % 35 év alatti.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta