SZÜLŐSÉG

A rosszul működő szerotonin szabályozás okozhatja a bölcsőhalált

2008. július 5., szombat 12:07

Kísérleti egerek agyának szerotonin szabályozó rendszerét vizsgálva találtak olasz kutatók újabb tényeket, melyek azt a feltételezést támasztják alá, hogy az agytörzs idegsejtjeinek kóros működése okozhatja a hirtelen csecsemőhalált.



A Science című tudományos folyóirat pénteki száma közli Cornelius Gross, az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium munkatársa és kutatócsoportja eredményeit. A kutatók genetikailag módosított egereket vizsgáltak oly módon, hogy agyukban a szerotonin önszabályozó rendszerét módosították, vagy kikapcsolták. A kutatók eredetileg az agyi kémia és a szorongás, agresszió kapcsolatát kívánták vizsgálni, eközben tapasztalták a bébiegerek más okkal nem magyarázható, hirtelen halálát.

A szerotonin agyi ingerületátvivő anyag, melynek alacsony szintjét régóta a depresszióval hozzák összefüggésbe. Kevésbé ismert, hogy a szervezet tudattalan folyamatainak szabályozásában - mint a légzés, a szívritmus, a testhőmérséklet - az agytörzsben található szerotonin mennyisége is szerepet játszik, számol be az MTI.

A vizsgálatok során a génmódosított egerek több mint fele három hónapos kora előtt váratlanul elpusztult. Gross elmondása szerint még meglepőbb volt a kutatók számára, amikor az egerek szívverése időnként hirtelen lelassult, majd öt-tíz perccel később testhőmérsékletük is esett. Olykor az ilyen krízisek közben, máskor valamivel később haltak meg. Amikor a szerotonin szabályozó rendszert teljesen kikapcsolták genetikai módosítással, az egerek nem pusztultak el. Gross szerint ez a tény azt jelzi, hogy még a nem működő szerotonin szabályozás is jobb, mint a rosszul működő.

Már korábban is születtek olyan eredmények, melyek szerint az agytörzs bizonyos elváltozásai hozzájárulnak a hirtelen csecsemőhalálhoz. Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet kutatóinak boncolási eredményeken alapuló korábbi közleménye szerint a váratlanul elhunyt újszülöttek agytörzsében több volt a szerotonint továbbító idegsejt, ám a receptorok csökkent mennyisége miatt az idegsejtek nem tudják megfelelően felvenni a szerotonint.

A hirtelen csecsemőhalál a fejlett országokban körülbelül minden kétezredik egy évnél fiatalabb babánál fordul elő. Az orvosok azt tanácsolják a szülőknek, hogy a csecsemő a hátán feküdjön nem túl meleg szobában, valamint mellőzzék környezetében a dohányzást. Az adatok azt mutatják, hogy ezek az elővigyázatossági lépések jelentősen csökkenthetik, de teljesen nem küszöbölik ki a bölcsőhalál bekövetkeztét, írja az MTI.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.07.05 12:49:47Subbantósdi

    A légzésfigyelők is sokat tudnak segíteni, én még megemlíteném azokat is, és a gyakori szellőztetés.

  • 2008.07.05 13:04:56PΣTΛR ..::: d(-_-)b :::.. @ Ableton Live

    És egy aggódó mama is,aki így mentette meg unokája életét nálunk...

  • 2008.07.05 15:24:56korynna

    Tudományosan bizonyított tény, hogy abölcsőhalál sokkal inkább elterjedt a hanyag, figyelmetlen vagy éppen drosos ill alkoholista szülők körében, de legalább ennyire az alulműveltek közt is. Ha valaki képes gondolokdni egy rakás tényező kizárható. Legtöbb esetben bizonyítható a szülők hanyagsága, kizárólag azért nem indítanak eljárást, mert hát nyilván nem szándékkal tették amit tettek.

  • 2008.07.05 15:46:36yukikoka

    Ismét egy amúgy nagyon érdekes tudományos eredményről beszámoló cikk, amelyről boldog-boldogtalan elmondja majd a véleményét, hogy pl. "ez hülyeség mert az xy gyerekének az agyában igenis sok szeriotonin receptor volt, mégis meghalt szegény" vagy valami hasonló...



    Korynna, lehet, hogy ez tudományosan bizonyított tény, erről nem tudok, csak a rizikótényezőkről és a prevenciót célzó eszközökről, körülményekről olvastam. A rizikótényezők között van felsorolva néhány olyan faktor, ami az alacsonyabban képzett, illetve kevésbé egészségtudatos rétegeknél gyakrabban fordul elő (pl várandósság előtti és alatti (!) drog- és alkoholabúzus), ez tény, de azt nem hiszem, hogy "Legtöbb esetben bizonyítható a szülők hanyagsága" - erről van közvetlen információd?

    Egy gyermek hirtelen, váratlan és olykor megelőzhetetlen halála óriási sokk a szülőknek, és biztos vagyok benne, hogy sokuk mindent megtett a bölcsőhalál elkerülése érdekében. Néha előfordul sajnos, az általad említett "rakás tényező kizárása" ellenére. Olyan meg nincs, hogy azért nem indul eljárás, mert hát a szülők nyilván nem akarnak rosszat... ez jogilag nonszensz. Ismert a gondatlanság fogalma, bizonyos esetekben ez is büntetendő. Inkább arról lehet szó, hogy nem lehet bizonyítani pl. a puha párna meg a meleg szoba meg a mittudoménmilyen gondatlannak tűnő szülői "intézkedések" és a bölcsőhalál közötti összefüggést, erre pedig nem alapozható büntetőjogi felelősség.

    Nagyobb hangsúlyt kéne helyezni a tájékoztatásra, felvilágosításra. A kutatók pedig folytassák a munkát, hátha idővel fény derül egy-két, a prevenció szempontjából hasznos tényezőre, de ezek megalapozottságáról ne laikusok nyilvánítsanak véleményt, arra ott vannak az "okosok".

    Részvétem minden szülőnek, aki így vesztette el gyermekét, remélem itt a porontyon nincs ilyen.

  • 2008.07.05 16:02:58míramira

    Mentőápolónak tanultam,aznap is melóznom kellett volna de a barátnőmet kísértem UH-ra.

    Nagyika volt addig a kéthónapos lányommal.

    a kislány tónustalan volt szürkült megmiegymiás.

    Kihívta a mentőket.Én is hazaértem akkorra.de ha melózok én száguldok a lányom életéért.

  • 2008.07.05 16:04:18míramira

    Ja!



    A légzésfigyelő csipogott.Ha nincs, a nagyi is mondta hogy nem vette volna észre hogy baj van.

    A kislány csendbe meghalt volna.

  • 2008.07.05 16:31:00yukikoka

    Míramira, remélem, azóta minden ok a kicsivel. Erre céloztam az előző hozzászólásomban, hogy nem feltétlenül (sőt, talán általában nem) a szülő tehet a bajról. A légzésfigyelő ezek szerint nagyon hasznos jószág... A lányodnál volt valami előzmény? Úgy értem, lehetett rá számítani, hogy esetleg baj lesz?

  • 2008.07.05 17:54:33míramira

    Nem volt előzmény.

    Megvettük mert futotta rá,mert minden rokon azt hangoztatta hogy húúú az nagggyon kell.

    Előfordult még párszor de éjjel.Felkaptam NEM KEZDTEM EL RÁZNI!!!!!kicsit megcsipkedtem az arcát,masszázsoltam a mellkasát hidegvizes lepcsibe tekertem.KORHÁZ.Az utolsó 7 hónaposan volt.Külön szobába aludt szellőztetve volt van ilyen olyan párásító szóval a bébinek minden oké volt a szobába nem volt elhanyagolva. Bébi őr is volt.

    Kaptunk időpontot a fejlődésneurológiára de minden oké volt.

  • 2008.07.05 19:24:43hópihe

    Ez szörnyű lehetett. Mi a téves riasztásoktól készültünk ki. Sok időbe tellett, mire rájöttünk, hogy az egyik "legtrendibb" légzésfigyelő bizony nem érzékel a kókuszmatracon keresztül. Sok kétségbeesésbe, készülkcserébe is került.

  • 2008.07.05 19:27:44míramira

    A volt tornatanáromnak a kicsije a babakocsiban halt meg séta közben.

    Hasonfekve volt.

    tudom nagyon Off de így volt.

  • 2008.07.05 19:28:29míramira

    A kókuszmatracra nem szabad takarót megmiegymást tenni ha légzésfigyelő van alatta.

  • 2008.07.05 19:43:34hópihe

    Miramira! Ilyet nem tudtam, persze betakartam a babát (egy nagyon vékony kis takaróval). És a gyerekorvos se mondta, amikor kijött. De ő sem értette, miért nem reagál a cucc, ha szépen lélegzik a baba. Mindenesetre vettünk egy szivacsmatracot és soha többet nem volt téves riasztás.

  • 2008.07.05 20:48:29míramira

    Az oké hogy betakartad.

    Úgy értem a matracra nem szabadott tenni.

  • 2008.07.05 21:34:11Magenta

    Aham, mi gondolkodtunk rajta, hogy kell-e, de úgy tűnik, IGEN!!!



  • 2008.07.05 22:52:42elemes2

    Ha a bolhának kitépem mind a hat lábát, akkor hiába mondom neki, hogy ugorj, nem ugrik, ==> bizonyára megsüketült.



    Na hát kb ez jutott eszembe a tudományos cikkről. A szerotonin egy alapvető ingerületátvivő anyag -- naná, hogy az egerek elpusztultak, amikor belenyúltak a szerotonin szabályozásába.

  • 2008.07.05 23:13:21déva

    A mi légzésfigyelőnk is tévesen riasztott a kókusz matrac miatt,de a dobozon megtaláltam a forgalmazó telefonszámát és egy vasárnap reggel amikor beriasztott, felhívtam őket és elmondták,hogy érzékenyebbre kell állítani mint ahogy gyárilag volt beállítva.Úgyhogy átállítottuk és többet nem is volt vele gond.

  • 2008.07.05 23:17:02korynna

    Yukioka:

    Nem egyszer történt már hasonló helyzetben ilyen.....azaz nem indult eljárás, vagy ha indult is lezárták, mondok egy példát nincs 2 éve, hogy megtörtént ( és ez csak egy van bőven), apu dolgozik anyu elaltatja akislányát kimegy tojást szedni tyúkok alatt....mire visszaér a kislány meghalt. Elsőkörben bölcsőhalálnak diagnosztizálták, boncolásnál kiderült, hogy a légutakban, tűdőben hánydék van.....ergo kislány hason fekve hányt.....belefulladt, anyu bejött felfogta, letisztogatta és ezek után hívta amentőt......persze már halott volt. Nos kérdem én ha ez egy 100 és 150 pontos IQ-val rendelkező anyával történik nem hívja először a mentőt.....vagy egyáltalán magára hagyja e a ygereket....itt hivatkoztak a rövid időre, de hányás fulladás stb az legkevesebb 20 perc.....ennyi időre ép eszű ember csecsemőt nem hagy magára sem bébi őrrel sem anélkül......szóval jokos a kérdésem.

    A dolog második része.....anyu a helyi ideggyógyászaton van, kalap-kapát állapotban.....és igen ejtették az eljárást.....nos azt hiszem erre nem lehet mit mondani, és hidd el nekem ezek kis városokaban, falvakban mindennapos dolgok....sajnos.

  • 2008.07.05 23:20:42korynna

    Ami maiatt valóban némi kiegészítéssel tartozom...a drogos-piás közösségbe beletartozik a dohányzás is, legyen szó aktív ill passzívról, ezek is elősegítik (még ha egészségesen is születik a baba) elősegíthetik a bölcsőhalált.

  • 2008.07.05 23:24:59korynna

    Olyan meg nincs, hogy azért nem indul eljárás, mert hát a szülők nyilván nem akarnak rosszat... ez jogilag nonszensz. Ismert a gondatlanság fogalma, bizonyos esetekben ez is büntetendő. Inkább arról lehet szó, hogy nem lehet bizonyítani pl. a puha párna meg a meleg szoba meg a mittudoménmilyen gondatlannak tűnő szülői "intézkedések" és a bölcsőhalál közötti összefüggést, erre pedig nem alapozható büntetőjogi felelősség.





    Erre még reaglánék....egy ksiváros falu esetében ahol együtt sütögetnek a rendőrfőnökkel, hidd el, hogy előfordul, hogy lezárnak egy nyomozást, hogy ne nehezítsék meg az alapban nehéz helyzetet, vagy egy nagyvárosban is simán megoldható, ha vannak ismerősök, szóval néha bizony a jog tökéletesen mellőzhető, ha megvannak a módzserek.

  • 2008.07.07 09:32:50Meni

    Nekem koraszülött mind a két gyerekem, tehát nálunk a légzésfigyelőt viszem magunkkal, ha nyaralni megyünk. Egy éves korukig használtuk illetve használjuk, egy lépést se nélkülük. Fiamnál csak téves riasztások voltak szerencsére, de a lányomnál ma éjjel is elfordult az, hogy pityogott egyet a gép, aztán végül nem riasztott be. Aztán két perccel később újra pityogott egyet, és ezután már volt riasztás is. Bemenetem a szobájukba, kislány az ágy felső csücskében aludt, hason, nem is vettem ki, mert szépen lélegzett, és a szine is normális volt. Visszakapcsoltam a légzésfigyelőt, újra normálisan jelzett, tehát nem lehetett amiatt téves riasztás, hogy "lemászott" az érzékelőkről. Mivel ez már másodjára fordul elő, erősen elkezdett foglalkoztatni a dolog. Van valakinek ötlete, hogy mi a fenét csináljak? Kell egyáltalán valamit tenni? Rángassam el orvoshoz? Vagy állitsam érzékenyebbre a cuccot? Vagy kevésbé érzékenyre? Vagy...?

  • 2008.07.07 12:51:25sme

    Meni: ilyen nekünk is volt és én bizony annak tudtam be a dolgot, hogy a gyerek "lemászott" az érzékelőlapokről.

    Nekünk pl. olyan is volt, hogy kivetem a gyereket az ágyból és elfelejtettem kikapcsolni a figyelőt és jó 2 perc múlva kezdett el riasztani, pedig akkor már semmi mozgás nem volt az ágyban.

    De szerintem ha ez megnyugtat, akkor beszélj a gyerekorvossal, vagy a védőnővel.

  • 2008.07.07 13:52:43Meni

    Gondolkozom rajta erősen, de már előre látom, hogy majd jól megvizsgálja az orvos, aztán közli, hogy minden oké, ha a gyerek jól alszik a riasztás ellenére is, akkor hagyjam békiben. Mindezért a két mondatért viszont ülhetek a váróban fél órát, a sok kis bárányhimlős (járvány van) között. Háááát....

  • 2008.07.07 16:13:11DrSzöszi

    "az legkevesebb 20 perc.....ennyi időre ép eszű ember csecsemőt nem hagy magára sem bébi őrrel sem anélkül....."





    ????

    Tessék?

    Épeszű ember nem alszik, ha csecsemője van? Pl.?



    Hogy a fenébe ne hagynál 20 percre magára egy csecsemő, ha azt gondolod, hogy alszik???



    (Egyébként szerény meglátásom szerint nem hogy épeszű ember ilyet nem tesz, hanem KELL is tennie - a babáknak is meg kell tanulnia nyugodtan, egyedül aludnia. )



    Nekünk volt légzésfigyelőnk, és szerintem egyébként többek közt ennek köszönhető, hogy a gyerekem ici-pici kora óta tök jól alszik - megnyugtatott a tudat, hogy ha baj van, van jelzés, ezért nem rohangáltam be 2 percenként zaklatni a picit, ha szunyókált.



    Szerencsére nálunk nem volt beállíási meg egyéb gond, csak akkor jelzett, mikor mr nagyobb volt, és lemászott róla.



    De szerintem aki csak teheti, vegyen. Nagyon sok para elkerülhető vele.)

  • 2008.07.07 17:15:18plussbirka

    ugy latszik, ez a 20 perc nem csak nekem szurt szemet.

  • 2008.07.16 13:20:47paullili

    miramira,mekkora volt akkor a babád? Mármint súlyra, nagyságra stb. Nekem 10 hetes a kislányom, 6 kg, 60 cm. Mi is mindent próbálunk úgy csinálni ahogy a nagykönyvben meg van írva, mégis beriasztott már 2x is a légzésfigyelő. Most vasárnap és ma éjjel. mind a 2x hajnali 1 körül, a gyerek rajta feküdt. Odarohantam, szabályosan lélegzett, nem ásított vagy vett nagy levegőt - totál kivagyok. Mindenki azzal nyugtat, hogy egy ekkora, jól fejlett, szopizó babánál nem fordulhat elő baj de én nem vagyok efelől biztos. Nálatok a riasztásoknál már voltak külső jegyek, pl : kékülés stb. Az én picimen semmin nem utalt arra, hogy baj lett volna én mégis aggódom :(

  • 2008.07.16 13:34:33Krisz mami

    Nálunk a párom utasította el kerek perec, hogy vegyünk légzésfigyelőt, pedig én szerettem volna. Azt mondta, hogy hülyeség, úgysem lesz semmi baja a gyereknek.

    Na ezek tudatában raktam le minden nap és éjjel aludni az ágyába. Ráadásul már korán rá is jött, hogy ő csak hason tud aludni.

    Nem mondom rendesen bennem volt a para...

    Sokáig többször is bementem hozzá és megnéztem, hogy lélegzik-e.



    Most 7 hónapos, már össze-vissza mázgolódik az ágyában, így most már fölösleges is lenne venni egyet, de az első pár hónap eléggé idegörlő volt számomra.

  • 2008.07.16 13:36:47míramira

    kettő hónapos körül lehetett.

    Akkor tellyesen tónustalan volt szürkült a baba.

    Szerencsére dédi nem kezdte el rázogatni.

    oxigén hiányos ezt mondták de szerencsére csuda okos kislány lett semmi baja.



    Viszont van lehetőség arra hogy különféle kis műszerek segítségével követik nyomon mi zajlik le éjszaka a babánál.

    Előre megbeszélt időpontban várnak benneteket éjszakára a korházba.

    Semmi szuri semmi fájdalom.

    de megtudják állapítani melyik a veszélyes illetve kritikus idősza az éjjel és miért.



    A legjobbakat nektek.

  • 2008.07.16 13:37:32míramira

    hát gondolom Krisz mami.

  • 2008.07.16 13:39:31míramira

    Én a bébi őrt mindenkinek ajánlom

    Abból jó a gagyi is max csak adapterrel használható.

    na ott nincs mellé riasztás ha sír ha köhög ha hány meghallod a másik szobából.

    Hiszen ott van melletted.

  • 2008.07.16 13:49:37B-

    Ha hamisan bejelez, érzékenyebbre kell állítani. Vigyázni kell, hogy ne szoruljon a matrac (rácsvédő!!), az ágy alja deszka legyen (ha rács van alul, tegyetek valamilyen kartonlapot pl a tappancsok alá, hogy vízszintes legyen a felület).



    Ha kiveszed, és nem jelez be mégse, akkor vagy tényleg rossz, vagy közel voltál a kiságyhoz, és a lépéseid rezgése a padlón és a kiságy lábán át rezegtette a tappancsot is, de a légzésfigyelő érzékelheti akár a lebegő függönyt is. Ki kell próbálni. Nyugodtan lehet csavargatni az érzékenységet, ha hamisan riaszt/nem riaszt üres ágyban.



    Néha egyébként mélyen alvó csecsemőkkel szerintem előfordul, hogy kimarad egy-két légzés, de mire Te odafutsz az ágyadból, újra lélegzik. Esetleg a csipogás felébreszti annyira, hogy újra lélegezzen.

  • 2008.07.16 13:57:13B-

    A 20 perccel meg a "meg kell tanulnia egyedül aludni"-val kapcsolatban:



    az anyák alvó állapotban is "ellenőrzik" a gyerek légzését. Biztos észrevettétek, hogy a gyerek kb 10-15 percenként szusszan egy nagyobbat alvás közben. Ezt te tudatalatt érzékeled, és ha nem jön a szusszanás, hiányzik. (Biztos veletek is előfordult már, hogy hirtelen nyugtalanság fogott el, hogy lélegzik ez a gyerek egyáltalán, és már épp mentetek volna a kiságyhoz, amikor jött a szusszanás. Hát azért voltatok nyugtalanok, mert már ideje volt a szusszanásnak.)



    Ez persze nem helyettesíti a légzésfigyelőt, de megmagyarázza az "éreztem, hogy valami nincs rendben" típusú sztorikat.



    Egyébként az én gyerekemnél ez fordítva is így van, alvás közben is igényli, hogy hallja a lélegzetünket. Ha pl a párom meg a gyerek is alszanak, hallom, hogy amikor a párom szusszan egyet, a gyerek is válaszol rá. Vagy ha én sóhajtok egyet, az alvo gyerek is nyom egy ilyen nyujtózkodó sóhajt. Figyeljétek meg, irtó édes.



    Summa summarum: szerintem a gyereknek igénye van rá, hogy ne egyedül aludjon (ezért is félnek annyira a sötétben), és alvás közben is van egy tök erős összhang a szülők és a gyerek között. Ez sajnos atomtámadás és bölcsőhalál ellen nem véd, de minimális szinten figyelmeztet. Úgyhogy én egy szobában alvás párti vagyok, legalább addig, amíg a gyerek csöpp (arról nem is beszélve, hogy egyes kutatások szerint segít neki a helyes légzés kialakításában (ugye az anyaméhben nem lélegzett), ha hallja a te légzésedet is. Ami csak egy légtérben tud megvalósulni.

  • 2008.07.16 13:59:26míramira

    Miért félne a gyerek a sötétben???

  • 2008.07.16 14:13:25paullili

    Köszi a válaszokat! Igazából egyszer akkor riasztott be amikor a legérzékenyebbre volt állítva, erre azt mondta a gyártó, h állítsam vissza a gyári érzékenységet! Érdekes, nem igazán értem miért - be is riasztott megint. Keresm a logikát de nem találom :(



    Miramira, mit lehet tenni azután miután megállapítják akritikus időszakot azon kívül, hogy jobban odafigyelsz?



    Mondták nekem is, hoy nem jó ha közvetlenül az ágyrácsra van rakva, ma vágatok is alá funér lapot. Remélem, hogy csak ez a probléma...

  • 2008.07.16 14:13:26Ditke

    Míramira, én szeretném ezt tudni, de a gyerek még nem akkora hogy válaszoljon. Pedig FÉL. Éjjel, ha töksötét van. Bezzeg ha becsukja magát a töksötét fürdőszobába, nem fél, nem nyivákol, megküzd az ajtóval és kijön mindenféle lelki sérülés nélkül. Nem értem, éjjel miért más a dolog.



    A múlt héten a szomszéd lépcsőházban eltört a vízcső, elázott az elektromos kábel és kiverte a villanyt az egész házban. Sólámpánk elaludt, gyerek felébredt a sötétségre és éktelen kiabálással jelezte, hogy ő aztán megijedt. Pedig 20 centire feküdt tőlem. 3 órát nem aludtunk, mire rendbe hozták az áramszolgáltatást. Ha ezt tudom előre, bekapcsolva hagyom a zseblámpát.

  • 2008.07.16 14:21:48B-

    Az én babám 14 hónapos, és most jutott el oda, hogy elalváshoz igényel némi fényt. Ahol lakunk, van némi derengő fény egy utcai lámpa miatt. Nem zavarja a nyugodt alvást, épp annyi, hogy ha kimész vécére, nem mész neki a bútoroknak. Viszont ha olyan helyen alszunk, ahol éjjel tényleg teljesen sötét van, akkor az éjszakai felébredés után nem tud sötétben visszaaludni, csak kislámpánál. Betesszük a kiságyba, visszaosonok az ágyunkba, villany leolt - ordítás. Villany felolt - csönd, gyerek elalszik.



    Carl Sagan szerint a gyerekek azért félnek éjszaka a sötétben és azért képzelnek szörnyet, pókot, farkast és egyebeket az ágy alá, szekrény mögé stb, mert azok a gyerekek, akik nem féltek, és éjszaka eltávolodtak a csoporttól, tényleg belefutottak a pókba-kígyóba-farkasba, és már nem tudták szerét ejteni, hogy továbbadják a génjeiket.



    Szóval a gyerek természetes biológiai igénye (főleg újszülött és csecsemő korban), hogy minél közelebb legyen a szüleihez (anyjához, testvéreihez stb), ha lehet, testközelben, ha nem megy, egy szobában stb. Ugyanolyan igénye, mint a szomjúság, éhség stb.



    Persze biztos van olyan gyerek, akinél ez a biológiai igény már nem olyan sürgető, de másoknál meg igen, és ezt nem szabad elfelejteni. Mindenki úgy beszél arról, hogy "le akarja szoktatni" a gyereket a ringatásról, a közös ágyban alvásról, a közös szobában alvásról, mintha ez a gyerek perverz ötlete volna, elhajlás, amit nyesegetni kell. A gyerek így van felépítve, ezek az igények természetesek, egészségesek. Az mesterséges, hogy nem akarjuk hordozni, hogy külön ágyba, külön szobába tesszük. Amikor a gyereket neveljük meg "szoktatjuk" ezt azért tartsuk fejben, és kellő szerénységgel közelítsük meg a helyzetet. Nem mi képviseljük a normát ugyanis, hanem a gyerek.

  • 2008.07.16 15:19:20Ditke

    B, ez a Sagan egy kicsit zavaros. Mi van??????? :)



    Azt mondják, hogy az egér azért nem fél a macskától, mert nincs meg az emlék. És hogy esélyesebbek a túlélésre azoknak az egyedeknek az utódai, akik megússzák vmilyen módon a macskát. Akkor hogy is van ez? Vmi nem stimmol a logikában....

  • 2008.07.16 15:29:41B-

    Nem Sagan zavaros, hanem én :-)



    Vagyis: az ágy alatti szörny azért "van", hogy a gyerek ne mászkáljon el tőled messzire. Funkciója van, a túlélést segíti. Azok a gyerekek, akik nem féltek az anyjuk nélkül a sötétben, nagyobb eséllyel kóboroltak el és haltak meg. A félősek anyuval maradtak, és nem vitte el őket a sakál. Ez egyébként nem brit tudósok által bizonyított tény, hanem Sagan elgondolása. Egyáltalán nem biztos, hogy ez így van, de szerintem nem tűnik hülyeségnek.

  • 2008.07.16 17:56:49Ditke

    Akkor már csak az a kérdés, hogy honnan jön a szörny, ha még sose találkozott vele a gyerek.



    Egyébként lehet benne valami, hogy a félelmet örököltük genetikusan, mert a nem félősök megjárták és kiszelektálódtak.



    Viszont a másik oldalon meg a nem félősök élik túl az evolúciót, pl. növénytermesztés, vadászat és a többi, amihez azért kellett habitus. Nem mindenki tud kupán vágni egy barlangi medvét csak úgy. :) Meg az ehető növényeket is kikísérletezte valaki, szóval voltak halottak, mire kiderült, hogy a búza ehető, a gyilkos galóca meg nem.... Zavaros ez az evolúció úgy egy az egyben. Nem kell hozzá kismaminak lenni. :D:D:D

  • 2008.07.16 22:27:02wish73

    egy csomó dolog kódolva van az agyban-sztem. ilyen pl. a tipikus zuhanós álom. aki lezuhan, az -elég logikusan- nem tudja örökíteni az élményt, mégis visszatérő álma sok embernek. mikor a kutyámnak kölykei születtek, már pár naposan "futottak" álmukban, pedig még jóformán a szemüket sem nyitották ki. mégis bennük volt.

    a sötét, a fura hangok megmagyarázhatatlan egyveleg lehetnek egy kicsi számára, aki még egy csomó dolgot nem ért, csak "kombinál".



    amúgy el tudom fogadni, ha valaki úgy érzi, minden rizikócsoporton kívül esik a babája, nem is tartja valós veszélynek a csecsemőhalált, ezért nem vesz légzésfigyelőt. az is ok, ha azt mondja vki, h nincs tizen, huszonezre a készülékre. de az, hogy igény is lenne rá, a zseton sem akadály, de inkább parázik hónapokig, az talány számomra.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta