SZÜLŐSÉG

Az egész napos iskola főleg szivatás

2015. október 5., hétfő 14:37

Két baj van a most már harmadik éve működő… na jó, maradjunk abban, hogy harmadik éve bevezetett egész napos iskolával: vagy van, de csak púp az érintettek hátán, vagy nincs is, mert a gyerekek, a szülők, de még az iskolák is úgy próbálják megúszni, ahogy csak tudják.

A közoktatási törvény szerint általános iskolában a nevelés-oktatást a délelőtti és délutáni tanítási időszakban úgy kell megszervezni, hogy a foglalkozások legalább tizenhat óráig tartsanak. Vagyis az iskola délután négyig tart, és addig bent is kell lenniük a gyerekeknek. „A köznevelési rendszer megújításának egyik prioritása az egész napos iskola bevezetése. E változás a tervek szerint alapvetően növeli az esélyegyenlőséget és segítheti a tanulói sokféleség kezelését, ugyanakkor megköveteli a tanórákon kívüli időszak valódi tartalommal való megtöltését” – ez pedig már az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet magyarázata a jelenségre.

Ez a valóságban nem egészen így néz ki. Az egyik Pest megyei iskolában Anna például simán kivehette a napköziből az alsós gyerekét, senki nem állt az útjába. A délutáni foglalkozások ugyanis ebédelést, udvaron játszást és leckeírást jelentettek, az ezeken való részvételtől pedig az igazgató készséggel eltekintett.

Egy másik, szintén alföldi iskolában pedig összesen azt kérték a szülőktől a napközis tanítók, hogy délután fél három és négy között, a leckeírás idején, ha nem muszáj, ne zavarjanak, egyébként akkor vihetik el a tanórák után a gyereküket, amikor csak akarják. Ugyanezt kérte több fővárosi iskola is.

 

Nem ilyen engedékenyek a tanárok az egyik Heves megyei iskolában, igaz, ott úgy hozták össze az elsősök órarendjét, hogy ebéd után még simán beiktattak olvasás- és matekórákat. „Tavaly még azt várták a gyerekemtől, hogy ebéd után aludjon, most meg azt, hogy üljön végig aktívan két tanórát” – mutatott rá az egyik szülő. Ebben az iskolában megvalósították az egész napos oktatást, ami úgy néz ki, hogy órarend szerint van például szabadtéri játék és önálló munka is. Ez utóbbi elméletileg ugyan nem leckeírás, mert az egész napos rendszerben nincs is házi feladat, de gyakorlatilag mégiscsak az.

Ebben az iskolában délután négyig egyáltalán nem vihetik el a szülők a gyereküket, még akkor sem, ha más elfoglaltságot szánnának nekik, ahelyett, hogy az iskola udvarán homokoznak. Ezen persze a tehetségesebb gyerek szülei háborodnak fel leginkább, akik úgy érzik, az iskola visszahúzza őket. „Úgy érzem, tőlem akarják megmenteni a saját gyerekemet, miközben tehetséggondozásra persze már nincs idő az iskolában, de nekem sem hagyják, hogy gondoskodjam a fejlesztéséről” – mondta az egyik anyuka.

A legtöbb alsós gyereknél ugyanakkor viszonylag egyszerű a képlet: mivel úgyis szükség van felügyeletre, annál jobb, ha az iskola megoldja. A felsősöknél viszont viszonylag ritkán van igény a délutáni gyerekmegőrzésre. Tapasztalataink szerint ezt az iskolák is tudomásul veszik, sőt, olyannal is találkoztunk, ahol az intézmény megkérdezte a szülőket, hogy szerintük mi szolgálná a gyermek érdekeit – erősen sugallva, hogy nem a napközi lesz a jó válasz.

Ez után minden szülő egyenként beadta a kérelmét az igazgatónak, hogy engedje el a gyerekét a délutáni „foglalkozásokról”, ami természetesen meg is történt, mivel semmi akadályba nem ütközött. Az órarendet ugyanis előrelátóan úgy állították össze, hogy délutánra egy héten egyszer csak a mindennapos testnevelés bevezetésével összefüggő plusz két tesiórát tették – ami már nem fért be délelőttre.

Ez a „tömegsport” nevű megmozdulás elméletileg az iskola összes tanulójának, kb. 1000 gyereknek egyszerre lett volna, így eleve az volt a terv, hogy csak az a pár gyerek van valóban ott, aki nem tud sportegyesületi igazolást hozni. A szabály szerint ugyanis az egyesületi sportolás kiválthat heti két testnevelésórát, a gyakorlatban azonban a helyi művelődési házban szervezett jazzbalett órák papírját is simán elfogadták. A dolognak külön érdekessége, hogy a szóban forgó iskola igazgatója a kormánypárt önkormányzati képviselője, ebből is látszik, hogy az elmélet és a gyakorlat, nem mindig áll teljesen szinkronban.

Megnéztük, hogy mi a helyzet felsőben, egy olyan osztályban, ahol az alsósoknak még valóban egész napos, úgynevezett iskolaotthonos oktatás folyik. Nos, az iskola ott is belátta, hogy a tizenéveseknél ez már nem fog menni. Az elvárás összesen annyi, hogy a heti kettő szabadon választott délutáni szakkörön kötelező részt venni, egyébként az utolsó óra után mindenki mehet, amerre lát – ami egybevág a gyerekek és a szülők elképzeléseivel is.

Ha ön látott vagy tapasztalt jó példát az egész napos oktatásra, különösen felsős gyerekeknek, kommentelje ide, hadd lássunk ilyet mi is!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.10.05 19:28:58retinax

    Nancsibácsi: az vele a baj, hogy olyan emberek is vannak, akiknek ez nem jó. Tudom, irtó nehéz elképzelni, hogy mások másképp gondolnak dolgokat, de azért tegyük fel. Ennek ellenére kötelező. Lenyomják a torkukon.
    És mivel sokan vannak, akiknek nem jó, ezért komolytalan az egész.
    De most tényleg azzal érvelsz mellette, hogy neked jó?
    Egyébként meg van itt még valami félreértés is. Az egész napos iskola pont nem a délelőtti tanítást és a délutáni napközit kéne, hogy takarja, mint 30 éve, hanem elvileg délelőtt-délutánra elosztott tanórákat, házi feladat nélkül, ugyanis napi nyolc óra alatt anélkül is van idő begyakorolni a tudnivalót. Ahová meg a gyereked jár, az szintén a félreértése az egész napos iskolának. Vagyis be se vezették, mert nekik se volt jó.

  • 2015.10.05 20:05:34Anyuka1980

    HOL dolgoznak azok az anyukák akik délben el akarják vinni a gyereket? Melyik az a munkahely,ahonnan már 4-re az iskolában lehet lenni? Bp-en teljesen normális, ha az ember kb 1 órányira lakik a munkahelyétől, most a gyereket vagy a munkahely mellé viszem iskolába vagy az otthona mellé - ami neki sokkal jobb, de akkor még ha 6 órában is dolgozom 4.re nem tudok az iskolánál lenni. Komolyan érdekel,hogy más hogyan oldja meg????

  • 2015.10.05 21:26:53saso

    Az a baj, hogy a ma működő oktatási rendszer nem képes az egész napos iskola koncepcióját úgy végrehajtani, ahogyan annak elméletileg lennie kéne, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Azaz: tanórák elosztva délelőtt és délután is, lecke megírása (már, ha van lecke, aminek ugye, nálunk fejlettebb régiókban semmi komolyabb értelmét nem látják, a gyermek tudását nem mélyíti) és mindeközben egymás, tanár és diák komolyabb megismerése, hogy igazán tudjanak együttműködni az évek során, az iskolás lét során. Talán egy ideális rendszerben még arra is lehetőség nyílna, hogy ki- ki irányultsága szerint fejlődhessen, ki vizuális kultúra, ki reál tárgyak terén.
    A koncepció maga jó, de a realitástól nagyon távol áll. Úgy ráerőltetni egy amúgy is ezer sebből vérző oktatási rendszerre, hogy semmilyen támogatást, segítséget nem nyújtanak hozzá, csak tessék, ezt kell holnaptól megvalósítani, ez így nem megy. Az egész napos iskolát a pedagógusokkal kéne megismertetni első körben, azután pedig mindez megvalósításához forrásokat biztosítani az iskoláknak, hiszen több tanárra, eszközre van szükség. Ki az, melyik iskola, amely ezt csont nélkül ma be tudja vállalni kis hazánkban?

  • 2015.10.05 21:40:15zizi77

    Anyuka1890, ez számomra is nagy kérdés. Mondjuk én nagyjából odaérek, mert reggel 7-kor már a munkahelyemen vagyok. A férjem szív reggelenként a 2 gyerekkel, de gondolom nem ez az általános.

  • 2015.10.05 21:55:13retinax

    Anyuka1980: Például a vidéki cukrász, aki a szomszéd városba jár dolgozni hajnali ötre. Egykor végez, fél kettőkor vinné haza a gyerekét az iskolából a faluba, de nem adják. Hazamegy, majd fél négykor fordulhat vissza a gyerekért, remek. Vagy az az anyuka, aki a saját vállalkozását viszi, és úgy intézi, hogy délután már a gyerekeivel lehessen, hogy úgy nevelhesse őket, ahogy ő akarja, és nem úgy, mint a tanító, akit a gép dobott. Vagy a GYED-en lévő anyuka, akinek az iskolás gyereke semmiképp nem akarja megenni a menzakosztot, úgyhogy inkább hazaviszi a gyereket, a lecke otthon is elkészül. És még egy csomó élethelyzet létezik a 8-4-ig dolgozón kívül.

  • 2015.10.05 22:19:16zizi77

    Én is gyeden voltam tavaly, de kibírtuk, hogy csak 4-kor hoztuk haza, és nem volt lecke.

  • 2015.10.05 22:40:40indapass

    Felsőben sok a szóbeli tanulnivaló. Az ún. tanulószoba, ami a felsősöknek van - bármennyire is próbálnak ott csendet tartani -, nem igazán alkalmas a koncentrálásra. Időpocsékolás.
    De alsóban is ugyan, hadd mehessen haza, aki megteheti.

    @gchg
    Teljes mértékben egyetértek.

  • 2015.10.06 03:28:37J.W. Booth

    vvv

  • 2015.10.06 07:01:36Fluoro

    De jó ez a sok ráérő szülő, aki minden délután maga foglalkoztatja a gyermekét! Sajnos én dolgozok, így az iskolától fogom elvárni a színvonalas délutáni elfoglaltságot. Csak tudnám, ezek a délre menő szülők miből élnek??? Apuci milliárdos? Vagy a családi pótlékból???

  • 2015.10.06 07:51:55zizi77

    Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy százalékos arányban hány szülő kérelmét utasították vissza arra vonatkozóan, hogy délután elhozná a gyereket. Természetesen nem az iskolaotthonos rendszerről beszélünk, hiszen a fent említett Heves megyei elsős évfolyam is az a leírtak alapján. Ha valaki ilyenbe íratja a gyereket, akkor ezen ott nem kell csodálkozni. Legtöbb helyen ugyanis ilyen és olyan osztályokat is indítanak az adott évfolyamban/nyílván vannak kivételek/. Van ahol csak 1 osztály van/évfolyam, de olyan picurka településeken eleve az igényeknek megfelelően alakítják ezt. Persze mindig van olyan, akinek éppen nem kényelmes.

  • 2015.10.06 08:25:41retinax

    zizi77: értem én, de akkor miért kötelező, ha mégsem kötelező? Akkor mit bohóckodnak? Nem lehetett volna úgy hagyni, ahogy volt, ha a végeredmény úgyis ugyanaz: aki akar, marad, aki meg nem, az hazamegy?

  • 2015.10.06 08:30:05indapass

    @Fluoro

    Miért kellene foglalkoztatni a gyereket? 6 óra irányított foglalkozás után az enyéim annak örülnek, ha kicsit békén vannak hagyva.
    Egyébként van főállású anya, van, hogy nagymama tud lenni a gyerekkel, van, aki részmunkaidőben dolgozik (vagy hajnalban kezd és kora délután szívesen van a gyerekével), van, aki otthon dolgozik.
    Papíron ki vagy szolgáltatva az igazgató kénye-kedvének. Ez az, ami nem tetszik. Hogy elvben megtehetik, hogy bent tartják a gyerekedet akkor is, ha te, mint törvényes képviselő, ezt nem akarod.
    Aki pedig zenét tanul vagy tehetséggondozó szakkörre járna máshova, szintén meg van lőve, ha 4 előtt el sem indulhat az iskolából. De az edzésre is el kell jutni akkor is, ha 4 után kezdődik. A napközi egyszerűen nem hatékony sok gyerek esetében.

  • 2015.10.06 08:31:07retinax

    Fluoro: nem milliárdos, pék. Délre végez, aztán együtt akar lenni a gyerekével, mielőtt este hatkor lefekszik, hogy kettőkor kelni tudjon. Vagy bármi. Nem mindenki ül nyolctól négyig egy irodában, vannak három műszakban dolgozók, meg egy csomó minden ám, amit tudom, nagyon nehéz elképzelni, mert hát mégis az iroda és a nyolctól négyig dolgozás az igazi élet. Csak akkor ki csinálja a kenyeret? Rejtély.

  • 2015.10.06 09:24:15Nancsibacsi

    @egysmás

    "Nancsibacsi, és ha a gyerek nem tudja a tananyagot, a tanár lesz elővéve, hogy a faszé' nem tanította meg, vagy a felelősség az megint hivatalszerűen erodálódik, mint mindenhol Magyarországon?"
    Miért lenne a tanár elővéve? Ha van olyan gyerek, aki tudja, a másik meg nem, akkor hogyan lehetne hiba a tanárban? A gyereknek kéne felfognia, hogy ingyen kap kb havi 100 eFt értékű szolgáltatást, szóval k.rvára figyeljen oda, és tanuljon mint a kisangyal, mert soha a büdös életben nem lesz még egyszer ilyen lehetősége. A szülőnek meg az volna a dolga, hogy ezt megértesse vele.

  • 2015.10.06 09:30:25retinax

    Nancsibacsi: :D aham, megérti a gyerek. Mind. Kivétel nélkül :D

  • 2015.10.06 09:33:14Nancsibacsi

    @retinax:

    "az vele a baj, hogy olyan emberek is vannak, akiknek ez nem jó."
    Nekik megvan a lehetőségük, hogy kibújjanak alóla, könnyedén.

    "De most tényleg azzal érvelsz mellette, hogy neked jó?"
    Mert mivel érveljek? Kezdjek el fantomokat gyártani, meg rettegni ahogy te teszed?

    "Az egész napos iskola pont nem a délelőtti tanítást és a délutáni napközit kéne, hogy takarja, mint 30 éve, hanem elvileg délelőtt-délutánra elosztott tanórákat, házi feladat nélkül, ugyanis napi nyolc óra alatt anélkül is van idő begyakorolni a tudnivalót."
    Jó, ez az elmélet, ami eleve egy parittyás fasság, és ezt tudja minden pedagógus meg egyéb érintett. Ezért megoldják úgy, hogy a törvényt nagyjából betartsák, az ökörséget meg hanyagolják. Így lett pl. a mindennapi tesiórából korcsolya meg úszás oktatás heti 2 órában (és maradt heti 3 tesi emellett). Politikusoktól nem tudom miért vársz el te életszerű döntéseket. Ők csak azt látják, hogy a saját kölykük a svájci leányiskolában egész nap ott van, sőt bent lakik, és ez milyen jó - tehát legyen valami hasonló a népnek is.

    Ha az egyenleget nézed, és nem mindenképpen eret akarsz vágni magadon, mert búval b.szottnak lenni jó, akkor azt láthatod, hogy a minden napi tesiórából jó dolog jött ki (mert a gyerekek élvezik a korit, és az úszást, vagy kinek mi van), a délutáni "kötelező" suliból megint jó dolog jött ki, mert sokkal több szakkör lehetőség vonult be az iskolákba, és nem kell a halál f.szára elhordanod agyagozni, mivel a suliban szervezik az agyagozó szakkört. Még olcsóbban is kijössz, mintha művházba vinnéd, mert az oktató itt ingyen kapja a helységet.

  • 2015.10.06 09:34:12Nancsibacsi

    @Anyuka1980

    "HOL dolgoznak azok az anyukák akik délben el akarják vinni a gyereket?"
    Sehol. Gazdag pasihoz mentek feleségül a pénzéért, és délben már k.vára unatkoznak otthon.

  • 2015.10.06 09:37:44Nancsibacsi

    @retinax

    "Nancsibacsi: :D aham, megérti a gyerek. Mind. Kivétel nélkül :D"
    Hát én is láttam már reménytelenül hülye gyereket - szerencsére az értelmesebbje felfogja. Elég neki megmutatni egy hajléktalant, és megmondani, hogy azért van itt, mert nem tanult eleget, és csak bölcsész diplomája van :-D

  • 2015.10.06 10:06:30retinax

    Nancsibacsi: hát sajnos a helyzet az, hogy lehet, hogy Pesten meg a megyeszékhelyeken így van, de van itt még pár település az országban, ahol se uszoda, se jégpálya, csak az iskola poros udvara van. És ott is élnek gyerekek.
    Amúgy meg pont addig lehet hülye dolgokat kötelezővé tenni, amíg nem az eljárás ellen tiltakozik a nép, hanem megmutyizza, kijátssza.

  • 2015.10.06 10:11:27Keményen Dolgozó Gyíkember

    Ez a komment nem ide szól, hanem az "ÉLETMÓD: Így lesz élvezetes az út a munkába" címűhöz. De szólhatna ide is, mert a nagyon okos kutatók csak azt hagyják ki a számítgatásaikból, hogy akinek kölyke van, az hogy a jó életbe biciklizzen meg andalogjon a munkahelyére úgy, hogy közben a gyereknek 20 kg-os táskát, edzésholmit, hangszert stb. kell cipelnie? Vagy inkább azt tanácsolják, hogy ne legyen gyereke annak, aki munkába jár?

  • 2015.10.06 10:21:18inyesmester

    Az egész rendszer arról szólna, hogy délután a gyerek egy másik pedagógus segítségével, több egyéni foglalkozással megértetné azt, amire délelőtt csak korlátozottan volt idő.Az egész akkor működik jól, ha aktív tanítás van, valós kiegészítő programokkal és csak azok kaphatnak felmentést akik legalább négyes átlagot hoznak.
    Ehelyett azt láthatjuk, hogy vidéken és főleg ahol igazán szükség lenne rá, ott ezt meg sem szervezték, a minek ezeknek iskola, úgy is hülyék maradnak elv alapján.
    Ahol lakom, ott az elmúlt tíz évben folyamatosan figyeltük, hogy a gyerekek 12 előtt, maximum egykor elhagyják az iskolát.Evvel, csak az a baj, hogy ilyen időközbe, a tananyag leadása, csak beírt, de meg nem tartott órákkal lehetséges.
    Ennek eredménye, az hogy a használható tudást mérő kompetencia felméréseken rengeteg iskola olyan alacsony szinten produkál, ami indokolná az azonnali bezárásukat.Még szomorúbb, hogy ezeken a helyeken saját maguk becsapására is olyan jegyeket adnak év végén a diákoknak, amit a tudásuk meg sem közelít.
    Kinek jó ez, ha úgy szakadnak le térségek tudásilag, hogy közvetlen nyoma nincs, hiszen a nem tudást a jegyek nem tükrözik.

  • 2015.10.06 10:31:11inyesmester

    Természetesen nem fogja hozni, azt az eredményt, amit várnának ettől a rendszertől.Nem kiegyenlíteni fogja , hanem elmélyíti az iskolák közötti szakadékot.
    A három iskola amit találtam és jól is működteti ezt a rendszert az "véletlenül" benne van a legjobb öt százalékban.

  • 2015.10.06 10:46:21Mészáros Laci

    gchg

    "Mészáros Lacinak, és mindenki másnak, aki azt hiszi, a tanári munka annyiból áll,"

    Nagyon köszönöm, hogy nem vettél egy kalap alá a mindenki mással, akik azt hiszik, én elég jól tudom, hogy a tanári munka sokkal több annál, amit az órán látunk.

    De továbbra is azt gondolom, hogy egy pedagógus ki tudja tölteni a gyerekek számára értékesen a többlet időt, amit kaptak. Nem matematikát kell tanítani, hanem gyereket.

  • 2015.10.06 10:50:02Mészáros Laci

    A kommentek egyébként elég jól tükrözik a magyar néplelket.

    Az emberek 10%-a a lehetőséget látja, 90% a problémát.

    (Azokban az országokban, amelyekre irigykedve nézünk, többnyire fordított az arány.)

  • 2015.10.06 10:51:20Mészáros Laci

    @inyesmester

    "hanem elmélyíti az iskolák közötti szakadékot."

    Nem feltétlenül. Lehetőséget ad az iskoláknak. Ahol tudnak, élnek vele.

  • 2015.10.06 10:53:18Mészáros Laci

    @Nancsibacsi

    "Gazdag pasihoz mentek feleségül a pénzéért"

    Ez azért túlzás, a szülői értekezleteken én azt láttam, hogy a többségnek kisgyerekei vannak és otthon vagy gyesen.

  • 2015.10.06 10:58:08teodora.m

    Aki ezt a cikket írta, tuti, hogy nincs iskolás gyereke! Nagyon szánalmas ez az írás!

  • 2015.10.06 13:01:51zizi77

    retinax, a rendelet elméletileg azon gyerekért készült, akik a délutánt az utcán csavargással töltenék, és nem azok ellen, akikkel otthon szívesen foglalkoznak a szülei. Normális igazgató ezt helyén is tudja kezelni. Nyílván vannak nem normális igazgatók is. A baj itt megint a kötelezővel van, ami ellen kapásból ellenkezni kell. Bár a kötelezettségek betartásáért is ennyire tudnának az emberek küzdeni!

  • 2015.10.06 13:02:05Primilla

    De van.

  • 2015.10.06 13:09:37Nancsibacsi

    @Mészáros Laci

    "Ez azért túlzás, a szülői értekezleteken én azt láttam, hogy a többségnek kisgyerekei vannak és otthon vagy gyesen."
    Aha, és ha pici gyereke van - ami persze 24 órás munka, folyamatosan főzni-mosni-anyámp.csája - akkor nyilván praktikus hazavinni mellé a nagyobbat is, mert azért arra marad idő, hogy azzal tanuljon - nyilván :-D

  • 2015.10.06 13:13:38Starlark

    Nálunk simán elengedik a gyerekeket a napköziből. Viszont minden szakkör /az énekkart leszámítva/ 16-kor vagy utána kezdődik, még a kötelező gyógytesi is...

    Magyarán nincs semmilyen program szervezve ugyanaz történik mint mikor én jártam suliba.

  • 2015.10.06 13:16:58indapass

    @Nancsibacsi

    Amennyiben tanulni kell vele (mert egyedül nem képes), jobb a napközi, 25 gyerek és egy tanár felállásban?

  • 2015.10.06 13:20:02indapass

    @Mészáros Laci

    Azokban az országokban, amiket irigykedve nézünk, némi forrást is adnak a lehetőség mellé (és talán kevesebbet nyúlnak le belőle). Lehet, hogy ezért (is) nézzük irigykedve őket?
    Szép dolog a lelkesedés, a pályázás meg a szülők bevonása, de nehogy már erre próbáljunk egy rendszert építeni.

  • 2015.10.06 14:59:21Kovácsné

    nancsibacsi: Azért lettem vállalkozó, hogy ÉN osszam be az időmet, éppen ezért nincs rá szükségem, hogy az iskola ossza be nekem (: Mind a két gyerek szívesebben tanul velem, mint a napköziben (plusz sport és zeneórák). Ja. és akkor sem zavarnak, ha szoros határidős munkám van, úgy vannak nevelve. Akinek viszont olyan a munkája, miért NE hagyhatná bent négyig a gyereket? Azt nem értem, miért kéne mindenkinek mindig mindent egyformán csinálni.

  • 2015.10.06 15:36:32cupcake25

    Azért baromira nem értem azokat, akik ezen háborognak. Oké ha nincs más mint udvaron játszás meg házi írás délután, akkor még talán megértem hogy a szülő elvinné szakköre a gyereket vagy sportolni. Azonban ha délután rendes tanítás van akkor mit hőzöngenek? Vigye másik iskolába aztán kész. Vagy ha a szülő éppen ráér délelőtt amikor a klasszikus rendszerben van a tanítás akkor is elhozza mert ő éppen ráér? Szerintem jó ötlet az egész napos iskola, főleg ha normális délutáni programok vannak, vagy több a szünet két óra között és nem csak éppen annyi hogy elmenjen a gyerek pisilni. Nyugodtan meg tudja enni a tízóraiját, inni, pisilni stb. Nem pedig falnia kell és hasonló.

  • 2015.10.06 15:57:53bElannaTorres

    egész napos iskola akkor nem baj, ha a gyerek nem egy órás házival megy haza. Mert a maradék kis időben iskola után már elég nehéz nyúzni a gyereket hogy írja meg a házit. Kisiskolásokról beszélek. Hamar kell feküdniük, a kialvatlanságot se bírják annyira. Sportra meg nem nagyon jut idő ezek mellett.
    de ha megírnák a házit a suliban akkor nekem nem lenne bajom vele. Nagyobbaknál szintén más, mert ott már többet kell tanulni, a házira jó a napközi, de dolgozatra felelésre felkészülni szerintem nem mindenki tud napköziben. Akkior meg jobb ha maga osztja be idejét tanítás után.

  • 2015.10.06 19:00:43egysmás

    "Miért lenne a tanár elővéve? Ha van olyan gyerek, aki tudja, a másik meg nem, akkor hogyan lehetne hiba a tanárban?"

    A tanárnak az a dolga, hogy megtanítsa a gyerekeket a tananyagra.
    Nem egyet-kettőt, hanem mindet.
    Ha erre nem képes, akkor egy faszparszt dilettáns, VAGY nem alkalmas rá a rendszer, nincsenek biztosítva a feltételek.
    Ha az előbbi, akkor egy faszparaszt dilettáns buzizza a gyereket, ha az utóbbi ÉS MÉGIS PRÓBÁLKOZIK, akkor egy faszparaszt dilettáns, aki buzizza a gyereket.
    Ha az ÁLLAM lefoglalja a gyereket nyolc órában, hogy a céljaihoz alakítsa, akkor onnantól kezdve a szülőnek nincs vele olyan dolga, amit az ÁLLAM követel meg tőle.

    "A gyereknek kéne felfognia, hogy ingyen kap kb havi 100 eFt értékű szolgáltatást, szóval k.rvára figyeljen oda, és tanuljon mint a kisangyal, mert soha a büdös életben nem lesz még egyszer ilyen lehetősége."

    nem kapja a szolgáltatást, hanem kötelező igénybe vennie.
    Ez két teljesen különböző dolog. Tudod, ha valaki odahord az udvarodra egymillió forintértékű trágyát, nem biztos, hogy örülsz neki.
    Mellesleg, _nem_ kerül százezerbe egy olyan csoport, amiben elvan a gyerek huszad-harmicad magával napi 3-4 órát.

    "A szülőnek meg az volna a dolga, hogy ezt megértesse vele."
    lol

  • 2015.10.06 20:06:48inyesmester

    Itt valami tévedés van.Szó sincs klasszikus napköziről, csak ott, ahol szabotálják az egészet.Ez egy lehetőség például olyan dolgok elsajátítására, mint a kooperatív feladat megoldás, ahol jobb és gyengébb képességű emberek megtanulnak közösen dolgozni( úgy, mint a való világban). Ilyenkor hiába viszi a szülő haza a gyereket nem tud mindig 3 másik együtt dolgozó gyereket prezentálni.Belenézhet a gyerek más iskolák digitális tananyagába(másként magyarázzák, így könnyebb megérteni.Interaktív feladat megoldások, közös oktató film nézés,megbeszélés.Délutánra marad tánc és dráma óra.A dráma órán a gyerekek megtanulnak értelmesen beszélni érvelni,netán türelmesen meghallgatni a másikat.A délelőtti tanítás adja a tudást, a délutáni meg a segítséget ahhoz, hogy használni is tudja.
    Azért is tudom, hogy mennyire hasznos, mert 30 éve ilyen rendszerű oktatásban vettem részt és egyetlen gyerek se volt, aki utólag feleslegesnek ítélte volna.
    Amikor a 2008- as válság miatt az emberek nehezebben találtak munkát, akkor bután néztünk, hogy az osztálytársaimat miért bombázzák folyamatosan munka ajánlatokkal.
    Tehát nem sírni kell, hanem kiharcolni, hogy tartalommal töltsék meg.Ez megköveteli a pedagógusok továbbképzését is.És elsősorban a vidéki iskoláknak ad lehetőséget, ahol kevesebb személyes tapasztalatot szerezhet a gyerek.

  • 2015.10.06 21:09:20retinax

    inyesmester: hát ja, meg lehetőség, hogy megtanuljanak repülni, gondolatot olvasni és két szólamban fütyülni. Ebből a lehetőségből aztán nem lett semmi, nem, hogy 3, hanem harminc év alatt sem. Sőt, jelen pillanatban a gyerekem iskolájában írásvetítőről másolják a gyerekek a feladatot, szigorúan A5-ös méretűről, mert az A4-es már túl sokba kerül. Laptop? Projektor? Más iskolák digitális tananyaga? Hát muhaha.
    Nem az iskolák szabotálják a dolgot, hanem az, aki a pénzt osztja rá. A gyerekem iskolájában a költségvetés 10 százalékát egyszerűen nem adta oda az állam. Lehet kötelezővé tenni a mindennapos hárfajátékot, de ha nem adnak hozzá hárfát, akkor ki is szabotál?
    Egyébként abban egyetértünk, hogy úgy kellene csinálni, ahogy írtad. De nem így van. A kényszeren kívül semmi mást nem tettek az egész napos iskola mögé, és hát ez így nevetséges.
    Sajnos megint fordítva ülnek a bilin, miért van az, hogy először hipp-hopp bevezették a dolgot, majd rábízzák az érintettekre, hogy dolgozzák ki? Nem úgy kellene, hogy mondjuk 10 év alatt kidolgozzák a szakemberek a szisztémát, és amikor kész, akkor betanítják a tanárokat, majd két év múlva lehet kezdeni lassan, a hibákat folyamatosan javítgatva, átvinni a gyakorlatba?

  • 2015.10.06 21:53:37zizi77

    Retinax, mert itt sajnos nem divat semmit továbbvinni. Amit kitalál az egyik, azt garantáltan áthuzza a következő.

  • 2015.10.06 22:03:40indapass

    @Inyesmester,

    Elárulod, hol volt ez a csodás iskola?
    Én is olyantájt jártam suliba, mint te, és semmi ilyesmire nem emlékszem. Vidéki nagyváros, lakótelep, majd gimi (és akkoriban az első 30-ban bent volt az országban, szóval nem volt kutyaütő).

    @Retinax,
    Sajnos nálunk sincs másképp az iskolában. :-(
    Úgyhogy mi biza hozzuk haza a gyerekeket, ovist, sulist egyaránt. Itthon tudunk 3 másik, eltérő képességű gyereket biztosítani, akikkel lehet együttműködni, akiket meg lehet(ne) türelmesen hallgatni, akikkel lehet vitatkozni. Még dráma is van, csak házi kivitelben. :-D És jut idő úszni, zenélni, játszóterezni, a leckét önállóan megírják/megtanulják, sőt még időben ágyba is kerülnek.

  • 2015.10.06 22:27:27inyesmester

    Ha félreérthető voltam, akkor bocsánat.Nem olyan volt az iskola, mint amit most elvárnánk, de a tananyagot részletesebben megtanultuk(nálunk heti 10 matek óra, másik osztályban heti 10 angol). Ha valaki valamit nem értett, akkor volt idő, avval az egy gyerekkel foglalkozni.Heti háromszor voltunk benn fél hatig + szombat délig.Ezen kívül annyi külön foglalkozás volt, hogy év elején a legnagyobb gondot az okozta, hogy mit válasszunk.Az élsportolókat és a zenét tanulókat elengedték a délutáni órákról.Minden héten volt vasárnap túrázás, kéthetente iskolai disco.Saját iskolai uszoda, amit a diákok nem használhattak.:)
    Az iskolában felállított pingpong asztalok, szabadon használható tornaterem.Rengeteg verseny.Ennek ellenére semmilyen hajtás nem volt.Nagyon sajnáltuk azokat, akik a pesti elit gimnáziumokba jártak, kicsit jobb eredményeket értek el, de elképesztően stresszes életük volt.
    Ezek a dolgok elsősorban nem a pénzről szóltak.Nagy részüket ma is meg lehetne tenni.Az iskola Budapesten a Madách Gimnázium volt.

  • 2015.10.07 08:25:09subidubidu

    @inyesmester

    Ma is ilyen vajon a Madách?

    Azért kérdem, mert az egyik csemetém a Fazékba jár matek tagozatra, és nekik sincs heti 10 matekórájuk (jó, még nem jöttek be a faktok). De ami van, az tömény.

  • 2015.10.07 08:33:40toki6

    A kisfiam most kezdte az elsőt és szerintem teljesen jól működik az iskolaotthonos rendszer. A gyerekeknek szét van osztva a tanulás a délelőtti és a délutáni órákra, és így délelőtt is jut idő egy kis mozgásra, játékra kikapcsolódásra. Szerintem a gyerkőcnek könnyebb így átszokni az oviból, és a tanító néninek is könnyebb a munkája, mert ha azt látja, hogy az osztály nagy része már úgysem képes a feladatra koncentrálni, akkor lazítanak egy kicsit és a délutáni foglalkozáson befejezik amit félbehagytak. Házi feladat csak hétvégére van, de az sem mindig. Amikor én voltam kisiskolás, végigseggeltük a délelőttöt, a napköziben nem csináltunk semmit, majd mikor délután 4 körül hazaértünk játék helyett jöhetett a házi feladat.... nem hiszem, hogy nekünk jobb volt...

  • 2015.10.07 09:42:17eßemfaßom meg áll

    @egysmás

    "A tanárnak az a dolga, hogy megtanítsa a gyerekeket a tananyagra.
    Nem egyet-kettőt, hanem mindet.
    Ha erre nem képes, akkor egy faszparszt dilettáns, VAGY nem alkalmas rá a rendszer, nincsenek biztosítva a feltételek."

    Ezek szerint a világon mindenhol kizárólag faszparasztdilettáns tanárokkal felvértezett biztositottfeltételek nélküli rendszer van, én legalábbis még nem hallottam olyan országról ahol minden gyerek mindent tudna.

  • 2015.10.07 13:25:11indapass

    @inyesmester,

    Tök jó, amit csináltatok, de a fél hatig bent maradást nem egy 6-12 éves gyereknek találták ki, ők még hamar kifáradnak és nagyon fontos a mozgás (agy oxigénellátása), a szabad, kötetlen játék.
    A jó iskolaotthonos rendszer jó. Bár én mindig is örültem, ha hazamehettem előbb. Elég volt a nyüzsi. Szóval kinek a pap...

  • 2015.10.07 14:29:511katinka

    Az iskolai étkezést nem veszi igénybe a gyerek?, Akkor éhezzen 16-ig! Utána edzés.. Este 7 kor már neki is állhat tanulni, aztán tényleg az asztalon alvás következik. Ha meg ki van kérve akkor meg a papírgyártás... És igen a felnőtt méretű gyerekemért nem megyek el, hogy haza kísérjem az 5 percre lévő suliból! Állítólag ezért előállíthatják a gyereket a rendőrök azt mondták a suliban Most ki a nem normális ???

  • 2015.10.07 16:55:33zizi77

    1katinka, egy db papírt kell kitölteni év elején. Eddig a napközit kellett kérni, most az eljövetelt. Hü de nagy probléma!

  • 2015.10.07 17:26:22egysmás

    eßemfaßom meg áll, olyanról hallottál már, ahol kötelező nyolctól négyig minden gyereknek az iskola?

  • 2016.11.12 15:00:38karramel

    Én nekem szerencsém volt (igaz akkor nem így éreztem) mert ahova én jártam iskola ott alsóban 8-16 volt kötelező tanítás (volt olyan hogy másodikban 8 órában rendes matek volt, az egy 8 éves gyereknek azért elég fárasztó volt azért) de csak hétvégére volt lecke.Fölsőbe meg MINDEN osztálynak MINDEN NAP 6 órája volt se több se kevesebb és minden nap lecke.Külön kérvényt kelet benyújtani ha a gyerek ott akart maradni 4 felügyelet alatt.És az egész felsőt ősze vonták (volt kb 30 gyerek az EGÉSZ FELSŐ tagozatból) és egész délután kint voltak az udvarún másfél órát ja és előtte fél óra alatt megebédeltek.Na SZERINTEM ez egy jó rendszer volt.Mondjuk az alsóaknak a napi óraszámát levittem volna 6-7 órára és egy óra kint lét az udvaron mondjuk kaja után 5 órában.

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta