SZÜLŐSÉG

Állva tanulnak a gyerekek egy berlini iskolában

2008. április 7., hétfő 14:10

Az állva tanulás rendszerével kísérleteznek a hónap eleje óta egy berlini általános iskolában. Az intézményben azt követően kezdtek bele a merész vállalkozásba, hogy szakértők kimutatták: állva jobban lehet tanulni. Mindezt elsősorban azokra a korábbról ismert tapasztalatokra alapozták, hogy a mozgásnak kiemelkedő jelentősége van az agyműködés - és ennek részeként a tanulási folyamatok - tartósságában, illetve hatékonyságában. Utaltak arra, hogy a gondolkodási folyamatokat egyfajta agyi motor irányítja, s e motor működését a mozgás megkönnyíti. Ezen túlmenően pedig jelentősen növeli a koncentrációs képességet, számol be az MTI.

Az idézett szakértők - legalábbis a Berliner Zeitung szerint - kimutatták azt is, hogy állva "sokkal mozgékonyabb az ember", mintha ülne. Továbbá emlékeztettek arra is, hogy a régi görög filozófusok sem ülve, hanem rendszerint fel s alá sétálva ötlötték ki legnagyszerűbb gondolataikat.


Mivel azonban a sétálva oktatás rendszerét még kísérleti jelleggel sem merték bevezetni az említett általános iskolában, maradt az állva tanulás rendszere, amit egyelőre még kombinálnak a hagyományos "ülős" rendszerrel. Az iskola egyik alsó osztályában különleges álló padokat rendeztek be, azt remélve, hogy ez a fajta speciális mozgás serkenti majd az agyműködést. Arról nem is beszélve, hogy a tanulók valóban szinte farkasszemet nézhetnek a tanárral, ami az idézett szakértők szerint a korábbinál közvetlenebb kapcsolathoz vezethet, írja az MTI.

Az állva tanulás rendszere mindazonáltal olyannyira kísérleti jellegű, hogy az érintett diákok az órák többsége alatt azért mégis csak leülhetnek. Sajtóértesülés szerint az iskolai hatóságok a hónap végén kívánják összegezni az első tapasztalatokat, s várhatóan akkor születik majd döntés arról, hogy állva vagy ülve tovább. A berlini szenátus oktatási felelőse egyelőre nem foglalt állást az ügyben, mint ahogy a görög filozófusok "utánzását" eddig egyetlen más iskola sem kommentálta.

Kíváncsi lennék, hogy működne a módszer itthon, ahol a fegyelem nehezen fenntartható és mostanában szinte hetente éri atrocitás a tanárokat.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.04.07 14:54:23Hűbele

    "ez a fajta speciális mozgás"

    Az állás mióta mozgás? Ez a cikk így leginkább ápr. 1-járe illene, bocs.

  • 2008.04.07 14:54:41hanna

    hát én elájulnék, a vérszegény, hátfájós diákoknak nem egy paradicsom. Az állás a sétálástól kb olyan messze van, mint a mostani iskola a görögtől.

  • 2008.04.07 14:59:04begyszli

    Nekünk egyszer kellett végig állni egy órát, mert valami oltári nagy baromságot csinált v.ki az osztályból és nem mondtuk meg, hogy ki. Kollektív bünti volt. Nagyon szar, még ma is emlékszem rá, hogy szédültem már a végére. Jó nagy baromságnak tűnik ez az egész.

  • 2008.04.07 15:28:00kn

    "a tanulók szinte farkasszemet nézhetnek a tanárral" - vajon mekkora tanárok dolgoznak az alsóban?

  • 2008.04.07 15:28:39madz

    amenyit manapság reggelizik egy gyerek, szerintem a fél osztály elájulna

  • 2008.04.07 15:59:12xombat.com

    20 perc eloadas, 5 perc seta, ujabb 20 perc eloadas.

    Meg akar mukodhetne is.

    A gyereket meg meg kell tomni mielott suliba megy: "Reggelizz mint egy kiraly..." - mint ahogy a kozmondas is mondja

  • 2008.04.07 16:11:10Coccinella Septempunctata

    szerintem az ülve oktatás ugyanolyan gyerekkínzás, mint az állva oktatás. emlékszem régi úttörős emlékekre, meg végigállt misékre, amiket vigyázzban kellett végigállnom, meg a végigült órákra... azt hiszem, ezért utáltam a tanulást, és az egyházat...

    a gyerek alapvető állapota az, hogy mocorog. ha a tanulást meg lehet oldani úgy, hogy nem egy helyzetben van, hanem mozog, biztos hatékonyabb lenne.



    én azért nem járok színházba, moziba, és más beszűkült, behatárolt helyekre, mert éppen elég volt az a 16 év egyhelyben ücsörgés, amit az iskolában el kellett viselni.

  • 2008.04.07 16:12:39ruju

    Leszámítva, hogy nem hiszem, hogy ez a módszer elterjedne valamikor a jövőben (bár ki tudja), nekünk sokszor mondták, hogy állva, falra lógatott papírra/akármire rajzoljon a gyerek, mert sokkal jobban megfelel az igényeinek, mint az ülve rajzolás...



    Persze sztem sem 45 perces órákat kell elképzelni, de a kisgyerekek mozgásigényének ez sztem egy félreértelmezése. Inkább üljön 20 percet, és aztán fusson hozzá 10-et az udvaron...

  • 2008.04.07 16:37:40landi

    én nem mondanám rögtön, hogy hülyeség. Mint minden kísérleti dolog, ez is túllő kicsit a célon, de aztán ha letisztul, talán még valami klassz is lehet belőle.

    Az egyik projektvezető kollégám vezette be a munkahelyen a standing meetinget, ami egy rövid, velős kis megbeszélés, körben állva. Először mindenki fújt, hogy baromság, aztán rájöttek, hogy itt nem lehet ücsörögve kvaterkázni, meg lecsúszva elbújni az asztal mögött. Az egész lement 20 perc alatt, mindenki tömören elmondott mindent, mivel a körben mindenki szemben áll a többiekkel, meg is jegyzi, amit a másik mond. Szóval, bevált. Ha jól használják az ilyesmit, nagyon hasznos lehet.



    Ált. iskola alsóban meg ugye a jobb tanárok óra közben szoktak mozgásos feladatokat adni, hogy bírják a kicsik. Rengeteg ilyen van. Csak aztán valahogy felsőbb osztályokban ezt elfelejtik. Egyébként sohasem értettem, hogy pl ének órán miért ülve kell énekelni, ami hülyeség, meg hogy rajzon miért kell az asztal fölé görnyedni , holott legtöbb helyen külön rajzterem van, ahová simán rakhatnának padok helyett mondjuk festőállványt.





  • 2008.04.07 17:10:48Brumibaby

    Brittt tudósok szerint azonban a cikk alapja egy sajnálatos sajtóhiba, valójában alvatanulásról van szó.



    Más brittt tudósok ugyanakkor dolgoznak a két módszer ötvözésén, a holdkóros diákok igényeinek kielégítése végett.

  • 2008.04.07 17:17:12tttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

    hat azert ez nem megy olyan konnyen hogy a diakok egesz nap alljanak meg ulve sem figyelnek oda az orara nemhogy allva.....

    szerintem ez egy nagy hulyeseg a nemetek mar azt sem tudjak hogy mit csinaljanak kinjukban hogy kitunjenek a tobbi nemzet kozul.....

    en ebben egyaltalan nem hiszek es nem is hiszem hogy egy ilyen iskola megvalosulhat mert egyszeruen lehetetlen...

    es nemcsak en gondolom igy hanem meg sokan masok

    koszonom a komment lehetoseget remelem ertekelik az irasom udvozlettel

  • 2008.04.07 17:47:03pearl25

    Kn:

    "a tanulók szinte farkasszemet nézhetnek a tanárral" - vajon mekkora tanárok dolgoznak az alsóban?



    -gondolom a tanarnak nem kell allni :)



  • 2008.04.07 17:50:43cseresznye

    "ezt nem lehet, mert lehetetlen..." - Az ilyen kijelentések szoktak leghamarabb megdőlni :)

  • 2008.04.07 18:39:55mormi

    Az ilyen nagy ujitasokrol elobb-utobb kiderul, h miert nem is jo az egesz, sot kifejezetten hatranyos... Az rendben, h a gorogok setaltak, de az emberiseg tortenelmenek fennmarado reszeben a diakok mindenhol ulnek. Talan nem veletlenul. En in is inkabb az orakozi felfrissito megmozgatos feladatokat szorgalmaznam.

  • 2008.04.07 20:12:04Miss Marple

    Azt hiszem, ha engem huzamosabb ideig nem engednének leülni, kínomban megtanulnék akár fejben gyököt vonni, amit azonnal el is felejtenék, ahogy leültem.

    Az ÁVO-nak is volt olyan kínzásmódja, hogy nem engedték leülni a delikvenst...



    Egyébként tényleg nem tudunk meg - szokás szerint - eleget a módszerről, mert a standing meetingnek tényleg van értelme meg hagyománya is, a peripatetikus oktatásnak meg pláne.

  • 2008.04.07 20:16:54Brumibaby

    Miss Marple, mi az a peripatetikus oktatás?

  • 2008.04.07 20:35:00cseresznye

    peripatetikus iskola - Arisztotelész iskolája

    Inkább elnevezés, mint módszertan, bár szó szerint körben járás/sétálás-t jelent. Mivel Arisztotelész iskolája egy Apollón szentélyhez tartozó ligetben volt, nem voltak tantermek, legfeljebb nyitott oszlopcsarnokok, a magyarázathoz tartozó elmélkedések bizonyára séta közben is történhettek. Gondolom, mindig egy szűkebb tanítványi körrel.



    Bocs, Miss Marple, hogy helyetted válaszoltam, remélem nem baj.

  • 2008.04.07 20:45:51cseresznye

    Az állva tanulás elődjét inkább az író-olvasópultokban látom, ami a középkorban volt elterjed, filmen biztos mindenki látta már kolostorok scriptoriumát, vagy tudós szobáját. De még Thomas Mannál is a Varázshegyben az egyik szereplő írópultot használ. Ennek rézsutos pultja van, és támasztja a könyököt.



    Egy ilyet el is tudnék képzelni olyan kis ülőkével, amit szgéphez találtak ki,épp csak bicikliülésnyi, plusz egy térdtámasz tartozik hozzá. Állítólag muszáj rajta egyenes gerinccel ülni.

    Az tény, hogy a mai sok ülés, a tehénkedős, görbítős padok-székek nagyon egészségtelenek.

  • 2008.04.07 20:55:22Laliath_

    A kettő kombinációja mondjuk nem hangzik megvalósíthatatlannak. Vagyis az, ha az órák első felében állva, a másikban pedig ülve tanulnának a gyerekek. Úgy ki lehet bírni.

    Azzal pedig azért ne keverjül össze, amikor támasz nélkül kell vigyázban végigállni az órát büntiből, mert az kicsit más helyzet. És valljuk b e, ülve sokkal hamarabb elkalandozik az ember (a pad alatt olvasásról nem is beszélve :)

  • 2008.04.07 21:07:02landi

    Elgondolkodtató, hogy szinte mindenkinek valami rémisztően szadista vigyázzállásos dolog ugrott be. Ennyire rosszak az iskolai élmények, vagy ennyire félrevisz a cikk?



    Mellékvágányon a "németek kínjukban mindent kitalálnak, hogy kitűnjenek" gondolathoz csak annyit fűznék hozzá, hogy nem kell nekik nagyon kínlódni, ugyanis módszertan terén máris a világ élvonalához tartoznak. Ezt (szigorúan SZERINTEM) három dolognak köszönhetik:

    - nem restek a különböző kapcsolódó tudományterületek eredményeit átültetni a didaktikába

    - nem restek ezeket ki is próbálni

    - nem restek a működő dolgokat részletesen kidolgozni és érthető formában közzétenni az érdeklődők számára.



    Vadhajtások meg nyilván csak ott vannak, ahol gondolkoznak, próbálkoznak az emberek. Állóvízből, meg "jó volt ez eddig, jó lesz eztán is" mentalitásból nem lesz semmi, nemhogy új módszer.

  • 2008.04.07 21:15:33B-

    Banyek, elszállt, amit írtam!!! Akkor mégegyszer :-):



    szerintem nem véletlenü szerepel a "mozgás" szó olyan sokszor a cikkben, itt nem vigyázzállásról van szó. Az ember csontozatának, izomrendszerének sokkal inkább megfelel az állás, járkálás, mint az ülés. Akik a bioanyatejes posztnál a fogazatunkból és a bélrendszerünkből vezetik le a húsevés szükségességét (megjegyzem a pandamaci foga és bélrendszere alapján mindenevő, ezzel szemben csak bambuszt eszik, de azt egész álló nap, mert a cellulózt nem tudja megemészteni - úgy kell neki, minek lett vega), az gondoljon bele, hogy mit "kíván" a csontozatunk, anatómiai felépítésünk.

  • 2008.04.07 21:45:26Brumibaby

    cseresznye, köszönöm.



    Lehet, hogy a dolog nálunk az Arisztotelész-típusú tanárok hiányán bukik meg?

  • 2008.04.08 07:34:28Meni

    Nekem három dolog ugrott be: egyrészről, hogy mekkora blama az MTI-nek, hogy ilyen "hireket" hoznak le tőlük, amikor a régi dicső időben még értéke volt annak, hogy valami mti-s hir (jelentem dolgoztam ott vagy másfél évig, láttam a folyamat egy részét, ahogy igyekeznek talpon maradni a bulvár-világban...szerintem szánalmas).



    Másrészről testnevelés tagozatos suliba jártam, igy az első két évben nálunk az volt a szokás, hogyha az osztály nagyobb része izgett mozgott (kb. 15-20 perc után), akkor átöltözés és irány az iskolakör. Imádtuk, és hatékony is volt. Plusz jó kis kondit csinált...



    Harmadrész meg nekem pl. nagyon csúnya lett a tartásom, mióta nem sportolok. Szerintem a lényeg nem abban van, hogy áll vagy ül vagy sétál a gyerek, hanem abban, hogy vajon arra is figyel-e valaki, hogy mindezt hogyan teszi. Mármint szépen kihúzott háttal, egyenesen, vagy csak áll szegény gyerek, mint egy kifli...



    Uff :)

  • 2008.04.08 09:48:06egyremegy

    Brumibaby,

    ne szidjuk már megint a tanárokat.

    A legtöbb tanár Arisztotelész-típus szeretne lenni, aztán bezárják a tanterembe, minimum 30 gyerek közé és onnantól maximum ő sétál... Sétálva tanítás ott, ahol nem tömegek, csak kiváltságosok tanulnak.

    A módszer nem biztos, hogy teljesen elvetendő, de nálunk az egész rendszer átalakítását kívánná (létszám, tanterem berendezése, tan.órák időtartama...) Ja, sok iskolában ma százéves táblákra írnak, amin semmi sem látszik a rücsköktől. Itt egyhamar nem lesznek speciális írópadok.

  • 2008.04.08 10:06:02Brumibaby

    egyremegy, szó sincs róla, nem bántom a tanárokat.



    Finomítok akkor:



    Aki járt iskolába, az tudja, hogy az oktatás sikere alapvetően a tanár személyiségén dől el. Valószínűleg vannak tanárok (Arisztotelész), akik állva, ülve, fekve, négykézláb, földön, vízen, levegőben is jól tanítanak.



    Vannak olyanok (alighanem a többség), akik, ha megtalálják a nekik és az adott tanulócsoportnak leginkább megfelelő módszert, akkor jól tanítanak.



    És attól tartok, olyanok is vannak, akiknek tökmindegy, mert se ilyen, se olyan módszer mellett nem valók a pályára.



    Mondanom sem kell, hogy a titok valszeg a módszerek variálásában rejlik. Tehát pl. egy történelemórát meg lehet tartani valami várban sétálva (nem mondom, hogy 40 fős osztálylétszám mellett). Egy irodalomóra, mondjuk a drámatanításnál, miért ne működhetne úgy, mint egy színház?



    Életem legjobb matekóráját 1985-ben a dánszentmiklósi építőtáborban éltem át. Megérdemli, hogy leírjam a nevét, dr. Szalay István, a szegedi egyetem tanára a gyümölcsös futóhomokjába rajzolta Thalész tételélt meg egyebeket.



    De én nem haragszom arra abiosztanáromra sem, akivel két éven át feleletválasztós teszteket oldottunk meg a gimiben, anélkül, hogy valaha egy állatot vagy növényt, vagy akár a képét megnéztük volna, csak azt mondom, az előbbiek nyomot hagynak, az utóbbiak nem.



    Én mielőtt újabb félreértésre adnék okot, azért az unalmas biosztanárnőt se támadtam és pofoztam meg.

  • 2008.04.08 10:52:11Meni

    Izraelben van egy olyan tantárgy, aminek országismeret a neve. Úgy emlékszem úgy van, hogy a gyerekek 2 hétig tanulnak egy adott részről, utána egy órában felkészülnek (önállóan, tanári segitséggel), és a hónap utolsó óráján elkirándulnak az adott helyre. Bejárják (mondjuk egy régi római települést), és az árnyékban ülve minden csoport (3-5 gyerek) előadást tart a többieknek. Ott, a helyszinen. Szerintem ez pl. működne Mo-on is...csak kéne ilyen képesitésű tanár, meg pénz a kirándulásokra...csak :(

  • 2008.04.08 11:48:09ruju

    landi: a németek tényleg élen járnak mindezekben, csak az iskolarendszer felépítését nem sikerült még nekik megváltoztatn. Attól viszont minden anyuka már az óvodában görcsöl (én is), de én attól még mindig jobban görcsölök, hogy a gyerekemnek egyszer majd esetleg a magyar közoktatásba kell belekerülnie... De boldog, aki választhat!



    Brumibaby: sztem a legnagyobb baj az, hogy pont a legszarabb helyen hagynak pont a legszarabb tanárok nyomot: a gyerekek lelkében. Főleg, ha még jó igazságtalanok is, mintegy kompenzálva a ránemtermettségüket/teli hócipőjüket/nyomorukat/stb. Mert lehet arra panaszkodni, hogy szemetek a mai gyerekek és nincs fegyelmezési eszköz, de ez sztem csak a szar tanárokkal fordulhat elő (akiknek a fejében nem fordul meg, hogy vmit esetleg másképp csináljon, nem szánja rá az időt a kísérletezgetésre ÉS: BAROMIRA UNJA ÉS ÚTÁLJA A MUNKÁJÁT: akkor a gyerek miért szeresse? Az, hogy ők vannak többségben a közoktatásban, nem a gyerekek hibája.

  • 2008.04.08 11:52:01ruju

    Ami lemaradt: Az utolsó mondatot már hiába is magyaráznánk bármelyiküknek.



    Egy csomó EU országban a tanároknak x (3?) évenként 1 év(!) tanulmányi/megújulási szabadság jár. Találkoztam jó néhánnyal, aki ezt az időt saját maga továbbképzésére fordította (tudom, a pénz nálunk mindennek korlátja, de azért ez sem egészen így van).

  • 2008.04.08 12:26:05mormi

    Ruju: nalunk a csaladban es az ismeretsegi korben szinte mindenki tanar es talalkoztam olyan esettel, amikor tobb evtizedes tanitasi gyakorlattal a hata mogott meghurcoltak egy tanart, csak mert a gyerek serelmezte a fegyelmezest, szulo perelt, tanar pszichiatriai kezelesen kotott ki, mert osszeomlott, hogy igy meghurcoltak... es en ugy gondolom, hogy nem volt sz...r tanar.

  • 2008.04.08 12:34:20ruju

    mormi, extrém esetek sajnos mindenütt előfordulnak

  • 2008.04.08 13:15:59Brumibaby

    ruju, az igazság valszeg megintn középen van, azaz hülyegyerekkel hülyetanár biztos nem tud mit kezdeni, de vannak még variációk, nevezetesen:

    2)hülyegyerekkel nemhülyetanár

    3)nemhülyegyerekkel hülyetanár

    4) nemhülyegyerekkel nemhülyetanár.



    Mármost az általad vázolt eset kb. a 3.nak, a mormié meg a 2.-nak felel meg, és ezek csak sémák.

    A képzés az sztem is nagyon fontos, mégpedig különösen a konfliktuskezelés, kríziskezelés, de emellett a kooperatív oktatási módszerekkal se ártana pár tanárnak összeismerkednie.

  • 2008.04.08 14:59:06egyremegy

    Hülyetanár. persze van, sőt lesz is, ha az egyetemi karokra be lehet már kerülni középszintű érettségivel. Ennyi pénzért, megbecsülés nélkül ki vállalna ilyen megalázó munkát? Mert a tudást már senki sem tiszteli, hát nem is lesz lassan. Sem tanárnak, sem gyereknel.

    A tanárképzés manapság nem túl jó, tehát úgy kerülsz a terembe, mintha az utcáról mennél be. A tanárszidók ezt persze nem tudják, elvárásaik vannak (joggal), de nem ismerik a hátteret. Úgy tűnik könnyű munka, mindenki tudná csinálni, csak egy kis karizma kell...

  • 2008.04.08 19:29:14Brumibaby

    egyremegy, ismerem a hátteret, de csak 2 gyerekem van, akin gyakorolni lehet. Okkal vannak tehát elvárásaim.

    Amúgy ugyanarról beszélünk.

  • 2008.04.09 10:24:36boszorsi

    Én pedagógusnak tanultam (óvónő és ének-karvezetés szakokat végeztem), de nem tanítok. Bizonyos szempontból hiányzik is...

    A pénzügyi problémánkat (nem kis lakáshitelt törleszgetünk...) csak megfejeli, hogy nem látok esélyt arra, hogy értelmes pedagógiai cálokat sikeresen meg tudjak valósítani kis hazánk oktatási rendszerének keretein belül. Vagyok olyan elvetemült szellemű, hogy a felszabadult, jókedvű, játékos és mozgásos énekórák tartását élvezem, a hagyományos "ülj nyugton!, ne csinálj mást!, énekelj!, szolmizálj!, koncentrááálj!!!" rendszerű órákat nem. És sok aktív pedagógus ismerősöm egyetért velem, de tartja a hagyományos órákat, színesítve, mozgatva, aktivizálva amennyire csak tudja, mert nincs megfelelő körülmény, hogy a gyerek és a pedagógus együtt nagyot alkosson...

    Ha kisebb osztálylétszámok lennének, és/vagy a létszámnak megfelelő szabad tér állna rendelkezésre a termekben, (merészet álmodok: mozgásos-állós-szőnyegre/óriáslabdáraülős-írópultos lehetőségekkel), sokkal több eszköz lenne az átlagosan jó pedagógus kezében is, és nem csak az a néhány ténylegcsúcsszuper kaliberű tanár tudna élményben gazdag órát tartani...

    Feltételezem, hogy a német kísérletben nem 30, hanem 15-18 fős osztályok, tágas, praktikus berendezésű tantermek vannak. Kár, hogy ilyen részletekről nem szól a hír, mert a módszer sikerességének esélyét a körülmények és a pedagógus képességei, személyisége együtt határozzák meg.

    Véleményem szerint a lehető legrosszabb dolog, ami az oktatásban történhet, az a kisiskolások szűk padba ültatése, napi akárhány tanórán keresztül, illetve bármi, ami huzamos mozdulatlanágra ítéli a gyerkőt.



    És igen, vannak hülye tanárok, vannak gyengébb képességűek, de - valaki már írta - kevés pénzért csak pár féle ember tanít: aki imádja csinálni, és nem számít a pénz, aki valahogy elvégezte a fősulit, és mást nem tud csinálni, és aki (Ők a legszuperebbek, általában) ingyen is csinálná, mert annyira elhivatott, hogy inkább éhen marad, de tanít és nevel, mert ez az ő élete...

  • 2008.04.10 16:05:16Coccinella Septempunctata

    ja, egyébként utána olyan gimibe mentem, ahol a közgáztanár minden további nélkül kivitt minket a zöldbe, és mivel úgysem igazán a közgáz volt a fontos, hanem inkább a nevelés (a közgázt csak úgy mandínerbül megtanultuk mellette) és napfényben, a gesztenyefa alatt üldögélve tanított minket... ó de csodás is volt. nagyon szerettem az óráit.



    mindenesetre az évvégi vizsgákra én rendszeresen úgy tanultam (ha csúnyább értekezletre készülök, még most is...) hogy járkáltam fel-alá... nem tudom, hogy jobban tanultam-e tőle, de legalább nem voltam estére elgémberedve. és nem kellett köcsög stréber módjára olyanokat beszólnom, hogy "na még egy áttanult éjszaka", soha életemben nem tanultam éjszaka, mert minden belement a fejembe nappal...

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta