SZÜLŐSÉG

Én Vagyok az Apád 10. - Waldorf mészárosok

2011. január 14., péntek 08:34

Nem provokálni akarok a címmel, illetve nem is tudom. Érzéseim vannak csak a dologgal kapcsolatban, nem is feltétlenül ellenérzéseim. Ráadásul össze-vissza fogok csapongani bölcsőde- és óvodaválasztás, meg mindenféle pedagógia módszerek között. És nem leszek sem igazán megalapozott, sem alapos. Annyit tudok erről az egészről, mint bármelyik másik szülő.

(az előző rész)

Fotó: Robert S. Donovan
Fotó: Robert S. Donovan

A miértje a dolognak egyszerű. Jé 8 hónapos, és bár korainak tűnhet, de már túl is vagyunk egy csomó „iskoláztatással” kapcsolatos döntésen. Az nyilvánvaló volt számunkra, hogy megy majd bölcsibe. Eff is járt, és kifejezetten élvezte. A döntés meg azért nem korai, mert a bölcsőde ugyebár nálunk nem úgy működik, hogy hopp, szeretném vinni a gyereket. Ahhoz, hogy jó eséllyel bekerüljön, akár már a megszületése előtt érdemes jelentkezni, és akkor is csak várólistára kerül az ember. Mi már rajta vagyunk. Teljesen hagyományos, állami bölcsőde. Utána, akárcsak Eff esetén, jön a hagyományos állami óvoda. Én 6 hónapos koromtól voltam bölcsis. Torz és sötét személyiségem kialakulásában nem igazán hiszem, hogy ennek szerepe lenne.

Kinek mi

Waldorf óvoda nálunk reális lehetőségként fel sem merült. Az elv vonzó, a gyerekek nagy része valószínűleg élvezi is. Csak éppen nekem teljesen életszerűtlen egy csomó szempontból, legalábbis amennyit tudok róla. És persze ezzel is úgy van, hogy nem mindenkinek való. Rudolf Steiner elképzelései tényleg szépek, és egy ideális világban én is annak örülnék a legjobban, ha a gyerekeim egész nyáron mezítláb terelgetnék a libákat a vidéki farmomon. Komolyan.

De a tévénézős, számítógépezős, dolgozós életvitelünk kapásból lehetetlenné teszi a Waldorf-módszerbe történő beilleszkedést. Bölcsőde eleve nem létezik, az oviban is nagyon sok a szünet, korán el kell hozni a gyereket. És a waldorfos szülők is simán végezhetik álmukban, egy ollóval a torkukban, mert a gyerek bekattant és lemészárolta őket. Nem azért mondom, mert erre valóban nagyobb lenne az esély, de hátha abban a gyerekben épp a módszer miatt szabadul fel valami? Bizalmatlan vagyok, na.

Van más is

Léteznek persze további alternatívák, mint a személyiségközpontú Rogers-módszer, amiről nem tudok igazán sokat, de szintén vonzó az elgondolás. Aztán ott a Montessori-módszer is, ami a hagyományostól szintén eltérő megközelítésen alapul. De mi van azzal, ha egy gyerek megszokta, hogy így vagy úgy kezelik, majd egy teljesen szimpla iskolába kerül? Az lehet, hogy még rosszabb. Vagy amilyen sokáig csak lehet, tényleg búra alatt van, aztán meg csak felnőttként szembesül a „valósággal”? Nem tudom. És végül ott vannak a magánovik és -bölcsik, mindenféle módszeren belül meg attól függetlenül. Személyes tapasztalatom nem sok van ezekkel sem, egyrészt mert drágák, másrészt meg majdnem pont annyi rosszat hallottam ezekről is, mint a rendes államiakról.

Mit kap otthon?

Ám mindezeknél fontosabb, hogy otthon mi van. Ha ott oké a dolog, akkor sokkal jobban kezel mindent a gyerek. Legalábbis remélem, mint ahogy azt is, hogy legalább többé-kevésbé én is normálisan nevelem őket. Amiből persze a kisebbik rész esik rám, mert Á. hétköznap többet van velük, és rajta több múlik. Szerintem elég jól csinálja. Az mondjuk biztos, hogy nálam következetesebb.

Van persze rengeteg könyv a gyereknevelésről, de ha már a múltkor annyit írtam tévézésről, akkor hadd hozzak jó példákat most is onnan. Volt vagy talán még most is megy valahol egy tévésorozat, ahol angol dadusok mennek problémás amerikai családokhoz megoldani a helyzetet, de most sehogy se jut eszembe a címe. Sematikus persze és sarkított az egész, de mégis tanulságos. Egész konkrétan napok alatt érnek el nagyon látványos változásokat. És van egy sokkal jobb, már csak azért is mert nem amerikai, hanem angol, egy Tanya Byron nevű nő műsora, ami magyarul Vásott kölykök címmel ment. Ott családok költöznek be egy hétre egy házba. Sokszor megdöbbentő benne az alapvető hülyeség, de még megdöbbentőbbek a változások. Evés, alvás, verekedés, hiszti témakörében. Tényleg napok alatt történik, és teljesen használható ötleteket ad. Annyi biztosan kiderült, hogy majdnem mindenben mi csesszük el a gyerekeket.

Nekünk szerencsénk volt

Legalábbis Effel és eddig biztosan. Mert azt eddig még nem mondtam, hogy az emberi tényező mindenek felett áll. Ha jó a bölcsis gondozó és az óvónő, akkor minden jó.  Eff szeretett bölcsibe járni, ráadásul onnan egy csomó haver együtt ment át az oviba. Így ott az igazi beszoktatás kábé fél nap volt. Csak éppen sokat beteg, és ez mondjuk elég nagy hátulütője a közösségbe járásnak. De ez meg módszertől független.

Végkövetkeztetés nincs. Nem vagyok se a poroszos se a semmilyen módszernek a feltétlen híve. Zagyvaság az, amit egyes férfiak hangoztatnak, hogy a katonaság az kell, mert fegyelemre nevel. Én hála istennek nem voltam katona, és azt sem értem a mai napig, hogy nekem például minek kellett gimnáziumban megtanulnom deriválni???

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.01.14 11:58:32bigyo83

    Attól, hogy az elejére odaírtad, hogy a poszt nem jó, attól még nem olvassuk más szemmel és nem mentesít. Ezt most kár volt és baromi fölösleges.

    "És a waldorfos szülők is simán végezhetik álmukban, egy ollóval a torkukban, mert a gyerek bekattant és lemészárolta őket." -> Ehhez meg hadd gratuláljak külön is!

  • 2011.01.14 12:41:41enemo

    "És a waldorfos szülők is simán végezhetik álmukban, egy ollóval a torkukban, mert a gyerek bekattant és lemészárolta őket."
    :DD ez jó volt! Nagy - bár távoli- barátja vagyok a Waldorf és hasonló módszereknek, de hiába jó az ovi vagy a suli, elég egy kretén szülő, oszt máris megvan a baj...

    Még írhattál volna arról -bár érinted a témát - hogy protekció kell már a jó bölcsibe bejutáshoz is.
    Az meg egyáltalán nem szülőbarát (ergo,nem is gyerekbarát) a Waldorf ovitól, hogy korán el kell hozni a gyerekeket.

  • 2011.01.15 09:08:42nyul777

    Ha fogalmam sincs, melyik pedagógiai módszer mit jelent, akkor vagy utánanézek, vagy nem írok cikket erről a témáról.
    Minek szaporítani a világ fölösleges szövegeit??

  • 2011.01.15 13:36:39Rodi

    Nekem tetszett a waldorf ovi- amíg meg nem néztem a honlapjukat
    1.: a legközelebbi majdnem 30 km..
    2.: felvételi űrlap - kabaré:-)
    3.: fél 9-től 12-ig lehet ott a gyerek, kaja nincs
    (aki dolgozik, az mi a f..t csinál a gyerekével?! ja, nem íratja be)

    A legnagyobb gondom a 3. ponttal van, hogy nekem 7től 5ig kellene vigyázni a gyerekemre. És ilyet csak az önkormányzati óvoda tud:-)

  • 2011.01.15 20:32:18Turp

    Gratulálok Apuka!Rengeteg félimformációval dezimformálni a többieket az már megy:)Túl sokat olvastál a témában és szerintem még nem ülepedet le de én jól szórakoztam remélj9k jobb is lesz:)

  • 2011.01.15 22:52:23Buzzword

    Steiner melyik elképzelése szép? Az, hogy a föld alatt manók laknak, a zsidók nem emberek, a Nap kering a Föld körül, vagy netán az, hogy a földműveléshez a növény horoszkópját kell nézni?

    Manók:
    [link]
    Zsidók:
    [link]
    Bolygók:
    [link]
    Zöldségek:
    [link]

  • 2011.01.31 11:37:17Borcsika

    Na a Waldorf, mint olyan. Van egy ismerősöm, aki ilyen iskolában tanit, együtt jártunk főiskolára, és mig én elhagytam a pályát, ő elvégezte ezt a waldorfos okitást is. Az ő véleménye: a módszer tutjgat, nem objektiv. Lehet, hogy a gyerek sok kézügyességet fejlesztő dolgot tanul az úvodában, alapvető dolgokkal nincs tisztában. A gyerek jól érzi magát ebben a közegben, mert valóban olyan, mintha otthon lenne. Eltelek a boldog óvodás évek, és a szülő ott áll a nagy dilemmával, hová menjen a gyerek iskolába. Tiszta sor, menjen waldorfba, hiszen az oviban is olyan jól érezte magát, és a kis barátai is oda mennek, aztán ugyanez a helyzet a középiskolával is, és lesz egy olyan gyereked, aki gyakorlatilag 14 évet ugyanabban a közösségben él le, nincs kilengés, és nem ismert többet 200 embernél. Egy zárt burokban tartják 17-18 éves koráig, és akkor kell azzal szembesülnie, mit jelent alkalmazkodni (hiszen megszokta, hogy a béluska minden ebéd után durrogtat, stb). Emiatt szerintem nagyon nem jó ez a módszer. Bizonyos fokig az oktaási metodikájával egyet értek, de én azt inkább átültattam az én tanrendembe is, ami szükséges volt.
    Ha óvoda után nem szakitod ki (tanácsos a normál állami iskola megkezdése előtt előkészitőre járatni, mert a w-ban ez gyakorlatilag nincs, mert arra hajaznak úgyis a saját rendszerükben tanul tovább a gyerek), akkor nem biztos, hogy egy olyan tudással és életszemlélettel rendelkező gyereket kapsz, amilyet megálmodtál.

  • 2011.01.31 11:37:50Borcsika

    Még egy gondolat: kollegám mindhárom gyereke w-os. A legkisebb ovis, a középső most fejezi be a 8. osztályt, és a legnagyobb most fog érettségizni. A 8.-os lánnyal beszélgettem, kérdeztem, mika tervei, és azt mondta, hogy az egész osztály megy tovább a w gimibe, akkor ő minek menjen máshova. A nagyfiú meg azt mondta, hogy tavaly próbaérettségizett, és épp csak megütötte a mércét, most rá kell feküdnie a tanulásra. Kiváncsi leszek, ha lesz fejlemény, jelentkezem.

  • 2011.01.31 22:58:11körtemuzsika

    Hoppá, de jó, hogy erre jártam, úgy 11 körül nincs is jobb dolga egy Waldorf óvónéninek, mint a dívány blogot bújni.
    Azzal egyetértek, hogy nem szülőbarát a korai hazamenetel, viszont gyerekbarát. Ideális az lenne, ha kb. fél kettő-kettőkor kapna ebédet, amit a családjával költ el, utána tudna aludni egyet és még előtte áll a délután. De mivel nem ideális világban élünk, ezért például nálunk egyig van ovi és utána délutános ovi, ahol azok a gyerekek maradnak (igény szerint 4-5-ig), akinek a szülei nem tudják ezt megoldani. Fél 8-tól lehet érkezni, 9-kor kapnak friss idénygyümölcsöt, 11- kor meleg (főtt) tízórait. A délutánosok meleg ebédet is.
    Szóval óvatosan az általánosításokkal. És nem, nem azért írom, hogy fényezzem magunkat, így is nagy a túljelentkezés.
    Elborzaszt, hogy egyesek mit művelnek Waldorf címszó alatt, de mint ahogy nem gondolom, hogy az állami ovi a mumus és tönkreteszi a gyereket, veszélyes az általánosítás az alternatív óvodákkal szemben is.

  • 2011.08.22 13:42:26Lina8756

    [link]

    van ez a könyv, a Tanulás Szabadsága Magyarországon.
    ebben erről is van szó bőven!
    facebookon:https://www.facebook.com/tanulas.szabadsaga

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta