SZÜLŐSÉG

Programozni tanultam egy 12 évestől

2016. július 3., vasárnap 08:22

38 évesen kipróbálni amit a 8 évesek csinálnak? Ráadásul a lányok? Naná! Jelen esetben pedig nem Barbiek haját fontam be - csinálnak még ilyet a mai 8 évesek? - hanem programozni tanultam. Vagy valami hasonlót. Minderre a Skool rendhagyó eseményén került sor, ahol fiatal lányok helyett újságírók ültek a padokba, a mentorok viszont már végzett diákok voltak, azaz 12-14 és lányok, akik megalázóan sokat tudtak hozzám képest a programozásról. De ez így van jól. 

Az egészre azért került sor, mert a lányok oktatásával foglalkozó Skool 2 éves lett, és meg akarták mutatni, mit is csinálnak valójában. Az önkéntes munkán alapuló programozás-suli célja, hogy több lány kerüljön az IT szektorba, illetve, hogy a lányokban egyáltalán felmerüljön a lehetőség, hogy ők ugyanúgy képesek és alkalmasak az IT szektorban való munkára, mint a srácok. Akiket meg nem érint meg a műfaj, azok legalább alkotnak valamit.

A Skool két év alatt 1000 lányt oktatott 200 önkéntes segítségével. A programot most kiterjesztik, egy új tanár-oktatói projektet hoztak létre, melyet a Magyar Telekommal közösen indítanak. 

 A szervezet nemrégiben elindított alumni kutatásában azt vizsgálta, hogy a Skool programokban eddig részt vett fiatal lányok életére milyen hatással voltak a foglalkozások, hogyan értékelik azokat, és az első sikerélmény után mennyiben változott a technológia iránti érdeklődésük.

A felmérésből kiderült: a Skool programok hatására a lányok közelebb kerültek az informatika világához, jobban elhiszik magukról, hogy ezen a területen ők is lehetnek sikeresek, és az informatikával kapcsolatos szakmák bekerültek a továbbtanulási terveik közé.

A foglalkozásokon részt vevő lányok 98 százaléka ítélte meg egyértelműen pozitívan a programokat, és 71 százalékuk érezte úgy, hogy sikerélménye volt. Míg a Skool előtt a résztvevők alig több, mint felét érdekelte a programozás, ez a szám a foglalkozások után 96 százalékra emelkedett.

A lányok négyötöde pedig a foglalkozás óta is végez valamilyen programozással kapcsolatos tevékenységet.

De a legnagyobb érdem az, hogy a  felmérésben résztvevők jó fele a programozói, vagy valamilyen informatikához köthető pályán tervezi a karrierjét.

Hogy mindenki jobban élvezze az órákat, igen, a tanárok is

A skoolosok  általános iskolákban dolgozó matek, fizika és informatika tanároknak indítanának tanárképző projektet. A Skool, KódGarázs és Telekom együttműködés célja ugyanis az, hogy olyan kipróbált és kidolgozott tananyagokat adjon a pedagógusok kezébe, melyek újfajta, élményalapú oktatáson alapulnak, magyarul, hogy mindenki jobban élvezze az órákat. Igen, a tanárok is.

A projekt pilot verziója 2017 januárjában indul el, de addig is nagyon örülnének neki, ha a tanerők kitöltetnének egy néhány perces kérdőívet, hogy igazán tuti programot tudjanak nekik összerakni.

Mi vár a programozni vágyó lányokra? 

A Skool harmadik évadját két kéthetes nyári táborral indítja, melyeknek a Google Ground és a Samsung Smart School nyújtanak helyszínt. Szeptember 5-én pedig folytatódik a Scratch Meccs, Magyarország legelső programozó versenye lányoknak, melyben háromfős csapatok mérkőzhetnek meg Scratch alkalmazásban egy különlegesen izgalmas fődíjért: a nyertes csapat a Facebook egyik külföldi irodáját látogathatja meg, és beszélgethet hús-vér Facebook fejlesztőkkel.

Na de milyen programozni?

Alapvetően jó. Gyors sikerélményt ad a Scratch - ami online és offline is elérhető. Alapvető logika nem árt hozzá, de egészen fiatalok számára is könnyedén érthető, sőt meggyőződésem, hogy ők gyorsabban felfogják mint én. Olvasni kell hozzá tudni, de nagyjából itt ki is merült az előzetes tudás, amire szükség van.

A Scratch-csel nagyjából egy óra alatt sikerült alkotnom egy cicát kergető repülő vízilovat, ami akár egy kvarcjáték alapja is lehetett volna - úgy 30 évvel ezelőtt. A program autodidakta módon tanulható, elrontani nem lehet, tehát igazán ideális azok számára, akik félnek attól, hogy valamit elszúrnak. Nem utolsó sorban, pedig tök jó játék. 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.07.03 11:16:39triac

    "Scratch:
    Látom a macskát, a program "listába" beteszem "menj 100 lépést", zászló klikk, nem történik semmi, nem működik."
    Mondjuk ajánlatos elolvasni Első lépések Scratch-el oldalt,
    [link]
    mit kell csinálni:
    * Drag a move block into the Scripts area. (Szóval a "menj" blokkot be kell húzni a "Feladatok" területre)
    * Then, click on that block to make the cat move (Majd rá kell kattintani erre a blokkra, hogy a macska mozogjon)

    Szóval sehol sem írja, hogy a zászlóra kéne kattintanod, hanem magára a blokkra (mellesleg megjegyzendő,: duplán).

  • 2016.07.03 11:17:37qwertzu

    @XEP: A tech cégek mindent megtesznek, hogy lejjebb nyomják a fizetéseket. Hiába a tűrhető fizetés és az egyik legbiztosabb elhelyezkedési lehetőségek, a fiatalok nem mennek programozónak.

  • 2016.07.03 11:20:22qwertzu

    Izé...
    Erre @Medgar: lett volna válasz

  • 2016.07.03 11:25:06Izo

    XEP: Azért kell gyerekkorban elkezdeni, mert nekik az ilyen kis élmény is élmény. Már egy kamaszt sem izgatnak fel az ilyen gagyinak tűnő sikerek.

  • 2016.07.03 11:27:45Izo

    Kíváncsi vagyok, hogy a "valódi" programozás is elmegy-e ilyen összekattintgatós irányba, amilyen a Scratch.

  • 2016.07.03 11:36:26XEP

    @triac: Szandekosan nem olvastam el...

  • 2016.07.03 11:36:28XEP

    @triac: Szandekosan nem olvastam el...

  • 2016.07.03 11:52:03Mérges 1234

    @Izo

    Hát nem tudom mennyire vágod vagy vagy otthon a szakmában.
    Igen részben elment, GUI-t, adatbázis maceráló programokat részben össze lehet kattintgatni,
    de végül mindig kell bele nem kevés programozás, és sok munka, illetve az összekattintatós dologtól az alaprendszerek nem lettek egyszerűbbek inkább összetettebbek, arra jó mégis mindez, hogy a programpózoknak a valós probléma megoldásara több ideje marad.

  • 2016.07.03 12:09:22Izo

    Mérges 1234: Ez a szakmám, úgyhogy abszolút otthon vagyok. Kb. arra jutottam, mint te: nem olyan "arisztokratikus", mint kódot írni, de ha gyorsabb úgy, hát miért ne? A jövőt illető kíváncsiságom arra vonatkozik, hogy elterjed-e valami olyasmi, hogy mondjuk egy folyamatábrát összekattintva készül el a program törzse, és az ábra egyes elemeire kattintva lehet plusz kódot beleírni, de nem abból indul ki a dolog. Úgy is mondhatnám, hogy lesz-e szorosabb kapcsolat a modell és a kód között.

  • 2016.07.03 12:27:37Izo

    Vagy például egyre fejlettebbek a kód kiegészítő funkciók, de alapvetően úgy működnek, hogy az írást támogatják. Ezek a funkciók előtérbe kerülhetnek úgy, hogy a fejlesztőkörnyezet mindig kínál listát arról, hogy mit lehet írni oda, ahol a kurzor áll. És ha mindig van lista, akkor mindig lehet kattintani.

  • 2016.07.03 13:00:38qwertzu

    @Izo: A kattintgatás lassabb mint az írás, a rendesen megírt kód pedig tömörebb mint az ábrák, úgyhogy szerintem még jó ideig maradnak a jelenlegi módszerek.

  • 2016.07.03 13:07:40Mérges 1234

    @Izo

    Egyszerűbb rendszerek szerintem vannak ilyenek, de egy nagy összetett rendszert nem lehet, és szerintem még nagyon sokáig nem lehet így összeklikkelgetni.

    De amit írsz, hogy az üzleti folyamatot összehúzogatni, és csak a kritikus részbe kódot írni, szerintem ilyen rendszrek már gyakoriak, bár én nem használok ilyet, de. pl Unity-t használtam, abba tipikusan bedobálod a 3D-s tárgyakat, rákatintasz egyre aztán hozzádobsz valami kódot és viszlát. Olyan, mint a scratch csak 3d-ben és elég komoly dolgokat össze lehet vele rakni.

    Én Qt-t használok, ott a GUI-ra egyértelműen van kód generálás, és ha az ember szeret kattintgatni, szerintem egész komoly logikát össze lehet kattintgatni, szinte semmi kódolással, bár én inkább kódolok. Adatbázisokkal én nem foglalkozom, de tudom, hogy azokhoz is vannak iszonyat jó kódgenerátorok.

  • 2016.07.03 14:19:36Izo

    .

  • 2016.07.03 14:20:13Izo

    @qwertzu: Szerintem attól függ, hogy mit, hogyan lehet kattintgatni. Nagyon sok múlik az ergonomikus kialakításon. Például Photoshop-ban fel sem merül, hogy a használni kívánt eszközt gépelve kelljen kiválasztani. De kíváncsi lennék, hányan használnának félkövér, stb. betűket a Word-ben, ha ki kéne írni előtte, utána, hogy itt kezdődik, itt végződik, ahelyett, hogy rákattint a toolbaron a gombra. Pedig hát a Word alapvetően a gépelésről szól.
    És van egy remek új eszköz, az érintőképernyő. Elképzelhetőnek tartom, hogy az azon felnőtt generáció inkább a kattintgatást (vagy tapogatást) fogja előnyben részesíteni.

    Azért ne becsüljük le az ábrákat, nagyban segítik az átláthatóságot. Hogy csak az egyik legrégebbi ábrát, a térképet említsem. Mennyivel nehezebb lenne tájékozódni, ha mondjuk lenne egy szép hosszú listád a csomópontokról. Én inkább azt érzem az ábrák korlátjának, hogy az élet mindig bonyolultabb, mint amit egy áttekinthető ábrán le lehet rajzolni. A többszintűség elkerülhetetlen, ha komplex rendszert akarunk ábrázolni.
    RENDESEN megírt kód az meg ritka, mint a fehér holló. Inkább az a jellemző, hogy más munkájában, vagy akár a sajátjában néhány év távlatából csak találgat az ember, hogy vajon mire gondolt itt a költő. (jól kommentelni is művészet)

  • 2016.07.03 18:18:31informatikusnal nincs butabb leny

    Alleluja. Készül az új nemzedék. Pont mint a tuti új mérnököknél, itt is gyártják az összeszerelő droidokat akik a kész részegységekből összeállítanak valami látszólag újat.

  • 2016.07.03 19:09:02midnight coder

    @Izo: Vannak ilyen rendszerek, és a pokol teli van azoknak a lelkeivel akik ezeket kitalálják.

    Igen, nagyon kellemesnek tűnik egy ilyen első látásra. Második látásra viszont az a baj vele, hogy rohadtul körülményes. Harmadik látásra pedig rájössz, hogy csak a szopás van vele, Pl. ha verziókezelő rendszerben dolgoztok és egyszerre két csapat is módosít egy dolgot, vagy ha Pl. debuggolni kell.

  • 2016.07.03 19:17:38midnight coder

    @informatikusnal nincs butabb leny: Miért, milyen területen sikerült itt produkálni valami alapvetően újat ? Az autóipar kb. a II világháború szintjén mozog - a jó öreg bogárhátú wolksvagenhez képest a mai kocsik szinte csak az elektronikával tudnak többet. Az orvostudomány is eléggé egy helyben dekkol az 50-es évek óta: van röntgen, fájdalomcsillapító, antibiotikum és kb. megállt a tudomány. A csodálatos űrtechnika ma is Hitler bácsi FAO rakétáinak feltupírozott verzióit használja. Ehhez képest még pont az IT az, ahol fejlődést tapasztalhatunk.

  • 2016.07.03 19:22:18midnight coder

    @Izo: Ja, az én munkám - ahogy sok más hazai fejlesztőé is - bizony mások munkáinak módosítása, továbbfejlesztése az abban való hibakeresés. Több száz emberévnyi programról beszélünk, és ez sem nekem sem a kollégáimnak nem okoz különösebb nehézséget - pedig őszintén szólva, nem kimondottan agyonkommentezett rendszerekről beszélünk.

  • 2016.07.03 20:01:12informatikusnal nincs butabb leny

    midnight coder:

    Új területen nem kunszt fejlődni, de pont ez a top a jó példa arra, hogy bizony eljutott az IT evolúció a végére. Ha viszont jobban megnézed itt is csak tárolóeszköz váltás volt, a papír és az iratszekrény bekerült egy elektromos tárolóba. Előregyártott biorobotok előregyártott blokkokat kapcsolgatnak össze, az elemek nagy száma számtalan variációt ad, amit mindegyik biorobot újnak értelmez és örül mint majom az egerének.
    Autós hasonlat nem túl jó, bőven volt fejlődés, de az olajlobbi miatt amíg olaj van addig maradnak az évtizedes megoldások.
    A többi területen is volt némi fejlődés, de elektronikában inkább a gyártástechnológia változott, az utolsó új alkatrész a 30-40 éve feltalált memrisztor gyárthatósága volt.
    Az speciel igaz, hogy nincs semmi új, csak a kicsinyítés kezdi elérni a technológia határait.

  • 2016.07.03 20:04:48informatikusnal nincs butabb leny

    @Izo:

    (jól kommentelni is művészet)

    Szinte minden sor mellé beírom, mi van benne. Igaz, 5 év után is 5 perc alatt átlátom a programjaimat. Nem kell ehhez művészet, csak foglalkozni kell vele, lehetőleg folyamatosan.

  • 2016.07.03 20:18:10MR2 Sándor

    A cikk tanulsága: aki teljesen hülye a számítástechnikához, ne akarjon írni róla.
    12 évextől ugyanis NEM tudsz programozni tanulni, mert a 12 éves sem tud programozni.

    A különféle programnyelveken való kódolást ne keverjük a programozással.
    Kurvára nem ugyanaz ugyanis.

  • 2016.07.03 20:21:53MR2 Sándor

    Izo:
    Phoroshopban az igazán profik bizony billentyűparancsokkal választják ki az eszközöket, meg azzal végeznek szinte mindent, nem egereznek.
    Vannak 100 oldal körüli könyvek, amelyekben csak PS-billentyűparancsok vannak felsorolva.

  • 2016.07.03 20:23:52MR2 Sándor

    midnight coder:
    "Az autóipar kb. a II világháború szintjén mozog - a jó öreg bogárhátú wolksvagenhez képest a mai kocsik szinte csak az elektronikával tudnak többet."

    Azért ezt ne hangoztasd autós körökben, mert nagyon ki fognak röhögni, és jogosan.

  • 2016.07.03 20:25:28Sadist

    Izo 2016.07.03 11:27:45

    "Kíváncsi vagyok, hogy a "valódi" programozás is elmegy-e ilyen összekattintgatós irányba, amilyen a Scratch."

    Nem valószínű. Osztály hierarchiát, adatbázist meg egy-két dolgot egy modern IDE megcsinál neked és a GUI-t is összekattintgathatod grafikus szerkesztőben, de üzleti logikát, ami egy szoftver fejlesztésének a tetemes részét kiteszi, nem fog neked generálni, azt már neked kell normálisan megírnod. Hibákat se fog helyetted javítani, ami szintén arányaiban jelentős fejlesztői erőforrást visz el.
    Amit egy IDE csinál, az csupán annyi, hogy elvégzi helyetted a kulimunkát.

  • 2016.07.03 20:27:10Sadist

    Csak fiúknak persze nincsenek ilyen tanfolyamok és nyári programozó táborok. Úgy látszik csak akkor diszkrimináció, ha a lányok számára hátrányos a megkülönböztetés, egyébként teljesen rendben van.

  • 2016.07.03 20:30:47MR2 Sándor

    midnight coder::
    Rakétatechnika dettó.
    Az, hogy a ciolkovszkiji egyenletek - amiket akkor állított fel, amikor Hitler bácsi még Hitler öcsi volt - ma is helytállóak, más kérdés.
    A rakéták pedig nem FAO, hanem legrosszabb esetben is fau (a V betű német neve, mivel V-fel jelölték őket, mint V1 és V2 - V, mint Vergeltungswaffe, azaz bosszúálló fegyver vagy a bosszú fegyvere, persze lehet, hogy egész más miatt V, én ezt a sztorit ismerem) névre hallgattak.

  • 2016.07.03 20:34:56MR2 Sándor

    Sadist:
    Nyugi, ez minden esetben (zsidók, cigányok, menekültek stb.) esetében így van. Csak akkor említik meg őket, ha ellenük követtek el valamit. Ha ők követték el, akkor kuss van az elkövetők kilétéről. Az Index és a magyar sajtó nagy része ilyen elvtelen.
    És nem akarok liberálisozni, mert a liberalizmus szerintem jó dolog (amit meg itt sokan annak hiszen, az nem liberalizmus, hanem hazudozás és gerinctelenség, Index, SZDSZ stb.).
    Az elvtelenség viszont nem jó dolog.

  • 2016.07.03 20:36:10Sadist

    midnight coder 2016.07.03 19:17:38

    "Miért, milyen területen sikerült itt produkálni valami alapvetően újat ? Az autóipar kb. a II világháború szintjén mozog - a jó öreg bogárhátú wolksvagenhez képest a mai kocsik szinte csak az elektronikával tudnak többet. Az orvostudomány is eléggé egy helyben dekkol az 50-es évek óta: van röntgen, fájdalomcsillapító, antibiotikum és kb. megállt a tudomány."

    Nem rég volt a Totalcar-on egy cikk arról, hogy az autóiparban milyen fejlesztések és új ötletek voltak az utóbbi pár évtizedben:[link]
    De az orvostudomány fejlődésére is lehetne találni kismilliónyi példát.

  • 2016.07.03 20:38:45MR2 Sándor

    midnight coder:
    Semmi baj a más munkájának továbbfejlesztésével.
    Vegyük pl. a kereket.
    Alapjaiban már vagy 5000 éve tök ugyanolyan, de azért egész máshogy futott volna egy egyiptomi harci szekér egy defekttűrő Dunlop abronccsal szerelt alufelnis keréken, mint a bronzráfos fakeréken futott, ohne rugózás + lengéscsillapítás. A világ sorsa más lehetett volna, ha az egyiptomiaknak (vagy az ellenségeiknek) van ilyen, a másik félnek meg nincs. :-)

    És még mindig fejlesztik a kerekeket.

  • 2016.07.03 22:57:17kulcsar2011

    "Szinte minden sor mellé beírom, mi van benne."
    így ez nem lesz clean kód, túl sok komment se jó

  • 2016.07.03 23:26:29atomplanet

    A programozás csak a vége egy fejlesztésnek. Gyakorlatilag be kell gépelni a programot, bárki meg tudja tanulni. Ami nem tanulható, az a logikus gondolkodás és a problémamegoldó készség. Ha az nincs, akkor kattintgathatsz összevissza, vagy írhatsz bármilyen kódot, a végén bukta lesz.

  • 2016.07.04 00:24:57Sadist

    informatikusnal nincs butabb leny 2016.07.03 20:04:48

    "Szinte minden sor mellé beírom, mi van benne."

    Tök fölösleges, mert nagyban rontja a kód karbantarthatóságát. Ha valami változik, akkor írhatod át a kommentet is.
    A függvényeket kell normálisan kommentezni, hogy ha bármelyik fejlesztő használja, akkor egyből lássa, hogy mi a funkciója. Minden egyes értékadást, objektum példányosítást, erőforrás használatot és egyéb triviális kódot fölösleges kommentelni, mert még egy level 0-ás programozó droid is rögtön vágja, hogy miről van szó, ha látja a függvény fejlécben a leírását és normálisan vannak elnevezve a változók.

  • 2016.07.04 01:05:00Powerslave

    @atomplanet: Azért ennél jóval árnyaltabb a helyzet. Amiről te beszélsz, azt mifelénk coding monkey-nak szokták nevezni. Ha valaki nem ragadt le a waterfall metodológiánál, akkor nem elég csak leülni és pötyögni, mert úgy kell összehegeszteni az a cuccot, hogy sok részlet nincs kivesézve; ott már gondolkodni kell, menet közben is. Az általad is említett készségek hiányában viszont valóban már koncepció szintjén menne a dolog a levesbe.

    @Sadist (2016.07.04 00:24:57): Azt hiszem, fején találtad a szöget (az erretévedő ácsok kedvéért: bocsika, szeget).

  • 2016.07.04 01:17:59Powerslave

    ...csodálkozom (vagy inkább szomorúan látom), hogy a kommentek témakörére rímelő ismeretanyagként nem került még elő Bob Martin Clean Code könyve.

  • 2016.07.04 06:38:55midnight coder

    @Sadist: Egy autó 50 éve kb. 10 liter benzin elégetésével vitt el 100 kilométerre, olyan 120 kilométeres sebességgel (autópályán). Ma egy autó kb. 7 liter benzin elégetésével visz el 100 kilométerre, olyan 130 kilométeres max. sebességgel. Itt az elektromos autó és az önvezetés lesz majd egyszer áttörés, de egyik sem az autóipar fejlesztése.
    Az orvostudománynak eleddig nem igazán sikerült áttörést elérnie a rák, cukorbetegség, keringési problémák, de még csak az influenza gyógyításában sem. Amit remekül tud gyógyítani azok a törések, bakteriális fertőzések, és általában amit operálni lehet. Ezt viszont már tudta 50 éve is.
    Olyan revolúció ami mondjuk az 1800-as évek közepétől az 1900-as évek közepéig tartott ma csak az informatikában figyelhető meg, sehol máshol.

  • 2016.07.04 06:50:59midnight coder

    @atomplanet: Ez utoljára a 70-es évek elején volt így. Akkor tényleg működött az, hogy a rendszerszervező/tervező az utolsó ponting megtervezett mindent, és a kódoló lényegében csak beírta azt COBOL-ban vagy RPG-ben a lyukkártyába. A dolog működött, de az hogy nem volt túl hatékony elég enyhe kifejezés a dologra. Aztán ez a terminálok elterjedésével szerencsére elmúlt.
    Anno én még dolgoztam ilyen helyen a pályám elején - a béketáborban elég szar volt a helyzet hardver területén, és a döntési mechanizmusok is érdekesen alakultak - egy-egy kisebb módosítás is hetek munkája volt. A másik negatív élményem ezzel kapcsolatban a nőkkel teli IT munkahely. Nos, az ott érdekes módon az volt, a rendszerszervezők nagyrészt nők voltak. A Trónok Harca a fasorban sem volt azokhoz a fúrásokhoz, lobbizásokhoz ami ott ment. Végül amúgy ezért is hagytam ott azt a helyet, fiatal srácként még nem tudtam felülemelkedni ezeken a dolgokon.

  • 2016.07.04 11:08:08okostojas007

    MR2 Sándor: 12 éves simán tudhat programozni

  • 2016.07.04 11:27:25Girhes Joe

    @Sadist:
    "Csak fiúknak persze nincsenek ilyen tanfolyamok és nyári programozó táborok. Úgy látszik csak akkor diszkrimináció, ha a lányok számára hátrányos a megkülönböztetés, egyébként teljesen rendben van."

    Az még csak hagyján, hogy nincsenek, de akkor mekkora visítás menne, ha csinálna valaki egyet! Pár napja a honvédelmi minisztériumból mentegetőzött egy pofa a rádióban, amikor rákérdezett a riporter, hogy a katonai táborba csak fiúkat várnak-e, hogy nem, TERMÉSZETESEN lányokat is. Megy a mantra, hogy ki kell egyenlíteni a nemi egyenlőtlenséget, más kérdés, hogy senki sehol nem indokolja, hogy az önmagában miért is lenne jó (valójában nem is létezik erre épkézláb racionális indok). De akkor mikor nyitják meg végre a bírói munka szépségeit bemutató tábort CSAK FIÚKNAK?

  • 2016.07.04 12:13:01MR2 Sándor

    okostojas007:
    Kódolni esetleg, bizonyos szintig.
    A programozás azért ennél kicsit több, kellenek hozzá matematikai alapok is.

  • 2016.07.04 12:17:14MR2 Sándor

    Girhes Joe:
    Azért vannak még olyan szakmák, ahova csak fiúkat vesznek fel, pl. autószerelő. :-)

  • 2016.07.04 12:18:06MR2 Sándor

    midnight coder:
    Eléggé látszik, hogy mind az autóiparban, mint az orvostudományban meglehetősen járatlan vagy.

  • 2016.07.04 12:18:24MR2 Sándor

    mint = mind

  • 2016.07.04 13:12:41Mozes

    Én véletlenül pont női programozó vagyok egy autóipari cégnél.

    Szerintem is támogatni kell a lányokat, hogy lehetséges pályaként szerepeljen a programozói is, DE azért nem kéne elhitetni, hogy a programozás csak ebből áll. Tényleg jó, hogy ez a sok lány ilyen lelkes, mégis azt gondolom, hogy nagy lesz a pofára esés amint az első valódi programot meg kéne írni, valamint a rengeteg elméleti, matematikai hátteret fel kéne építeni hozzá.

    Szerintem nem véletlenűl van kevés női programozó, és még kevesebb jó női programozó. Egyszerűen máshogy működik az agyunk. Van hogy ez előny ebben a szakmában, és van hogy hátrány (ezt saját tapasztalatból mondom).

  • 2016.07.04 14:41:01informatikusnal nincs butabb leny

    @MR2 Sándor:

    "Eléggé látszik, hogy mind az autóiparban, mint az orvostudományban meglehetősen járatlan vagy."

    Miért, megcserélték a négyütemű motorban az ütemeket? Szelepek helyett kismanó nyitogat egy ajtót? (Ne kezdj bele feleslegesen égetve magad a 20 darabos luxusautók vezérlésének kitárgyalásába, a koma a bogárról írt, tudod, milliószámra gyártott jármű, neve is lényegtelen, ugyanaz van az összesben)
    Kiforrott a befecskendező, de nagy változás ott sincs, nem ül bele Jun Csen Csi és köpködi a benyát.
    Kerék máshol van? Ajtó helyett teleporttal szállunk be?

    Orvostudomány. Röhej az egész, negyven éves sportos emberek mennek el, és oltári nagy változást látsz?
    Jobb lett a diagnosztika, az sem orvosi érdem hanem mérnöki.
    Influenza gyógyszerrel 1 hét, gyógyszer nélkül hét nap.
    Rákot nem tudják gyógyítani. Mi változott?

  • 2016.07.04 18:23:36northia

    qwertzu, Sadist
    Jellemzően a fiúk hallgatják az iskolában/otthon a programozáshoz/általában az informatikához kapcsolódóan, hogy "ez nem neked való"/"te ehhez úgyis buta vagy"?
    Nem.
    Hanem a lányok?
    Igen. (Még mielőtt: mondom, jellemzően.)

    Nos, akkor meg is van, hogy mit próbál kompenzálni a "diszkriminatív" Skool.
    A fiúkat jellemzően nem akarják lebeszélni, elkedveníteni, tehát az ő esetükben nincs miért kompenzálni.
    Illetve bizonyára van, akit igen, de ez inkább szociális probléma, nem nemfüggő - egy ideális világban minden elhanyagolt, nem támogatott gyereket felkarolnának egy hasonló programban.

  • 2016.07.04 18:28:57northia

    Mozes
    "Szerintem nem véletlenűl van kevés női programozó, és még kevesebb jó női programozó. Egyszerűen máshogy működik az agyunk."
    Ezt akkor jelenthetnéd ki, ha azonos számú minta állna rendelkezésre női programozóból, mint férfiból, ÉS az informatika iránt érdeklődő lányok általában ugyanazt a támogatást megkapnák a pályaválasztásukat elősegítendő, mint a fiúk. (Kérem, mellőzzük a deafiúkatsokkaljobbandiszkriminálják sirámokat; igen, őket is diszkriminálják, csak más területen, igen, ugyanúgy káros.)

  • 2016.07.04 18:33:46northia

    atomplanet
    Ez így van, csak azt nem tudom, hogy mire válasz.
    A Skool célja az, hogy bemutassa a programozást mint reális alternatívát, felkeltse az érdeklődést, nem az, hogy pár nap alatt programozókat képezzen.

  • 2016.07.04 23:13:32Sadist

    midnight coder 2016.07.04 06:38:55

    Elég hiányosak az ismereteid, amin könnyedén lehetne segíteni, ha pl. elolvasnád a linkelt Totalcar cikket. A szűklátókörűségre viszont sajnos nem gyógyír.

    A VW bogár példánál maradva, a 120 km/h egy 50 éves autó számára nem az utazótempó, hanem az elérhető maximum, ha van egy közepes erősségű hátszél és két percig nem kell levenned a lábad a tövig nyomott gázpedálról. Egy mai, szarba nézett 1.4-es benzinesnek viszont nem a 130 km/h a vége. Alacsonyabb fogyasztással legalább kétszer akkora teljesítményt tud leadni, mint a példaként felhozott bogár. És akkor még csak a motorról és a fogyasztásról volt szó, biztonságról semmi. De hát ez nyilván nem fejlődés, mert még mindig négy keréken gurulnak és nagyrészt robbanómotor hajtja őket.
    Ezzel a logikával a kézifegyverek tekintetében se volt semmi fejlődés, mert az alapelv még mindig ugyanaz, mint pár tízezer éve a parittyánál. Egy mozgó objektum kinetikai energiájával kárt tenni a célpontban.

    A hozzászólásod orvostudományról szóló része még inkább tükrözi a dilettanizmusodat. Az utóbbi ~50 évben a születéskor várható életkor a világon mindenhol legalább tíz évvel nőtt. Van, ahol hússzal is. Elárulom, ebben elég nagy része van az orvostudománynak is. Az meg a hab a tortán, hogy azt gondolod, hogy az influenzát lehetne gyógyszerrel kezelni. Aki kicsit is figyelt biológia órán, az tudja, hogy a vírusokat nem lehet pl. antibiotikumokkal kezelni. Azt majd idővel szépen legyűri az immunrendszered, amire fel lehet készíteni védőoltással. A ráknak bizonyos fajtáit pedig már tudják gyógyítani, úgyhogy ezzel is csúnyán mellélőttél.

  • 2016.07.04 23:19:16Sadist

    northia 2016.07.04 18:23:36

    "Jellemzően a fiúk hallgatják az iskolában/otthon a programozáshoz/általában az informatikához kapcsolódóan, hogy "ez nem neked való"/"te ehhez úgyis buta vagy"?
    Nem.
    Hanem a lányok?
    Igen. (Még mielőtt: mondom, jellemzően.)

    Nos, akkor meg is van, hogy mit próbál kompenzálni a "diszkriminatív" Skool.
    A fiúkat jellemzően nem akarják lebeszélni, elkedveníteni, tehát az ő esetükben nincs miért kompenzálni."

    Azt ugye tudod, hogy ez a genderelméletes bullshit már akkor bukott volt, mikor kitalálták? Nincs semmiféle elkedvetlenítés meg lebeszélés, a fiúk alapból jobban érdeklődnek a programozás és a műszaki dolgok iránt.

  • 2016.07.04 23:33:56Sadist

    northia 2016.07.04 18:28:57

    "Ezt akkor jelenthetnéd ki, ha azonos számú minta állna rendelkezésre női programozóból, mint férfiból, ÉS az informatika iránt érdeklődő lányok általában ugyanazt a támogatást megkapnák a pályaválasztásukat elősegítendő, mint a fiúk."

    Már pár hónapos csecsemőknél is megfigyelhető, hogy a fiúkat a mozgó objektumok, a lányokat pedig az emberi arcok kötik le.
    Keress rá youtube-on a "gender equality paradox" című dokumentumfilmre. Érdemes megnézni a gendernácik fejét, amikor szembesülnek a biológiai tényekkel, hogy az érdeklődés és gondolkodásbeli különbségeket nem a társadalom neveli a gyerekekbe, hanem nagyrészt születéstől fogva adottak.

    Ha a számítógépek nem matematikai és logikai alapon működnének, hanem beszélni kellene hozzájuk és lelkizéssel lehetne őket programozni, akkor a lányok lennének a jobb programozók.
    Nem a támogatás hiánya okozza a markáns különbséget, hanem az eltérő agyi felépítés. Kérdezz meg néhány egyetemet végzett informatikus férfit és nőt, hogy mégis hányan ugrottak, ha segítségre volt szükségük. Férfiak esetén ez rendszerint nulla, nők esetén pedig az évfolyamra járó férfiak száma osztva az évfolyamra járó nők számával, ami olyan 8-12 lehet.

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 6 ruhadarab, ami tiltólistás az irodában

Minden munkahelynek más dress code-ja van, és általában rugalmasak a határok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármit felvehetünk. Legalábbis akkor nem, ha szeretnénk karriert építeni.

SZEMPONT 10 dolog, amiért óvatosan a népmesékkel

Elérkezett az ideje kimondani, hogy a népmesék már nem alkalmasak, vagy önmagukban nem alkalmasak arra, hogy pozitív, adaptív világképet közvetítsenek.

ESKÜVŐ Így néz ki egy 1,7 MILLIÁRD forintos esküvő

Egymillió fehér virág, többméter magas esküvői torta, a márványpadlóba arannyal gravírozott monogram.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta