Japán kísértettörténet, brit abszurd és magyar papírnyuszi az idei Anilogue-on

Zanza!

Tizenegyedik alkalommal rendezik meg hamarosan Budapesten az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivált, amin öt egész estét film és 33 rövidfilm fog versenyezni, de a közönség is szavazhat. A november 27 és december elseje között megtartott fesztiválról Liszka Tamás fesztiváligazgató beszélt az Uránia moziban, ami egyben a rendezvény egyik helyszíne is a Toldi mozi mellett.

Liszka elmondta: direkt olyan filmeket válogatnak évről évre az Anilogue-ra, amik nagyon nehezen elérhetőek (még interneten is), pedig úgy érzik, hogy a magyar közönségnek szükségük van ezekre a darabokra. Szeretnek a húzónevek helyett inkább új neveket szerepeltetni, hogy bemutassák a változásokat, a komolyabb tematikus hullámokat. Idén úgy alakult, hogy a filmek egy jelentős része az idővel, a jövővel foglalkozik.

Babeldom The Trailer from paul bush on Vimeo.

Az öt egész estés film között van a brit Paul Bush Babeldomja, amit korábban már létező, különböző tudományokkal vagy technológiával foglalkozó videókból vágott össze. Ehhez egy női és egy férfi hang beszél szárazon az életről, a halálról, a múltról és a jövőről. Szintén brit rendező, Phil Mulloy alkotása a Fájdalom és szánalom, ami a Christie-trilógia záródarabja. Mulloy egymaga készíti a filmjeit, még a párbeszédeket is, és kőkemény abszurd és ironikus világot teremt.

Szintén a nagyfilmek közt versenyez még egy japán film, az Éjfélkor az iskolában, ami a kísértettörténeteket csavarja ki, egy brazil, a Rio 2096: A szerelem és düh, ami egy kicsit a Száz év magányra emlékeztet, valamint az argentin Ánima Buenos Aires. Liszka utóbbiak kapcsán hozzátette: örül, hogy megszaporodtak a latin-amerikai filmek - a chilei, az argentin és spanyol nagykövetséggel dolgoztak ehhez együtt.

A rövidfilmek között versenyző 33 alkotást hatszáz kisfilm közül választották ki, és ebbe a merítésbe azért befért két magyar darab is, Vácz Péter Nyuszi és Őze, valamint Ruska László és Ringeisen Dávid Papírvilág című animációja. A sajtótájékoztatón ott volt Szederkényi Réka animációs rendező, a MOME tanára és zsűritag is, aki azt mondta, hogy az előbbi kisfilm biztos tartogat meglepetéseket, utóbbi pedig technikailag olyan király, hogy a világ bármelyik animációs iskolájában elkészülhetett volna. 

A sajtótájékoztatót egy ötvenperces válogatással zárták az utóbbi évek legjobbnak tartott európai filmjeiből, ami természetesen látható lesz az Anilogue-on is, bár ezek a filmek csak versenyen kívül szerepelnek. A vetítés a Betty's Blues-zal kezdődött, amiben lényegében egy fájdalmas szerelmes történetet mesélnek el időnként megrázó képekkel egy-két dalon keresztül - fekete munkásokkal, Ku-Klux klánnal és rengeteg gitározással.

Az egyik legmegdöbbentőbb mégis a Women's Letters volt, amiben az első világháború idején követheti egy orvos munkáját, aki szerelmes levelekkel igyekszik gyógyítani a papírkatonák harctéri sérüléseit. A szentimentális érzések helyett a humorhoz nyúlt az Off the Track, amiben egy Chloé nevű szőke nő próbálja kilencedszerre megszerezni a jogosítványát a forgalmin - persze bizarr körülmények között.

Blogmustra