SZÜLŐSÉG

Hétvégi programok: Farkasok és kokárdák

2009. március 13., péntek 08:00

Ünnepi hétvége köszönt ránk, amibe némi bosszúság is vegyül, miszerint kihúztak a zsebünkből egy szünnapot, bocsánat ünnepnapot. Az iskolákban (is) serényen készülődnek a gyerekek, sőt az oviban is, a dekoráció mindenhol nemzeti színű, s vidáman táncolnak a kokárdák és a jól ismert Petőfi portrék a faliújságokon. Lányomnál is „forradalmi” a hangulat, a második ’bé’ is megtett mindent azért, hogy ne valljon szégyent a nemzeti ünnepünkön. Csak hát miről is szól, azt kéne értelmezni, legalább náluk, ha már a méhecske csoportnál esélytelenek vagyunk. Mivel a suliban nyilván nincs idő mélyebben a 48-as események mögé nézni, családom egy emberként, mindenféle szempontból próbálta elmagyarázni, mesélni, értelmezni, hogy mi is történt ’majd’ 150 éve, a végeredmény azonban elkeserítő.



Persze tudom én, hogy sok felnőtt hasonló kudarccal referálna a témából, s a Nemzeti dalon kívül halovány gőze nincs arról, hogy miről is van ilyenkor szó, az azért elgondolkoztat, hogy az emberek nagy részének arra valóak ezek az ünnepek, amikor nincs meló és mehet horgászni, csinálhat nagymosást és megnézheti a sorozatait békében. Az ünnepek pedig fontosak, nem csak azért, mert kellenek a hétköznapok közé a rituálék, az emlékezetes napok, amik megszakítják a monoton rutint, hanem azért is, hogy tudjuk magunkat kötni valahová. Azért, hogy legyenek gyökereink, múltunk, hogy tudjuk, honnan jöttünk és hogy életben tartsunk olyan eseményeket, amik fontosak voltak egy nemzet életében.



BUDAPEST
A szabadság 12 pontja - interaktív, játékos próbatétel 12 állomáson
Vasárnap 10:00 órától Pesttől a Lánchídon keresztül egészen Budáig, 12 állomáson idézik fel az 1848-as forradalom eseményeit, s a hídon áthaladó járókelő átélheti mindazt, amit a forradalom napján láthatott az utca embere. Az egyes helyszíneken korabeli jelmezekbe öltözött színészek a nézők bevonásával jelenítenek meg egy-egy történelmi mozzanatot.

Múzeumkert
Már március 10-től egészen 14-ig, azaz szombatig történelmi játszóház, huszárkiállítás és Zöldhuszárok toborzója lesz gyerekek részére a Nemzeti Múzeum kertjében 10:00 és 18:00 óra között. Nem csak a huszárkiállítás lesz, hanem igazi lovas huszárokkal is találkozhatnak a látogatók. Előadást tartanak az 1800-as évek közepétől napjainkig terjedő időszakról, hogy milyen irányba haladt a környezettudatosság hazánkban, idén ugyanis ezzel a témával (környezettudatosság) bővült a program. Bátor vállalkozók pedig elszavalhatják a múzeum lépcsőn Petőfi Sándor versét.

VAM Design Center
Múlt héten már beszámoltunk róla, hogy a televízióból is jól ismert Cimbora műsor már élőben is látható, azaz márciustól a VAM-ba költözött. Márciusban a reneszánszé a főszerep, hiszen a VAM Design Centerben futó Da Vinci – A Géniusz kiállításhoz kapcsolódva a gyerekek és a játékos kedvű felnőttek pajzsot, buzogányt, fátylat készíthetnek, harcolhatnak a törökök ellen – s mindezt úgy, hogy közben játszva tanulnak a történelemről: feladatlapokkal, kérdésekkel. A reneszánsz mellett azonban kiemelt szerepet kap majd Egyiptom világa.

AKKU Kulturális Központ
Szombaton, 15:00 órakor Tovább is van címmel kiállítás látható gyerekeknek, érdekes foglalkozásokkal a AKKU-ban. A rendezvény mesék varázslatos világába kalauzol bennünket, amelyben generációk közkedvelt gyermekkönyveinek, dia- és tévéfilmjeinek feledhetetlen hősei elevenednek meg. A kiállításon nem csak diafilm-vetítések és foglakozások lesznek, hanem olvasósarok is, ahol nyugodtan elmerülhetünk a mesék világában. A kiállítás megtekinthető 2009. március 13-tól 31-ig, 10 és 17h között .

International Buda Stage
Az Alma együttes rajongói ne hagyják ki a szombati, 11:00 órai „Zene-bona, szana-szét” című koncertet, ami a Bonbon Matiné szárnyai alatt lesz látható.

Millenáris Park
Huszáros lesz a hangulat a Millenárison is, amiről a Kolompos együttes gondoskodik majd szombaton, 16:00 órakor, Jönnek a huszárok című műsorával.

VIDÉK
Veresegyház
Színes programokban bővelkedő "medveébresztőt" tartanak szombaton és vasárnap a veresegyházi medveotthonban. A kézművesfoglalkozástól az arcfestésen és pónilovagláson át az ugrálóvárban való hancúrozásig akad majd "télfelejtő" program két napon át. A medvék és bocsok közelsége, a hüllőbemutató, valamint a szelídített farkasokkal való ismerkedés elsősorban az állatbarátokat csalogatja Veresegyházra, de mindenki megtalálja a kedvére való szórakozást a farmon.

Debrecen
A Tímárházban szombaton 10:00 órától "Ott, hol mondhatja: szabad vagyok..." - '48-as játszóház lesz kokárdakészítéssel.

Mór
Szombaton 15:00 órakor Játék a kastélyban-Kokárdakészítő játszóház lesz a Lamberg-kastélyban 18:00 óráig. Belépő: családi jegy: 500 forint; egyéni jegy: 200 forint.

Vác
Toborzó - Ünnepi megemlékezés lesz a Múzeummal-II. Országos Kossuth-kifli sütő versenyen, mely keretében számos programmal várják a szervezők a látogatókat. A gyerekfoglalkozások mellett lesz néptánc bemutató, huszár-bemutató és természetesen kiflisütés is.

GYEREKMENTES ÖVEZET
Néhány hete már túltájékoztattalak benneteket Kiscsillag ügyben, pedig igazán most lenne aktuális, amikor koncerteznek az A38 hajón, 21:00 órakor, szombaton. Ráadásul fellépnek még az Odett és a Go girlz, így lesz kerek az este. S mivel múltkor megdorgáltatok a pesszimizmusomért, némileg jogosan, most javaslom, hogy menjetek ki a szabadba, úgy is jó időt jósolnak a szakik. Mi például kimegyünk bringázni, megtartjuk az első nem száraz edzésünket, eddig ugyanis csak a lakásban, görgőn tapostuk a pedált. Mivel nyáron több biciklitúrát terveztünk, nem árt feltérképezni, hogy mit is bírunk és mennyit, szóval kiderül, hogy egyáltalán kijutok-e a ligetig. Ha pedig olvasni támad kedvetek, ragadjátok magatokhoz Háy János: Házasságon innen és túl című novelláskötetét, ami szó szerint letehetetlen és határozottan gondolatformáló a maga fanyar stílusával együtt.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.03.13 16:15:57Vierre_

    így van. Ennek meg van az oka. Nálunk a melldöngetéshez egy nagy adag arrogáns antiszemitizmus és botor hungarista eszmék járulnak Árpád apánkig vagy trianonig visszamenőleg ( kár, hogy a legtöbb nem tudja, hogy az elcsatolt területek nagy részén a magyarság volt kisebbségben). Hogy a magyar vérről beszélnek úgy, hogy nálunk kevertebb nemzet azért ... szóval kedves jewel amíg az USÁban mindenkinél kint van a zászló a kapu előtt nálunk ez teljesen mást jelent.

  • 2009.03.13 16:17:19Vierre_

    de nem akarok politizálni. valaki volt a skanzenban és vágja mi az a mese izé? Vagy hogy hol lesz az Alma holnap? :))))

  • 2009.03.13 16:21:33B-

    jewel: nagyon tévedsz, nekem már kinyílik a bicska a zsebemben, amikor meglátok egy suttyó elhízott amerikait amerikai zászlóval a kertjében.



    Tudom, hogy nem minden amerikai suttyó elhízott :-), de pont ez a trend tud idegesíteni minden népnél, hogy baromi nagyra vagyok a nemzeti hovatartozásommal, közben emberként legalábbis felejthető a teljesítményem.



    Ugyanezt el tudom mondani a franciákról, mindegyik meg van róla győződve, hogy ő egy Balzac, és nem szólt nekik még senki, hogy ők pont azok a figurák, akiknek a leírása Balzacot híressé tette :-)))



    Szerintem ha hallanánk, hogy teszem azt a tadzsigok vagy a grúzok azt terjesztik, hogy az ő nyelvük a leggazdagabb a legárnyaltabb és a legősibb, csak elmosolyodnánk, de pl a magyarok ezt komolyan is tudják venni magukról.



    Minden általam ismert nép meg van róla győződve, hogy valamilyen téren ők a LEG-LEG-LEG-ek, és az összes többi nép ezért vagy megmosolyogja, vagy lenézi őket. A külföldiek nálunk is azt szokták mondani, hogy ha még valaki előjön a magyar Nobel-díjasokkal, ő herén szúrja magát :-)) Ezt egy csomó különböző, egymást nem ismerő külfölditől hallottam már. Szóval ideje lenne, ha nem a szánkkal, hanem a viselkedésünkkel és a jelenben is látszó eredményeinkkel próbálnánk kivívni a többiek tiszteletét. Hiába nálunk volt először metró Európában, ha a négyes vonalat 20 éve építjük a töketlenkedés, politikai csatározások és a heveny korrupció és helyezkedés miatt! Ugyanúgy, ha az ember meglátja az elhízott amerikait a kis zászlójával, nem a Függetlenségi nyilatkozatra gondol vagy a II. vh megnyerésére, hanem arra, hogy ez egy szánalmas alak, aki nem tud mást felmutatni az életében, mint ezt a zászlót, amit gyakorlatilag kisajátít. Benned talán tiszteletet parancsolnak a más nemzetek sovinisztái? A felsorolt nemzeti nagyságok inkább csak mégjobban rávilágítanak a kontrasztra a nemzet nagysága és a mellét döngető ember silánysága között.



    Ha meg egy nemzet tényleg menő, azt észre fogod venni anélkül is, hogy a fiai a mellüket vernék...

  • 2009.03.13 16:31:30Eacsik

    Rita,

    azért hallani annyit a székelyekről, mert megmaradtak egy egységes tömbben. A székely városokban még mindig többségben vannak a románokkal szemben. És arról meg ne is beszéljek, hogy pl. egy kolozsvári magyarnak milyen romános kiejtése van (tisztelet a kivétel),hallásból fel lehet ismerni, hogy kolozsvári.

    Nem tudom, te hol hallasz annyi székelyverésről, én nem szoktam. Legfennebb, ha egymást ütik. :)



    Vierre,

    "kár, hogy a legtöbb nem tudja, hogy az elcsatolt területek nagy részén a magyarság volt kisebbségben"

    Inkább ne írtál volna ilyent, mert ez egyszerűen nem igaz. Az átcsatolás után kezdték tömegesen betelepíteni a városokba a "többséget"(a mi esetünkben a románokat). A falvak jó részében a mai napig is csak max. 1-2 román család él.

  • 2009.03.13 16:35:43Vierre_

    de bizony igaz kedves, történész férjemmel sokat beszélgetünk erről. Nem azt mondtam, hogy senki nem volt magyar. Azt mondtam, hogy nagy részén bizony a magyarság volt a kisebbség. Persze hogy bánt ez téged, hiszen te érintett vagy és akkor nagyon nehéz objektívnek lenni. De sajnos ettől még ... és nem csak Romániához csatoltak át területeket.



    De mindegy is. A skanzenra meg az Almára nem kaptam választ pfffff.

  • 2009.03.13 16:43:59Eacsik

    Én csak Romániáról beszéltem, mert arról tudok biztosat nyilatkozni. És ránk nem érvényes az, hogy kisebbség lettünk volna, mivel Hatgita, Kovászna és Maros megyékre még a mai napig sem igaz. Ezek a megyék pedig már a nagy Magyarország szélei. Itt nem fektettek akkora hangsúlyt az asszimilációra, mint Kolozsvárott, Temesváron, Aradon, stb. Mert úgy gondolták, ha a Magyaro-hoz közel eső megyéket, városokat elrománosítják, akkor a Székelyföld teljesen leszakad, és magától asszimilálódik.

  • 2009.03.13 16:45:24jewel

    Igen, de sok nep emiatt nem ostorozza annyira magat mint a magyar, sztem igenis egy kis melldongetes nem tesz rosszat, egyfajta egeszseges nemzeti ontudat es osszetartas, persze nem a szelsosegekre gondolok.

  • 2009.03.13 16:53:28Vierre_

    jewel kinek mi. Én nem a nemzeti összetartásban hiszek, az még senkit nem tett jó emberré, én az emberi összetartásban hiszek, szerintem abban több a valós, fikciók nélküli erő. :) Kinek mi.



    skanzen? alma?



    :)))))))))))



    ( Eacsik, voltam én Erdélyben, tisztában vagyok vele hogy Marosvásárhely "elesett" mert több a román mint a magyar, továbbá majd minden romániai magyar a kisebbsége okán konzervatív- ez nem csak rátok igaz, de azért lássuk be, Az akkori Romániban is több volt a román mint a magyar.)

  • 2009.03.13 16:57:51rita a felcser

    Azon mindig rohogok ha valaki felhaborodik ,hogy mondjuk az amerikaiak nem tudjak hol van Romania,vagy Magyarorszag.OSzt'mi tudjuk kik azok az ujgurok?Mit akarnak?Nem.Pedig vannak tizmillioan.

    AMikor a magyarok Becsben keringoztek akkor a romanok a bocskorukat huztak a sarban.Ez igy van.

    De nem szabad elfelejteni,ha nem lett volna az Osztrak-Magyar Monarchia akkor most MAgyarorszag nem jarna annyival Romania es Szerbia elott kultura lehetosegek es eletszinvonal szempontjabol.

  • 2009.03.13 16:58:09B-

    jewel: és a németek, akik annyira égnek a Holokauszt miatt, hogy csak suttogva mernek drukkolni a saját focicsapatuknak?



    Tudomásul kell venni, hogy itt Európában a nagy melldöngetésnek és zászlólengetésnek még mindig öldöklés lett a vége. Sok nemzet él összezárva kis helyen, minek provokáljuk egymást? Amikor egyikünk se jobba másiknál és a deákné vásznánál?



    Miért kellene büszkének lennünk arra, hogy magyarok vagyunk, és nem más? Amikor a mások is meg vannak győződve arról, hogy nekik van okuk büszkeségre. Olyan meg nincs, hogy egy versenyben mindenki első. A nemzeti büszkeség egy kicsit mindig a többi nemzet ellen irányul, akiknek, veled ellentétben, nincs mire büszkének lenniük, akikhez képest büszke vagy magadra. Ezért lehet ellenszenves.



    Kell egy egészséges csoporttudat meg összetartás, hiszen mégiscsak egy kajakban evezünk, de ha elkezdjük mondogatni, milyen büszkék vagyunk a kajakunkra, hamar beborítanak a versenytársak :-)

  • 2009.03.13 16:58:22B-

    bla

  • 2009.03.13 17:03:55Eacsik

    "Az akkori Romániban is több volt a román mint a magyar."



    Ez meg mit jelent. Hát persze, hogy több a román Romániában, mint a magyar. Csakhogy nem Romániáról, hanem az elcsatolt területekről volt szó, ami ebben az esetben Erdély. Erdélyben pedig a magyarság volt a többség. Az 1941-es népszámlálás szerint legalábbis.

  • 2009.03.13 17:05:34Vierre_

    1911 körüli népszámláláskor a tru-Magyarországban összesen 49 százaléknyi magyar élt. Akkor amikor Erdélyt elcsatolták észak-Erdélyen és Székelyföldön kívül is azon a területen több román volt mint magyar, összességében pedig több román volt mint magyar.



    Értem, hogy titeket baromira bánt ott magyarként élni, ahol nem lehet és nem az "anya" ország, de a tények, tények. Morálisan meg mindenki úgy érez ahogy akar.

  • 2009.03.13 17:08:12Eacsik

    B-

    Ennyi erővel azt is írhatnád, hogy miért lennél te büszke a szüleidre, nagyszüleidre, gyerekeidre, hiszen más is büszke az övére. Elvégre a tiédek se különbbek, mint a másé.



    De mindennek ellenére mégis a legtöbb ember büszke a családjára, és nem azért, mert jobb, mint a másé, hanem mert az ÖVÉ.

  • 2009.03.13 17:09:39Vierre_

    Nem azt mondom, hogy igazságos volt az elcsatolás, semelyik részen sem, lehetett volna igazságosabb rendszer is, de azok a területek amiket elcsatoltak, általában már nem magyar többségűek lakta, pölö Felvidék. Ott csak az alsó csík magyar, szlovák többség volt.



    Ugye pölö elcsatolták Ausztriához az Alpok alja egy részét, ami érthetetlen hiszen Ausztria is vesztes ország volt- szóval voltak ilyen "érdekes" megmozdulások. Nem vagyok trianon mellett. De a történelmi torzítások ott, ahol már pontos adatok állnak rendelkezésre csak arra jó, hogy legitimáljanak olyan baromságokat mint pölö jézus anyai ágon magyar volt mert szanszkrit volt és még sorolhatnám. :))))))

  • 2009.03.13 17:12:30Eacsik

    Vierre, nem értettem az előző hozzászólásodban, hogy hol is élt az a több román, de mindegy.



    A 49% meg nem azt jelenti, hogy kisebbség, hanem azt, hogy a többi 51% feloszlik a többi népcsoport között (szászok, románok stb.)

  • 2009.03.13 17:16:08rita a felcser

    NEm lehet magyarkent elni Romaniaban?????

    HAha.

    Lassuk csak.Kolozsvaron van:magyar szintarsulat,operatarsulat,konzervatorium,zeneiskola,mindenfele templomok,olyan vallasokkal ami a romanokra nem vonatkoznak,(unitarius,reformatus),minden prolinegyedben magyar ovoda es iskola,eros kozepiskolak kizarolag magyaroknak,egyetemi kepzes minden szakon leszamitva az orvosit es epiteszmernoki.Zeneiskola,magyar szakkal.Allami magyar radio.MAgyaradasok az allami telvizion.Azonkivul fogni lehet n=1 magyarorszagi adot ha fizetsz.

    Mi a fasz kene meg???

  • 2009.03.13 17:17:00Vierre_

    Ha már ki akarsz akadni az elcsatolásnál, akkor akadj ki az Ausztriához csatoláson vagy pölö ugye az volt a duma, nemzetállamok, hogy ne legyen közép Euban centrális hatalom- ez volt a bújtatott indok, politikai-katonai törekvés.



    Erre mi történik?



    szlovákokat beolasztotta csehszlovákia.

    kárpátalja ment ukrajnához (egy idő után), ukránokat bekajálta a Szovjetunió.

    Horváthország függetlenedett és beolvasztották azzal a lendülettel Jugoszláviába.



    Tehát baszhatta majd minden nemzet a nemzetállamát.



    Tudom, hogy mindenkinek a saját nyomora a legnagyobb, de azért ezek érdekes dolgok. :)

  • 2009.03.13 17:17:57rita a felcser

    Ja es nem valaszolt senki arra,amit feljebb kerdeztem,az ausztriai magyar kisebbseg miert nem veri a magyar kisebbseg miert nem hangsulyozza,hogy magyar kisebbseg?

  • 2009.03.13 17:23:05Vierre_

    rita itt a válasz:



    'Azé!!!!





    :)))))))))))))

  • 2009.03.13 17:26:05cidre

    Rita, csak régi egyetemi emlékeimhez tudok visszanyúlni: a választ nagyjából meg is adtad a felvetésedben. Úgy tudom, hogy Ausztrián kívül pl. Szlovéniában is jelentős magyar kisebbség él, akikről nem hallani annyit. Nincs meg ez a kohéziós erő, ami a romániai magyarokban megvan (idézlek): "Azert fontosabb nekik a magyarsaguk minty az anyaorszagban,mert ROmania egy kommunizmus altal megnyomoritott szegeny ,elmaradt ,nelkulozo orszag,aminle MAgyarorszag valamivel,vagy sokkal jobb.Egyfele sovargas.A romanok se szeretik ami az orszagba van,de nekik nincs egy ilyen kapaszkodo,hogy dehat mi nemis vagyunk romanaok,hanem egy mas nagy nemzet."

  • 2009.03.13 17:29:13Eacsik

    Igazad van, Rita, meg sem érdemlünk ennyi jót. Inkább fel kellene adjuk a nyelvünket, a vallásunkat, és át kéne álljunk mindannyian románnak, az volna a korrekt dolog részünkről. Csak gondot okozunk szegény román államnak.

  • 2009.03.13 17:41:40rita a felcser

    Koszi Cidre,latod a lenyeget.

    Eacsik,en romaniai magyar kisebbseg vagyok,de soha nem ereztem elnyomva magam.Soha.LEhet azert,mert vettem a faradsagot megtanulni nagyon jol az orszagom nyelvet,nemcsak az anyanyelvet.

    De megsugom,hogy abbol amit fentebb felsoroltam,ami a magyaroknak van Romaniaban,a magyaradas az allami teveben,es a mindenfele-szak az egyetemen kivul,mind-mind megvolt az anyam idejeben,a kommunizmusban is.Minden.

  • 2009.03.13 17:44:33@pido

    Hm...Én büszke vagyok arra, hogy székely vagyok. Arra is, hogy nagyon nehéz körülmények között, anyám megtanított magyarnak maradni úgy, hogy éljem és vágyjam a nyelvet, a hitet és a hazát. És az én anyám át tudta nekem ezt adni, akkor is amikor ez tilos volt. Felemelő élmény volt amikor az határon átcsempészett István a királyt éjjel lehalkítva hallgattuk, és tudtuk, hogy nem vagyunk egyedül, hogy valahol gondolnak ránk. Van anyaországunk! Csak egy igazi anya nem engedi feldarabolni a gyerekét ( ez esetben a nemzetét). Egy igazi anya nem mondja a nagyobb gyereknek, hogy " nézd a kicsi éhes, enne a te kenyeredből, menj és rúgj belé, hogy mégis mit képzel.

  • 2009.03.13 17:51:14@pido

    rita nem tudom te hol élsz, de mi igenis el voltunk nyomva. Mi is megtanultuk a román nyelvet. Pl. a forradalom után, minket alsós általános iskolásokat kiraktak az iskolából mivel magyar osztályban jártunk ( ami heti 2x1 magyarórát jelentett, az összes többi tantárgyat románul tanultuk). Hónapokig iskoláról-iskolára vándoroltunk és nem is mindig délelőtt, volt, hogy bizony 9-10 évesen este 7-kor mentünk haza az éppen minket befogadó iskolából.

  • 2009.03.13 17:54:22jewel

    Vierre, elsosorban en is az emberi osszetartasban hiszek.

  • 2009.03.13 18:01:49rita a felcser

    @pido

    Az anyaorszag kb ugy szar le teged es gondol rad,mint ahogy te gondolsz az ukrajnai magyarokra.NEm erdekli.Es teged se kene erdekeljen.HA nem tetszik telepedjel ki.Ennyi.

    Azonkivul a Szovjetunio orszagaiba az volt a divat,hogy leirtad az anyanyelved mondatait orosz helyesirassal>

    PL

    A nyaron szuletett egy szep fiugyermekem.



    Ez igy lenne romanul,a szovjet modellre:



    A niaron suletet edi sep fiudiermekem. Igaz?



    Volt ez nalunk???Nem.Az iskolaban magyarul irtal magyaroran,es foldrajzoran.A kommunizmusban is.



    Es hiaba,a roman allamnak nem erdeke teged kitanita @pido magyarul pl gepeszmernoknek,mert a kollegak 90%a roman,lesz a szakkonyvek romanok,az uzletek ahol a csavarokat veszel romanok.Es akkor mi van?NEm illeszkedsz be es emigralsz MAgyarorszagra.Ez jo,de akkor miert a roman allam penzen lettel gepeszmernok,ha Mo-n dolgozol?HAt ezert nem tamogatjak az oktatast.

  • 2009.03.13 18:02:31@pido

    Nővérem férje szász származású, és ezt igazolni tudták Erdélyben, úgyhogy ők kitelepedhettek Németországba. Nővérem nem mehetett utána az unokaöcsémmel évekig. Rendszeresen behívták a rendőrségre, megpróbálták lebeszélni őt a férjéről, sőt azt is felajánlották neki, hogy találnak az ő kedvének mindenféle szempontból megfelelő tenyeres-talpas ROMÁN férfit.

  • 2009.03.13 18:03:08@pido

    94.-óta itt élek :D

  • 2009.03.13 18:05:55@pido

    Jaj rita még messze vagyok attól, hogy szenilis legyek. Igen volt ez nem is olyan régen Romániában. És románul tanultam (igen képzeld) a történelmet, a földrajzot és az összes többi tantárgyat.

  • 2009.03.13 18:08:05@pido

    Ennyi erővel a magyarokat sem kellene képezni mondjuk orvosnak, hisz kimennek külföldre és akkor mi haszna a magyar államnak, abból hogy rengeteg orvost képez ki, ha alig marad az országban? :D

  • 2009.03.13 18:08:05Eacsik

    Igen, Rita, a kommunizmusban is volt egy "lazább" időszak, aztán meg volt egy másik, amikor megszűnt az a bizonyos magyar adás, stb. Én is megtanultam a román nyelvet nagyon jól, és nem mondhatom, hogy engem konkrétan elnyomtak. De a szüleim, nagyszüleim korosztályát igen. Vagy természetesnek tartod, hogy tiszta megyar szülők gyerekét úgy jegyezte be az anyakönyvvezető, mint Aurica, Ioan, Dezideriu, Stefan....amikor őket valójában Arankának, Jánosnak, Dezsőnek és Istvánnak hívták? Vagy azt, hogy titokban kellett misére járjanak, mert másképp elvitték őket? Én ezt már elnyomásnak mondanám.

  • 2009.03.13 18:10:16@pido

    Sőt ugyanúgy ne tanuljon semmilyen kisebbség az országban, hiszen úgy sem tud beilleszkedni, és egy idő után továbbáll, és ez csak mind pocsékolás a Magyar Államnak :D

  • 2009.03.13 18:14:41@pido

    A boltban még akkor sem beszélhettünk magyarul, ha a szomszédasszony ült benn a kasszában, mert tilos volt. Anyámat berángatták a rendőrségre, azért, mert a bátyám Ceaușescu-s viccet mondott az iskolában :D

  • 2009.03.13 18:15:01Eacsik

    Jaj, el is felejtettem, hogy én is románul tanultam a történelmet és a földrajzot.



    Ami pedig a magyar képzést illeti, nincs igazad, mert az a mérnök lehet, hogy Romániában ugyan, de magyar környezetben fog dolgozni, magyar megrendelőkkel, és ugyanúgy a román államnak adózik, mint egy román mérnök.

  • 2009.03.13 18:20:13rita a felcser

    Aurica=Aranka :DDDD nme tudtam.Koszi.



    De kell kisebbseget tanitani.Bolcsodeben,ovodaban,iskolaban.De nem egyetemen.HAcsak nem pedagogus ,vagy lelkesz.



    Volt olyan hogy roman irassal kellett irni magyarul? Nemhiszem.Az volt ,hogy minden tantargy romanul volt.

  • 2009.03.13 18:20:36@pido

    Nővérem magyar irodalom-nyelvtan tanár akart lenni. Ott tettek keresztbe neki ahol nem szégyelltek. Román tanár képzőbe minden további kekeckedés nélkül felvették volna, de magyarnak semmiféleképpen nem akarták. És nem a képességeivel volt baj.

  • 2009.03.13 18:23:00@pido

    Miért kellett volna?? Hetente 2x1 órában nem írunk románul. Azt is úgy kellett volna, hogy román írással írjak magyar órán?. Jah, értem szóval legyek hálás a 2x1 óráért amin az anyanyelvemen írhattam és tanulhattam??

  • 2009.03.13 18:26:03rita a felcser

    Jol van @pido akkor menj es tedd ki a kokardat es menj templomba.

    Csak azzal ne altasd magad,hogy az Anyaorszag meghatodik veled kapcsolatban barmin.Meghogy az atlag magyarorszagit erdekli akar egy cseppet is @pido es Eacsik hogy tengeti az eletet.

    Aztan gondolkozz el rajta,hogy mikor voltal utoljara a neten a szerbiai magyar kisebbseg honlapjan.

  • 2009.03.13 18:26:54rita a felcser

    Legyel halas,mert a Sozvjet Unio orszagaiban ez se volt meg.

  • 2009.03.13 18:37:23@pido

    Ugyan már, nem volt semmi elvárás az anyaországgal kapcsolatban, csak jó volt tudni, hogy nem vagyunk egyedül. Jó volt valahová, valakikhez tartozni, mert az jobb volt mint az amiben éltünk. És nem szégyellem azt, hogy igenis néha legalább ünnepnapokon elmegyek egy ünnepi misére.

  • 2009.03.13 18:41:13@pido

    Azt sem szégyellem, hogy jobboldali vagyok és, hogy érdekel a politika, bár én ezt nem kötöm kokárdához. Az sem baj, hogy nem egy véleményen vagyunk, a lényeg, hogy elfogadjuk egymást olyannak amilyenek vagyunk, és ne az ártó szándék és egymás lealázása legyen a természetes, hanem egymás segítése és megértése.

  • 2009.03.13 18:42:04rita a felcser

    NA jo,keresd ki a szerbiai magyar kisebbseg weblapjat.Ok, es te is egy helyre tartoztok.

  • 2009.03.13 18:50:06@pido

    Mostanában a felvidéki magyar hírportált olvasom. De igazad van :D valóban egy nemzet vagyunk!

  • 2009.03.13 19:25:42jewel

    Amen :)

  • 2009.03.14 14:06:43Bigámia

    @pido Húzzál haza az országodba a jobboldaliságoddal és ne itt kavard a szart. Te nagypofájú soviniszta barom!!!!!

  • 2009.03.14 15:47:46@pido

    Miért?? Ki vagy te hogy ezt megmond nekem? Továbbra is TAPLÓ vagy kincsem :D

  • 2009.03.14 15:56:42@pido

    Lassan mondtam, hogy még Te is megértsd :DD Szép is lenne, ha egy ilyen nagyszájú majomtól meg futamodnék :D

  • 2009.03.14 23:48:34Vierre_

    Látom, hogy amit én írtam történelmi tények, az viszont elkerülte a tisztelt székely magyarság jelenlévő hányadának figyelmét.

    Ajánlom nektek Oláh András, Ufó, beírását a gugliba, ott az első amit kidob, azt olvassátok el, még arra is rájött, hogy a székelyek a világ urai. Nagyon kellemes és "érdekes" olvasmány. :)



    Én értem Ritát és igaza van. Belétek van nevelve nem csak a románok, hanem a kinti magyarság által is mind az tort idea amit nektek nyomnak. Ha kell az anyaország, gyere, EU van, ami volt, meg volt. A jobboldali demagógia nálatok alap, meg sem lepődök, IstenHItCsalád. Szar nektek.

    Milyen érdekes, egy nagyon kedves ismerősöm- színész, vajdasági magyar. Kint él. Szerbnek is vallja magát és magyarnak is. Semmi baja Szerbiával, semmi baja Magyarországgal. Sőt van benne egy kis adag szerb nacionalizmus (koszovóval kapcsolatban zörrentünk össze ez ügyben :DDD) És ez náluk általános. Van akiben egészséges identitás kialakul. Csak ott nem alakul ki, ahol nem hagyják.

    Milyen érdekes, nem? Szar volt nektek Csaucseszkú idejében, azóta is azt hallgatja mindenki. De vajon TI mit tesztek?



    Attól még, hogy ott kisebbségben vagytok ugye nem alanyi jogon jár a mindenek feletti megértés felétek?



    Baszki nem hiszem el, hogy ilyen közhelyes fos lett ez a poszt és senki nem mesélt nekem a Skanzenről vagy az Almáról, el is buktam őket, fakk.

  • 2009.03.16 08:30:57panka

    index.hu/velemeny/eheti/2009/03/16/elzugtak_forradalmai/

    Annyira szépen összefoglalta az ünnep lényegét...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta