SZÜLŐSÉG

Lopnának a szülők a gyerekeik karácsonyi ajándékáért

2008. december 8., hétfő 09:35

Amerikai szülők azzal a kéréssel fordultak a legnagyobb játékgyártókhoz, hogy kevesebbet reklámozzák termékeiket, mert nincs pénzük gyerekeik kívánságait teljesíteni. Az ajándékozási kényszer ugyanakkor erősebb, mint valaha, a cambridgeshire-i rendőrkapitány például honlapján fel is hívja a figyelmet, hogy nem a lopás a megoldás az ajándékok beszerzésére. Szerinte ugyanis sok szülő nem fogja bírni majd a gyerekei nyomását és megpróbálkozik elemelni a vágyott játékot, amelyre a válság miatt nincs pénze.



A bostoni központú Kampány a Reklámmentes Gyerekkorért elnevezésű mozgalom kezdeményezésére csaknem 1400 szülő fordult a 24 vezető játékgyártó céghez és a kiskereskedelmi láncokhoz a reklámokkal kapcsolatban. "Sajnos nem fogok tudni megvenni sok olyan játékot, amennyit a fiaim kértek, egyszerűen nincs rá pénzünk" - mondta a sok szülő aggodalmának hangot adó, az indianai Hudsonben élő Todd Helmkamp. Azt mondta, hogy "a gyerekek reklámokkal történő bombázása nehéz helyzetbe hozza a szülőket, akiknek közölniük kell gyerekeikkel, hogy nem engedhetik meg maguknak a költekezést egy bizonyos szint után" - írja az MTI.

A Játékipari Szövetség válaszában határozottan kiállt a jelenlegi marketingpolitika mellett. A szövetség azzal érvelt: a reklámok azért irányulnak közvetlenül a gyerekek felé, mert fontos szerepük van az ajándékválasztás folyamatában. A gyártók szerint a gyerekeknek tudniuk kell, milyen új játékok kaphatók, máskülönben nem tudják elmondani a szüleiknek, mit szeretnének. Mint hozzátették: bár jelenleg valóban nagyobb gazdasági nehézségek vannak, a különböző családok mindig eltérő mértékben költhettek játékokra, és korábban is hozzá tudták igazítani gyerekeik igényeit az anyagi lehetőségekhez.

A játékgyártók előrejelzése szerint a gazdasági válság az ő iparágukat sem fogja elkerülni, az ünnepi vásárlási időszakban némi visszaesés történhet, de az ágazat sok más szektornál ellenállóbbnak fog bizonyulni. Elemzők szerint a játékgyártás azon kevés iparág egyike, amelyre csekély hatással vannak a recessziós periódusok, számol be az MTI.

Az amerikai gyerekközpontú kultúrában a gyerekeknek komoly hatalmuk van. A szülők ritkán képesek nemet mondani nekik, nem akarnak bűntudatot érezni és nem akarják, hogy gyerekeik lemaradjanak iskolai társaik mögött - mutatott rá Allison Pugh, a Virginiai Egyetem szociológia professzora. Bármilyen pénzügyi nehézség is legyen a családban, a játékvásárlás az utolsó, amit az amerikai szülők feladnak, a saját fogyasztásukat is előbb fogják vissza - mondta.

Az amerikai szülő-gyerek kapcsolatra jellemző az a szélsőséges példa, amelyről Amanda Almodovar, egy észak-karolinai általános iskolai szociális munkás számolt be. Elmondta, hogy körzetében - ahol mind több az otthontalan és növekszik a munkanélküliség - egy anya azt mondta, ha kell, akár prostitúcióra adja fejét, hogy megadhassa gyerekeinek, amit kívánnak.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.12.08 10:14:31mazsola84

    Azért az más, hogy hazaviszem a péksüteményt, meg kiállok a sarokra egy játék miatt. szvsz.

  • 2008.12.08 10:16:28Subbantósdi

    mazsola84: nagyon igaz, de sajnos a világot és az USA-t meg különösképp már, a pénz irányítja...és egyre kevésbé a dolgok mögötti lelki tartalom. :o(

    És mi innen nem fogjuk az USA-ban élő több száz millió ember gondolkodását megváltoztatni, egyfolytában megy a verseny, az egymáshoz méricskélés, "a ki a jobb, ki a szebb, ki az ügyesebb, ki mit tud jobban, hamarabban", stb. minden téren. Nekünk itthon, magyaroknak arra kell törekedni, hogy ne minden nyeljünk be, mint egy jó kis habos tortát, ami odaátról jön, csak módjával és alaposan górcső alá téve... :o)

  • 2008.12.08 10:17:31Subbantósdi

    Mafalda: nem is annyira félig kapcsolódik ide, ez a valóság, amiről írsz... :o( Sajnos.

  • 2008.12.08 10:21:35szövetszöcske

    A reklámokat hibáztatni könnyű. A tény az, hogy a mostani gazdaság alapvető részei a reklámok, ha van bármilyen áru, akkor a tisztességes verseny miatt reklámozni is kell, hogy a fogyasztó választhasson, informálódhasson. Az, hogy ebbe a nyomásba, meg a választási lehetőségekbe sokan belezakkannak, az nem a rendszer hibája, hanem az emberek nem tudnak mit kezdeni ezzel. Az ehhez való helyes hozzáállást mindenkinek tanítgatnia kellene otthon a gyerkőcnek, iskolai tantárgy kellene hogy legyen, oviban foglalkozásokon beszélni róla.

    A világ változik, egy csomó mindenben alkalmazkodni kellene hozzá, hogy az ember megtalálja a helyét, többek között ez is hozzá tartozik, nem gondolom, hogy az a helyes hozzáállás, hogy kapcsoljuk ki a tévét ha reklám megy, meg hibáztassuk a reklámügynökségeket, tegyünk úgy, mintha a világ másmilyen lenne.

    (az 5 éves lányom aztán tud agyatlanul makacsmód akaratos lenni, és nahát még őt is meg lehet győzni ilyen kérdésekben, hogy a reklámozott dolgoknak mi is a valós értéke, és mit jelent az, hogy pénzbe kerülnek...)

  • 2008.12.08 10:22:54ditakai

    subbantósdi

    azért ne toljuk annyira a kelet-európai turista szöveget: nem kell messzebb menni a szomszédnál, hogy megtapasztald ezt a jelenséget ;-)

  • 2008.12.08 10:43:46RaveAcE

    Szerintem a gyerekeket célzó reklámok eleve tisztességtelenek. Mindenképpen a józan szülői megfontolás ellen kampányolnak. Simán el tudnék képzelni vmiféle korlátozást vagy tiltást a témában.

    Tipikusan a legdrágább és gyakran nem a legjobb minőségű holmikat nyomják a reklámban. Ilyenkor a szülő (vásárló) kb. az ár felét fizeti ki pluszban a reklámköltségek miatt.

  • 2008.12.08 11:12:45ditakai

    józan szülői megfontolás => nem fizeti ki valami szarra :-)

  • 2008.12.08 11:14:19mesianyu

    Mafalda még az anyaság előtti életemben gyakran találkoztam olyan családdal aki a babakocsiba rejtette a lopott cuccot! És nem csak alap kajákat, hogy a gyereknek legyen mit enni :( Volt olyan akinek a gyereke már rég kinőtte a babakocsit de még mindig azzal jártak "vásárolni".

  • 2008.12.08 11:27:21szövetszöcske

    Nálunk a lányom volt aki 3 éves kora körül egy-egy pillanat alatt elrejtett ezt-azt, ami megtetszett a boltban (leginkább ruhákat) a babakocsi aljában a cuccok között(úgy tett mint aki csak odamegy megsimogatni a ruhákat a polcon, pár másodperc múlva már fogta is a kezemet, a fene se gondolta, hogy ennyi idő alatt bespájzol). Vagy 3-4 alkalom volt mikor otthon találtunk meg ilyesmit. Rettentő mázli, hogy soha nem volt ezek között olyan amiben volt csipogó (iszonyat kellemetlen lett volna). Ezek a cuccok (virágos kardigán, rózsaszín nadrág-póló együttes , egyszer egy nagyobb babajáték, ilyesmik) aztán mindig mentek karácsonyi cipősdoboz akcióban ajándékként tovább.

  • 2008.12.08 11:40:00ditakai

    én megpróbálnám összeszedni minden bátorságom, és a gyerekkel együtt visszavinni a boltba a dolgokat - már csak a következetesség miatt is



    ez tényleg nagyon ciki :-) fohászkodom, hogy ilyen helyzet nálunk nem adódjon, de nyilván lesz majd más ehhez hasonló :-))

  • 2008.12.08 11:55:10Subbantósdi

    ditakai: én azért ezt nem érzem annyira "kelet-európai túrista" felfogásnak, mert sajnos valahogy ennek a viselkedéskultúrának van előzménye, vannak sajnos évszázados különbségek a nemzetek között és hát a politikai rendszerek is az emberek hétköznapi szintjére érve bizony alapjaiban változtatták meg őket, és ebben van különbség sajnos abban, hogy melyik országról beszélünk. Nekem ez a meggyőződésem, sajnos igaz, hogy Nyugat-Európában, ahol töretlenül, a második világháborút követően is ment az un. kapitalizmus és az emberek ebben nőttek fel azóta is, nem volt generációs kitérő az un. szocializmus miatt, az emberek általában másképp gondolkodnak, mint itt.

    Épp most olvasgattam cikkeket arról, hogy állítólag idén sem csökken a kedv és a vásárlóerő a karácsonyi vásárlások terén, meg az áruhitel-felvevő kedv sem, és ez példátlan, hogy a magyarok, úgy általában, tényleg nem fogják fel, mi van most a nagyvilágban? És hogy végre meg kellene tanulni félretenni és takarékoskodni, nem arra bazírozni, hogy így is, úgy is hitelek veszünk fel, már több, mint a fél ország ilyen-olyan hitel révén el van adósodva, a BAR-listán lévők száma erősen növekszik, és ha nem megy a törlesztés, ilyen-olyan okból, akkor meg majd megyünk az utcára tüntetni.

    Bocs, lehet engem ezért a sarkosított gondolatért támadni, de ezt szakértők is megerősítik, hogy ezt tapasztalják, ilyen a mentalitás itthon és ez nagyon szomorú. Nincs felelősségteljes takarékoskodás, gyűjtögetés, ha egy kis pénz áll a házhoz, rögtön költés és aztán meg sírás. Én nem értem, sosem éreztem késztetést arra, hogy "karácsony"-címen bárki miatt eladósodjak, azaz hitelt vegyek fel. :o(

  • 2008.12.08 12:00:05ditakai

    2008.12.08 10:13:11 Subbantósdi

    ezekre az USA-utalásokra reagáltam

  • 2008.12.08 12:02:38Subbantósdi

    És sajnos olvastam egy olyan cikket is, amely arról ír, hogy kutatások alapján, persze én ezekkel alapban elég szkeptikus vagyok, az amerikai "fiatalok" (19-23 év) negyede, azaz minden ötödik fiatal szenved pszichés problémákkal, ezért bizony alkoholba, drogok fogyasztásába, erőszakos cselekmények elkövetésébe menekül.

    Azt hiszem, ez itt mind valahol a nevelési elvekkel kapcsolatos, bár lehet, nem tűnik logikusnak, hogyha így nevelődnek a gyerekek, akkor miért is válnak ilyenné ilyen nagy százalékban, de lehet, mégiscsak egy kicsit szigorúbb nevelési elv követése, következetesség talán nem ezt az eredményt hozná.

    Ezek a fiatalok már szembesülnek azzal, hogy jön a tanulással, pályaválasztással, pályakezdéssel, az önálló életkezdéssel kapcsolatos megannyi nehézség és sok buktató, sok keresztút, ahol jól kell dönteni, és bizony nem tudnak jól dönteni, mert valahogy mindent rájuk hagytak, no pláne egyszerűen a szüleik fejére nőhettek. :o(

    Én ezt szűrtem le, nem hiszem, hogy nagyon "zöld", amit gondolok. :o)

  • 2008.12.08 12:03:04Subbantósdi

    ditakai: okesz dzsokesz! :o)

  • 2008.12.08 12:32:47mesianyu

    Eszembe jutott még valami. Tegyük fel amerikai szülők elintézik a reklám korlátozást. Kicsi Jack szülei boldogok, csak a gyereknek van egy osztálytársa a szülei Mr. és Mrs. Kőgazdag. Kicsi Jo rendszeresen jár velük vásárolni játékboltba is. Megkapja a kisebb vagyonba kerülő játékot, dicsekszik vele iskolába/játszótéren/bárhol. Akkor Kicsi Jack szülei mit csinálnak? Korlátozzák az egy főre vásárolható ajándék mennyiségét? Betiltják az új szerzeményekkel való dicsekvést?

  • 2008.12.08 12:52:36vikimanka

    Követelem, hogy tiltsák be a xy márkájú szipiszupi terepjárók reklámozását, mert nincs rá zsetonom, hogy olyat vegyek és ez nagyon padlóra tesz lelkileg. Sőt az olyan fogyasztó tabletták, teák, eszközök reklámját is , amitől egy hét alatt manöken leszek:)))

  • 2008.12.08 12:53:00Vakmacska

    Na azért vannak korlátok. Be kéne például tartani őket. EU-ban például arra, hogy egy napon mennyi percben és milyen eloszlásban lehet hogyan reklámozni. például úgy, hogy a gyereket direkt felszólítjuk arra hogy "Mondd meg a szüleidnek hogy ezt vegye meg" ez errefelé explicite TILOS.

    Ami felháborít, hogy a Minimax pl. tojik az egészre, ha nem utálnám az ORTT-t is, akkor már erősen fogalmaznám a feljelentést. Legalábbis gyanús, hogy nem tűnik fel senkinek hogy 10!!! percenként van reklám benne most karácsony előtt, tele olyan mondatokkal, ami a hatályos EU szabályok szerint tilos. Nem egészen ugyanaz ugyanis, mint mikor kifejlett felnőtteket akarsz valamire rávenni - és például egyes bújtatott, "öv alatti" reklámozás még nekik is tilos, nem beszélve egyes termékek (dohányáru, kábítószer, fegyver etc) reklámtilalmáról.

    És legalábbis gyanús, hogy a gyerek valamikor 3 éves kora után egyszerre mecsoda "tudatos fogyasztóvá" válik - az is, akit addig bármilyen ajándékkal boldoggá lehetett tenni, és csak tanácstalanul vigyorgott, amikor azt kérdezték, mit hozzon a Jézuska.



    Persze hogy ott a kikapcs-gomb, én is azt használom. És a gyerekek ráunnak a legdrágább játékra is, ha nincs benne valami különleges. Ami bosszant, hogy egyre kevésbé tudok választani. Ha rádiót akarok hallgatni, mert vannak benne jó műsorok is, akkor kapcsolgathatok az idióta reklámok miatt. Ha a gyerek valami folytatásos mesét nézne, véletlenül se akkor kezdődik, és előtte-utána reklám.

    Nem vagyok a túlszabályozás híve (szívok vele melóhelyen eleget) de itt szerintem az EU bürokratái több ponton még túl engedékenyek is voltak.

  • 2008.12.08 12:56:45Vakmacska

    Ja és még valami. Volt egy kutatás. Ha sok olyan dolgot raknak folyamatosan az orrod elé, amit szeretnéd, de esélyed sincs rá, akkor ez frusztrál. Na mit szül a frusztráció? Agressziót. na miért rabolnak akár erőszakosan a kölykök egyes helyeken? Számunkra röhejes dolgokért, KELL pénz mobilra, KELL pénz játékgépre, KELL pénz mozira ahol B kategóriás hülyeségek mennek. Kell, kell, kell, bármi áron. Valahol ezt kéne megfogni, csak tudnám hol.

  • 2008.12.08 13:04:18Magenta

    szövet és hogy szoktattátok le róla?



    Mafalda, de ugye szóltál eladónak vagy őrnek???

  • 2008.12.08 13:08:03cantaloupe

    Hat meg kell erositenem, a szulok ketsegbeestek itt.

    Az itteni Kismama magazin decemberi szamaban a mindig dozsolo amerikaiaknak sporolasi es jatekvasarlasi tippeket adnak! Pl. azt, hogy olyat vegyenek, amit a gyerek regota ker es valoszinuleg nem hajitja 10 perc utan a sarokba...de ez evidens, nem?



    Sajnalom, hogy a marketing ilyen eros itt, de tenyleg minden oldalrol, sokkal erosebben es tobb reklammal fuzik itt a gyerekeket, mint otthon.

  • 2008.12.08 13:13:02cantaloupe

    Keretik azert nem minden amerikait egy kalap ala venni, van, ahol esszel ajandekoznak.



    Meg aztan marketing ide vagy oda, egy gyereknek a karacsony foleg az ajandekokat jelenti, szerintem ilyen korban ez termeszetes. Kesobb, felnove ertekeljuk jobban, hogy egyutt volt a csalad, jokat nevettunk.

  • 2008.12.08 13:15:55szövetszöcske

    Magenta: Sehogy nem szoktattuk le, elmúlt ez az időszak. 3 évesen se neki kellettek a cuccok, egyszerűen szeretett rendezgetni, pakolászni, a babakocsi alja pont jónak látszott ehhez(aztán meg, hogy továbbmentünk, gondolom elfelejtette visszapakolni). Fél év alatt kinőtte. (igaziból soha nem csorgatta a nyálát a kicsi mindenféle cuccokért boltokban, kivéve a csokikákat-cukorkákat, de érdekes módon azokat viszont soha nem pakolászta el, hanem balhézott értük, eljátszotta a nagyhalált, hogy ő még olyat sohasenem ehetetett brühühü)

  • 2008.12.08 13:21:13másutt

    koszi, cantaloupe, en is ezt akartam irni...

  • 2008.12.08 13:23:32Magenta

    szövetszöcske, ez aranyos lehet (innen kívülről legalábbis). :))))



    Valószínűleg ilyen esetben megkérdezném a gyereket, hogy ha soha nem ehettél még, akkor honnan tudod, hogy az nem tök szar?

  • 2008.12.08 13:34:48szövetszöcske

    Magenta: Erre a nagydíjas alakításra egyszer-kétszer kapott is a pénztárosnéniktől egy-egy szelet csokit. Egyébként is, a gyereket nem lehet logikával sarokba szorítani, ha megkérdeztük, hogy mér is brühühü, akkor az volt a válasz, hogy sajnos ha a pénztár közelében csokik vannak, akkor az nagyon elszomorítja és ezért kamuzik, vagy esetleg azt volt a másik alternatív válasz, hogy neki ma "közepes" hangulata van(aztán ezt az infót családilag beoszthattuk anyával...).

  • 2008.12.08 13:37:19Magenta

    szövet, nagyon ász lányod van!!! :)))

  • 2008.12.08 13:41:03Normi

    Én múltkor egy játékboltban láttam, hogy több réteg ruhát viselő nők-férfiak (voltak vagy heten ugye) simán pakolászták bele a zsebeikbe az ajándéknak valót. Amikor mondtam az eladónak, csak hümmögött, nem mert semmit tenni...



    A poszthoz meg annyit, hogy persze, persze nem kell Amerikába menni a hülyékért, de eszembe jutott, amit egyik nap olvastam, hogy a Walmart (lehet, hogy nem így írják!?)hajnali ötkor nyitott valami extra akciókkal, és 2000 idiótát csődítettek oda, szerencsétlen biztonsági őrön -aki kinyitotta az ajtót nekik-,simán átgázoltak, agyontaposták. Ez ugyanaz a hülyíthető embertípus, mint aki inkább lopna, m int hogy nemet mondjon valamire.

  • 2008.12.08 13:46:21Magenta

    Normi, kis híján ugyanez volt itthon is, amikro megnyílt az első Electro World. :)))

  • 2008.12.08 13:49:34vikimanka

    Tegnapelőtt vásároltunk a T-ban. A pénztárnál előttünk álló pasi kosarában maradt egy tusfürdő, nem tette fel a szalagra. Mi rögtön láttuk, de a pénztáros csaj is felállt és belenézett a kosárba, nem szólt semmit, nem húzta le a tusfürdőt. Na az ilyennek hiába is szólnék. Nem hiszem, hogy nem látta.

  • 2008.12.08 13:53:32Magenta

    Vannak ám bamba pénztárosok. :)



    Mi múltkor két karton (24 liter) helyett 2 litert fizettünk ki, mert annyit ütött be véletlenül. A blokkot meg csak itthon néztem át.

  • 2008.12.08 13:53:46Magenta

    Mármint két karton TEJ!

  • 2008.12.08 13:55:49kisbibe

    Amikor én még kislány voltam, mindig izsonyúan hosszú listát írtam a Jézuskának, hogy mennyi mindent szeretnék karácsonyra kapni. A szüleim elmagyarázták, hogy mindet nem, de lesz olyan, amit meg fogok kapni tőle. És nem lettem hisztis, idióta, követelőző, nemtudoménmilyen gyerek, pedig nekem is tetszett ám ez-az. Sajnálom az ilyen ostoba emberekt, hogy nem tudnak kommunikálni a saját gyerekükkel, hogy azért nem minden úgy van, ahogyan a gyerek gondolja. És ha a gyerek egy autót kér lop neki azt is?!?! Idióták!!!! Erre nincs jobb szó. És milyen példát mutatnak a gyereknek? A szokásosat: eltaposok mindent és mindenkit, csak hogy nekem legyen jó... Gusztustalanok.

  • 2008.12.08 14:28:49atrask

    Én intézeti vok, és nem spártai módon, de hasonló elvben nevelem a fiam. A csoki nálunk olyan "hétvégi" desszertféle, nasi hétköznap: kex,ropi,yoghurt, slussz! Minden nap van gyümölcs és gyümölcslé, alap a tea, szénsavas üdítőt nem ivott még, de hogy ne legyen kisértés én sem iszom csak ásványvizet,tejet. Azokba ő is beleihat ha kiváncsi, hogy apa mit iszik. A reklámokról annyit (erről a korról nyilatkozom amiben mi vagyunk [2év], ahol idősebb tuti, hogy más megoldás kell ezt belátom) nálunk, nincs tv-zés neki. max hétvégén reggel a hupikéktörpök. Játszunk,lego,kirakós,kisautó,stb. Mese inkább a gépen (gyerek az ölemben) abban nincsenek reklámok. :)

  • 2008.12.08 17:34:33Chelly2

    Az én 3+ évesem is minden hétvégén a reklámok alatt "hú anya ilyet én aztán szeretnék" Én meg mondom neki, hogy mindent nem kaphat meg, találjon majd ki egy vmit, amit a Jézuskától szeretne, mert más kisgyereknek is kell ajándék...

    De neki sokan adnak ajándékot, így nem szenved hiányt játékokban. Így is egy komplett ovit be lehetne rendezni a cuccaival.

  • 2008.12.08 18:52:46mesianyu

    A nagy fiam ma egész nap egy autós újságot nézegetett és lelkesen mutogatta az Enzo Ferrarit, hogy neki az tetszik /nekem is, csak körülményes beszerelni a gyerekülést :)/, könnyítésként mutogatta a BMW-t és a Mercit is. Most menjek bakot rabolni vagy autót lopni? :D

  • 2008.12.08 23:17:18plussbirka

    vajon eleg-e a szuloi jo pelda es az intelligencia, ahhoz, hogy a kicsi gyerek megertse, miert nincs neki az, ami a masiknak van? az o szulei ugyan minden hetvegen kirandulni viszik a testverevel es mar negyevesen felismer egy csomo bogarat meg viragot, viszont pityunak a szomszedban csodaizgimizgi orokmozgo, rajzolo, vibralo mittommije van, amiert apukaja ket hetveget atdolgozott es nem is latta pityut? hogyan lehet a mai vilagban megoldani, hogy a gyerekunkbol ne valjon fogyaszto zombi, ha egy csomo csalad a plazakban tolti a hetvegeit es minden jatek reklam azzal vegzodik, hogy: -neked van mar? ha meg mar szeretne olyat o is, orrba megsem verheted...mert ugye egyreszt kicsi meg, masreszt nem o a hibas azert, hogy egy nem kicsit elkefelt vilagban el.

  • 2008.12.09 11:49:31tollseprű

    Má nemazé... de ha sok a reklám a szülők szerint, talán nem kéne annyit bámulni a tévét... khm...

  • 2008.12.09 11:51:13tollseprű

    Ja, bocsi, visszaolvashattam vóna... nyilván már százszor írtátok ugyanezt... (pirulós)

  • 2008.12.09 12:31:29plussbirka

    teljesen mindegy. ha epp csak egy mese van, amihez a gyerek mondjuk ragaszkodik, es mondjuk ketto perccel elobb kapcsolod be, akkor meg pont elkapja a reklamblokkot. masreszt nem is kell megneznie, ha a tobbiek az oviban mondjuk lattak...

  • 2008.12.09 13:32:25tollseprű

    plüssbirka, oké, de a szülők nem a reklámok betiltásáért mentek utcára, hanem csak hogy kevesebbet nyomassák őket... ettől még ott lesz a reklám a népszerű mesék előtt (max nem látja naponta 40x, ha nem állandóan megy a tv).

  • 2008.12.09 14:15:58B-

    Egyébkébt Franciaországban is elszaporodtak a lopások a válság miatt.



    Én ezt borzasztóan gerinctelen dolognak tartom. Nem zsömlét lopnak persze, hanem így akarják fenntartani azt az életszínvonalat, amire már nem futja. Felnőtt emberek sem fogják fel, hogy attól, hogy mutatják a reklámban, még nem alapjog, nem jár alanyi jogon.



    Ahelyett, hogy örülnének, hogy végre van ürügyük kiszállni ebből a szörnyű fogyasztási spirálból.



    Az amerikaiaknak addig nem volt gáz, hogy ócskaságokat reklámoznak és követel a gyerek tucatjával, amíg tellet rá, csak most, hogy elfogyott a pénz??? Pont a lényeget nem látják.



    Egyébként amíg dübörgött a jólét :-), több nyugati újságban is lehetett karácsony táján olyan cikkeket olvasni, hogy a gyerekek túl sok ajándékot kapnak, és ezért nem örülnek nekik, hiszen nem kell semmire se vágyniuk. "A gyerek úgyis tudja, hogy ha nem kapja meg most, karácsonykor, akkor megvesszük neki egy hét múlva." Így mitől különleges az ajándék? Ez nem is ajándék, hanem ellátmány.



    Amikor én voltam gyerek, én a ruháknak pl nem örültem, mert "az úgyis kell, úgyis jár" - olyasmire vágtyam, amiről tudtam, hogy amúgy nem kapnám meg. Szerintem ha ez az érzés nincs meg (vagyis hogy valami olyanhoz jutsz hozzá, amihez máskor, mástól nem - mert olyan személyes, egyedi, saját kezűleg készített, esetleg olyan drága), akkor nem sok értelme van az ajándéknak.



    Szóval a kevesebb ajándék, evesebb játék tényleg nagyobb örömet okoz. Aki elhalmozza a gyereket mindennel, pont, hogy megfosztja a várakozástól, az izgalomtól, a meglepetéstől.



    Szerintem tök jó lenne, ha aválság kapcsán végre a régebbi (nem vadiúj, hanem múlt szezoni pl) holmiknak is visszatérne a becsülete, felfedeznénk a kevés, illetve személyes ajándék örömét, és arra is rádöbbennének a gyerekek, hogy a legóvár meg a kisvonat piszkosul drága, és tényleg különleges öröm, szerencse, lemondás, takarékoskodás, vágyakozás stb van a hátterében, ha kapnak egyet! Szerintem az ember sokkal jobban tud örülni egy drága holminak, ha tisztában van a vásárlás súlyával, mintha úgy áll hozzá, hogy mindenkinek van az osztályban, csak az én szüleim ilyen bénák, hogy nem vesznek...".

  • 2008.12.09 14:16:29B-

    Egyébkébt Franciaországban is elszaporodtak a lopások a válság miatt.



    Én ezt borzasztóan gerinctelen dolognak tartom. Nem zsömlét lopnak persze, hanem így akarják fenntartani azt az életszínvonalat, amire már nem futja. Felnőtt emberek sem fogják fel, hogy attól, hogy mutatják a reklámban, még nem alapjog, nem jár alanyi jogon.



    Ahelyett, hogy örülnének, hogy végre van ürügyük kiszállni ebből a szörnyű fogyasztási spirálból.



    Az amerikaiaknak addig nem volt gáz, hogy ócskaságokat reklámoznak és követel a gyerek tucatjával, amíg tellet rá, csak most, hogy elfogyott a pénz??? Pont a lényeget nem látják.



    Egyébként amíg dübörgött a jólét :-), több nyugati újságban is lehetett karácsony táján olyan cikkeket olvasni, hogy a gyerekek túl sok ajándékot kapnak, és ezért nem örülnek nekik, hiszen nem kell semmire se vágyniuk. "A gyerek úgyis tudja, hogy ha nem kapja meg most, karácsonykor, akkor megvesszük neki egy hét múlva." Így mitől különleges az ajándék? Ez nem is ajándék, hanem ellátmány.



    Amikor én voltam gyerek, én a ruháknak pl nem örültem, mert "az úgyis kell, úgyis jár" - olyasmire vágtyam, amiről tudtam, hogy amúgy nem kapnám meg. Szerintem ha ez az érzés nincs meg (vagyis hogy valami olyanhoz jutsz hozzá, amihez máskor, mástól nem - mert olyan személyes, egyedi, saját kezűleg készített, esetleg olyan drága), akkor nem sok értelme van az ajándéknak.



    Szóval a kevesebb ajándék, evesebb játék tényleg nagyobb örömet okoz. Aki elhalmozza a gyereket mindennel, pont, hogy megfosztja a várakozástól, az izgalomtól, a meglepetéstől.



    Szerintem tök jó lenne, ha aválság kapcsán végre a régebbi (nem vadiúj, hanem múlt szezoni pl) holmiknak is visszatérne a becsülete, felfedeznénk a kevés, illetve személyes ajándék örömét, és arra is rádöbbennének a gyerekek, hogy a legóvár meg a kisvonat piszkosul drága, és tényleg különleges öröm, szerencse, lemondás, takarékoskodás, vágyakozás stb van a hátterében, ha kapnak egyet! Szerintem az ember sokkal jobban tud örülni egy drága holminak, ha tisztában van a vásárlás súlyával, mintha úgy áll hozzá, hogy mindenkinek van az osztályban, csak az én szüleim ilyen bénák, hogy nem vesznek...".

  • 2008.12.09 14:16:56B-

    bocsesz, azt írta ki, hogy internal server error...

  • 2008.12.09 14:21:43psyché

    en a gyerekadokon betiltanam a reklamok sugarzasat, mert a gyereknek kb 6-8eves koraig fogalma sincs, h mit takar maga a "reklam" fogalom. az egesz nem szol masrol, mint arrol, h mar kicsi koratol kezdve a fogyasztasra, vasarlasra neveljük a gyereket. mire eljut abba a korba, h vegig tudja gondolni, mit is akranak töle, mar olyan szepen bevesödtek ezek a dolgok nala, h eselye sem lesz kiszabadulni ebböl a rendszerböl. addigra mar pontosan tudni fogja, h minden eldobhato es mindenböl a legujabbra van szüksege, h menö legyen. es ez a gondolkodasmod szepen lassan mindenre ki fog terjedni: csalad, hazassag, munka, stb.

  • 2008.12.09 14:25:44B-

    Ja, és ezt is egy újságban olvastam: a gyerek az ajándékainkért azt "adja cserébe", hogy örül nekik. Végül is ezért van az egész felhajtás, nem? Ha a gyerek a 100 ajándék felett duzzogva a 101. hiányzót követeli, nem becsüli meg stb az ajándékot, akkor nem "fizette ki az árát", tehát csökkenteni kell az ajándékok mennyiségét. Ez persze nem csak az ő hibája, hogy idáig fajult a helyzet, de ha nem is örül neki, csak követelőzik, akkor nem jár az ajándék.



    Nyilván ez csak úgy működik, ha a szülő is igyekszik a gyerek kedvében járni, olyasmit választani, ami a gyerek ízlésének, érdeklődésének, vágyainak megfelel.

    Egyáltalán hülyeség annyi ajándékot venni, aminek a gyerek már fizikailag képtelen örülni. Hülyeség olyan drágát is megvenni, amit nem tud értékelni. Ha csak bénán villog meg zenél, nem fog attól hasra esni, hogy hatvanezerbe került.



    Próbáljuk végiggondlni, hogy tudja-e egyáltalán értékelni azt az erőfeszítést (pénzt), amibe nekünk az ajándék került. Ha gyerek mivoltából adódóan erre úgyis képtelen lenne, inkább válasszunk másik ajándékot.

  • 2008.12.09 14:36:37psyché

    Egyebkent mar en is latom a fiaimon, különösen a nagyobbon, h vhogy termeszetesenek veszi, h megkapja, amit ker es nem igazan örül neki. (pedig nem is nezünk tv-t.) a nevnapjara pl megkapta a playmobil sarkanyos lovagot, azt hittem, ki fog ugrani a böreböl, de semmi, csak egyszerüen nyugtazta a dolgot. pedig mar nagyon visszafogom magamat, es alig kap vmit evközben.

    szerintem, sokat segit a probleman, ha mar van sajat zsebpenzük, amit maguknak kell beosztaniuk. akkor mar gyorsabban kialakul a penzfogalmuk. az en fiam ezt vhogy ugy kepzeli el, h ha nincs penzünk, akkor elmegyünk az automatahoz, ami majd ad nekünk. azt hogy ezert dolgozni is kell es csak egy veges összeg all a rendelkezesünkre meg nem erti.

  • 2008.12.09 14:58:33B-

    Psyché: én úgy képzelem, hogy ez az "automatából szerezzük a pénzt" korszak elég hamar elmúlik, de a gyerek minimum 18 éves koráig veled él. Szerintem egy 8-9 évesnek már fel kell fognia, hogy a kasszában nincs végtelen mennyiségű pénz, meg egyáltalán, hogy nem lehet és nem is érdemes mindent megvenni, ami tetszik, hanem szelektálni kell. Természetesen vannak "őrült pillanatok", amik pont azért jók, mert veszel valami haszontalan hülyeséget, és nem gondolkodsz el azon, hogy tényleg kell-e vagy nem túl drága-e, de ezek a pillanatok pont attól különlegesek és örömteliek, hogy ritkák.



    Én úgy képzelem, hogy kb 8 évestől 16 éves korig van az az időszak, amikor már fel kell fognia, hogy hogy működnek a dolgok, de még csak a szülőktől várhat pénzt. 16 fölött már lehet nyári munka, stb. Ez azért jó 8 év, ami alatt lehet követelőzés, duzzogás, hülyeségfelvásárlás bőven.



    Amíg még olyan kicsi, hogy nem is fogja fel ezt a munka-pénz-vásárlás dolgot, addig úgysem lehet elvárni, hogy ésszerűen viselkedjen. Mondjuk talán azt igen, hogy bizonyos dolgok megvásárlása különleges alkalmat jelent. Mivel a gyerekek szeretik a szertartásosan ismétlődő dolgokat, talán az segít, hogy látják, a csoki pl nem a mindennapi rutin része, viszont hétvégén van süti stb.



    (Erről jut eszembe, egyszer a rádióban mesélte valaki, hogy gyerekkorában az anyja minden vasárnap sütött, talán kalácsot, vagy süteményt. A háborúban viszont már nem volt elég liszt, cukor stb, így ez elmaradt. A kisfiú fájdalmas csodálkozással kérdezte: "Édesanyám, hát háborúban nincs vasárnap?" ... Szerintem aranyos ez a sztori, és rávilágít, hogy ha nem is érti még a gyerek, hogy a sütihez cukor kell, ahhoz meg pénz (vagy cukorjegy) stb, attól még felfoghatja, hogy a süti csak vasárnap jár.)

  • 2008.12.09 15:08:08psyché

    B-: a nagyobbik fiam 3,5eves es imad ajandekot kapni.:-) nem kap egyebkent, mert egyreszt nincs annyi penzünk, masreszt latom rajta, h egy idö utan nem örül igazan, tul sok neki. most pl az adventi naptarban minden napra van vmi kis ajandek, de az elsö napi lelesedes mar nincs meg. nekem sosem volt adventi naptaram egyebkent, es szerintem jövöre nekünk sem lesz mar, mert ha minden nap kap vmit, akkor mi különbözteti meg 6-at es 24-et a többi naptol egyaltalan?

  • 2008.12.09 21:07:57Csöre

    Van olyan ádventi kalendárium is, ami mögött "csak" képecskék vannak. Nekünk (pontosabbana 3 éves legénynek) ilyen van, és óriási a várakozás, hogy mit találunk 1-1 ajtó mögött, meg mikor nyithatjuk már ki a következőt.

  • 2008.12.09 21:26:01B-

    Én még felnőtt koromban is szoktam venni csokis adventi kalendáriumot. :-)))



    Gyerekkoromban egyszer a szomszéd nénitől viszont kaptam egy olyat, amibe ő maga tette bele az ajándékokat. El lehet képzelni, hogy csak apróságok voltak, amik elfértek egy 3cmX4cm-es kis ajtó mögött. Nem is emlékszem már, mik voltak, talán figura alakú mágnes, szagos radír, szóval apróságok, de nagyon örültem nekik! Egyáltalán nem az a nagyságrend, hogy elhomályosította volna a karácsonyi ajándékot, viszont minden napra megvolt az izgalom és az öröm. Nagyon szép emlék. Főleg, hogy tudtam, hogy direkt nekem válogatta össze az egészet, olyan szuper volt.

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta