KARÁCSONY

Tényleg nincs Mikulás. Szívrohamban meghalt.

2015. december 6., vasárnap 13:46

“A Mikulás-hazugság indokolatlan megtévesztés, rombolhatja a szülői szavahihetőséget, hiszékenységre ösztönöz, és arra tanít, hogy a viselkedést rosszul megválasztott motivációk is irányíthatják” - állítja David Kyle Johnson amerikai filozófus professzor, aki évek óta rendszeresen felszólal a Mikulás-mítosz ellen. Mielőtt azonban úgy gondolná, hogy a professzor csak egy szerencsétlen hülye, akinek gyerekként nyilván soha semmit nem hozott a Mikulás, vagy éppen azt, hogy ő csak egy feltűnési viszketegséggel megáldott megélhetési troll, akkor jobb, ha megkapaszkodik: Johnson nincs egyedül a véleményével. 

Az elmúlt években számos pszichológus, gyerekekkel foglalkozó szakember pedzegette már, hogy a Mikulás, Jézuska, Húsvéti Nyúl sztori többet árt, mint használ a gyereknek. Dr. Clifford N. Lazarus pszichológus szerint például ha támogatjuk a gyerek mágikus gondolkodását - vagyis azt, hogy varázslatos oksági viszonyokban higgyen -, az befolyásolhatja az egészséges pszichológiai fejlődését, és szélsőséges esetekben növelheti az esélyt az olyan mágikus gondolkodással járó mentális betegségek kialakulására is, mint a kényszerbetegség. 

Az ilyen és ehhez hasonló szakmai vélemények nemcsak azért fájnak, mert egy kiskorunk óta bennünk élő, a kultúránkhoz, ünnepeinkhez szorosan kapcsolódó, varázslatos történetbe rondítanak bele, hanem azért is, mert a szülői lelkiismeretünket piszkálják meg. A szülők egy jelentős része legalábbis agyalt már azon az ambivalencián, hogy míg gyerekének azt tanítja, hogy kamuzni csúnya dolog, addig a karácsonyt, a szeretet és a család ünnepét egy nagy hazugságba csomagolja. Persze lehet ezt az egészet meseként felfogni - talán úgy is érdemes - de meséknél kimondjuk, hogy ez egy kitalált történet, a Mikulás és a Jézuska esetében viszont valóságos események és kézzelfogható tárgyak eredetére adunk szándékosan valótlan magyarázatot. 

A dolog különösen akkor kezd kínossá válni, amikor a gyerek már megkérdőjelezi a történetünket. Vajon hogyan mehet el a Mikulás a világ összes gyerekéhez egy éjszaka alatt? Hogyan repülnek a rénszarvasok? Honnan szerez a Jézuska ennyi ajándékot? Ezekben a helyzetekben a szülők választás előtt állnak: tovább táplálják a mítoszt, eloszlatva a gyerekek kétségeit, kitérő válaszokat adnak, vagy úgy döntenek megérett az idő az igazságra, és törlik a mesét az ünnepekből. 

De vajon tényleg ekkora felelősség van a szülők nyakán? Tényleg ártunk a gyereknek a Mikulással és a Jézuskával? A kutatások alapján ezekre kerestük a választ. 

A Mikulás és a Jézuska pont passzol a gyerekek világába 

Az óvodás, kisiskolás gyerekek gondolkodása az idősebb gyerekekétől és a felnőttekétől eltérő módon működik, máshogy szerveződik. Náluk a fantázia, a mese és a valóság vidáman megfér egymás mellett, nem látnak ezek között ellentmondást, következetlenséget. Szubjektív, sajátos világukban ők állnak a középpontban, és mágikus gondolkodásukkal még simán feltételeznek oksági kapcsolatot olyan dolgok között, amik valójában egyáltalán nem függnek össze. Ebben a gondolkodásban a mitologikus alakoknak helye van, valóságosak, ahogy valóságosak a  mesélt mesék, és ezzel párhuzamosan valóságos a realitás is. Ez magyarázza, hogy a középsős, annak ellenére kipirult arccal lelkesedik az óvodai Mikulás iránt, hogy közben megállapítja: csak egy beöltözött ember járt a csoportjukban. 

Ahogy a gyerek növekszik, gondolkodása fokozatosan megváltozik, logikusabb lesz, a fantáziavilág valóságát lassan kiszorítja a realitásé, egyre kevésbé tűri a következetlenséget, és egyre inkább megkérdőjelezi például a Mikulás és a Jézuska létét is. A gondolkodás ilyen fejlődése univerzális, és ahogy egy hatvanas években végzett vizsgálat kimutatta: a gyerekek Mikulás (és nyilván Jézuska) elképzelése az évek során számos módosuláson megy keresztül, az új információk fényében újraszerveződik, míg végül 7-8 éves korukra eljutunk oda, hogy már nem hisznek ezekben a mitikus lényekben. (Persze van, hogy még élvezik a játékot a gondolattal, a tettetést, a közös értelmezési keretet.) 

Nem nekik fáj, nekünk

A fentiekből látszik, hogy az igazság felfedezése általában nem egy pillanat eredménye, hanem egy folyamat, bár biztos sokan emlékeznek arra, hogy végül ki erősítette meg, ki mondta ki, hogy a Mikulás és a Jézuska nem létezik. Ezt egyébként a kutatások szerint 54 százalékban nem a szülőktől tudják meg a gyerekek: van, akiket a kortársak világosítanak fel, és vannak, akik rájönnek az igazságra. De bárhogy is történik, az élmény úgy tűnik, nem hagy mélyebb nyomokat. Carole S. Slotterback pszichológus professzor  - a The Psychology of Santa című könyv szerzője - kutatásában például több száz diákkal beszélt A pillanatról, és közülük egyetlen egy akadt, aki negatívan emlékszik erre vissza. Mondjuk neki azt mondta az apja, hogy a Mikulás szívrohamot kapott és meghalt. Empatikus, érzékeny befejezés. 

Egy másik vizsgálatban - ahol a pszichológusok szintén az igazság pillanatáról kérdezősködtek - megerősítette a fenti eredményeket: a gyerekek többsége pozitívan reagált a bizonyosságra. Nem így a szülők: ők inkább szomorkodtak azon, hogy véget ért a mítosz. Talán ez is azt igazolja, amit bizonyos pszichoanalitikus szakemberek állítanak: vagyis azt, hogy az egész Mikulás és Jézuska téma csak a felnőttek narcisztikus vágyairól szól, olyan világot kreálunk a gyerekünknek, amiről mi kívánjuk, hogy bárcsak igaz lenne. Talán így van, és talán nem véletlen, hogy a vizsgálatok szerint épp a varázslat, a mítosz az, amit ezekből az ünnepekből a leginkább szeretünk.

Nem kell szorongani, úszhatunk az árral

A kutatásokból tehát az derül ki, hogy a gyerekek életében nem okozunk mérhető törést az ünnepi mítoszok fenntartásával. (Kivételek persze nyilván vannak. Mindig vannak.) Sőt, az idősebb, Mikulás és Jézuska történetét nemrég a valóságba illesztett gyerekeknél gyakran megfigyelhető egyfajta elégedettség. Elégedettség azzal, hogy ők már - szemben a kisebbekkel - tudják az igazságot, és így inkább tartoznak a felnőttek világába, mint a gyerekekébe. A gyerekek tehát sokszor egyfajta fejlődési ugrásnak, a saját érettségük jelnék fogják fel a tudást, és erre büszkék. 

Az óvodás-, kisiskoláskori gondolkodásba természetesen illeszkednek ezek a történetek, és amíg a gyerek hinni akar a Mikulásban, hinni fog, hiszen - ahogy mindannyian - ő is úgy szűri a beérkező információkat, úgy hallja meg a magyarázatainkat, ahogy az illeszkedik a világába. Johnson érveit tehát a szülői szavahihetőség elvesztéséről és a hazugság legitimizálásáról egyelőre nem támasztják alá kutatások, persze az tény, hogy a Mikulás-mítoszban felnövő gyerekek húsz évvel később valószínűleg maguk is lelkesebben adják tovább a történetet a következő generációnak.

Ha számunkra ennek ellenére lelkiismereti kérdést okoz a hazugság, hát még mindig távolíthatjuk a történetet, mesélhetjük meseként, és dönthetünk úgy, hogy az ajándékot nem a Mikulás és a Jézuska hozza, de az ő tiszteletükre, az ő segítségükkel tehetjük meg mi mindezt. Ezzel talán meghagyjuk a mesét a gyereknek addig, ameddig vágyik rá, és megnyugtathatjuk lelkiismeretünket is. Aztán úgyis eljön az a pont a gyerek életében, amikor a mítosz elveszíti a jelentőségét, de ha számunkra fontosak az ünnepek, akkor azok értéke ettől még nem csökken. A gyerekünk körítés nélkül is úgy fog viszonyulni az ünnepekhez, ahogy azt tőlünk megtanulta. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta