Mitől marad életben a motorozó gyerek?

Zanza!

A múltkoriban arról volt szó, hogyan érdemes elkezdeni a biztonságos közlekedést a legkisebbekkel, akik éppen csak kiszabadultak a babakocsiból. Most eggyel tovább megyünk, és végigvesszük, mire kell figyelni, ha már nagyobb a gyerek, pláne, ha kismotoron, biciklin, rolleren száguldozik.

stockfresh 693167 little-girl-on-toy-motorcycle-hunawihr-alsace-

Először is: sajnos mindennél fontosabb a példamutatás. Legyünk őszinték: mindannyian szoktunk gyalogosként átszaladni a piroson, mert látjuk, hogy ezer kilométeren belül nincs autó. És gyakran nem megyünk el a zebráig, mert úgy hosszabb lenne. Na, pont ezek a manőverek azok, amiket a gyerek jelenlétében szigorúan tilos bemutatni. Soha nem fogja nekünk elhinni, hogy komolyan kell vennie a szabályainkat, ha mi sem tartjuk be azokat.

Mivel nem hülye, látni fogja, hogy nem várja meg mindenki a zöldet, rá is fog kérdezni, más miért megy át piroson. Az én sztenderd válaszom erre az, hogy "gondolom nagyon siet, és biztos nagyon alaposan körülnézett. De teljesen igazad van, biztonságosabb lett volna, ha megvárja a zöldet".

Amiből nem engedünk

Soha nem megyünk át a piroson
Zöld lámpánál is körülnézünk lelépés előtt
Ha van értelmezhető közelségben zebra, ott megyünk át
Úton átkelni motorral, biciklivel, rollerrel is csak a felnőttet megvárva szabad
A szirénézó járműveké az elsőbbség

A legkisebbeket is lenyűgözi a közlekedési lámpa színváltása, és már érdemes nekik is mondogatni, melyik jelzés mit jelent. A nagyobbak viszont már be is vonhatóak, lehet például az ő feladatuk,hogy a zebra mellett állva észrevegyék a zöldet. Ezredszerre ugyan fárasztó, de  hosszútávon mégis hasznos mindig megdícsérni őket ezért.

Ugyanígy az elsőként bevésett szabályok között van a helye annak is, hogy zöldnél is csak akkor lépünk le, ha már körülnéztünk. Az elmúlt évek zebrás gázolásai után azt hiszem, ez nem szorul bővebb magyarázatra.

Motorral, bringával is fontos, hogy mint a legkisebbeknél, itt is minden szabálysértést azonnali szankció követ, ami ez esetben a "jármű" elvétele. (A gyakorlatban ez kistesóval, cekkerrel úgy néz ki, hogy leszáll, és tolja - és közben hisztizik.)

Nééééénóóóóóóó

Fontos és izgi a megkülönbözető jelzést használó autók megismerése. A tűzoltó autó, a rendőr és mentő nem véletlenül toplistás még a lányoknál is. Ha éppen akcióban találkozunk szirénázó autóval, a kezdeti ijedség után jönnek majd a kérdések. Magyarázzuk el, miért sietnek ezek. Hogy miért mehetnek át a pirosan, és van mindig elsőbbségük. Tanulja meg, hogy még zöldnél sem szabad lelépni a járdára, ha valami szirénázót hallunk közeledni.

Kismotor, bicikli, roller

Először is: csak nekünk triviális, hogy arra nézünk, amerre bringázunk. Egy éppen motorozni, biciklizni, rollerezni tanuló gyereknek ez eleinte nem mindig egyértelmű. Amíg nem vagyunk benne legalább nagyjából biztosak, hogy nem fog teljes gázzal nekirongyolni egy villanypóznának/begurulni a kereszteződésbe, mert éppen (hátrafele csavarodva) a tűzoltóautót csodálja, gyakoroljunk nem túl veszélyes helyen, szoros felügyelettel.

Akárhogy tépjük is a szánk, a már száguldó motorosok gyakran érzik azt a nagyfiús, nagylányos vagányságot, amitől olykor bepróbálkoznak maguktól átkelni az úton.

Őt már nem érjük utol. Pláne kistesóval
Őt már nem érjük utol. Pláne kistesóval

Ez az a helyzet, ami mindenkinél azonnal kiveri a biztosítékot, amikor mindenkit elkap a pánik. Nem véletlen, hogyha (felnőtt) ismerőseinket a szülőktől kapott pofonokról kérdezgetjük, legtöbben az átmentem az úton sztorikat idézik fel. Még akkor is nagyon hangsúlyosan magyarázzuk el, hogy nem szabad ilyet tenni (igen, ilyenkor még kiabálni is ér), ha azzal védekeznek, ők látták, hogy nem jön semmi.

A kismotoros, tanulóbiciklis, biciklis felállás esetén tanítsuk meg, hogy nem szabad másokat bowling golyóként ledózerolni, a sarkukig rájuk tapadni. Hogy másokat utolérve szépen lassítson, s az emberek általában megértik, hogy jobb félreállni. Ha mégsem, kérjék meg őket.

Nagy vita tárgya szokott lenni, ha kerékpárossal találkozunk szembe a járdán. Az erre vonatkozó KRESZ szabály az, hogy kerékpározni 12 éves korig szabad a járdán (viszont az úton tilos nekik menni), idősebb korban csak akkor, ha az úton valamiért nem lehetséges vagy nem biztonságos. Ilyen esetben a 10 km/órás sebességet nem szabad átlépni. Tehát egy éppen csak döcögő anyukára nem kell ráordítani, szemben azzal, aki harminccal száguldozik.

Védőfelszerelés

Kerékpározáshoz, különösen akkor, ha már nagy sebességen tud haladni a gyerek, adjunk a fejére fejvédőt. Akár már a tanulóbiciklizéskor hozzá lehet szoktatni, de jó motiváció az is, ha a szülők is viselik két keréken, vagy ha a gyerekkel együtt választunk egy olyat, ami neki nagyon tetszik. Abban az esetben, ha kerékpárral szállítjuk a gyerekülésben, mindenképpen legyen a fején sisak, mert itt már nagy a sérülésveszély egy esetleges borulás esetén.

Óvoda, iskola, közlekedési park

Már elég sok óvoda programjában előfordul a biztonságos közlekedésre való nevelés, akár séták, akár különféle játékok, oktató anyagok vagy akár az óvodai udvaron lévő mini KRESZ tanulópálya által. Sőt, az OVI ZSARU programba is egyre több óvoda csatakozott, amelynek keretében bűnmegelőzési szakemberek, rendőrök tartanak előadásokat a gyerekeknek a biztonságról, legyen szó közlekedésről vagy az élet más területéről.

Hasonlóan rendőrségi kezdeményezés a Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai című hangos könyv (CD), amely a 4-7 éves korú gyerekeknek segít megtanulni játékos és szórakoztató formában a biztonságos közlekedés szabályait. Ezeket a CD-ket „Az iskola rendőre” programban résztvevő intézmények tanulói kapják meg, mintegy 10 ezer példányban.

A Magyar Autóklub is nagy hangsúlyt fektet a gyerekek tudatos és biztonságos közeledésére, ezért közlekedésbiztonsági oktatásokat szerveznek általános iskolásoknak, akik egynapos tréning keretében a Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkban szerezhetnek hasznos tapasztalatokat.

Blogmustra