SZÜLŐSÉG

Akadálymentesített kilátó és drezina a Fertő-tó környékén

2009. május 1., péntek 09:19

Brumibaby és családja folytatta túráját a Fertő-tó körül: ezúttal akadálymentesített kilátót hódítottak meg, remek játszótereket és strandokat fedeztek fel és megtanulták, mi az a drezina.

A Fertó-tó és környéke

Az előző részben említettem, hogy a Fertő-tó magyarországi részét általában sűrű nád borítja, ami remek szórakozást nyújthat a madármegfigyelős, tüskeváras hangulatot kedvelőknek, de szerintem főleg gyerek nélkül, vagy nagyobbacska gyerekkel utazóknak ajánlható.

Ausztriában Ruszt felé menet van egy madármegfigyelőhely a kevésbé elszánt, vagy kisgyerekes természetbúvároknak, és itt lehet látni igazi bivalyt is. Illmitz környékén pedig a lányom: "Odanézzetek, mekkora játszótér!" felkiáltással hívta fel a figyelmünket Közép-Európa első akadálymentesített kilátójára. Igen, igen, fel lehet gurulni kerekesszékkel és fel lehet tolni a babakocsit is, igaz, ottlétünkkor bizonyos Norbika éppen a kismotorján a rámpán lefelé száguldva kis híján szilánkosra törte összes csontját.

Mivel a mi gyerekeinket még nemigen érdekli, s az egyik úszni sem tud, én a hajnali madármegfigyelő kenutúrára egyelőre hasztalan vágyakozom, marad a strandolás. Érdemes azonban bringára (na jó, ma megengedő vagyok: autóra) kapni, és arrébb hurcolkodni pár kilométerrel, mert az ausztriai oldalon egészen fantasztikusak a strandok.

A határtól néhány kilométerre eső Mörbisch strandjára sávos belépő váltható. Az egész napos belépő nem túl olcsó, délelőtt 11-től kezdenek az árak barátságosabbra váltani, mi azonban rendre három óra után érkeztünk, amikor négyen 5 és 8 euró közti összegekből úsztuk meg a belépést, attól függően, hogy aranyhajú, barnabőrű lányom mennyire nyűgözte le a személyzetet, mert volt, hogy őt és hasonlóan gyönyörű bátyját ingyen engedték be. A strandon három medence épült: egyben az egész picik, egy másikban a nagyobbak és a felnőttek lubickolhatnak, egy pedig az élményfürdő, ami gyakorlatilag egy húsz-harminc centis vízben álló csúszdarendszer, persze csobog, locsog, köp, alulról, oldalról, felülről, színes és biztonságos, a lányom szája ennek ellenére felszakadt kicsit, egész egyszerűen mert annyira lázba jött a látványtól, hogy nekiment valami vízköpő izének.

Természetesen itt is lehet a tóban fürödni, gondosan el van kerítve egy sekélyebb rész a gyerekeknek, de az éles kövek miatt itt is ajánlott a fürdőcipő. A felnőttek, meg az úszni tudók a magas partról ugrálhatnak be, a szemközti szigeten a stégeken is lehet napozni, és az ajánlott az idősebbeknek, vagy az egész pici babával érkezőknek is, kellemes, árnyékos, csendes hely.

A játszóterek ugyanis a parton vannak, egyik jobb, mint a másik, minden nagy, bonyolult mászókák, kötelek, hálók, csúszdák, csigák, vödrök, kosarak, és mindenféle egyéb játékok kötik le a gyerekeket, akik órákig képesek egy vödör homokot felküzdeni a mászóka tetejére, hogy aztán gyönyörködhessenek benne, amint lefolyik egy csövön.

Ottlétünkkor a másik attrakció a csúszdás ugrálóvár volt, az, ami nálunk is szokott lenni az ilyen-olyan rendezvényeken, mondjuk percenként és gyerekenként 100 forintért, mogorva emberrel, aki könyörtelenül leordítja a gyereket, amikor lejárt az ideje. Keringtünk egy darabig körülötte, kerestük az árjegyzéket meg a mogorva embert, aztán, hogy nem találtuk, felengedtük a gyerekeket, és vártuk, hogy a mogorva ember majd megérkezik, és benyújtja a számlát, minek következtében két nap után haza is utazunk, mert nyilván elviszi a teljes nyaralás költségvetését a mulatság. Nem jött a mogorva ember. Az ugrálóvár a belépődíjban foglalt szolgáltatás. Sose hittem volna, hogy annyit bírnak ugrálni rajta, hogy elteljenek vele, mindenesetre napszálltakor már a tó partján ültünk, mellettünk két kupac kavics, az egyiket azért gyűjtöttük, mert szépek (szépek most az íróasztalomon is), a másikat, a laposakat meg kacsázni.

A mörbischi kikötőből hajó indul Illmitzbe, a kerékpárok szállításáért külön fizetni nem kell. Az illmitzi strandra ingyenes a belépő (viszont gépkocsival érkezve a parkolás nem olcsó), itt csak a szokásos élesköves medrű tóban lehet fürdeni, viszont csodálatosak a játszóterek, különösen a fúrott kútból pumpálható vízzel működő vizesjáték, amelyről alig lehetett a gyerekeket leparancsolni az uv- sugárzást kerülendő.

Még a legelszántabb bringásoknak is megengedett, hogy a drezinát kocsival közelítsék meg, ott ugyanis úgyis egy 23 kilométeres bringázás vár ránk. Hogy mi is a drezina?

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer Burgenlandban valami szárnyvasút, amelyet alig-alig használtak, üzemeltetése veszteséges volt, eladdig, hogy az illetékesek a vasúti közlekedés megszüntetése mellett döntöttek. A síneket azonban nem szedték fel (NB: nem lopkodták el), hanem feltalálták a drezinát. A drezina a bicikli és a vonat keresztezéséből jött létre, ráérős és elhivatott apukák két ócska bringából, némi lemezből és pár méter zártszelvényből kis befektetéssel otthon is bármikor hegeszthetnek ilyet, a nagyi foteljával, meg egyéb extrákkal tuningolva igazán jó kis járművet lehet összedobni, már ha otthon is szeretnétek egyet. Ide nem kell saját drezinát hozni, többféléből választhatunk. Egy standard drezinán négyen férnek el, ketten hajtják, ketten pedig hátul vonyítanak, hogy "én miiiikooooor hajthatom máááár?"

Annyira egyszerű ez az egész, hogy szinte sírnivaló. Balra repceföld, jobbra krumpliföld, arrébb napraforgó, erdősávok, épp csak kicsit hullámzik a táj, különben mintha az Alföldön lennénk, semmi különös, mégis, ha megkérdem, hova menjünk újra, a kölkök kórusban kiabálnak: "a drezinára!!" A régi vasútállomások épületeiben múzeumok, cukrászda, kocsma, étterem van berendezve. Aki akar, elbóklászhat a vasúttól az érintett településeken. A végállomásról vissza is visz bennünket az iránytaxi, de mi inkább a menetrendszerű buszjáratot választottuk, Oberpullendorfból húsz perc alatt Horitschonban voltunk.

A standard drezina 2008-ban 50 euróba került. Mivel az egyik nap az egyik, a másik nap a másik irányba járnak a drezinák, érdemes jóelőre tisztázni, merről merre megyünk a tervezett napon. Az egész piciknek autós gyerekülést célszerű vinni, és mondanom sem kell, hogy a napsugárzás ellen védekezni kell, a drezinának nincs teteje. És Horitschon/Neckenmarkt állomáson ne üljetek a gesztenyefa alá. Tizenegy kullancs mászott a családomba, de szerencsére volt idő kiszedegetni őket.

A drezináról itt minden megtudható: www.draisinentour.at

Amúgy a Fertő-tóhoz gyerek nélkül is jó lehet elmenni, az egész környéken szőlőt termelnek, de mi csak ácsingóztunk a pincék után. Ruszt főtere a világörökség része, és persze, noha mi kihagytuk, kihagyhatatlan Eisenstadt is. Fraknó várát csaknem egészen be lehet járni díjmentesen, mi mégis jegyet váltottunk, s így alkalmunk volt megnézni egy kortárs művészeti kiállítást is, melynek lényege az volt, hogy az állandó kiállítás barokk tárgyai közé helyenként plexilapok közé szorított döglött állatokat helyeztek el. Számomra nem vált egészen világossá a művészi érték mibenléte, de biztos van, aki ezt szereti.

Fertőrákoson háromszor is körbe kellett járnunk a kőfejtőt. És az iskoláskor határán levő gyerekekkel már érdemes megkockáztatni egy-egy rövid múzeumlátogatást, legfeljebb úgy jártok, mint mi a fertődi Esterházy-kastélyban, amikor a lányom a tárlatvezető által megmutatott rokokó elefántcsont és ezüst tetűvakarók láttán a negyvenfős csoportot megdermesztve jó hangosan felsóhajtott, hogy "Anya, ilyen kellett volna nekünk is, amikor tetvesek voltunk!"

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2009.05.01 13:14:26cantaloupe

Brumibaby, a lanyod is jo fej, akkorat rohogtem az utolso bekezdesen...volt kitol orokolni a humorerzeket! :D
    Nagyon jo helyeket fedezel fel, amik nincsenek a vilag vegen es nem kerulnek vagyonba.

• 2009.05.01 19:54:24oreille

Brumibaby, remélem a helyi turisztikai hivatal illetékese is olvassa ezt és megjutalmaz ezért az írásért. Mivel megfogadtuk, hogy többet Mo-n nem nyaralunk (nem az ország miatt), most kedvet kaptam Ausztriához :-)

tényleg jó a humorod.

• 2009.05.01 21:14:59Brumibaby

oreille, nem tudom, mi indított arra, hogy Magyarországon ne nyaraljatok. További posztokon szeretnék kedvet csinálni azoknak, akik itthon, vagy a közvetlen környezetben kirándulnának, remélem, meggondoljátok magatokat.Az sem baj, ha nem az én hatásomra.

• 2009.05.01 22:35:38oreille

Brumibaby, tényleg nem az ország hibája. Tudom, hogy sok jó hely van ott is.

Külföldön élek és egyszer otthon nyaraltunk. Hatalmas sértődés, botrány volt belőle, hogy ott voltunk és nem értünk rá szinte senkivel találkozni. A legszűkebb családdal igen, de egyéb köröket nem futottunk. Egyszerűen nem értették meg, hogy mi most pihennénk, élveznénk az édeshármast, valami olyasmit csinálnánk, amit te is leírtál. Az, hogy ennek az egésznek a helyszíne Magyarország, hát istenem, lehetett volna bármi más. Csak gondoltam megmutatok valamit a férjemnek Budapesten kívül is...

De írjál csak, örömmel fogom olvasni, mert ez tényleg tetszett.

• 2009.05.02 06:33:58Brumibaby

oreille, így már értem... :(

Kösz a dicséretet, örülnék valami jutalomnak az idegenforgalmi hivataltól... mondjuk ha a fel nem fedezett részeket bejárhatnánk az idén, az tetszene...

Nagyon szeretünk utazni, és örömmel írok erről, bár mint látható, posztjaim nem a Poronty kattintásszám-generátorai.

• 2009.05.02 08:11:31Tessina

Brumibabay, ki tudja, tény, hogy kevesebben kommentelnek, de szerintem elég sokan elolvassák:)

• 2009.05.02 08:12:02Tessina

Brumibaby*, bocs:)

• 2009.05.02 08:47:51epi

Mi pont most agyalunk azon, hová menjünk nyáron és egyik alternatívaként a Fertő-tó merült fel, úgyhogy én nagyon örültem az írásodnak. És kedvet is csináltál rendesen, úgyhogy köszi szépen, Brumibaby!

• 2009.05.02 09:44:09Kollie

Kedves olvir!
    A helyi szállásadók nevében szeretném megköszönni ezt a tényleg nagyon szuper kedvcsinálót Fertő-tó környéki kirándulásokhoz. Ami pedig a jutalmat illeti, amennyiben lenne kedvetek visszatérni, szeretettel várunk a fertődi Láma Vendégházba egy "akciós" hétvégére.
    Ajánlom a többiek figyelmébe is, akár kicsi akár kicsit nagyobb poronttyal érkeznek. www.lamavendeghaz.hu
    Remélem nem sértettem semmilyen szabályt a reklámmal:)

• 2009.05.02 09:53:22Brumibaby

Jézusom, Kollie, nagyon kedves, hogy ezt írod, a jutalmat nem komolyan gondoltam, de meg vagyok hatódva, nagyon.

Mire esküdjek, hogy nem reklám volt?

Ha az lenne, ideírnám a mi szállásadónk nevét is, de nem tehetem, pedig megérdemelné.

• 2009.05.02 10:22:00baudolinA

Brumibaby,
    szerintem is többen olvassák a posztjaidat, mint amennyien írnak (bár erről Tünde biztosan pontos adatokkal tud neked szolgálni), csak ugye ezek a posztok nem generálnak vérre menő vitát. Ami egyébként jó is, nem is erre van szükség. Viszont a kedvemet nekem is meghoztad. :)

• 2009.05.02 10:33:33ruju

Brumi, én mindig elolvaslak, és már-már sikerült is rábeszélnem embert, hogy idén a Fertő-tóhoz menjünk biciklis-nyaralni. A te hatásodra! :-)

• 2009.05.02 10:46:37Vakmacska

Vigyázzatok, Ausztria gyerekkel addiktív, egyszerűen van valami érzékük hozzá (már a 120 cm alattiak kiszolgálásához) ami itthon ritkán található meg. Mi tavaly csak két napot voltunk (Dinopark), kétéves korában 5 napot (Karintia) és ajró ide ajró oda, a Fertő-tóig vagy Bécs környékéig idén is érdemes volna. Mert a gyerkő azóta is emlegeti az összes meglátogatott helyet.

• 2009.05.02 10:48:42Vakmacska

Ha viszont itthon nem tombolna a hülyeség, akkor drezinát lehetne csinálni:

-a Balatonfenyves-táskai vonal állítólag nem fumigáló részén (és az idióták kinyithatnák a retró fürdőt is...)
    - a Dél-Alföldön bárhol (pl Orosháza környéke a fürdő meg a gyümölcsök megléte miatt ideális, a laposon hajtani is lehet)
    -meg még lenne egy-két ötletem merre...

• 2009.05.02 11:13:30Brumibaby

Kösz a biztató szavakat, kishitű megjegyzés volt, de tényleg elszomorodtam kicsit, hogy nem jöttek a reagok. Mondjuk tényleg nem generálhat nagy vitát, hogy "anyádat, amiért a nemeskócsagot jobban szereted nézni, mint a tintahalat". Inkább az bizonytalanított el, hogy nekem ezek annyira kedves élmények, s a Porontyon nem sok gyerekkel-utazós poszt szokott lenni, hogy hajlamos voltam azt hinni, mindenki azonnal pakol, hogy indulhasson... De aztán azt gondoltam, azért nem jönnek a kommentek, mert mindenki felcuccolt a kölykökkel, s útban van a Fert-tóhoz :)

• 2009.05.02 11:16:47Brumibaby

Vakmacska, a Dél-Alföldön pl. még az általános válság előtt is olyan depis volt a gazdaság, hogy elkelt volna pár ötlet... Igen, pl. drezina Kondoros-Nagyszénás, Murony-Békés között, a megszüntetett vagy megszüntetendő vonalakon. De lehet, nálunk sokba kerülne őrizni, különben egy éjszaka alatt ellopnák az egészet :(

(Ma kishitű kedvemben vagyok tényleg)

• 2009.05.02 12:10:41oreille

Brumibaby! szerintem mozdulj ki otthonról! rengeteg potenciális kommentelővel futhatnál össze, mert szerintem egyszerűen mindenki úton van ezen a hosszú hétvégén. :-))

• 2009.05.02 16:57:17greencurse

Mi is pénteken voltunk a Fertő tónál, de mi biciklivel és körbe. Az osztrák oldalon nagyon jó bicikli utak vannak, a magyar részen néha keresni kell az aszfaltot a kinőtt gazok alatt. És meglepő mód nem mi voltunk az egyetlen elvetemültek, akik a tegnap óriási szélben bicikliztünk. Csak mi szembe vele, hogy hazafelé hátszelünk legyen...
    Ha már arra jártok, érdemes Balfra is benézni, megszagolgatni a büdös vizet, ami amúgy iható.
    Gyönyörű hely!

• 2009.05.02 21:06:45Brumibaby

greencourse, egy nap alatt körbe? Az szép. Ülni tudtok?

(Nagy vágyam a körbe különben, de én szánnék rá pár napot)

• 2009.05.02 21:59:17fertopart

További információkat találhattok a Fertő-partról:

www.fertopart.hu

Várom a véleményeket is az ott található impresszumban.

Mindenkit szeretettel várunk a Fertő-parton!

• 2009.05.03 21:07:12asdfg123

jó szállás a magyar oldalon: www.bozirozi.hu

Vendégként voltunk, nem szállásadó vagyok, bár szívesen lennék a tulajdonosa egy ilyen helynek..

• 2009.05.03 21:30:08Magenta

Brumibaby, imádom a beszámolóidat!

• 2009.05.04 12:26:55Magenta

Brumi, felfeded magad egy kicsit? A 9-es képen a sarokban te vagy a kisfiú mellett?

• 2009.05.04 12:34:29Brumibaby

Magenta, nem, és a gyerek sem az enyém.

Én a fényképezőgép mögött vagyok :)

• 2009.05.04 12:35:35Magenta

Gondoltam, ott a férjed van, na. :)))

• 2009.05.04 12:40:10Brumibaby

Ja, és az nem is a férjem :)

• 2009.05.04 12:45:50Magenta

Áááááááá, tehát úgy gondoltam, hogy a fényképezőgép mögött a férjed, te meg belógsz a képbe. :))))

Mivel egy nő áll ott, sejtettem, hogy nem lehet a hites urad. :)

• 2009.05.04 12:51:15gyj

Brumibaby, köszönöm!!!!! greencourse, akkor lehet, hogy találkoztunk a balfi kútnál? az egész hétvégét végigbringáztuk és még mindig tart bennem a lelkesedés, annyira jó volt! Au tényleg addiktív, de mi most a magyar részt jártuk körbe (szégyenszemre, itt élünk évtizedek óta és most először bringával), kicsit olyan "magyar narancs", hepehupás, meg kiáll egykét gyökér, de a "miénk". Gyönyörű a Fertő körüli táj! És nagyon jó látni, hogy a környező települések mennyire igyekeznek utolérni a "túloldal" vendéglátó kultúráját, bár azért még nagyon bele kell húzni. Ja, és greencourse, ahol neked hátszél volt, az nekünk fullos szembeszél volt..... de 3 fagyival célbaértünk.

• 2009.05.04 12:52:57Brumibaby

Magenta!
    A férjem és én a 11. számú képen vagyunk láthatók.

(Na, most megszaporítom a kattintásokat :)

• 2009.05.04 12:59:43Magenta

:))))))))))))

• 2009.05.04 13:01:33Magenta

Na és mondd csak a fiú- vagy a lányBrumibaby van veletek a képen? :))

• 2009.05.04 13:02:48baudolinA

Brumibaby,
    gyönyörű vagy. :)

• 2009.05.04 13:21:08Tessina

Brumybaby, örökbefogadhatlak titeket?:))

• 2009.05.04 13:31:09szövetszöcske

A nagy Brumibaby vadászat:) Pedig ha valaki, ő aztán inkognitómegőrzés-párti, szerintem ha véletlenül akár a nagylábujjának az árnyéka ott lenne valamelyik képen, azt is lefotshoppolta volna:)
    (egyébként nem is baj, hogy felugrott a poszt, legalább elolvastam, már régóta szemezek egy Fertő-parti bringázással, mondjuk nem ennyire sportossal, kár hogy a lányom nem akar biciklire ülni, de hátha egyszer hajlandó lesz majd)

• 2009.05.04 13:45:26Brumibaby

Magenta, a lány az, a fiú fényképez (kicsit nehezen találtunk gépet, ami a patánkhoz illik)

baudolinA, köszönöm, mondták már:), bár egyesek szerint többet kéne gyantáztatnom, nem tudom, honnan veszik.

Tessina, rendben, kis réztáblán örökítem meg nemes gesztusodat a kerítésen :) (számlaszámomat majd priviben közlöm, ahova utalhatopd a zsét az élelmezésünkre).

Szövet, lehet autóval is. Az idén az én lányom nekünk is dilemma, mert valamelyest megtanult bringázni, de azon a biciklin, amit ott használhatna, nem hajlandó, a gyereküléshez pedig úgy tűnik, nehéz már.

Hajrá emberek! Aki négytagú családot lát bringázni, melynek egyik felnőtt tagja gyerekülésben vonszol egy kislányt, akinek keze-lába kilóg abból a gyerekülésből, tudjon róla, hogy rátalált Br.babyékre.

• 2009.05.04 13:52:23szövetszöcske

Brumibaby, ezt az autós kereékpártúrát hogy érted? Valami nagy terepjáróval végigdöngetni a bicikliúton, strandoknál megállni, sörhasat vízbe lógatni, az útbaeső kifőzdéknél meg betolni egy csülökpörköltet?

• 2009.05.04 14:04:32Brumibaby

Szövet, milliónyi ember nyaral így :(

• 2009.05.04 14:08:38Magenta

szövetszöcske, esetleg úgy, hogy Fertő-tó, de nem biciklitúra.

• 2009.05.04 14:24:01Brumibaby

AZoknak meg, akiknek a gyereke nem tud bringázni, s remény sincs arra, hogy rövid időn belül megtanul, a következőt ajánlom a figyelmébe:

(Azt nem tudom, mennyibe kerül)

• 2009.05.04 14:29:22Magenta

Én tudom. :((((((

• 2009.05.04 14:32:18Brumibaby

Hát, gondolom, nem olcsó, most kerestem rá egy olyanra, amivel a szülői kp.-t tkp. tandemmé lehet alakítani, láttam ilyet Ausztriában, itt valami 29e az ára :(. Szóval inkább tanuljon meg biciklizni az a büdöskölyök.

• 2009.05.04 14:39:26Magenta

Olyat mi 19-ért láttunk itt helyben, az utánfutók 30-tól kezdődnek.

• 2009.05.04 14:45:05Tessina

Brumibaby:))

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!