Jó is lehetne az állami KRESZ tanító oldal, de nem az

Zanza!

Lusta megtanítani helyesen közlekedni a gyerekét, vagy nincs ötlete, hogyan kéne? Vágja be őt a net elé!

Már vagy egy éve nem sopánkodtunk azon egy sort sem, hogy a gyerekek (és sokszor a felnőttek) mennyire nem tudnak közlekedni, az autós meg csak találgathatja, hogy ez előtte karikázó gyerek milyen kreatív megoldást fog kieszelni egy-egy közlekedési szituációra. Emiatt elég sok baleset is történik – a kamaszokkal statisztikailag a legtöbb. Nem ismerik a KRESZ szabályait, miközben az iskolában mindent megtanítanak nekik, Odüsszeusz utazásának összes állomásától Lázár feltámadásáig, csak azt nem, hogy hogy kéne átkelni biztonságosan az úttesten, vagy bringával szabályosan balra kanyarodni.

Képernyőfelvétel (7).png
Fotó: tanuloknak.hu

Márpedig igény az lenne rá. A minap a lakóhelyünk közelében megváltozott a forgalmi rend egy közepesen bonyolult kereszteződésben, ezután Facebook-posztok sorában érdeklődtek a kétségbeesett városlakók (alapvetően biciklis város), hogy ezentúl hogy is kell ott közlekedni? A szokásjogra ugyanis nem hagyatkozhattak tovább, tételes KRESZ ismeretek nélkül pedig maguktól nem tudták kikövetkeztetni a helyes megoldást. És akkor a gyereknek mégis hogyan magyaráznák el, ha maguk sem tudják?

Most, hogy itt a jó idő, akinek van, zsírba teszi (apu) a bringáját, akinek meg nincs, az egyre többet gyalogol, úgyhogy mindennél aktuálisabb kicsit felfrissíteni, vagy megszerezni azt az alapfokú KRESZ tudást, amivel már egész jól el lehet evickélni, legalább a környéken.

A legfontosabb tudnivalókat ebben a cikkben már összeszedtük, most nézzük, hogyan lehet otthonról ki sem mozdulva, vagyis a netről megtanulni közlekedni úgy, hogy annak még további előnyei is legyenek: például ingyen KRESZ tanfolyamot nyerjen a gyerek jogosítványszerzéshez – már ha elérte a szükséges kort.

A központi közlekedésbiztonsági programról, mely a tanulóknak.hu weboldalról érhető el, tavaly már elég részletesen beszámoltunk. Idén ez kiegészült a gyalogos és a kerekesszékes közlekedéssel, valamint a diszkóbalesetek megelőzésének is külön fejezetet szenteltek. Természetesen megnéztük, hogy sikerült.

Képernyőfelvétel (6).png
Fotó: tanuloknak.hu

Hát, sajnos nem lett jobb, mint a tavalyi. Félreértés ne essék, mindenképpen üdvözlendő, hogy van rá központi igyekezet, hogy valahol mégiscsak lehetőségük legyen a gyerekeknek megtanulni a közlekedés alapszabályait a neten, ha már az iskolában nincsenek ilyen órák.

De a tanulásnak a szabatos (poros és kissé lekezelő) mondatoknál és a statikus ábráknál sokkal hatékonyabb és vidámabb módjai is vannak, különösen, ha már úgyis számítógépen megy a dolog. Attól még egy gyerek sem fogja élvezni és jobban megtanulni a szabályokat, hogy monitorról olvashatja, és nem könyvből. Márpedig ennél többet nem nagyon tud ez az alkalmazás.

Olyan mondatokat kell a gyerekeknek megérteni a gyalogos(!!!) közlekedéshez: mint például „A gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék két (felül álló gyalogost mutató piros, alul haladó gyalogost mutató zöld fényű) lámpából áll.” Hát ez nem konkrétan az a nyelvezet, amit élvezettel olvasgat egy, mondjuk, tízéves gyerek, aki kíváncsi, hogy hogyan kellene szabályosan eljutnia reggelente az iskolába.

De hát ugye később is sokkal szívesebben foglalkozik az ember olyan dolgokkal (ha már egyszer nem kötelező), amikből nem csak tanul, de szórakoztatók is. Írtunk már sokat a gamification-ről, a játékosításról, aminek kiváló hazai művelői vannak, és aminek éppen az lenne a lényege: úgy tanuljanak a gyerekek, hogy közben maradandó élmény legyen nekik. Na, hát ilyet nyomokban sem találunk a weblapon, pedig érdemes lett volna megkérdezni a módszer pár jeles képviselőjét, hogyan is lehetne ezt csinálni, ha célt akarunk érni.

Azért persze jó dolgok is vannak, nagyon jól körüljárják a témákat a feladatsorok, és tényleg tök jó tanácsokat adnak például a kerekesszékeseknek, és a kiindulópont is nagyon jó: például, hogy nem azért nem veszik észre őket a forgalomban, mert az emberek direkt bunkók, hanem mert aki ül, az szemmagasság alatt van, vagyis kiesik a látótérből.

Egész jól körbejárja a diszkóbalesetek témáját is a feladatsor, ez azonban a tanároknak készült, vagyis inkább egy iránymutatás, hogy mit és hogyan kellene megtanítani a középiskolás korosztálynak. Már amennyiben akad rá idő. Itt is jó a kiindulópont: próbálják meg a pedagógusok tényszerűen ismertetni az alkohol és a különböző drogok hatásait, kerüljék a prédikációt (ehhez kapnak is megfelelő támpontokat). Igaz, néha elég megmosolyogtató javaslataik vannak, például: úgy lehet alkohol nélkül is remekül szórakozni, ha fiatalunk, mondjuk, elvállalja a parkett ördögének a szerepét, és táncol, esetleg ő lesz a Dj, vagy a bármixer (aki alkoholmentes koktélokat készít, és koktélnapernyővel helyettesíti a hiányzó fantáziáját).

Képernyőfelvétel (4).png
Fotó: tanuloknak.hu

Szintén hasznos javaslat, hogy szánjanak rá időt az iskolában, és játsszák el azt, hogy minden eszközzel rá akarják venni valamire a tinédzsert (például, hogy igyon, vagy beüljön valaki autójába, aki már ivott alkoholt), neki pedig ellent kell tudni állnia. Már csak az a kérdés, hogy ha a közlekedési ismeretek nevű tantárgy nincs benne az órarendben, vajon mikor nyílik megfelelő alkalom a tréningre? A program ugyanis elvileg több órát szánna a témakörnek, és ez még csak a diszkóbalesetek tematika, a közlekedés még szóba sem került.

Mindent egybevetve sikerült egy céljaiban szuperhasznos és értékes, de elég unalmas közlekedésoktató weblapot összehozni. Viszont a megfelelő korosztályban az első ötvenezer jelentkező ingyen elvégezhető KRESZ tanfolyamot kap, ami az „AM”, „A”, „A1”, „A2” vagy „B” kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges. Az sem rossz azért.

Blogmustra