SZÜLŐSÉG

Ezt kell tudni, mielőtt kerékpárt vesz a gyereknek

2013. március 2., szombat 18:41

Az idei Bringaexpo a korábbi évekhez képest sokkal nagyobb kiállítóteret kapott, nevezetesen 10 ezer négyzetmétert, ami jól jelzi a kerékpározás iránti egyre fokozódó érdeklődést. A kiállításon láthatunk profi, milliókat érő csúcskerékpárokat, versenyzésre és városi kerékpározáshoz használatos bringákat és felszereléseket mindenféle árkategóriában, de minket most elsősorban a gyerekbringa választék érdekelt.

Már csak azért is, mert jön a szezon, és mi is, akárcsak sok más kisgyerekes család, most készülünk a gyereket (négyévest) meglepni egy igazi kétkerekűvel. Némi kerékpáros tapasztalattal a tarsolyomban körbenéztem, mire számíthatok árban és választékban.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyit fogja gyűrni a gyerek a kerékpárját, járunk-e majd kisebb-nagyobb távú kirándulásokra, vagy pár alkalom után valószínűleg úgyis a garázsban áll majd a kétkerekű. Aki komolyan gondolja, és valóban szeretné, hogy gyereke élvezze és biztonságban töltse első, meghatározó kerékpáros élményeit, véletlenül se a játékboltokban és a hiperekben kapható gyerekbiciklikkel szemezzen. Az általunk megkérdezett, kerékpárhoz értő emberek is egyöntetűen ezt a véleményt erősítik, aminek számos oka van.

Éppen a héten láttam egy nagy játékáruházban egy 16-os (16”) gyerekbringát, ami a 4-5 éves kezdőknek ideális méret. Made in China, hirdette a felirat, az árcímkén 34 ezer forint volt. Nos, a Bringaexpón anélkül, hogy nagyon kerestem volna, hat különféle márka ugyanilyen méretű kerékpárját láttam 27-34 ezer forint között, amelyek egyfelől magyar gyárban készülnek, tehát a szervizelésük, alkatrész-utánpótlásuk gyorsan megoldható, másrészt olyan gyártók termékei ezek, akik komoly tapasztalattal rendelkeznek a kerékpárgyártás területén, és a gyerekkerékpárokhoz is megbízható alkatrészeket használnak.

Ráadásul az is bizalomgerjesztő, hogy egy kerékpárosboltban szakértő eladótól vásárolunk, így vásárláskor némi jótanácsot, karbantartási segédletet is kap az, aki még nem rendelkezik kellő rutinnal. És ha belegondolunk, az is biztató, hogy van konkrét üzlet, személy, akihez vissza tudjuk vinni, akitől kérhetünk további segítséget, szervizt, ha úgy adódik - ez a személyes kapcsolat sokat ér.

Az egyik eladó mesélte, hogy ő azt látja, amelyik gyerek tanulóbiciklizik, az elég könnyen átül a kétkerekű biciklire. Ilyen történeteket én magam is többet hallottam ismerősöktől. Az azonban kihagyhatatlan lépcsőfok ebben a folyamatban, hogy a gyerek megtanulja a pedál helyes használatát, könnyedén tekerje azt körbe-körbe. Ha ez megvan (ezt egy kisebb, pótkerekes vagy háromkerekű járgányon betanulhatja), akkor tényleg könnyen előfordulhat, hogy egyáltalán nem is lesz szükség a pótkerekére, vagy csak egy-két nap erejéig. Megkérdeztem, hogyan tanácsos gyereknek kerékpárt vásárolni. Mint mondták, nagyon figyeljünk arra, hogy a gyerek mindenféleképpen le tudja tenni a lábát, ha megáll. Tehát fontos, hogy az adott bicikli ülése milyen mélyre állítható. Másik támpont, hogy nemcsak kényelmesen elérje a kormányt a gyerek, de kanyarodáskor se kelljen nyújtóznia. A mi esetünkben egy négyéves kisfiúról van szó, aki kb. 106 cm magas, neki a 16-os kerékméretű kerékpárt javasolják. Ebben a kategóriában a különféle gyártók típusai között főként a vázak mérete, formája és a kormány hajlásszöge miatt akadhatnak eltérések, így minden esetben a gyereknek ki kell próbálnia, hogy az ő méreteinek megfelelő-e a kinézett bringa.

Ha már megvan az elhatározás, mindenképpen érdemes megfontoltan választani, jól körbenézni, mielőtt vásárolnánk is. Még nem késő, addig, amíg nem jön az igazi jó idő, még van pár hét. Érdemes először kinézni egy-két márkát, típust, s megpróbálni használtan beszerezni akár egy kerékpárboltban, akár az interneten. Mivel a gyerekek egy-két nyár alatt kinőnek egy ekkora kerékpárt, ha nem használták sokat, akkor könnyen találunk az új áránál sokkal olcsóbban szép állapotban lévőt. Ha pedig újat veszünk, eladhatjuk majd, de van olyan üzlet is, ahol beszámítják az új kerékpár árába.

A gyerekbiciklik jó részét már eleve úgy lehet megvásárolni, hogy fel van szerelve a KRESZ-nek megfelelően, azaz lámpák, prizmák és csengő vannak rajta, de ezek mellé kell sárhányó, és a láncvédő is nagyon hasznos. Extra lehet például a csomagtartó és egy kis kosárka vagy csomagtartó. Az expón láttunk egy kiállítót, aki több száz féle airbrush technikával festett csengőt árult mindössze 1500 forintos, tehát igen kedvező áron. Az egyedi készítésű minták között láttunk gyerekeknek valókat, például kis Vukosat, kockásfülű nyulat, de poénos, komolyabb, felnőtteknek szánt mintákat is. Itt van a webáruházuk, meg lehet nézni a választékot.

Az egészen kicsiknek számos gyártó kerékpáros ülését is megnézhettük, melyek között találtunk előre és hátra szerelhetőt, utánfutót (amiről jó tudni, hogy bár nagyon is praktikus, a hazai KRESZ szabályok szerint sajnos nem lenne szabad használni), de igazi kuriózumnak számít a viszikli.eu kínálata, amely holland szülők kezdeményezésére kifejlesztett teherkerékpárokat forgalmaz. A Babboe főként városi kerékpározásra, 1-2 gyerek egyszerre való szállítására vagy nagybevásárlásra alkalmas, nagyon jól néz ki, de már csak azért is jó választás lehet, mert számos biztonságot, úttartás tekintetében végzett teszten jól szerelt. Jó volna látni minél többet belőle.

Ha már megvan a szépen felszerelt kerékpárunk, a biztonságra is gondoljunk. A legfontosabb a sisak, amit nálunk sajnos nem divat hordani sem felnőttnek, sem gyereknek. Külföldön ennek nagy kultusza van, a németek az iskolakezdéskor komoly kampányokat folytatnak, és a gyerekek büszkén veszik fel sisakjukat, ha felülnek a kétkerekűre. Én azt tanácsolom, gyerekülésben ülő gyerekre, illetve túrán, városi közlekedéskor, ha nem csak kerékpárúton haladunk, mindenképpen tegyük fel a gyerekre, és mi is mutassunk példát. A kiállításon láttunk sokfélét ebből is, nekünk a német CASCO gyártmányú, dizájnos, és sokféle teszten szépen szereplő gyereksisakok jöttek be a leginkább, amelyeknek ára 10 ezer forint körül mozog. Még mielőtt sokallnánk, gondoljunk bele, ennyibe kerül egy átlagos felnőtt sisak is, miért éppen a gyereknek vegyünk olcsóbbat?

A Bringaexpón a bringák és felszerelések mellet idén több kerékpártúra szervező is kint volt, egy halom egy-és többnapos, gyereknek és családoknak is teljesíthető kerékpártúra-ajánlattal. Ezek között volt, amelyen ingyen, volt, amelyiken pár ezer forintért vehetünk részt, de akadnak extrákkal, pl. lovagi vacsorával vagy borkóstolóval kiegészíthető változatok is. A ZSOTA Kerékpártúra Egyesület június 22-23-án például olyan kétnapos Tisza-tavi túrát szervez, amit kifejezetten kisebb gyerekek és kezdők is könnyen teljesítenek, és még emellett strandolhatnak, madármegfigyelő hajókázáson is részt vehetnek.

Korábban már írtunk mi is a velencei-tavi, a balatoni, a kis-balatoni és a Vértesben tett családi kerékpártúrázásról, ezek közül kettő (Velencei-tó, Kis-Balaton) szervezett családi túra volt, melyen több százan vettek részt. Ezeket idén is megszervezik. A Velencei-tónál májusban tekerhetünk, a Tour de Zalakaros családi kerékpártúra pedig június 23-án lesz, de ha máshova is elmennének, érdemes avelo.hu és a tosport.hu weboldalakon tájékozódni.  A hazai szervezésű kerékpáros események mellett külföldi túrajánlatokkal is találkoztunk, a kiállítás külföldi díszvendége Ausztria, ami többek között a Fertő-tavi, Karintia és Innsbruck környéki  kerékpáros túrázáshoz kínál ízelítőt.

Aki gyerekkel érkezik, azokat a gyerek KRESZ pálya várja, ahol a legkisebbektől kezdve a nagyobbakig lehet róni a köröket.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.03.02 20:57:55atompyka

    Miért is tilos a bringautánfutó? Régóta szabad.

  • 2013.03.02 21:03:59atompyka

    Ha jól sejtem, az azzal történő személyszállítást sem tiltja semmi, de ebben nem vagyok egész biztos...

  • 2013.03.02 21:05:44Bambano

    nem mondta, hogy tilos az utánfutó, azt mondta, hogy gyerek/személyszállításra használandó utánfutó tilos.

  • 2013.03.02 21:35:33thetriggerhappy

    nem vennék 16-os biciklit egy 106cm-es gyereknek, főleg ha még nem is tud biciklizni, tekerni. minél kisebb a bicaj, annál egyszerűbb megtanulni rajta. alacsonyabb súlypont, könnyebb hajtani. igaz, rövidebb ideig lesz jó, de a gyerekbicajokat könnyű eladni.

  • 2013.03.02 21:39:20atompyka

    Bambano: így van, de semmit nem találok sem a KRESZ-ben, sem a KöHÉM6-ban, ami tiltaná.

  • 2013.03.02 22:15:14kate7

    Nagyon tetszett a bringautánfutó, amíg nem láttam egyet egy gyerekkel a belsejében, ahogy a pirosnál megállt mögötte egy kocsi. Azóta is kiráz a hideg, ha csak rá gondolok.

  • 2013.03.02 22:42:34atompyka

    Igen, itthon én sem mernék benne gyereket szállítani.

  • 2013.03.02 23:00:00hpapagaj

    Az első képen a Kenzelek igen jó minőségű szlovák gyerekbicajok, cseh aggyal. Örök élet+ 1 nap, ahogy szokás mondani. :)

  • 2013.03.02 23:24:22Martian

    Ha nincs sima aszfalt, az utánfutóban felkavarodik a gyerek gyomra...

  • 2013.03.02 23:25:23shitgun

    A cikk elég hiányos a tudnivalók terén, az meg külön zagyvaság, hogy a magyar gyártásúaknak jobb a minősége, meg jobb az alkatrész ellátása. A magyar biciklik jellemzően csak itthon kerülnek összeszerelésre, még a Csepel is távol-keletről érkező cuccokból rakódik össze, változó minőségben, nem túl jó vietnámi vázakra építve. Az alkatrész ellátás és a hazaiság meg azért nem függ össze, mert a kerékpárok alkatrészei - hacsak nem valami egyedi, különleges darabról van szó, de ez nem jellemző a gyerekbiciklikre - teljesen szabványos, általános alkatrészek, ergo bármit, bárhol vehetünk hozzá. Maximum a garanciális ügyintézés könnyebb magyar cég esetében, de erre se vennék mérget. Szép, színes csengőkről szó esik, de vázanyagról, súlyról, váltóról/agyváltóról, féktípusokról, nyergekről, stb nem, ami azért csöppet lényegesebb, mint a szép csengő.

  • 2013.03.03 01:51:10newmin

    @shitgun: Mit vársz egy dívány cikktől? Hülye picsák gyülekezete. Elmegy bringaexpóra aztán felkiált, hogy "jújj de szép csengő, megveszem a biciklit..."

    Ez a cikk semmit sem ér.

  • 2013.03.03 07:40:39ingopur

    Azert nagyon gaz, hogy egy ilyen cikknek a föoldalas fotojan a gyerek egy szemmel lathatoan tul kicsi sisakban, egy szemmel lathatoan a hataraira feltekert tul kicsi bicon szaguldozik. Ha a csemete ebben esne, a sisak ugy reppenne le a fejerol, hogy csak na. Itt Nemetorszagban eszmeletlen sokan hasznaljak az utanfutot, gyerekkel... Egeszen addig nem lehet megerteni, miert, amig nem latsz valakit, aki a csomagtarton ulesben utaztatott (lelogo feju, alvo) gyerekkel egyutt bukik. Utana nem mesz biciklin gyerekkel. Persze ehhez kell az a biztonsagot ado hatter, hogy az autosok nem dudalnak le, es utnek el, ha elottuk mesz.

  • 2013.03.03 08:41:16atompyka

    Ja, és nem borítod fel lépten-nyomon a futót a kerékpárútnak nevezett valamiken (jártam már így), amik nem elég, hogy romosak, még random dobálnak - soxor átvezetés nélkül - az út egyik oldaláról a másikra, majd egyszer csak megszűnnek.

  • 2013.03.03 10:44:03kotyomfitty

    Rendes bringa elott: futobicikli. Az egyensulyt, kanyarodast, dolest, esest mind megtanulja rajta 3 evesen. Akar feket is lehet ra tenni. Ezekutan a pedalozas senkinek nem okoz gondot. Ja, es gumi kerekkel nem marcangolja szet a dobhartyadat mint az atkozott kismotor. Ujonnan 10k, de elronthatatlan.

    Gyerekbringat meg hasznaltat szervizbol/szakboltbol. 15-20k.

  • 2013.03.03 10:58:42MaCS_70

    Kíváncsi lennék, hogy lent, az utánfutóban mennyivel több szmogot szív a gyerek, mint fent, az ülésen...

    MaCS

  • 2013.03.03 12:23:07Kohn Troll (Altdel)

    A futóbicikli (pedál nélküli nagyon alacsony bicikli) az alapja mindennek: imádták a gyerekek, mert csak annyit kell tudni, hogy futás közben üljön. Amikor már bátran, felemelt lábbal tud gurulni tízmétereket, akkor kaphat pedálost, nem fog elesni vele.

    És nem utolsó sorban nem szokja meg azt, hogy ha dől a bicikli, akkor ráhelyezi a súlyát a kitámasztókerékre. Ez rossz beidegződés, és nehezíti a két kerékre váltást.

  • 2013.03.03 12:24:39Kohn Troll (Altdel)

    @MaCS_70

    > Kíváncsi lennék, hogy lent, az utánfutóban mennyivel több
    > szmogot szív a gyerek, mint fent, az ülésen...

    Sokkal... Annó fizikaórán a tanárunkkal kiszámoltuk, és szörnyülködtünk.

  • 2013.03.03 17:24:19Pirx pilóta

    thetriggerhappy: pörgettyű-elv, fizika óra, általános isi... valójában minél nagyobb a kerékátmérő, annál könnyebb menni a bringával, a 8-as, 10-es kerekűeken szinte lehetetlen egyenesen menni, legföljebb, amikor már magabiztosan száguld vele a palánta harmincöttel... valójában a 16-oson sokkal könnyebb megtanulni, mint egy kicsin, egyre kell figyelni, nagy különbségek vannak a vázak közt, az tényleg fontos, hogy eléggé le lehessen ereszteni a nyerget, hogy leérjen a lába... az én lányom 104-es magasságnál már nagyon jól ment a 16-os bringával, igaz, vagy ötre rá kellett próbálni, mire találtunk megfelelő magasságút (Caprine Toddler)... amikor kinőtte a 12-est (amin már stabilan száguldozott négyévesen), kiderült, hogy a 14-es itthon alig terjedt el, kevés félét lehet kapni, és hamar kinövi...

  • 2013.03.03 17:27:53Pirx pilóta

    Kohn Troll (Altdel): ott a pont, nekem mindkét gyerek egy év futóbicózás után különösebb gond nélkül megtanult bringázni, oldalkerék nélkül... a támaszkerék csak nehezíti a tanulást, csaak sok szülő maga is így tanult, ezért el sem tud képzelni mást :(

  • 2013.03.04 03:24:50anothernick

    kár, hogy semmi fontosat nem tudtam meg a cikkből :( csengőt 1000 HUF alatt is lehet kapni, nem hinném, hogy fontos, milyen technikával van rárakva a kép, amíg a gyereknek tetszik és esetleg ez motiválja a bringázásra. Egy kérdés tapasztaltakhoz: nálunk az van, hogy szívesen futóbicajozik, de már 3 éves kora alatt akart pedálost, mert a játszón látta. vettünk neki egy használt, nehéz, de strammnak tűnő hausert és tetszik neki, de mivel nem nagyon bírja a kudarcot, nem is próbáltuk oldalkerék nélkül, egy-két kibillenés után tutti otthagyná az egészet. szóval akkor inkább erőltessem a futóbicajt vagy ha akar, oldalkerekezzen és mutogassam neki, hogy mások anélkül mennek? szerintem az sem utolsó szempont, hogy a rendes bicajjal eleinte jóval lassabban lehet menni, mint futóbicajjal, vagy akár motorral, nem tudom, ez nem veti-e vissza majd az érdeklődését (amellett, hogy a szülők idegeire nyugtatólag hat, hogy nem kell rohangálni utána...).

  • 2013.03.04 12:37:30dieter1

    Városban kizárólag kerékpárülésben vittem gyereket, igaz, egyszerre kettôt az oviba (az elsô speciálisan vázra való ülésben ült, széttartott térdekkel kellett tekerni). Utánfutót csak vidéki kerékpártúrán használtunk, ott a kipufogógáz is kevesebb, és a ráfutás is sokkal kevésbé valószínü. (A kresz azt mondja, hogy gyereket csak egyet és csak gyerekülésben szállíhatsz, ezért tilos elvileg utánfutóban.)

    Az oldalkerekezést én is elbaltáztam, a következônél már nem fogom - kismotor után jön a futóbicikli, különben billenéskor folyton rossz irányba fogja fordítani a kormányt :-(

    Egy ismerôsnek segítettem egy kínai gyerekkerékpárt "összerakni". Meglepô volt a két jobbmenetes pedál, de ez hagyján. A nehezen járó kézifékhez csúszós müanyag betét dukált, még lassítani is alig lehetett vele.

    A sisakot én is pártolom, használjuk. Mindezt annak ellenére, hogy gyerekkorom legalább száz esése során (rosszul felszerelt dinamótól leblokkolt elsô kerék, kicsúszás salakon, gyenge csavar miatt leesett kormány, ésatöbbi) egyedül a fejemet nem ütöttem meg soha :-O

  • 2013.03.04 13:01:50ildiko78

    Nagynak nem volt futóbiciglije, először pótkerékkel használta, miután leszedtük róla (segítség nélkül) kb 10 perc alatt ráérzett az ízére és simán kerekezik. :-)

    A kicsi meg... nos szerintem életében nem fog kerékpározni, úgyhogy most négy évesen kap egy futóbiciglit. Gyerek és gyerek között hatalmasak a különbségek.

    A kiállításon 20-ast kerestünk a nagynak és pl nagyon érdekes, hogy ezek a kerékpárok már teleszkóposak, váltósak, hát nem tudom a hét évesnek mennyire kell ilyen. Egyébként meg ami tetszett az közel 40 eFt (Csepel), vagy éppen 90 eFt (Mali, jó ez sebességes).

    Vettünk használtan is biciglit, bevallom nagyon nem érte meg. Mondjuk egy Specialized jöhetne, azt nem lehet tönkretenni.

    Ildikó

  • 2013.03.05 10:54:50Csipyke

    Ildiko 78: nekem is volt mar egy par, de mindig csak biciKlit sikerult vennem. Igy, k-val

  • 2013.03.05 14:20:20fric

    Gyerek 1 évig pótkerekezett egy 14-es bicóval, majd levettem a támaszt. Kb 5 perc és 200 méter futás után úgy ment, mint a golyó pótkerék nélkül. Ekkor még nem volt 4 éves sem! Azóta le sem lehet szedni a bringáról.

  • 2013.03.06 20:29:48Édanyu

    Az, hogy futóbringa után még kell egy kis pótkerekezés egy marha nagy hülyeség.
    A biciklizésben nem a tekerés, hanem az egyensúly megtartása a nehéz. Ha utóbbit tanulóbringán elsajátítja, a tekerést nem kell külön tanulni.
    Az én fiam nem az az ügyes típus. Mégis tanulóbringás előképzettség után percek alatt bringázott, csak az indulólöketet kellett megadni neki (nem futni utána partvissal!!!) álló helyzetből, mert állva nem tudott addig egyensúlyozni a bringán, míg a pedállal tekerni kezdett...

    A másik: valóban nagyobb bringát könnyebb tekerni, mert a kicsit nem jó a kormány helyzete sem, plusz nehezebb úgy tekerni, hogy túlságosan behajlik a térd (szinte guggoló helyzetbe).

    A cikkel kapcsolatban minimális elvárás lenne egy táblázat testmagasság-kerékméret!! Baromira nem informatív így ez az írás. Kábé semmi újat nem lehet belőle kiolvasni...

  • 2013.03.06 20:31:25Édanyu

    Futóbicikli: abból is csak az a jó, aminek lehet állítani az ülésmagasságát. Úgy kell belőni, mikor már az alapokat megtanulta vele a gyerek, hogy a lába éppen hogy leérjen. Akkor fog hosszúakat gurulni vele, nem lépegetni folyamatosan!

  • 2013.04.26 10:31:22lyken

    Kedves Nóra!

    Legközelebb cikkírás előtt tájékozódjon releváns forrásból. Ha a KRESZ-re hivatkozik, akkor például abból. A KRESZ nem tiltja a kerékpárra csatolható gyerekszállító bicikliutánfutót(más jogszabály sem). Illő lenne oly módon javítani a cikket, ahogy blogszférában szokás: áthúzza a hibás részt és a cikk végére bigyeszti, hogy új ismeretek jutottak a birtokába.

    Tessék, a KRESZ, hogy ne kelljen keresgélnie:[link]

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta