SZÜLŐSÉG

Három igazán jó könyv kamaszoknak

2016. május 11., szerda 13:24

Korábban már írtunk a Szívünk rajta programól, melynek az a lényege, hogy segítenek a gyerekeknek és szüleiknek kiválasztani azokat a könyveket, amelyek a koruknak, élethelyzetüknek és érdeklődésüknek leginkább megfelelnek, különösen jók vagy értékesek. A programban öt kategória alapján válogatnak könyveket, ezúttal a "rád talál" csoport ajánlatai következnek.

Erről ezt írja a program ismertetője: "A  rád talál kategóriánál kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a könyv képes legyen érzelmileg bevonni, véleményformálásra késztetni a kamaszt, motiválni, inspirálni őt. A könyvek kiválasztásánál a tizenéves célcsoport igényeit, szükségleteit, fejlettségét, érdeklődését tartjuk szem előtt, így olyan írásokat választunk, melyek reagálnak a való élet folyamataira, kihívásaira, azok értelmezésében, feldolgozásában segítik a tinédzsereket. Pozitívumként könyveljük el, ha kortárs részvétel is fellelhető a könyvek vizuális megjelenítésében."

Míg korábban, akár csak pár évvel ezelőtt is csak suttogva beszéltek a tizenévesek egymás között rákról, iskolai erőszakról, elhanyagolásról, alkoholizmusról vagy éppen a gyerekrablásról, mostanra a kiadók – nemzetközi és magyar szinten is – egyre több olyan könyvet jelentetnek meg, amelyek tabudöntögetők, és amiknek segítségével a kamaszok beszélgethetnek, magukra ismerhetnek, segítséget kaphatnak az önkeresésükben, az őket körülvevő világ megértésében.

A "rád talál" kategóriában jelenleg három kötet van, ez később bővül majd.

Segítségre szorul, mégis erős

Az első David Almond: Skelling – Szárnyak és titkok című könyve, mely Nagy-Britanniában elnyerte az év legjobb gyerekregényének járó Whitbread-díjat.

B838007

„Michael szüleivel és súlyosan beteg kishúgával egy kertvárosi házba költözik. A ház kertjében egy roskadozó garázs áll, amely bármely pillanatban összedőlhet. A fiú itt talál rá egy különös, de teljesen legyengült lényre, akinek a hátán – mint később kiderül – szárnyak vannak, s aki a segítségére szorul. Minával, a szomszéd kislánnyal együtt elhatározzák, hogy meggyógyítják Skelliget, ezt a varázslatos idegent – és gyerekek élete örökre megváltozik.”

Számok, adatok, böngésznivalók

A második könyv David James Smith: Ha a világ egy falu lenne - Számok, tények, az életünk
"Képeskönyv gyermekeknek rólunk, emberekről.
- Kik vagyunk mi?
- Hol élünk?
- Mit eszünk?
- Milyen nyelveket beszélünk?
- Milyen vallásokat gyakorlunk?

Ma már több mint 7 milliárd ember él a Földön; ez akkora szám, hogy felfogni se lehet. De mi van akkor, ha az egész világot úgy képzeljük el, mintha az egy falu lenne, amelyben csupán száz ember él? Ez a száz ember pont annyira sokszínű, mint az a 7 milliárd, amelyik jelenleg a Földön él.

B1094102

A 100 emberből:
- 21 kínaiul beszél,
- 10 kevesebb, mint napi ötszáz forintot keres,
- 14 nem tud írni vagy olvasni,
- 45-nek van tévéje otthon,
- 47-nek nincs elég ennivalója.

A képek és a szöveg a sok adattal gondolkodásra készteti a gyerekeket, kérdéseket ébreszt bennük; arra inspirálja őket, hogy tudatos, felelősségteljes felnőtt váljon belőlük."

Életfogytiglani száműzetés a Marsra

A harmadik pedig Miklya Anna: Dühös nemzedék I. – Jonas és a szürke hadsereg című könyve.
„A jó gyerekre vonatkozó szabályok egyértelműek: rendesen tanulni, sportolni, templomba járni. Szorgalmasan gyűjtögetni a pontokat, hogy egy napon beválthasd őket lakásra, családra, jó állásra -- tisztességes felnőtt életre.

Rebeka nem akarja elhinni, hogy a nővére nem volt jó. Nem hajlandó beletörődni, hogy elszakították tőle, mert Ráhel olyan bűnt követett el, amiért a legsúlyosabb büntetést érdemelte: életfogytig száműzték a Marsra. Megszállottan nyomozni kezd utána, de a földönkívüliekkel vívott háború évei alatt bevezetett biztonsági intézkedések nem könnyítik meg a dolgát. Az internetes tartalmakat szigorúan korlátozzák, kamerák és műholdak figyelik az emberek minden lépését – a saját biztonságuk érdekében.

B1062852

Rebekának azonban nem jelent gondot, hogy kijátssza a biztonsági rendszert. Ám amikor sikerül kapcsolatba lépnie az Anonymous nevű titkos csoporttal, váratlanul egy titokzatos zsaroló markában találja magát. Jonas egy pillanatig sem habozik, amikor a lány a segítségét kéri, sőt legjobb barátját, Sütit is beavatja. Arra azonban egyikük sem számít, hogy ezzel a döntéssel komoly veszélybe sodorják magukat. Olyan titkokkal kell szembenézniük, amelyek megváltoztatják nemcsak az ő életüket és a családjuk jövőjét, de az egész nemzedékük sorsát...”

Kapcsolódó cikkeink:

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.05.11 15:30:58Androsz

    Nem tudom, hogy a bemutatott könyvek mennyire jók. De a leírás alapján látom, hogy lehetnek azok.

    Az utóbbi években sokat hallunk a magyar diákok kétségbeejtő szövegértési képességeiről. Kétség sem fér hozzá, a hiba az alsó tagozatos tanításban van. Azokban is, akik azt mondogatják, hogy a gyerekeknél nem szabad semmit sem erőltetni, meg kell várni, amíg megszületik benne az érdeklődés, a motiváció satöbbi. Ökörség.

    De a későbbi évek irodalomtanítási szokásai sem hibátlanok, közel sem azok. Mostanában sokat foglalkoztat a kötelező olvasmányok nekem is emlékezetes kínálata. Régen volt, azóta változott a kínálat, de a szemlélet nem. Miért kell egy kisebb-nagyobbkamasztól azt várni, hogy érdeklődéssel, kedvvel, jólesően olvasson állandóan a nyomorról, fájdalomról, tragédiákról? Az erkölcsi nevelés a jó bemutatását is igényli a rossz mellett. A nyelvezet is gyakran nehézkes, a megfogalmazás "irodalmi", az unalom pedig borítékolható. Tudom, hogy Szophoklész, Shakespeare, Illyés fontos alakjai az irodalom hosszú történetének, de akkor is hiába várjuk az olvasás és az irodalom kifejező ereje iránti érdeklődést, ha erre akarjuk a diákokat kényszeríteni.

    Kell kényszer, ezt véletlenül sem akarom tagadni. De ha rémisztő mértékű lazulást engedünk meg a természettudományok oktatásában, akkor az irodalomoktatásban miért nem érzik szükségét az okosok az életszerűséghez való közeledésnek?
    ...

  • 2016.05.11 15:43:09Androsz

    ...
    Tudom, a gyereknek senki sem tiltja, hogy magától annyit olvasson, amennyi csak belefér. Viszont tudjuk, hogy egyrész nem tud olvasni, másrészt ma az életmódreklámok az olvasás ellen haladnak, és ráadásul az irodalomtanítás okosai is látszólag nehezen értik meg, hogy az elvárásokat az életkor jellegzetességeihez kell igazítani.

    A rózsaszín regényfüzetek meg a többi selejt nyilvánvalóan alkalmatlan az irodalmi szintű, művelt fogalmazáskészség és szövegértés felépítésére. De aki azt olvassa, az legalább olvas valamit, és nem a helyszínelősorozatok és undorítóan ostoba szappanoperák kényszeres nézésével tölti el az összes szabadidejét.

    De nem kell a mércét ilyen alacsonyra helyezni. Nagyobbacska koromban olvastam egy ifjúsági regényt, a címére már nem emlékszem. Egy vidéki iskola egyik osztályába egy szép lány érkezik, minden fiú beleszeret. Köztük egy nyomorék fiú is, aki persze nem mert színt vallani, csak rejtélyes, titkosírásos üzenetekben vall szerelmet, mint ahogy végül kiderül. A fiú annyira el van keseredve a lába nyomoréksága miatt, hogy végül halálos sebeket ejt magán. Máig emlékszem szinte az egészre, pedig eltelt már pár évtized azóta. A fogalmazás érthető volt, mégsem színvonaltalan, a reménytelen szerelmet természetesen mélyen átéreztem, a tragikus vég pedig mély nyomot formált bennem, sok-sok gondolattal. Olyanféle könyv volt, mint a posztban ajánlottak, úgy érzem. Az írója talán nem volt neves író, de miért ne lehetne kötelező olvasmánynak kijelölni egy ilyen regényt? Miért ne lehetne az irodalom képességeit egy ilyen regény alapján kitárgyalni, bemutatni, tanulni?
    ...

  • 2016.05.11 16:00:24Androsz

    ...
    A feleségem esküszik rá, hogy a Harry Potter és az azkabani fogoly egy lebilincslően izgalmasra és elsöprő élményt adóra sikerült mű. Az írója az ismeretlenségből világhírűvé vált. Ötven-száz év múlva talán tananyaggá is nemesülhet. Most miért nem? Shakespeare talán úgy kezdte, hogy én vagyok a világirodalom leendő tananyaga, a nemes irodalom egyik oszlopa, vagy úgy, hogy na, írok egy jó kis színjátékot, ezt imádni fogják az emberek? Biztos, hogy a nemessé kinevezett írókon és műveken csiszolódott főokosok, akik a saját személyes ízlésükre és a kánonszerű közmegegyezésre alapozva néha maguk közé emelnek egy-egy szerencsést, és ezt a szemléletet örökítik tovább, nem csúsztak el már egy kissé eltorzult irányba? Nem lenne itt az ideje egy kis szemléletfrissítésnek?

    Anyámnak, aki igazán jó irodalomtanár volt, egyszer a kezébe adtam, horribile dictu, egy scifit. Az intellektusát jellemzi, hogy hajlandó volt elolvasni. És a végén kénytelen volt kimondani, hogy hát ez tényleg nem volt rossz. (Megjegyzem: a "nemes" scifi többsége elég borúlátó és gondolatébresztő.) Aztán megmutattam neki, hogy Az Ember tragédiája a scifi összes lényeges jegyét magán viseli. Nem mondom, hogy megtérítettem, de hajlandó volt némileg revideálni az Irodalom határainak kijelőlési szemléletét.

    Fel kellene hagynunk a "neves" alkotók meglehetős sznobizmust sejtető erőltetésével. Próbáltuk, nem megy. Lehet, hogy egyszer majd menni fog, de az oktatásunk most egyáltalán nincs annak a közelében. Akkor majd újra meg lehet próbálkozni a régi kánonhoz való közelítéssel, ha az tényleg annyira fontos.

    A posztban mutatott három könyv - nem mondhatom rájuk, hogy regény - jó példának tűnik az "elhajlásra". Nagyon kellene egy új áramlat, új kánon, az ifjúság irodalomoktatásának megújítására, sőt, megmentésére.

  • 2016.05.11 16:48:24fénycsepp

    Szerencsere mar van olyan altalanos iskola, ahol a diakok kozosen megszavaznak egy kotelezo olvasmanyt: a nyertes egyszer A csikos pizsamas fiu lett. A fiataloknak fiataloknak szolo szoveget kellene olvasniuk.tanarkent megertem, hogy a 12 eves diakom unja a az Egri csillagokat s a Toldit. En a nyolcvanas evekben Dubrovnikban jartam altalanosba, ahol szinte csak gyerekirodalmat kellett olvasni, volt erkolcsi es erzelmi neveles boven:). Az egesz irodalomtanitast szorostul-borostul meg kell reformalni! Aki akar,olvasson otthon Szigeti veszedelmet, de konyorgom, melyik tizeneves tud azonosulni Zrinyivel? Persze, a magyar irod. tanmenetet senki sem fogja bantani, mert az es a tortenelem egyarant szentsegek ebben az orszagban.

  • 2016.05.11 22:14:55Rébusz

    Az irodalom szeretete nem akkor alakul ki egy gyerekben, ha könyvet adunk a kezébe. Hanem akkor, amikor mi felolvasunk belőle neki. Vagyis nem az iskoláskorban jön el az ideje, hanem már jóval korábban, a helyesen megválasztott mesékkel és a versekkel.

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta