Ezt kell tudni, mielőtt kerékpárt vesz a gyereknek

Zanza!

Az idei Bringaexpo a korábbi évekhez képest sokkal nagyobb kiállítóteret kapott, nevezetesen 10 ezer négyzetmétert, ami jól jelzi a kerékpározás iránti egyre fokozódó érdeklődést. A kiállításon láthatunk profi, milliókat érő csúcskerékpárokat, versenyzésre és városi kerékpározáshoz használatos bringákat és felszereléseket mindenféle árkategóriában, de minket most elsősorban a gyerekbringa választék érdekelt.

Már csak azért is, mert jön a szezon, és mi is, akárcsak sok más kisgyerekes család, most készülünk a gyereket (négyévest) meglepni egy igazi kétkerekűvel. Némi kerékpáros tapasztalattal a tarsolyomban körbenéztem, mire számíthatok árban és választékban.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyit fogja gyűrni a gyerek a kerékpárját, járunk-e majd kisebb-nagyobb távú kirándulásokra, vagy pár alkalom után valószínűleg úgyis a garázsban áll majd a kétkerekű. Aki komolyan gondolja, és valóban szeretné, hogy gyereke élvezze és biztonságban töltse első, meghatározó kerékpáros élményeit, véletlenül se a játékboltokban és a hiperekben kapható gyerekbiciklikkel szemezzen. Az általunk megkérdezett, kerékpárhoz értő emberek is egyöntetűen ezt a véleményt erősítik, aminek számos oka van.

Éppen a héten láttam egy nagy játékáruházban egy 16-os (16”) gyerekbringát, ami a 4-5 éves kezdőknek ideális méret. Made in China, hirdette a felirat, az árcímkén 34 ezer forint volt. Nos, a Bringaexpón anélkül, hogy nagyon kerestem volna, hat különféle márka ugyanilyen méretű kerékpárját láttam 27-34 ezer forint között, amelyek egyfelől magyar gyárban készülnek, tehát a szervizelésük, alkatrész-utánpótlásuk gyorsan megoldható, másrészt olyan gyártók termékei ezek, akik komoly tapasztalattal rendelkeznek a kerékpárgyártás területén, és a gyerekkerékpárokhoz is megbízható alkatrészeket használnak.

Ráadásul az is bizalomgerjesztő, hogy egy kerékpárosboltban szakértő eladótól vásárolunk, így vásárláskor némi jótanácsot, karbantartási segédletet is kap az, aki még nem rendelkezik kellő rutinnal. És ha belegondolunk, az is biztató, hogy van konkrét üzlet, személy, akihez vissza tudjuk vinni, akitől kérhetünk további segítséget, szervizt, ha úgy adódik - ez a személyes kapcsolat sokat ér.

Az egyik eladó mesélte, hogy ő azt látja, amelyik gyerek tanulóbiciklizik, az elég könnyen átül a kétkerekű biciklire. Ilyen történeteket én magam is többet hallottam ismerősöktől. Az azonban kihagyhatatlan lépcsőfok ebben a folyamatban, hogy a gyerek megtanulja a pedál helyes használatát, könnyedén tekerje azt körbe-körbe. Ha ez megvan (ezt egy kisebb, pótkerekes vagy háromkerekű járgányon betanulhatja), akkor tényleg könnyen előfordulhat, hogy egyáltalán nem is lesz szükség a pótkerekére, vagy csak egy-két nap erejéig. Megkérdeztem, hogyan tanácsos gyereknek kerékpárt vásárolni. Mint mondták, nagyon figyeljünk arra, hogy a gyerek mindenféleképpen le tudja tenni a lábát, ha megáll. Tehát fontos, hogy az adott bicikli ülése milyen mélyre állítható. Másik támpont, hogy nemcsak kényelmesen elérje a kormányt a gyerek, de kanyarodáskor se kelljen nyújtóznia. A mi esetünkben egy négyéves kisfiúról van szó, aki kb. 106 cm magas, neki a 16-os kerékméretű kerékpárt javasolják. Ebben a kategóriában a különféle gyártók típusai között főként a vázak mérete, formája és a kormány hajlásszöge miatt akadhatnak eltérések, így minden esetben a gyereknek ki kell próbálnia, hogy az ő méreteinek megfelelő-e a kinézett bringa.

Ha már megvan az elhatározás, mindenképpen érdemes megfontoltan választani, jól körbenézni, mielőtt vásárolnánk is. Még nem késő, addig, amíg nem jön az igazi jó idő, még van pár hét. Érdemes először kinézni egy-két márkát, típust, s megpróbálni használtan beszerezni akár egy kerékpárboltban, akár az interneten. Mivel a gyerekek egy-két nyár alatt kinőnek egy ekkora kerékpárt, ha nem használták sokat, akkor könnyen találunk az új áránál sokkal olcsóbban szép állapotban lévőt. Ha pedig újat veszünk, eladhatjuk majd, de van olyan üzlet is, ahol beszámítják az új kerékpár árába.

A gyerekbiciklik jó részét már eleve úgy lehet megvásárolni, hogy fel van szerelve a KRESZ-nek megfelelően, azaz lámpák, prizmák és csengő vannak rajta, de ezek mellé kell sárhányó, és a láncvédő is nagyon hasznos. Extra lehet például a csomagtartó és egy kis kosárka vagy csomagtartó. Az expón láttunk egy kiállítót, aki több száz féle airbrush technikával festett csengőt árult mindössze 1500 forintos, tehát igen kedvező áron. Az egyedi készítésű minták között láttunk gyerekeknek valókat, például kis Vukosat, kockásfülű nyulat, de poénos, komolyabb, felnőtteknek szánt mintákat is. Itt van a webáruházuk, meg lehet nézni a választékot.

Az egészen kicsiknek számos gyártó kerékpáros ülését is megnézhettük, melyek között találtunk előre és hátra szerelhetőt, utánfutót (amiről jó tudni, hogy bár nagyon is praktikus, a hazai KRESZ szabályok szerint sajnos nem lenne szabad használni), de igazi kuriózumnak számít a viszikli.eu kínálata, amely holland szülők kezdeményezésére kifejlesztett teherkerékpárokat forgalmaz. A Babboe főként városi kerékpározásra, 1-2 gyerek egyszerre való szállítására vagy nagybevásárlásra alkalmas, nagyon jól néz ki, de már csak azért is jó választás lehet, mert számos biztonságot, úttartás tekintetében végzett teszten jól szerelt. Jó volna látni minél többet belőle.

Ha már megvan a szépen felszerelt kerékpárunk, a biztonságra is gondoljunk. A legfontosabb a sisak, amit nálunk sajnos nem divat hordani sem felnőttnek, sem gyereknek. Külföldön ennek nagy kultusza van, a németek az iskolakezdéskor komoly kampányokat folytatnak, és a gyerekek büszkén veszik fel sisakjukat, ha felülnek a kétkerekűre. Én azt tanácsolom, gyerekülésben ülő gyerekre, illetve túrán, városi közlekedéskor, ha nem csak kerékpárúton haladunk, mindenképpen tegyük fel a gyerekre, és mi is mutassunk példát. A kiállításon láttunk sokfélét ebből is, nekünk a német CASCO gyártmányú, dizájnos, és sokféle teszten szépen szereplő gyereksisakok jöttek be a leginkább, amelyeknek ára 10 ezer forint körül mozog. Még mielőtt sokallnánk, gondoljunk bele, ennyibe kerül egy átlagos felnőtt sisak is, miért éppen a gyereknek vegyünk olcsóbbat?

A Bringaexpón a bringák és felszerelések mellet idén több kerékpártúra szervező is kint volt, egy halom egy-és többnapos, gyereknek és családoknak is teljesíthető kerékpártúra-ajánlattal. Ezek között volt, amelyen ingyen, volt, amelyiken pár ezer forintért vehetünk részt, de akadnak extrákkal, pl. lovagi vacsorával vagy borkóstolóval kiegészíthető változatok is. A ZSOTA Kerékpártúra Egyesület június 22-23-án például olyan kétnapos Tisza-tavi túrát szervez, amit kifejezetten kisebb gyerekek és kezdők is könnyen teljesítenek, és még emellett strandolhatnak, madármegfigyelő hajókázáson is részt vehetnek.

Korábban már írtunk mi is a velencei-tavi, a balatoni, a kis-balatoni és a Vértesben tett családi kerékpártúrázásról, ezek közül kettő (Velencei-tó, Kis-Balaton) szervezett családi túra volt, melyen több százan vettek részt. Ezeket idén is megszervezik. A Velencei-tónál májusban tekerhetünk, a Tour de Zalakaros családi kerékpártúra pedig június 23-án lesz, de ha máshova is elmennének, érdemes avelo.hu és a tosport.hu weboldalakon tájékozódni.  A hazai szervezésű kerékpáros események mellett külföldi túrajánlatokkal is találkoztunk, a kiállítás külföldi díszvendége Ausztria, ami többek között a Fertő-tavi, Karintia és Innsbruck környéki  kerékpáros túrázáshoz kínál ízelítőt.

Aki gyerekkel érkezik, azokat a gyerek KRESZ pálya várja, ahol a legkisebbektől kezdve a nagyobbakig lehet róni a köröket.

Blogmustra