Gólyatáboros nemi erőszak, menekültkrízis és szerelem a Friss Hús Rövidfilmfesztiválon

Zanza!

Hamarosan startol a 4. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. Az általában teltházas rendezvénysorozat idén is erős felhozatallal készült, március 30. és április 3. közt összesen 30 magyar és 16 nemzetközi versenyfilmet nézhet meg a közönség a Toldiban. Mutatjuk, melyik öt filmre fogunk mindenképp beülni.

Amikor azt írtuk, hogy tényleg erős lesz a felhozatal, nem túloztunk, olyan filmek között szemezgethetünk, mint a februárban Oscart díjat nyert Stutterer (Dadogó), de találunk jó pár olyan alkotást is, amelyek a Sundance, a Berlinale vagy a Cannes-i Filmfesztivál versenyzői voltak. 

Magyar vonatkozásban is szép számmal érkeznek azok a filmek, amelyeket már vagy láttunk és oda is voltunk értük, vagy nagyon kíváncsian várjuk a debütálásukat. Ilyen például Bucsik Réka új, LOVE című animációs filmje, amelynek világpremierje a Berlinálén volt, a hazai közönség viszont itt láthatja először, de Kárpáti György Mór Gólyatábor című filmje, csak úgy mint Fabricius Gábor Dialogue című alkotása is itt mutatkozik be először.

A tavalyi Friss Húson bevezetett programszerkesztési koncepciónak megfelelően az animációs és az élőszereplős filmek idén is közös blokkokban, de külön kategóriákban versenyeznek. A fesztivál záróünnepségén három fődíjat osztanak ki: a Legjobb Magyar Élőszereplős, a Legjobb Magyar Animációs, és a Legjobb Nemzetközi Élőszereplős/Animációs filmnek járó díjat.

A filmek mellé ajánlunk egy bónusz programot is, ami szervesen kapcsolódik a Friss Húshoz, sőt egyfajta nyitóprogramként is definiálhatjuk. A Budapest Zeitgeist Masterclass kulturális programsorozat ehavi beszélgetőpartnerei Mundruczó Kornél filmrendező, Bucsi Réka animációs filmrendező és Magyar Judit tréner, az Enneagram módszer hazai specialistája lesznek. A beszélgetés során olyan kérdések kerülnek terítékre, mint például Hogy csináljunk izgalmas karaktert, és miként mozdítsuk meg a történetünket? vagy miben más egy filmes karakter a színházitól?, de az is kiderül, hogy miként kelünk életre mi nézők vagy alkotók a filmekben? Valószínűleg nem sablonválaszokat fogunk kapni, hiszen a meghívott vendégek mindannyian más-más perspektívából közelítik meg a témát, ráadásul mindegyikük szereti egyedi módon megközelíteni az említett kérdéseket.

10325769 1177385832273850 4635280061160373443 n

Bucsi Réka: LOVE

Bucsi Réka új animációs filmjét, a Berlinalén mutatták be először, de érdeklődnek iránta más rövidfilmes fesztiválok is. A történet egy távoli bolygón játszódik, amit valami olyan behatás ér, amitől megváltozik a hely gravitációs tere, és ez az ottani élőlényekre is hatással van. Ezek az élőlények mutatják be három fejezeten keresztül egy szerelem történetét, avagy magát a szerelmet. Mivel a rendezőt főleg a kísérletezés érdekli, ezért ebben az alkotásában sem a történetre helyezi a fókuszt, sokkal inkább a hangulatra, az atmoszférára. 

LOVE teaser from Reka Bucsi on Vimeo.

Benjamin Cleary és Serena Armitag - STUTTERER

A februárban Oscar díjat nyert alkotás, egyértelműen az egyik legjobban várt film a Friss Hús programjában. A film főszerepében egy magányos, beszédhibás fiú áll, aki tipográfusként dolgozik, társadalmi életét pedig főként a virtuális életben éli, ahol elfelejtheti, hogy problémái vannak a beszéddel. Életében, illetve a filmben is a legnagyobb drámát pont az igazság feltárása jelenti. 

Fabricius Gábor: Dialogue

Szintén a Friss Húson debütál a Sintér rendezőjének új filmje a Dialogue, ami a jelenleg is zajló menekültkrízisre reflektál a valóság és a fikció elemeinek vegyítésével. A rendező így jellemzi a filmet: "Ez a rövidfilm egy lírai párbeszéd európai humanizmusról és kelet-európai amnéziáról. A fantasy-dokufikció 1989 és 2016 vasfüggönyein át jut el Bartók Béla 1940-es emigrációjáig". A spoilerezést elkerülve annyit még elárulunk, hogy a különleges képi világért a különleges kamerahasználatáról és egyedi látásmódjáról híres Erdély Mátyás gondoskodott. 

Dialogue - Trailer from Otherside on Vimeo.

Jure Pavlovic: Picnic

Ez a film az egyk legizgalmasabb alkotásnak ígérkezik a Friss Hús palettájáról:: a délszláv háború utóhatásairól és a balkáni társadalomról ad látképet generációs konfliktusokon keresztül. A háborút megjárt szülők és gyerekeik között egyre mélyíti a szakadékot az idősek múlthoz való ragaszkodása, miközben a fiatalok sokkal inkább a jövőre kíváncsiak. Őket inkább a saját hőseik érdeklik és nem a szülők múltat emlegető anekdotái. A szülők pedig megbecsülésre, figyelemre, az átélt szörnyűségekért cserébe az élettől, a jövőtől valamiféle kompenzációjára vágynak.

Szilágyi Fanni: Fehér farkas

large feher farkas

A tavalyi Friss Hús nyertesének új filmjét a Filmhéten mutatták be először, és eddig csupa pozitív visszajelzéseket kapott. Operatőrét, Domokos Balázst például meghívták a Camerimage fesztiválra novemberben. A film irodalmi adaptáció Tóth Krisztina írásából, Farkas Franciska főszereplésével, és egy büszke cigánylány és egy ketrecbe zárt fehér farkas történetét meséli el. Szilágyi tavalyi filmjéhez hasonlóan ebben az alkotásban is érzékeny, sérülékenynek tűnő, ámde erős nőké a főszerep. 

Kárpáti György Mór: Gólyatábor

Bár a rendező új filmje fikciós történet, azért érezhető rajta, hogy egy konkrét, megtörtént esemény inspirálta. 2014 nyarán robbant a hír, hogy egy elsőéves diáklányt megerőszakoltak az egyetemi gólyatáborban. Az ő története nagy port kavart, majd amikor sajtónyilvánosságot kapott, kiderült, nem is ő volt az egyetlen ilyen áldozat. Volt azonban olyan is, akinek a HÖK tagjai azt tanácsolták, hogy felejtse el az egészet és ne csináljon belőle ügyet. Az Index interjút is készített vele, amelyben részletesen mesélt az átélt traumákról és arról, hogyan próbálták elhallgattatni. Kárpáti filmjének főszerepében szintén egy elsőéves diáklány áll, akinél, miután nemi erőszak áldozata lett a gólyatáborban, segítség helyett az illetékesek azt próbálják elérni, hogy ne beszéljen a történtekről.

gólyatábor
Blogmustra