Ülünk a rakétán, még nem tudjuk, hova megy

Zanza!

A 12-16 éveseknek megrendezett versenyen játékokat fejlesztettek a lányok, a legjobbak pedig Varsóba mennek megnézni, hogyan programoznak a nagyok.

A Scratchmeccs idei versenyén 30 százalékkal több lány vett részt mint tavaly, így összesen 99-en mutatták be, hogy programozni igenis menő, másrészt egyáltalán nem fiús dolog. A három fős csapatok mindegyike egy ingyenesen letölthető, oktatási célokra használt programozási környezetben, a Scracthben rakott össze játékot. A legjobbakat pedig a linkre kattintva ki is próbálhatod.

Facebook

"Tapasztalataink szerint manapság a nők alulreprezentáltak a technológiai munkakörökben, ez pedig nem csak az iparágat és az innovációt érinti hátrányosan, de az ügyfelek is számos lehetőségtől esnek el. Meg kell mutatnunk a nőknek, lányoknak, hogy milyen remek karrierlehetőségek rejlenek a technológia területén. Az első lépés ebbe az irányba az oktatás és a személyes felfedezés. Éppen ezért nagy örömmel dolgozunk együtt a Skoollal, és támogatjuk az általuk szervezett Scratch Meccset. Ez a kezdeményezés segít abban, hogy a lányok felfedezhessék a magukban rejlő tehetséget, és erősítheti az önbizalmukat ezen a területen” – mondta Cseh Gabriella, a Facebook kelet-közép-európai szabályozási vezetője, aki személyesen adta át a győztes csapatnak a nyereményt.

Menekülés a Marsról

A Facebook varsói irodájába a Palacsinták fantázianevű csapat utazik. Egyházi Hanna, Viszus Virág és Zsíros Anna egy olyan játékot raktak össze, amelyben különböző tárgyakat kell felkutatni, hogy kijusson a Marsról a játékos. A lányok a Díványnak elmondták, hogy abszolút csapatmunka volt az egész, mindhármuknak sok ötlete volt és azokat dolgozták össze. Mikor kitalálták az egészet, az elsődleges szempont az volt, hogy élvezhető játékot készítsenek, persze közben tesztelni is szerették volna a saját képességeiket is.

“A legnagyobb problémát az okozta, hogy olyan játékot csináljunk, ami nem is túl egyszerű, de nem is túl bonyolult. Az elején csináltunk egy dokumentumot, abba írtuk az ötleteket, mert távol élünk egymástól. Aztán ezeket bővítettük, vagy írtunk újakat” - mesélték a lányok, akik a programozás mellett sportolnak, különórákra járnak, kézműveskednek vagyis pontosan ugyanazt csinálják, amit egyébként az ilyen idős lányok szoktak.

“Nem leszek programozó, mert az rontja a szememet, de biztosan fogom ezt a tudást még később is használni, szeretnék olyan munkát, amiben néha azért programozni is kell” -mondta egyikük, de a csapatból van, aki informatikai szakirányt választott a továbbtanulásnál, hogy később jobban belemélyedhessen a programozás rejtelmeibe.

1. ScratchMeccs nyertes Palacsinták
Fotó: Nagy Balazs ROTERA / Rotera

Hacker Girls

A második helyezett a Hacker Girls csapata lett, ők a játékba egy kis tanulást is vittek, náluk kvízkérdések mellett minijátékokban lehet megismerni a görög mitológia isteneit.

“Mindannyian szeretünk olvasni, és nagyon imádjuk a Percy Jackson könyveket, amik miatt a görög mitológiát is megszerettük. Gondoltuk, hogy ez hasznos és érdekes lehet más embereknek is. Az ötlet már megvolt hamar, de a megvalósításba kicsit későn kezdtünk bele” - mesélték a lányok.

Különböző módon kerültek közel a programozáshoz, volt, akinek az anyukája hívta fel rá a figyelmet és aztán ment el egy egynapos workshopra, volt aki már régóta szereti a számítógépes játékokat, ezért is örült, hogy végre tanulhatja is.

“Szerintem ez nagyon jó dolog, mert mi is csak pozitív visszajelzéseket kapunk, mikor elmondjuk, hogy a hobbink a programozás”- mondták a lányok arra a kérdésre, hogy mennyire nézett rájuk furcsán a környezetük, mikor kitalálták, hogy megtanulnának programozni.

Ők voltak az egyetlenek, akik Prezivel állították össze a prezentációjukat, amelyet az egyik lány anyukája mutatott meg nekik, vagyis a lányoknál ez a fajta informatikai központú nevelés akár anya-lánya programnak is beillik.

2. ScratchMeccs 2.helyezett Hacker Girls eloadasa
Fotó: Nagy Balazs ROTERA / Rotera

Skool: ráültünk a rakétára, de nem tudtuk hova megy

“2014 nyarán gyakorlatilag ráültünk egy rakétára, amin hátul van a gyújtózsinór, meggyújtottuk és elindultunk, de fogalmunk sem volt, hogy milyen lesz” - ezt már Guzsaly Péter mesélte a Skoolról, ami hobbinak indult munka mellett. Egy hónap próbaidőt adtak maguknak, rendeztek workshopot és tábort is és kiderült, hogy a gyerekek imádják, a cégek imádják, és ők is imádták. Ekkor jöttek rá, hogy ez nem fog hobbiprojektként működni, ezért Koleszár Szilviával napi 8-10 órában kezdtek el rajta dolgozni, de fél évig egy fillért nem kerestek rajta.

Mikor indultak, két-háromszoros túljelentkezés volt, ma ennél még nagyobb. “Egy 15-20 fős workshopra a jelentkezési szám ma 70-120 fő között van, ami nekünk azt mutatja, hogy minél többet dolgozunk ezen a projekten, annál nagyobb az igény, ezért működünk már vidéken is, és ma már 6 főállású alkalmazottja van az alapítványnak”.

A támogató cégek mellett olyan emberektől is pozitív visszajelzéseket kapnak, mint például a Youtube CEO-ja, és annak is örülnek, hogy egyelőre a trollok is elkerülték őket. A tervek között szerepel a folyamatos bővülés, a meglévő három klub mellé még hetet szeretnének, és kialakítani egy olyan franchise rendszert, hogy minél több helyre eljuthasson a módszer, amivel dolgoznak. “Soha nem dolgoztam még három évig egy helyen és sohasem szerettem annyira a munkámat, mint itt”- vagyis a Skoolban nem csak a lányok lelik örömüket, hanem az alapítók is.

"A Skool legfontosabb célja, hogy a lányok életében olyan attitűdváltozást érjünk el, ami közelebb hozza őket ehhez az egész technológiai világhoz. Az a cél, hogy ha van egy olyan terület, amit te tízéves kislányként úgy látsz, hogy itt egy csomó srác van, akik magabiztosan pörögnek rajta, és eljössz egy workshopra, akkor úgy menj haza, hogy ebben a világban te is részt tudsz venni.

Ma ez a technológiai, informatikai világ egy tíz éves lánynak olyan, mint egy várfal, amin picike lőrések vannak, de nem nagyon látsz be. Azt látod, hogy mennek be a srácok nagyon boldogan és jól érzik magukat, de ahhoz, hogy te is bejuss, kell valami, aki segít.

Ezek vagyunk mi, akik a kicsit zordnak tűnő falon ablakokat ütünk nekik, ezek a szombati workshopok, ahol olyan élményeket kapnak, hogy mindegyikük úgy megy haza, hogy ez egy nagyon jó dolog. Általában azon a helyen akarnak utána dolgozni, amelyik éppen előadott. tavaly a megkérdezett nagyjából 800 lány 80 százalékánál a workshop utáni időszakban az volt a válasz, hogy szeretne ilyen irányba elhelyezkedni és dolgozni.

A lányok 94 százaléka pedig szeretett volna még többet tanulni ilyen dolgokról. Az egyetemeknél és cégeknél mindig az a megfigyelés, hogy kevés lány jelentkezik, de egy tízévest egy ilyen workshop rátehet erre a sínre” - de természetesen nem lesz mindenki programozó, viszont az a tudás, analitikus gondolkodás vagy csapatmunka, amit a lányok itt megtanulnak, már olyan képességeket jelent a munkaerőpiacon, ami mindenképpen ezeknek a lányoknak a hasznára válik, mindegy, hogy programozó lesz belőle, orvos, tűzoltó vagy fodrász.

Hogyan tovább?

A Skool célkitűzése továbbra is az, hogy minél több tizenéves lányt sikerüljön átsegíteni azon a bizonyos várfalon, és szeretnék megkönnyíteni azoknak a lányoknak is az életét, akik nem a fővárosban lakva érdeklődnek a programozás iránt.

“Az eddigi rekordunk három szabadkai lány volt, akik vonattal érkeztek Budapestre egy karrierbeszélgetésre a Prezihez. Elmondták, hogy 16 évesek, pályaválasztás előtt állnak, érdekelné őket ez a világ, de a környéken senkitől sem tudják megkérdezni, hogy egy izgi-e vagy unalmas, szupermatekosnak kell lenni hozzá, mennyire kell tudni angolul vagy bármi olyan kérdés, ami tényleg felmerülhet és segíthet nekik dönteni.

Például erre jó a klubhálózatunk, mert nagyon szívszorító azt hallani egy kislánytól, hogy az 5.30-as vonattal jött Miskolcról. Elindult a Kódklub projekt is, amikor pedig gyermekotthonokba visszük a kódolást a Google segítségével. Nagyon furcsa érzés leülni azok elé a tini fiúk elé, akik azon poénkodnak veled, hogy akkor ők hackerek lesznek, mert azzal sok pénzt lehet lenyúlni.

Mondtam nekik, hogy ahhoz nagyon meg kell tanulni programozni, szóval a legjobb helyen vannak, viszont a lenyúlás nem annyira klassz, már csak azért sem, mert állandóan menekülni kell, viszont a white hackerek is baromi sokat keresnek, és közben nyugiban élnek”

2017-ben 8 helyszínre viszik el ezt a projektet, és jövőre vidékre is szeretnének nyitni, valamint kidolgozták azt a módszertant is, amivel a sérült gyerekeknek is megmutathatják, mi fán terem a kódolás, hiszen egy vak, hallássérült vagy mozgáskorlátozott gyereknek is meg tudnak mutatni egy olyan szakmát, amiben rengeteg sikert érhetnek el ha megtetszik nekik.

5. ScratchMeccs 2017
Fotó: Nagy Balazs ROTERA / Rotera
Blogmustra