Zanza!

farmer-fokuszVitorlavászonból készült, mégis folyton elszakadt az aranyrögök súlyától. Eredetileg francia volt, de egy szegecselést követően meghódította a világot.

A jeans, más néven farmer a szabadság szimbóluma, ez az egyszerű nadrág több generáció jelképe lett, holott a jeans nem a mai idők vívmánya. Története korábbra nyúlik vissza.

 

A „feltaláló” Levi Strauss.

1847-et írunk, amikor az akkor 18 éves fiatalember hosszú útra indul. Nem Ő volt az egyetlen, aki a korlátlan lehetőségek hazájában, az Újvilágban kívánta megtalálni boldogulását. Az aranyásók számára akart sátrakat, kocsiponyvákat és egyéb szatócsárut eladni. Néhány vég kék vitorlásvászonnal akarta üzletét beindítani. Számítása azonban nem vált be, mert az aranyásóknak nem ponyva hiányzott, hanem strapabíró nadrág. A találékony ifjú vitorlásvászon – készletéből munkanadrágokat varratott. Nem telt el sok idő, s már csak „Levi’s”-ként emlegették ezeket a ruhadarabokat. Amikor az árukészlet elfogyott, Strauss úr a dél-franciaországi Nimes városából szerzett be kék pamutanyagot. Innen ered a név, amelyet eredetileg nimes-i, később rövidítve csak Denim, vagy Blue Denimnek hívtak. Az aranyásók már láttak hasonló kék nadrágokat a genovai tengerészeken. A város francia neve Genes, innen ered a Blue Jeans, amely gyorsan átment a köztudatba.

farmer-1

A nadrágok népszerűsége egyre nőtt de zsebvarrásai az aranyásók kőzetmintáinak súlya alatt leszakadtak. Ekkor jött az ötlet: a veszélyeztetett helyek rézszögekkel való megerősítése.

Minden siker ellenére, a blue jeans Európában a század közepéig kevéssé ismert. Először a szövetséges csapatok 1944-es normandiai partraszállásával tűnik fel a kontinensen, majd az amerikai filmek népszerűsítik és teszik szalonképessé.

 

Szabásával eleinte problémák vannak...

A csípőben szűk formák nem illenek az akkori bővebb európai nadrágdivathoz. Az eredmény az lesz, hogy az átszabott fazonok bővebbek, mint amerikai példaképeik. Az ötvenes években már az egész világot elönti a jeans-láz.  Beindulnak a reklámkampányok és a nagy üzleti lehetőségek reményében több cég is megjelenik a piacon.

farmer-2

 

A nagy európai áttörés éve 1980.

A kölni ruházati vásáron bemutatóval egybekötött jeans-vásárt tartanak. A klasszikus ősforma alapelemei – csípőben szűk szabás, derékpánt, dupla varrás – mellett a divatos variációknak se szeri, se száma. A jeans klasszikusok fazonját már régóta kiegészíti a „répa”, a „csőszár”és más forma.

farmer-3

Az eredeti Denim anyag mellett feltűnik a flatnek nevezett, sima és fényes felület, valamint a bordázott kord. A kifakult vagy kőmosott anyag különleges készítési eljárás eredménye. Ennek során a nadrág olyan külsőt kap, mintha már használták volna.

 

A fejlődés nem áll meg, a farmer évről évre megújulva jelenik meg a divatpalettán.

 

Blogmustra