SZÜLŐSÉG

Hálapénz nélkül is lehet kórházban szülni

2007. december 26., szerda 08:30

Olvasónk, Trallala kipróbálta, milyen fizetős magánrendelés helyett körzeti nőgyógyászhoz járni terhesgondozásra és milyen választott orvos (és utólagos hálapénz) nélkül szülni.



Friss tapasztalatai és a tanulság alant olvasható.


Amikor a férjemmel eldöntöttük, hogy jöhet a baba, ha akar, egyikünknek sem volt biztos munkája, volt viszont fedél a fejünk felett, meg segítő család a háttérben. Hallva a rémtörténeteket, arra gondoltunk, ha az átlaghoz tartozunk, körülbelül fél év, mire összejön, ha ennél rosszabb a helyzet, akkor is rá tudjuk szánni a következő néhány évet, most még nem vagyunk elkésve. Ha viszont tovább várunk, meglehet, hogy kiöregszünk. Ezen kívül soha, senki sem fogja nekünk garantálni a nyugdíjas állást. Szóval nem stresszeltünk semmin, lesz, ahogy lesz, gondoltuk, ráadásul épp egy jó periódusunkat éltük, felszabadultak voltunk.

Azonnal teherbe estem. Korábban gondolkodtam azon, hogy hogyan is legyen majd ezzel az orvosválasztással, de egyszerűen nem állt össze a fejemben a rendszer. Nem ismertem senkit, ajánlásokban nem bíztam, így azt gondoltam, ott az a két orvos, akikhez eddig felváltva jártam az sztk-ba, majd annál szülök, amelyik megállapítja a terhességet. Ráadásul nem akartam fizetni a magánrendelésért, illetve kicsit szociológiai tanulmánynak is szántam az esetet. Szóval elkezdtem terhesgondozásra járni az sztk-ba, ahol az első két alkalommal - amikor még nem volt terheskönyvem - fizettem a 300 forintokat, a laborvizsgálatért már kiskönyv nélkül sem kértek pénzt.

Közben kinyomoztam, hogy hová is kell majd mennem szülni. Az intézmény megszűnt, újabb, viszonylag rövid ideig tartó nyomozás után kiderült az új helyszín. Közben nagyjából félidős lettem, mire meg mertem kérdezni az orvost, szülhetek-e nála. Azt válaszolta, hogy ő már nem vezet le szülést, mert ahol sokáig dolgozott, az a kórház megszűnt és nem akar új helyre menni. Először pánikba estem, majd azt gondoltam, végül is minden orvos elvileg ugyanazt tanulta, az ügyeletes nem fog a küszöbön hagyni, és semmit sem változott az alapállapot, mármint hogy nincs olyan orvos, akit bármiért is választanék.

A helyzetet egyetlen dolog bonyolította: a hivatalosan kiírt időpont és az orvos által számolt között volt 2-3 hét eltérés. Én hittem az orvosnak és a későbbi dátumot tartottam reálisnak, de a 30. hét táján valamiért ő is a korábbi dátumot írta le, így onnantól kezdve ahhoz igazodtak.

Elérkezett a kiírt időpont, semmi jele a szülésnek. Az orvos beteg lett, így a másikhoz mentem, aki mellesleg hetekig egyedül rendelt, volt, hogy 3 órát kellett várnom az sztk-ban, de, gondoltam, ennyi jár "ingyen". Ez a másik orvos aztán beutalt a kórházba túlhordással. Be is feküdtem. Minden egyes alkalommal, vizitnél, vizsgálatoknál az volt az első kérdés: ki az orvosom. Két nap elteltével aztán leosztottak az egyik dokinak, aki aláírta, hogy ez nem túlhordás és kiírt egy másik időpontra. Így három nap után hazaengedtek, ennyi időbe telt tehát, amíg a rendszer feldolgozta az esetemet.

Hazaengedtek tehát azzal, hogy menjek vissza a terhesgondozásra. Itt kezdődtek a problémák. Az orvos (a kettes számú, az egyes még mindig beteg volt) azt mondta, hogy nem tud velem mit kezdeni, nem vállalja a felelősséget, ez már kórházi ügy. Adott egy beutalót ctg-re, kérdeztem, hogy mikor jöjjek vissza, ha nem szülök, mondta, hogy már ne jöjjek vissza. Ekkor újra pánikba estem, úgy éreztem, végleg kihullottam a rendszerből, lehet, hogy az utcán fogok szülni.

Tőle egyenesen visszamentem a kórházba, ahol a doktornő megkérdezte, (amit mellesleg sose szoktak) hogy mennyi volt a vérnyomásom és mikor megyek legközelebb terhesgondozásra. Erre elmeséltem neki a sztorimat. Megmérte a vérnyomásom - magas volt. Közölte, hogy maximum a kórházi pakkomért enged haza. Szabadkoztam, hogy én nem akarok nekik gondot okozni, de mondták, hogy nekik ez a dolguk, nekem meg ott a helyem. Így aztán visszakerültem a kórházba, amit egyáltalán nem bántam.

Akkor már - ha jól számolom - legalább négy orvos nézte át a leleteimet a-tól z-ig. Megvizsgáltak, mondták, lehet, hogy aznap este szülni fogok, lehet, hogy csak egy hét múlva, de onnan egyedül már nem megyek haza. Negyednap aztán fél háromkor arra ébredtem hogy hétperces fájásaim vannak. Másfél óra múlva irány a szülőszoba. Hívták az ügyeletes orvost. Megvizsgált: bő háromujjnyira ki vagyok tágulva. Beöntés, borotválás. Egyikkel se volt bajom. Az orvos burkot repesztett.

Felhívtam a férjemet, hogy induljon el. Lezuhanyoztam és becuccoltam a szülőszobára. Hamarosan megérkezett a férjem. Az orvos és megkérdezte, hogy mi van akkor a szememmel (erősen rövidlátó vagyok) mondtam, hogy nem kell császár, csak ne hagyjanak sokáig vajúdni. Erről papírom volt, külön megvizsgáltattam a szemem, a vizsgálatért szintén nem kértek anno pénzt, pedig nem a nőgyógyásztól volt a beutalóm. Kaptam nagy labdát, egy pohár vizet. Ha akartam, mászkálhattam, amennyire a közben bekötött infúzió engedte, vagy felmásztam négykézláb az ágyra. Akkor szóltak, hogy inkább álljak, mert úgy jobban segítek a babának. A szülésznőt közben leváltotta a következő ügyeletes, az orvos maradt. Tolófájásaim még nem igazán voltak. Érzéstelenítőt már nem kaphattam.

Az orvos és a szülésznő felváltva jöttek és minden alkalommal elmondták, hogy még három ilyen fájás és szülünk. A férjem folyamatosan próbált szórakoztatni, nyugtatni, hozta a vizespoharat, fogta a kezem, feltámogatott az ágyra, ha másztam, én meg a fájdalomtól alig tudtam reagálni. Mivel még mindig nem jöttek a tolófájások rendesen, nyomtak belém egy kis oxytocint. Aztán egyszercsak váltott a kép, bejött egy csomó állig beöltözött ember, felrakták a lábaimat a kengyelbe, ráhúzták a csizmákat, mondták, ha jön a fájás, nagy levegő, szemem, szám becsukom és nyomok teljes erőből.

Igazi csapatmunka volt: a férjem támasztotta a fejem, én összeszorított fogakkal és szemekkel toltam, az orvos meg könyékig két kézzel a hasamban szintén tolta kifelé a babát. Egyszer felnéztem, akkor egy hatalmas ollót láttam a kezében, na, gátmetszés, gondoltam. Éreztem, amikor vágott, de a többi fájdalom mellett nem volt különösebben rossz. Összesen talán négy fájás, körülbelül 10 perc alatt kint is volt a baba. Rögtön a hasamra tették, aztán elvitték, rendbe rakták, engem meg összestoppolt az orvos.

A babát visszahozták, szopizott, az orvos és a szülésznő gratuláltak, aztán kimentek mi meg még egyszer utánuk szóltunk, hogy köszönjük szépen. Szívesen - mondták és aztán ottmaradtunk majdnem két órát hármasban, csak utána vittek engem a kórterembe, a babát meg a csecsemősökhöz. Annyira sokan voltak, hogy nem volt hely rooming in szobában, így a maradék pár napban három óránként hozták szoptatásra a babát, a szüléstől számított negyedik napon hazamehettünk. Kaptam egy számlát körülbelül 51 ezer forintról, amit nem kellett kifizetnem, hiszen fedezte a TB. Az orvosnak és a szülésznőknek aztán adtunk ajándékot (csokit, teát), és az volt az érzésünk, jobban örültek neki, mintha pénzt kaptak volna.

A történet tanulságai számomra a következők voltak: egy fogadott orvossal az intézménynek takarítottam volna meg az időt (és így pénzt). Az ellátásra egyébként sehol nem volt panaszom, sem az sztk-ban, sem a kórházban, sőt, úgy éreztem, mindenki a legjobb tudása szerint jár el, de hihetetlen módon megkavarja őket a szokásjog be nem tartása.

Az 51 ezer forintot tényleg bőven fedezte az eddig általam befizetett járulék, és nagyon-nagyon kíváncsi lennék, hogy vajon miből jött ki nekik ez az összeg. Érdekelne, hogy ténylegesen mennyibe kerül egy problémamentes terhesség és szülés, beszámítva az energiát, a munkaórákat, az eszközöket stb. És nem utolsó sorban az érdekelne, hogy a következő terhességem - már az új rendszerben - mennyibe fog kerülni. Mindenesetre legközelebb választok egy orvost.

Trallala.

Ön is szeretné megosztani olvasóinkkal szüléstörténetét? Küldje el nekünk a poronty@mail.velvet.hu címre!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.12.28 22:54:48huhhh

    "Varjuk ki, talan megkapod...;)"



    Ettől a "reformtól"? Á, nem hiszem... majd talán az unokámnak jobb lesz... vagy a dédunokámnak... vagy az ükunokámnak... talán...

  • 2007.12.28 23:03:58wish73

    korábban volt, még a biztosítós rendszer-téma előtt a nőgyógy.műtétek, abortuszok, terhesgondozás-szülések témája. sztem orvosi, nőgyógyászati szempontból nekik édesmindegy, hogy lelki szempontból ki miért van a nőgyógyászaton. amúgy abban a két kh-ban, ahol szültem, spec. külön folyosón ill. emeleten voltak a szülő nők és az egyéb nőgyógyászati műtétek. sok helyen az ab-osokat nem a szülő nők között váratják, de nyilván van, ahol igen. azt gondolom, h a kórháznak erre végképp nincs és nem is kell, h kapacitása legyen. a sorrendet a probléma súlyossága és/vagy az érkezési sorrend kell, h befolyásolja, nem az, h nekem lelkileg milyen megélnem, h más poénból veteti el a gyerekét vagy boldogan készül a szülésre miközben én elvetéltem. az ő szempontjukból én egy páciens vagyok, h az most vakbél vagy epekő, senkit nem érdekel lélektani szempontból. épp ennyire nem téma, h ki miért van a szülészeten, nőgyógyászaton. ezt mindenki magában kell, h lerendezze, az a fontos, h a megfelelő ellátást megkapjam a pénzemért.

  • 2007.12.28 23:14:39cozumel

    Ez reform? En nem latom benne a versenyt, nem latom, hogy az eu. szemelyzet most erdekeltebb lenne abban, hogy jobb ellatast nyujtson...Pedig istenemremondom utanaolvastam, soronkent, tagoltan, hogy meg egy PISAn is elemrakhatnak a szoveget:D:D:D



    VIszont latok egy ujabb lehetoseget penzfalo vizfejek kialakitasara...az meg annyira nem hianyzik ennek az orszagnak szerintem.



    Az en reformom valahogy ugy nezne ki, hogy fizessen mindenki a mostani TB jarulekanak a felet. Ezert jarna alapellatas(amit persze nagyon pontosan meg kellene hatarozni), meg ebbol lenne kockazatkozosseg stb.

    A fennmarado penzt mindenki kolthesse szabadon valaszthato biztositora, igenyeinek megfeleloen.

    Vagy ne koltson tobbet az egeszsegere, es fogadja el, hogy bizonyos eu. szolgaltatasi keretbol kimarad.



    Ez igy persze nagyon tomor, nezzetek el nekem, a reszleteken meg dolgozom:D

  • 2007.12.28 23:44:13wish73

    bennem folyamatosan az a költői kérdés motoszkál, h ha egy csomó országban működik így-úgy a rendszer, és mindenki látja a jó és rossz oldalát, akkor miért nem lehet itthon egy olyan szisztémát kidolgozni, ami mindenhonnan azt veszi át, amitől máshol az jó, vagy legalábbis nem olyan rossz.

    én itthon amiatt aggódom, h amit most elfogadtak, arről egyetlen politikától mentesen nyilatkozó valóban hozzáértő -tudhatóan vagy vélhetően egyéb szempontból kormáynpárti- ember sem nyilatkozott lelkesen. a legoptimistábbak is csak annyit bírnak kinyögni, h várjuk ki a végét, adjunk neki esélyt. de, hogy valami jót is említenének, azt nagyon hiányolom.

    amúgy él ebben az országban bki is, aki H.Á-tól nem kap sikítófrászt? komolyan, még a bal-közép tábornál is kiveri a biztosítékot. talán ő az egyetlen a mai palettán, aki nem osztja meg a népességet. végülis ez szép dolog, neki sikerült egyelőre egyedül egységes véleményt kihoznia az emberekből.

  • 2007.12.28 23:46:34cozumel

    Wish



    :D:D:D



    Akkor mar is sokat tett le az asztalra, mint politikus...:D

  • 2007.12.29 01:15:07bbence

    Niké,

    megírnád, h ki volt az orvosod? Ha nem, akkor név nélkül minden tiszteletem az övé.

  • 2007.12.29 06:53:56Chang Yai

    én a versennyel kapcsolatban attól félek, hogy az is "magyar módra" működne - ahogyan mondjuk a távközlési piacon, hogy azt mondták nekünk, majd fontos lesz az ügyfél és versenyeznek értünk, aztán nem az lett, hogy mind olyan bunkó és rugalmatlan, hogy a falra tudnánk mászni tőlük?

    amikor Tajvanon dolgoztam, volt egy amerikai kollégám, kivel otthon senki biztosító nem állt szóba, mert volt egy ritka veleszületett betegsége, valami inzulin-adrenalin probléma. tudott dolgozni, teljesen "normális" ember volt, csak éppen szüksége volt havonta egy alapos kivizsgálásra. Amerikában fizethette volna a saját zsebéből. Tajvanon legalább ezt meg tudta tenni a saját fizetéséből. én az ilyesmik miatt tartok a biztosítóktól, hogy kigolyóznák azokat, akik előreláthatólag sokba fognak kerülni, vagy önhibájukon kívül életük végéig szívhaják a sokkal magasabb díjakat.

    bocsánat, mondjuk kicsit elkanyarodtam a szülés témájától ezzel.



  • 2007.12.29 08:50:05Ditke

    Eddig is szkeptikus voltam, de a leírásotok alapján még szkeptikusabb lettem. H.Á.-nak pont az az érdeke, hogy azt hitesse el velünk a nyilatkozataiban, hogy minden szép és jó lesz, merthogy átvesszük innen-onnan az ott már facántosan műxő egészségbiztosítást. Most gondoljatok bele, ha arról is szólna, hogy ezekben a mintaországokban hogy működik az alap közellátás, akkor valszeg a kutya nem támogatná a javaslatát.

    Egyébként wish abban igazad van, hogy ő az egyetlen a magyar közéletben, akinek nem sikerült megosztania a választókat. Negatív szempontból.



    Chang Yai, én pl pont ettől félek. Annál is inkább, mert úgy néz ki, igen hamar aktuális lesz a műtétem, gyerek leválasztotta magát (4 napja nem szopizik, csak bőg, ha meglátja a cicit) :((((

  • 2007.12.29 09:57:47huhhh

    "Az en reformom valahogy ugy nezne ki, hogy fizessen mindenki a mostani TB jarulekanak a felet. Ezert jarna alapellatas(amit persze nagyon pontosan meg kellene hatarozni), meg ebbol lenne kockazatkozosseg stb.

    A fennmarado penzt mindenki kolthesse szabadon valaszthato biztositora, igenyeinek megfeleloen.

    Vagy ne koltson tobbet az egeszsegere, es fogadja el, hogy bizonyos eu. szolgaltatasi keretbol kimarad."



    Én Cozumelt akarom egészségügyi miniszternek!!! Most azonnal!!!

  • 2007.12.29 10:38:42szövetszöcske

    Olyan egeszsegugy, ami mindenkinek franko szerintem nincs. Ha teljes a kockazatkozosseg, es semmi onresz vagy sajat biztositas nem kell, az vagy retentoen szarul mukodik (mint most Mo-n), vagy rettenetesen draga. Ha van onresz, valodi verseny, akkor valakik szuksegkeppen szivnak vele (persze a csorobbak), aztan par ellenerdekelt mar vezenyli is ki oket hidakat lezarni. Az egyetlen tokeletes megoldas gazdag orszagban elni, ahol az allam beomleszti a rettenetes nagy let az egeszsegugybe, mert van annyi penz, amivel barmekkora pazarlas mellett is nagyjabol jol mukodnek a dolgok... Egyebkent meg meg egy szavazat Cozumelnek (bar gyanitom, hogy nalunk ezt rogton megfurnak, jonnenek a dramai riportok a teveben azokrol akiknek nincs jo kiegeszito biztositasuk es ezert levagtak a labukat ahelyett hogy begipszeltek volna, aztan vegul osszeomlana jol,itt a jonepnek csak a korrupt vagy szemelyes kapcsolatokon alapulo rendszerek jonnek be szerintem, az olyanok meg nem hogy az allami penz keves es mindenki vigyen egy kis sajat felelosseget)



    Ja, mellesleg en voltam maganbiztositonal is egy par evig, eloszor tisztanak tunt, hogy le van irva mi fer bele es mi nem, aztan persze sokszor elojottek az aprobetus reszek, a vilagon nincs olyan valodi biztosito aki boldogan es mosolyogva fizet.

  • 2007.12.29 10:47:40Pandi

    Akkor mostmár én is teszek egy voksot Cozumelre, de Szöcskét beajánlanám tanácsadónak.:)

  • 2007.12.29 11:00:23Ditke

    Egyetértek! Vigyünk egy kis észt is az egészségügybe! :))))



    Szöcske, ez a mondatod nagyon találó, belőlem ez váltja ki alapból a szkeptikusságot:



    "itt a jonepnek csak a korrupt vagy szemelyes kapcsolatokon alapulo rendszerek jonnek be szerintem".



    Mikszáth Kálmán rég halott, de mi még mindig az urambátyám országa vagyunk. :((( Pár év, és attól lesz hangos a sajtó (köv. választásokkor), hogy xy kormánypárti, ellenzéki, tökömtudja politikusnak melyik egészségbiztosítóban volt részesedése, és hogy ott mekkora disznóságokat csinált a mi (értsd választók) zsebünkre, stb, stb. Néha nagyon sötét pillanatokban úgy látom, hogy max egy újabb sárröggel gyarapszik a közéletünk, amit majd a médiacirkuszban a politikusbohócok dobálhatnak előttünk látványosan. Szóval továbbra is lelkes előfizetője maradok a mesecsatornáknak. :)))

  • 2007.12.29 11:36:14szövetszöcske

    Talan az a fo gaz, hogy nalunk mindenert az allamot lehet hibaztatni, mindegy hogy most az az emelkedo gazar, vagy az hogy nem kotottem biztositast aztan elvitte a vihar a hazamat. Es pont ezert mer ilyen jol uszulnak az emberek mindenre, normalis ember nem megy politikusnak (ki tenne ki ennek magat), csak azok akik penzt es hatalmat latnak benne (es ezert cserebe hajlandoak piszkos modon uszitani, mert ezt varja a nep). Pedig akarhogy is ez is csak ugyanolyan melo lenne mint a tobbi.



    En szkeptikus vagyok, hogy barmi pozitiv valtozas lesz peldaul az egeszsegugyben, a politikusgarda nagyjabol jol reprezentalja a nepesseget, nagyjabol annyira simlisek es ugyeskedok mint az atlagpolgar (es ezert pont ugyanugy utalhatjak oket az emberek mint egymast).

  • 2007.12.29 13:36:44huhhh

    "Talan az a fo gaz, hogy nalunk mindenert az allamot lehet hibaztatni, mindegy hogy most az az emelkedo gazar, vagy az hogy nem kotottem biztositast aztan elvitte a vihar a hazamat."



    Hát ez az, Szövetszöcske, éppen ezért tegyük meg Cozumelt egészségügyi miniszternek. Majd jól befizetem a nemzeti kockázatközösséget vagy mi a manót (kb. a mostani összeg fele formájában, ahogy Cozumel javasolta), a másik feléről meg majd ÉN eldöntöm, hogy kitől és mit óhajtok vásárolni az egészségügyi piacon. Ha pedig nem vagyok elégedett bármivel (mondjuk elsózták a kórházi kajámat, de ezt persze csak a végletes példa kedvéért írtam :)), akkor már MÁSNAP elviszem a pénzem máshová. És akár naponta továbbvándorolok szolgáltatótól szolgáltatóig, amíg nem találom meg azt az ellátást, amit szeretnék. Itt és most megesküszöm neked, hogy soha nem fogom az államot hibáztatni, ha egyszer-egyszer véletlenül rosszul választok.



    Így, de csak így lenne valódi versenyhelyzet az egészségügyben. Így, hogy megint megy a nagy kalapba a havonta kötelezően legombolt összeg, aztán majd mások jól eldöntik, hogy szerintük NEKED mi jár a TE pénzedért, háááát...



    Kedvenc HÁ-szösszenetem:

    A közelmúltban MTV esti beszélgetős műsor, a kérdés arra vonatkozik, hogy kell-e az állatorvosi lónak számító 80 éves Pista bácsinak félnie attól, hogy mindegyik biztosító majd jól elhajtja.

    Válasz (by HÁ): "Dehogyis!!!!! Merthogy én ez évben befizettem x Ft-ot és költöttek rám 0 Ft-ot. Az én ellátásomon (illetve azon, hogy nem volt szükségem ellátásra) megspórolt összegből majd jól meggyógyítják Pista bácsi összes baját."

    Azt már csak én kérdezem, hogy jobban jár-e a biztosító, ha a rajtam megspórolt x Ft-nyi megtakarítással szemben nem vállalja be Pista bácsi 3-4x Ft-ba kerülő gyógyítását. Vagyis akkor kit és miről sikerült meggyőzni ez ügyben? Legalábbis a népesség azon nem elhanyagolható hányadán belül, akinek két agysejtnél több kergetőzik a fejében és azt képes használni is.

  • 2007.12.29 14:25:23Subbantósdi

    Le a kalappal Előtted, cikkiró! :o) Nekem eszembe sem jutott volna, hogy ne válasszak orvost, annál is inkább, mivel 18 éves korom óta évente kétszer is jártam a választott dokimhoz - magánrendelésre.

    Én ezt a dolgot elég precízen csináltam végig és fel sem merült, hogy ne Őt vagy a kórházat válasszam szülésem helyszínéül.

    Most kicsit bajban vagyok, mert költözés miatt jobb, és hát a Schöpf-Méreit nem igazán akarom választani (ez volt az előző kórház és egy ottani idősebb doki az orvosom hosszú éveken át), most úgy néz ki, találtam egy új dokit, de az meg azt mondta, hogy lehet, januárban, mikor megyek Hozzá, ajánlj mást, mert hát babát várunk, és hogyha a kiírt időpontban Ő szabin lenne, akkor nem is kezdi el a terhesgondozást.

    Mondjuk, ez legalább tisztességes hozzáállás.

    Úgyhogy most van is még dokim, aki talán lesz is, eddig kétszer voltam még Nála, és nincs is, mert januárban lehet, egy új dokit ajánl és ahhoz kell elmennem és elkezdenem a terhesgondozást, mivel még szerencsére az elején vagyok. :o)

    Na hát ennyi, az egészségügyi rendszer "megba..ása", már bocs, nekünk ezt a bonyodalmat okozta, tudom, ez semmi sok más nőéhez, hallottam én hajmeresztőbb történeteket is, amiken rendre meg is döbbentem, de ez csak egy adalék.

  • 2007.12.29 14:55:07szövetszöcske

    huhhh: Most igazibol mi akkor a tanulsag, mi legyen a Pista bacsival? Tole annak idejen levontak, aztan ebbol a levonasbol lett merdzso-auto a minisztereknek meg olcso gaz a nepnek, es most meg itt a nagy kerdes, ki fizessen helyette, mert a le mar reg el van koltve? Mondjuk a toled levont penzt cimkezzek, hogy csak fele penzt vonnak mint sajat biztositast, a masik fele meg valaki olyannak a biztositasa aki nem fizet, te meg kothetsz meg plusszban egyeni biztositast ha takaritott wc-t szeretnel (es akkor ez lenne a plussz penz az egeszsegugyben)? Nem latom a nagy varazslatot, hogy fog penz teremni a semmibol... Vagy a masik megoldas, hogy csak olcso kezeles legyen, mondjuk ha faj a labad, ingyen levagjak, de sorallas nelkul es van tiszta mosdo is, de ha azt szeretned, hogy mondjuk vizsgaljanak is meg, az mar egyeni biztositas. (es igy a lablevagas legalabb szocialisan mindenkinek jar)



    Ha tisztaba teszi barki is az egeszsegugyet, az vagy dragabb lesz, vagy valaki veszit rajta. En igy gondolom.

  • 2007.12.29 15:08:17huhhh

    Szövetszöcske, nem tudom, mi legyen Pista bácsival, de nem is az én dolgom, hogy kitaláljam, elvégre nem vagyok én egészségpolitikus. :))



    A viccet félretéve, Pista bácsit nyilván a nemzeti kockázatközösség vagy mi a manó címén befizetett összegekből kellene gyógyítani. Ez feltehetőleg meg is oldható (tekintettel arra, hogy a fiatalabb korosztályon belül mindig is lesz egy igen jelentős hányad, aki csak fizet, de ténylegesen 0 Ft-ba kerül az ellátási rendszernek) - persze megint arról az ideális helyzetről beszélek, ha a profitorientált biztosító nem abban érdekelt, hogy a fiatal(abb) és egészséges(ebb) befizetőkön megspórolt pénz ne nyúlja le, esetleg ne legyenek belőle újabb Merdzsók.



    Engem inkább az zavar, hogy egyre inkább úgy érzem, Pista bácsi is és mi is jól meg vagyunk vezetve, merthogy:

    "a vilagon nincs olyan valodi biztosito aki boldogan es mosolyogva fizet." - ezt te írtad. De akkor ne próbálják elhitetni veled, velem, velünk, hogy van olyan valódi biztosító, aki boldogan és mosolyogva fizet. Mert tényleg nincs.

  • 2007.12.29 15:40:56cozumel

    Koszonom a felkerest, tisztelettel elvalalom, es akkor most megyek, dolgozom tovabb a reszleteken:D



    Szocske!

    Neked abban igazad van, hogy bizony jonnenek az aktivban meg a kokuszban a nagy kameratotal kepek, hogy itt van XY, aki kiesett a rostan ebben az embertelen profitorientalt egeszsegugyben...



    Na de mi legyen az eu? Deficitorientalt? Ezt azert nem gondolja senki komolyan!



    Nyilvan kellene egy atmeneti periodus, ami alatt pl. a nyugdijasok tovabbra is minden ellatast "elvezhetnek" (na jo, annyit, amennyit most is)



    Kozben folyamatosan oktatni a jonepet arrol, hogy allambacsi szeretne elengedni mostmar a kezecskenket, ugyhogy aki eu. ellatast szeretne a haziorvoson es a vakbelmuteten felul, az kezdjen el takarekoskodni.



    A gyerekeket tovabbra is ellatnam, ok meg nem felelosek a sorsukert. Persze egy bizonyos ritka szervatultetes nem biztos, hogy beleferne. Most sem fer bele. Ilyenkor kerulnek a bankszamlaszamok a kepernyore. Nyissuk fel a szemunket: akinek komoly problemaja, hosszan elhuzodo betegsege van, azon most sem tudnak segiteni. Most sincs ra penz.



    Ettol a reformtol nekem egy gondolat motoszkal a fejemben: egeszen biztos akartak valami jot kezdeni, de aztan felaldoztak a kezdemenyezest a koalicio megmentese erdekeben. Ugyhogy most van ez az osszecsapott szar, ami semmire nem jo...

  • 2007.12.29 15:42:23szövetszöcske

    Na jo, en csak azer erolkodom, mert Cozumel javaslata peldaul nagyon szimpatikus, de azt jelenti, hogy Pista bacsinak nem lesz kiegeszito biztositasa, csak az alap, igy aztan neki megiscsak az alaparas lablevagas fog jarni kezeleskent... (en mar lattam kulfoldon korhazi szamlakat, a szamlanak csak egy joval kisebb resze a szoba, a kaja meg a tiszta wc, tehat nem csak ezek nem fognak jarni alapbol, hanem sok kezeles sem, mert abbol sem fer bele mind, ha csak a fele penz a kozos...).

  • 2007.12.29 15:45:11huhhh

    Cozumel, nosza rajta, lendülj bele! :)) Megígérem, hogy a siker érdekében minden épkézláb ötletemet meg fogom osztani veled. :))



    De jaj, félek, mégsem leszel megfelelő egészségügyi miniszter. Azt a bizonyos "szigorú tanítónéni elnéző mosollyal magyaráz a hülyegyereknek" nézést még biztosan nem sikerült elsajátítanod. :))

  • 2007.12.29 15:47:00huhhh

    Szövetszöcske, szerintem nagyon is reális Cozumel javaslata, hogy a mostani időseknek továbbra is járjon ugyanaz, ami eddig (vagyis esetleg annyi, amennyiért neked - mint még aktív keresőnek - már némi kiegészítő kellene kötnöd).

  • 2007.12.29 15:47:48huhhh

    ...kiegészítő BIZTOSÍTÁST... természetesen

  • 2007.12.29 16:39:14wish73

    cozumel:

    "Ettol a reformtol nekem egy gondolat motoszkal a fejemben: egeszen biztos akartak valami jot kezdeni, de aztan felaldoztak a kezdemenyezest a koalicio megmentese erdekeben. Ugyhogy most van ez az osszecsapott szar, ami semmire nem jo..."



    anyám szó szt ezt mondta.



    azt az interjút én is elcsíptem, amikor ágika felajánlotta az ő pénzét pista bácsinak. megható és egyben megnyugtató volt.

    és persze nagyon is hihetően hangzott, amikor aszonta, h a biztosítók nem vizsgálódnak az eü-i állapotom, vagyos a rizikót illetően. amit persze ki hisz el, másrészt nem is teljesen jó ez így, mert vhol igenis meg kéne jelennie a befizetendő díjban, ha én önpusztító életmódot folytatok. erre pl. praktik lenne, ha kiterjedne egy előzetes kérdőív+vizsgálat, de gondolom, a nyomzás csak arra vonatkozik majd (ha egyáltalán), h mibe voltam én omstanáig a tb-nek. hogy miért, az nem derül ki.

  • 2007.12.29 16:41:58Cyr

    Szövetszöcske: ... Pistabácsinak az alapbiztosításához tegyen (és tehessen!) hozzá még a fia-lánya-unokája. Én pedig hadd tehessem IMKÁBB a saját szüleim-nagyszüleim-gyerekeim biztosításához azt, amit eddig Pista bácsira költöttem. Vagy akár Pista bácsiéhoz, bánomisén, ha annyira a szívemhez nőtt. De lehessen eldöntenem, - a pénzemért - hogy mennyit és hova.

  • 2007.12.29 16:43:01Cyr

    izé, INKÁBB. Így jár, aki óbégat :)

  • 2007.12.29 18:18:56Chang Yai

    és ha Pista bácsinak nincs senkije, akkor gondolom, úgy kell neki.

    ezek a Pista bácsik, akik a 20-as, 30-as években születtek, és a nagyszüleink, ha még velünk vannak, végigszívták az egész életüket háborúval, újjáépítéssel, szocializmussal, rendszerváltással, rengeteget segítettek a gyerekeiknek elindulni az életben (anyagilag is), a nyugdíjukból nemigen ugrálnak, nyögik a mostani egészségügyet, választási lehetőségük nemigen volt soha, nagyon nem kellene megszivatni őket szerintem mégegyszer így a "végére", mert nekik már nem fog kijutni abból semmi, mikor Magyarországon tényleg jobbra fordulnak majd végre a dolgok az átlagember számára is. de én nem vagyok közgazdász, és ez csak egy érzelmi alapon működő magánvélemény.

  • 2007.12.29 18:22:30huhhh

    Chang Yai, ahogy én olvasom, az itt megszólalók egyike sem szeretné "megszivatni" (hogy a te szavaiddal éljek) a pistabácsikat. Mondom, az itt megszólalók. Hogy mások "ott fönn" akarják-e őket szivatni? Nos hát... azt nem tudom...

  • 2007.12.29 20:15:25wish73

    "ott fönn" nem az a cél, h mi szívjunk, hanem, h nekik jó legyen. hogy milyen áron, az már tök mindegy. olyan fura ez, ha én megalomán hatalompárti lennék, tuti, h sokáig szeretnék "ott fönn" lenni és kiváltságos módon élni. úgyhogy már csak önzőségből is igyekeznék úgy végezni a munkámat, h az ne 4 évről szóljon. nem értem, h hogy lehet minden húsosfazék körüli ember annyira szűklátókörű, h ezt nem ismeri fel. ha köcsögölnek, akasztanak egy keveset, rivaldafény pár évig, azt' süllyesztő. ha odafigyelnek a pórnépre, akkor tartós lehet a hatalom és az azzal járó csillogás.

    amúgy én sem pista bácsit szívatnám, bár, ha figyelem a demográfiai adatokat, akkor sajnos sokkal több a pista bácsi és gizi néni, mint az őket eltartó, adózó, tb-t fizető istván és gizella, de ez megint egy másik történet. talán épp ezért lenne jó, ha mindenki a saját számláját dagasztaná, apasztaná, mert akkor mindjárt érdekeltebbek lennének bejelenteni magukat a vállalkozók, sőt, továbbmegyek, az alkalmazottaikat is, mert azok a továbbiakban nem lennének hajlandók a "minimálbér tisztán- többi zsebbe"-című játékban részt venni.

    épp ma volt nálam vízszerelő. előzetesen mondta, h 15 ezer lesz. majd, mikor végzett, mondtam, h kérek számlát. erre ő, h akkor még rájön az áfa. na, ne má-mondom. azt mondta 15, nem azt, h nettó 15. kénytelen volt megírni, szegény, most megy az adóalapjába. vajon a másik topikon emlegetett szakik hány része szokott számlát adni? nekem egy komplett lakásfelújításom volt tavasszal svarcban. normális dolog ez? nekem kéne a sarkamra állnom, h márpedig én számlát kérek mindenről, de akkor minjárt megugrik a végösszeg is. miért van egyáltalán kétféle számolási mód? elképzelem, ahogy ausztriában vagy németországban elkezdenék az iparossal seftelni, h de "okosba" csinálja ám, mert úgy mindenki jól jár. na, kidühöngtem magam. bár annyira nincs messze a hálapénz-témától...

  • 2007.12.29 21:43:37szövetszöcske

    Es akkor meg mindig ott tartunk, hogy a Cozumel fele megoldas az egyetlen ami esetleg mukodhet, de bizony ezt sok Pista bacsi szivna meg (illetve fogja megszivni, mert elobb-utobb ugyis ez lesz). nincs igazsag, ha gaz van, elfogy a le, mindig a gyengek azok akiknek a legrosszabb.

    A politikusoknak meg kb. minden mindegy, gondolom ugyanannyi idealista van kozottuk, mint az elet mas teruletein, lenyeg hogy nekik minel jobb legyen, mindent be a zsirba (es persze ha most az utcan mondjuk 10 embert megkerdezne valaki, hogy ha politikussa valasztanak, es buntetlenul nyulhatna le penzeket megtenne-e, szerintem nagyobb reszuk rogton ravagna hogy igen). A politikusok nem kulon kaszt am, egymast valasztjuk meg, aztan aki bekerul, felveszi a tempot.

  • 2007.12.29 22:11:36wish73

    na jó, de, ha vki nyúlás közben egy kicsit azon is dolgozik, h akik megválasztották, és akik nem, azoknak is jobb legyen, akkor következő körben többen szavaznak rá, és tovább nyúlhat. ezért nem értem őket. nem jobb 8-12 évig "ott" lenni, mint 4 évig? de ahhoz leglább a látszatát kéne kelteni annak, h értünk (is) vannak.

    ha engem megkérdeznének, h szeretnék-e nagy zsét akasztani, akkor azt mondanám: feltétlenül, de jó sokáig:D

  • 2007.12.29 22:55:11szövetszöcske

    Barmi valtozas van, az valakinek serti az erdekeit (kiveve a szimpla penzosztogatast). Es akiknek az erdeke serul, azok altalaban befolyasos emberek, szervezetek szoval rogton arrol cikkeznek a lapok, hogy megszunt az allami birkatamogatas, hany parasztcsalad ehezik miatta, vagy bezart egy korhaz, rogton emberek halnak meg mentokben. Aztan mondjuk kb. 50-100 ember eleg ahhoz hogy lezarjon hidakat-utakat, aztan napokig errol szoljon a tv.

    A jo politikus meg simlis, meghuzza magat, valasztasok elott probal penzt osztogatni, es csak akkor csinal valamit ha muszaj, akkor is koncepciotlanul, ahogy epp a politikai alku hozza.



    Szoval en nem gondolnam hogy a politikusok hulyebbek mint az atlagember, egyszeruen csak szurkek, kisstiluek es kockazatkerulok. (en meg emlekszem amikor jo par eve eloszedtek a nagybajuszu penzugyminisztert, hogy aztan mondja meg a frankot oszinten a jonepnek, hat nem lett egy nepszeru ember, pedig o aztan nem egy megelhetesi politikus volt, par honap utan sullyeszto)

  • 2007.12.30 08:36:35Ditke

    "Nyilvan kellene egy atmeneti periodus"



    Nyilván lesz is. Én attól tartok a leginkább, hogy ez az átmenet fog még akkor is tartani, amikor nyugdíjba megyek. Ha lesz még addigra olyan.



    Tudjátok, anno a ruszkik is csak átmenetileg jöttek be....

  • 2007.12.30 08:49:26Ditke

    Chang Yai, és akik megszívták, hogy nincs Pistabácsijuk (élő nagyszülő, az milyen?) ????



    Mint apám. Hadiárva, de nem kaphatott ellátást, merthogy a hadügyminisztérium szerint a nagyapám 44-ben halt meg. 45 jan-ban még élt a fogolytáborban, a sógora akkor szökött meg, szal tutter. De a minisztérium a 44-et állapította meg, így egyel kevesebb szerencsétlent kellett ellátni. Szegénykém végigszívta az egész életét. Szerencsére már nyugdíjas, szóval így akkor lehet Pistabácsi, nekem, a páromnak, a tesóimnak meg gyerekeinknek.

    Édesanyám meg árvaházi lány. Ő is végigszívta az egész életét, gondolhatod. Viszont ő még dolgozik. Akkor ő nem lehet az ÉN Pistanénim, hiszen mint aktív dolgozó vegyen magának biztosítást?????



    Szóval ezt a közös kassza meg lássuk el a nyugdíjasokat mint eddig dolgot én akkor támogatom, ha eldönthetem, hogy ha van kit támogassak, akkor azt támogassam inkább, semmint egy vadidegent. Akinek meg nincs, azé menjen a közösbe és akkor aztán lássák el belőle, akit jónak látnak. Mindemellett minden sajnálatom és együttérzésem azé, aki egyedül marad idős korára.



    További kérdés ezzel a közös kasszásdival, hogy ugye az aktív dolgozók jelentős része otthon kisgyerekkel van. (vissza a porontyhoz!) Nem jár kedvezményes bérlet, kedvezményes gázár, kedvezményes mifene, ahogy a nyugdíjasnak. Meg sok-sok mhelyen 13. fizu sem jár (egyre kevesebb helyen osztanak egy kis pluszt...) Ok-ok, tudom, kevés a nyugdíj, de ugyanakkor a kiadás is kevesebb, mint mondjuk két iskoláskorú lurkóval. Akkor még a kedvezményes orvos se járjon? Hm? Nem sánta ez egy kicsit?



    Mert azt nekem ne mondja senki, hogy egy nyugdíjas gyakrabban jár orvoshoz, mint egy kisgyerekes, mert szerintem kb. ugyanannyi dolgunk van a dokival, max nem olyan komolyak a kérdések (influenza, tüdőgyuszi, himlő, ilyesmik). Ritka, ha egy gyerekkel komoly baj van, és az mindig tragikus, de hogy kivegyük a kezéből a gyógyulás esélyét? Szerintem bármelyikünk gyermeke feküdne ott a gyerekkórház intenzívjén, ezerrel inkább rá akarnánk költeni a pénzünket, és nem egy eszme, egyébként nagyon szép eszme, elesett és beteg Pistabácsijaira.

  • 2007.12.30 08:52:33Ditke

    "Barmi valtozas van, az valakinek serti az erdekeit (kiveve a szimpla penzosztogatast)."



    Szövetszöcske, még az is. Ha kap vki 2000 forintot ingyé, akkor az nem örül neki, hanem azon pörög, hogy a szomszéd miért 3000-et kapott. Sajna ilyen irigy természet vagyunk.

  • 2007.12.30 08:57:41Ditke

    Wish:



    "na jó, de, ha vki nyúlás közben egy kicsit azon is dolgozik, h akik megválasztották, és akik nem, azoknak is jobb legyen, akkor következő körben többen szavaznak rá, és tovább nyúlhat."



    Ez valóban így lenne logikus, de a számtanlecke úgy is műkszik, hogy nem csinálok semmit, az elődöm se csinált a másik pártoldalról, így egyre több csalódott ember van, aki inkább el se jön szavazni. Tehát a végére csak a pártszimpatizánsok maradnak, ők meg akkor is elmennek, ha épp lábukat törték előző nap és pártszimpátia szerint fognak szavazni, amíg a pártban meg nem rendül a hitük. Az arány tehát marad, és ez bőven elég, hiszen a második körben már nincs szavazatminimum, aki a legtöbbet kapta, az megy a parlamentbe. Ha 3 szavazat volt és ebből csak kettőt, akkor is. És éppen ezért nagyon ritka, hogy 2 turnus után váltsanak le valakit (1 turnus után nagyobb a fluktuáció, de az sincs több a törzsgárda 20 %-ánál). Aki másodszorra is tud nyerni a körzetében, azt már menthetetlenül állami temetéssel temetik és a parlamentben ravatalozzák.

  • 2007.12.30 09:40:55huhhh

    "Szóval ezt a közös kassza meg lássuk el a nyugdíjasokat mint eddig dolgot én akkor támogatom, ha eldönthetem, hogy ha van kit támogassak, akkor azt támogassam inkább, semmint egy vadidegent. Akinek meg nincs, azé menjen a közösbe és akkor aztán lássák el belőle, akit jónak látnak. Mindemellett minden sajnálatom és együttérzésem azé, aki egyedül marad idős korára."



    Ditke, ez azért nem ilyen egyszerű, sajnos. Mert a most általad "akit jónak látnak, és lesz ami lesz velük" nagy szürke masszába besoroltak által aktív korukban befizetett járulékokból gyógyították pl. a te gyerekbetegségeidet. Tőlük sem kérdezte meg senki, hogy a te vadidegen kanyaródat akarják vele támogatni vagy a saját gyerekükét.



    "Mert azt nekem ne mondja senki, hogy egy nyugdíjas gyakrabban jár orvoshoz, mint egy kisgyerekes, mert szerintem kb. ugyanannyi dolgunk van a dokival, max nem olyan komolyak a kérdések (influenza, tüdőgyuszi, himlő, ilyesmik)."



    Juj, azt hiszem nem kellene ilyen mélységekbe leszállnunk! Én sem tudom, hogy lenne jó (de persze nem is nekem kell tudnom, hanem azoknak, akik azért kapják a fizetésüket, hogy rendbe tegyék az egészségügynek és társadalombiztosításnak csúfolt nagy katyvaszt), de abban biztos vagyok, hogy sehová sem vezet, ha a kismama a nyugdíjastól, a nyugdíjas pedig a kismamától és gyerekétől vitatja el az emberhez méltó, színvonalas egészségügyi ellátás jogát, akár kicsi gyermekkorában, akár nagymamaként-nagypapaként szorul rá arra.



    Ha már valakire ujjal akarsz mutogatni, akkor mutatok én neked jobbat . Normálisnak tartod pl. hogy egy nem egészen 10 milliós országban a társadalombiztosítási jogosultság szigorú ellenőrzésével sikerült 600 ezer (!!!) körülire szorítani azok számát, akik minden egészségügyi szolgáltatásra igényt tartanak, miközben egyetlen petákot sem fizetnek érte??? (Pontos számot nem tudok, de ez így már töredéke annak, akik az ellenőrzés előtt potyáztak.) Nem a gyerekekről van szó, hanem azokról az aktív keresőkről, akiknek kellene fizetni, ők ezt tudják is, mégsem fizetnek. És tudod mi az érdekes? Most, hogy bármilyen egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor a szolgáltatónak ellenőrizni kell a jogosultságot és figyelmeztetnie azt, aki a nyilvántartás szerint egyetlen fillér járulék befizetése nélkül gyógyíttatja magát, azt látom, hogy az emberek többsége nem is lepődik meg a figyelmeztetésen, hogy rendezze a járulékfizetést. Rosszabb esetben még meg is vonja a vállát. Nem ágrólszakadt hómleszekről beszélek, hanem szemmel láthatóan közepesen konszolidált, az orvosi vizsgálatra autóval érkező emberekről. Na, szerintem inkább rájuk kéne mutogatnod a nyugdíjasok helyett, akiknek elég nehéz így is. Csak a véleményem elfogultságának megítélését segítendő: én még nem vagyok nyugdíjas.





  • 2007.12.30 10:53:01wish73

    hát, nem teljesen a témához, de Ditke említette, h ki jár többet orvoshoz. valszeg nem az a különbség, h hányszor, hanem, h milyen kezelést, vizsgálatokat kap az ember lánya-anyja. amíg egy gyerekkel a háziorvos-patika vonalat járod be legtöbbször, addig egy idős szervezet állandóan új panaszokat produkál, amelyeket további vizsgálatok, kezelések követnek. nem arra akarok kilyukadni, h ezeket nem kéne támogatni, csak, mint elgondolkodni való tényt említem. ja, és van még egy óriási különbség: a kismamaságot az ember választja. bmikor úgy dönthet, h bölcsi, és irány vissza a melóhely. a sok síró-rívó kismama meg lendületből 6 évet lehúz gyeden, gyesen, anélkül, h visszamenne dolgozni. saját döntés, van választási lehetőség. a nyugdíjasoknak nincs. (és ez a múltkori kismamabérlettel szembeni averzióimra is válasz). egyszer csak elérkezik a kor, amikor már ő nem bírja, vagy a létszámkorrekció miatt kénytelen befejezni a munkát. onnan nincs visszaút, a hátralévő időt meg kell oldani tartalmasan, értelmesen. szóval sok szempontból nem hasonlítható össze a két állapot. mármint a kismamaság és a nyugdíjas kor.

  • 2007.12.30 15:06:29Ditke

    Huhhh, ez még ennél is bonyolultabb. Mifelénk pl. (virágkertészeti központ) rengeteg a kertész. Ők kertészek voltak akkor is, amikor nagy cuclizmus volt, nem dolgoztak a gyárban, max egy kicsit a téeszben (átlag családonként max egy ember), a többiek vagy háztartásbeliek voltak vagy - kapaszkodj meg - rokkantnyugdíjasok. Ennyi rokkantnyugdíjas nincs másutt az országban, attól tartok. Nos ők aztán soha egy petákot nem fizettek be a közkasszába a közegészségügyre. És messze jobban éltek, mint mások, akár azok a kertészek, akik a kertészet mellett ténylegesen dolgoztak is, és fizettek.



    Az én gyerekbetegségeimet, ha úgy tetszik a nagymamám és a szüleim tb befizetései bőven fedezte, azt hiszem. Kb. 3szor voltam beteg összesen.



    Ez a potyautas rendszer már ott sántít, hogy ugye van 2 millió nyolcszázezer adófizető állampolgár, és 8 millió választópolgár. Mennyi is a különbség? Őket hogyan kellene kiszűrni? Hogyan lehetne?



    Valahogy ez az eü kassza is leginkább a munkanélkülis kasszára emlékeztetett. Anno jó rég, életem első fizujából rendesen vonogatták az 1 %-ot a munkanélküliek ellátására. Aztán amikor az egyetem után én voltam a munkanélküli, azt mondták, segély nincs. Mókás volt. Attól tartok, ez a rendszer sem fog másként működni, mert mostantól már nem elmégy az orvoshoz és ellátnak a panaszoddal, hanem kéred és ha engedik akkor meggyógyulhatsz. Nem valami szép jövőkép....

  • 2007.12.30 15:15:22Ditke

    Wish, ez szép meg jó, hogy választhatsz. Ha választhatsz. Kicsi unokahugom 2 lesz febr elején. Még nincs bölcsije. Nem lehet neki, ugye, mert fizikális valójában nincs bölcsöde a lakóhelyén. Egyelőre nem tudjuk, mi lesz, valszeg én vállalom el a sajátom mellé, amíg gyeden vagyok, aztán jövőre meg már ovis lesz a lyány.



    Egyébként ha betölti a kettőt a fiam, és addigra terveim szerint én is végigjárom a kórházi utakat, helyre jövök meg ilyenek, megyek vissza melóba. Nem választhatok valami mást, mert muszáj. De ezt a már nem sokkal több, mint 1 évet szeretném itthon tölteni vele.



    A vizsgálatokról annyit, hogy ha mindazt meghatározod alapellátásnak, ami extra vizsgálat és mondjuk időskorban szükség van rá, akkor gyakorlatilag csak néhány dolog marad ki a körből. Ha meg azt mondod, hogy egy nyugdíjasnak ingyenes mondjuk egy ultrahang vizsgálat, a fiataloknak viszont csak ha a biztosítód fedezi, akkor hátrányosan megkülönböztetsz egy csomó embert. Szóval igazán jó megoldás nincs.

  • 2007.12.30 15:26:21huhhh

    "Az én gyerekbetegségeimet, ha úgy tetszik a nagymamám és a szüleim tb befizetései bőven fedezte, azt hiszem. Kb. 3szor voltam beteg összesen."

    Jaj Ditke, nehogymár ilyen szinten vitatkozzunk, mert azt hiszem, akkor nincs több mondanivalóm a dologban. :(( Természetesen nem konkrétan a kis Ditkéről és az ő nagymamájáról írtam amit írtam, de bízom benne, hogy azért megértetted, hogy sok Ditkéről és az ő sok nagymamájáról-nagypapájáról írtam. (Egyébként ez az érv csak egy picit volt jobb, mint vártam, mert azt hittem, az lesz az ellenérved, hogy nem is volt kanyaród. Erről jut eszembe, hogy védőoltásokat azért biztos kaptál, a védőnő is rátok nézett, miután megszülettél, iskoláskorodan volt iskolaorvosotok és rendszeres iskolai szűrővizsgálatok is biztosan történtek. Ezek is mind pénzbe kerülnek - ne feledkezzünk meg ezekről sem, ha már ilyen szintre ereszkedtünk a vita színvonalával.)

    Az általad most a nagy közösbe lökött és kegyelemkenyérre ítélt gyermektelen Pista bácsi pénzét pl. biztosan nem az ő gyerekére költötték, merthogy nem is volt neki olyanja.



    "Ez a potyautas rendszer már ott sántít, hogy ugye van 2 millió nyolcszázezer adófizető állampolgár, és 8 millió választópolgár. Mennyi is a különbség? Őket hogyan kellene kiszűrni? Hogyan lehetne?"

    Nem egészen értem, hogy ezzel mit akartál mondani. Hogy csak az adófizető állmpolgár szavazhat? A nyugdíjas nem? A nagykorúságát már betöltött, de még nem kereső fiatal sem? Szóval mit akarsz ezzel az összehasonlítással bizonyítani Pista bácsi gyógyításval kapcsolatban?



    A rokkantnyugdíjasok idekeverését sem nagyon értem. Ha egy kicsit figyeled az ezzel kapcsolatos híreket, ezen a téren és a közgyógyellátás terén is szeretnének szigorítani, mert éppen ezen a területen igen sok a visszaélés. De hogy jön ez a gyermektelen Pista bácsi kórházi ágyához?

  • 2007.12.30 15:30:15huhhh

    "A vizsgálatokról annyit, hogy ha mindazt meghatározod alapellátásnak, ami extra vizsgálat és mondjuk időskorban szükség van rá, akkor gyakorlatilag csak néhány dolog marad ki a körből. Ha meg azt mondod, hogy egy nyugdíjasnak ingyenes mondjuk egy ultrahang vizsgálat, a fiataloknak viszont csak ha a biztosítód fedezi, akkor hátrányosan megkülönböztetsz egy csomó embert."



    Hát, tényleg nagyon másként gondoljuk... Szerintem valahol itt kellene lennie a megoldásnak, még akkor is, ha ez engem személy szerint hátrányosan megkülönböztetne. De tudod mit, nem bánnám!

    Tudod, egy társadalom színvonalát és a társadalmat alkotó kis egyedek szemléletét nagyon is jellemzi, hogy miként gondoskodik az időseiről.

  • 2007.12.30 16:13:12wish73

    ha pista bácsinak nincs gyereke, akkor nem is ment gyerek után járó táppénzre. szóval még jót is tett a nemzetnek :D

    na jó, nem erről van szó. hanem arról, ha egy új rendszer bevezetnek, akkor kell húzni egy határt, ami miatt persze rengetegen sípolnának, h ők miért igen vagy miért nem, de el lehetne dönteni, h mely korosztály az, amelyikkel már nem kötünk szerződést, ők már maradnak a nagy közös ellátásban, és hol kezdődik az a születési év, amelytől már csak a befizetések alapján jár az alapellátáson felül bmi is.

  • 2007.12.30 16:25:32huhhh

    Wish73, nyilván valahol itt a megoldás.

    Ditkének konkrétan azzal volt baja, hogy az általa befizetett teljes összeg erejéig hadd mondja meg ő, hogy a nagymamája ellátását akarja fizeni vagy a gyermektelen Pista bácsiét. Vagyis ő a járuléka bizonyos hányadából sem tartja elképzelhetőnek, hogy lenne egy alap, ami biztosíthatná, hogy azok a pistabácsik se dögöljenek bele a betegségükbe az árokparton már a szép új világ legelső napján, akik egyetlen Ditkének sem szimpatikusak járulékfizetés szempontjából, noha egész életükön át vonták tőlük többek között a kis Ditke védőoltásainak árát, iskolaorvosi ellátásának költségeit és még sok mindent.

  • 2007.12.30 16:29:37huhhh

    Elég szomorúnak tartom azt a szemléletet, hogy "nekem van, anyámnak-apámnak-gyerekemnek-férjemnek van, más meg pusztuljon el ott, ahol éppen van".



    Bocs, most már tényleg eldugulok (nehogy ilab vagy ilad vagy hogyishívják engem is feltegyen a tízes listájára :))) annál is inkább, mert ilyen véleményekkel nem akarok vitatkozni.

  • 2007.12.30 16:40:40Niké

    bbence, persze: az első, 98-ban: dr. Teleki Attila, Kútvölgyi kh, és a második, 2003-ban dr. Hetényi Gábor, Szt. IStván kh.

  • 2007.12.31 08:06:00Ditke

    Nos, huhhh, nem igazán értetted meg a dolgot. Gyakorlatilag amit wish-sel kívánalomként leírtatok, az van MOST.



    Én pont ezért vagyok szkeptikus az egész átalakítással szemben. Mert ezeket már végiggondoltam, és sajna ez az eredmény jött ki.



    1. Egy csomó ember eddig sem fizetett tb-t, ezután sem fog. Olyanok, akik tudtak volna fizetni. (pl. a rokkantnyugdíjas kertészes példát azért nem értettétek, mert ezeknek az embereknek a többsége 18 éves korától (amint megszűnt az ellátottsága) rokkantnyugdíjas, de valójában egészségesebbek bárkinél. Orvos némi anyagi juttatásért elintézte. Ennyi. Utólag ezeket a cuclizmusban nem ellenőrizték, aki egyszer megkapta, az már maradt is ellátott. Azóta ellenőrzik csak, hogy rájöttek, egy csomó ember átveri így a rendszert, és azoktól veszi el az ellátást, aki valóban rászorulna. Én ezt mindig is pofátlanságnak tartottam, mert valahogy bántja a lelkemet.)



    2. Egy csomó ember nem fog tudni kiegészítő biztosítást fizetni, és nem csak a nyugdíjas egyedül élő Pistabácsi, hanem a minimálbérből vegetáló 2 gyerekes kis család, nagycsaládosok és még lehetne sorolni. Sajna ez a helyzet, nem mindenki keres 200 ezer forintokat havonta ebben az országban. Mert ugye szép meg jó a statisztika átlagbére, csakhogy - főként vidéken - ez a pénz nem jellemző kereset, hanem álom.



    3. Továbbra is lesz egy olyan sajnos nem kicsi társadalmi réteg, aki segélyből akar majd megélni. Szociális segély, családi pótlék, 8 gyerek, stb. Nem kell bemutatni. Ők pláne nem fognak biztosítást fizetni, hisz a számláikat sem fizetik.



    4. Ha őket ellátjuk mindenre szociális alapon .... de ugye az eü ellátásban nem lehet ilyen, mert alkotmányellenes. (Jogilag.) De ha mégis?



    Akkor ki fogja kifizetni?



    Gyanítom az, akinek van fizetése és aki abból adózik is. Mert őket lehet "tetten érni" jövedelemképzésük során. Lesz egy újabb levonás-sor a bérlapunkon, ha úgy tetszik újabb sárga csekk, mert a kockázatközösségi alapnak átkeresztelt tb hozzájárulás az bezzeg marad (olyan ez, mint a titkárnő, aki adminisztrációs menedzserré lett, bár továbbra is levelet gépel és borítékot ragaszt). Gyakorlatilag nekünk, akik eddig is fizettük és ezután is fizetjük, se jobb ellátás, se olcsóbb ellátás nem lesz. Nem lesznek kevesebben az orvosnál, nem lesz kevésbé leterhelt az ellátó rendszer, és ugyanúgy fizetjük majd a magánzsét a magánorvosnak és megvesszük a patikában, ábécében, benzinkúton a recept nélküli szerek tömkelegét, hogy ne rugjanak ki a melóhelyről, mert órákat-napokat-heteket kell várnunk az egyébként többszörösen megfizetett, tehát járó ellátásért, és heteket töltünk táppénzen.



    Mint MOST.



    Azt kívánom, ne legyen igazam.

  • 2007.12.31 08:13:48Ditke

    Mindemellett nem szeretném, hogy bárki kihulljon a rendszerből, és ellátatlanul maradjon. De félek attól, hogy túl sokan fogunk kihullani a magánbiztosítás rostáján.



    És azt is szeretném, ha jobb lenne valóban az ellátás. De valszeg nem lesz jobb. Sógornőm az egyik magánosított diagnosztikai központban radiológus. Azt mondta, hogy szégyelli a mhelyét. Órákat kell váratni a betegeket, több hetes várólista van, azoknak, akiknek az eredménye várhat, és csak egy beutaló / egy kép van. Ha nem sikerül, kérjen újabb beutalót a beteg. Futószalag ellátás, magáncég, profitorientáció. Ez lett a vége. 1 éve, amikor kiszervezték őket, hitt abban, hogy most majd a betegekért lesz minden, hiszen a "szolgáltató" érdeke, hogy oda járjanak. Mára szégyelli magát, holott nem tehet az egészről.

  • 2007.12.31 09:52:31katampusz

    köszönöm ezt a cikket,

    bátorságot ad.

    mert másodszorra én is fogadott orvos nélkül tervezem végigcsinálni a terhességet.

  • 2007.12.31 10:29:47huhhh

    Kedves Ditke, én meg úgy látom, hogy te nem érted ezt az egészet. Nem azt, amit én leírtam, hanem azt, ami van és lesz.



    Most egyáltalán nem az van, amit Wishsel kívánalomként leírtunk, javaslom, olvasgasd még egy kicsit a leírtakat.



    Most az van, hogy befizeted az x összeg egészségügyi járulékodat, és a teljes összegről mások döntik el helyetted, hogy a Te pénzedért az adott egészségügyi szolgáltatótól milyen ellátást kapsz (azt pedig mindenki tapasztalhatja, hogy ez milyen minőségű). Így aztán nincs versenyhelyzet az eü. szolgáltatók között, mitől is lenne?

    Wishsel és Szöveszöcskével viszont egy olyan rendszert vizionáltunk, ahol a járulékod egy részét befizeted a nagy közös alapba, mert a Pista bácsinak, továbbá az általad a 2. és 3. pontban felsorolt összes embernek sem kötelező belepusztulnia a betegségébe, ha az gyógyítható. Az alapvető nézetkülönbség abban van közted és köztem, hogy szerintem ebből az összegből kb. a mai szinten el kellene látni mindenkit, aki a szigorú kritériumok szerint valóban rászorul (Pista bácsitól sem kellene újabb pénzeket szedni, ha ultrahangra kell mennie), te pedig azt mondod, hogy a pénzed ezen hányadáról is te akarod eldönteni, hogy a nagymamádat gyógyítsák belőle vagy Pista bácsit, akinek nincs senkije, hogy kifizesse Pista bácsi ultrahangvizsgálatát(fizetett ő szegény egész életében, de te ezt most a felejtős kategóriába lököd). Pista bácsi vagyis haljon meg. De nemcsak Pista bácsi, hanem mindazok, akiket oly nagy empátiával felsoroltál a hozzászóláod 2. és 3. pontjában.

    A másik részéről pedig szabadon dönthetsz, hogy hol és mit kívánsz vásárolni érte a szolgáltatók piacán, nem csomagban (úgy, hogy adott biztosító mellett teszed le avoksodat, ami korántsem biztos, hogy egyformán jó színvonalon biztosít neked mindet, amire szükséged van), hanem tényleg szabad választás szerint. Ez ugyanis valóban versenyhelyzetet teremtene, és mellesleg neked is jobb lenne, mint a mostani rendszer.



    Gondolom, azzal is egyetértünk, hogy ha a most nem fizetőket rászorítjuk a járulékfizetésre, akkor nemcsak a te és az én ellátásomra lesz több pénz a rendszerben, hanem Pista bácsiéra + a 2-3. csoport összes tagjára, tehát legfeljebb ilyen összefüggésben tudom elképzelni a bolgárkertészek idekeverését. Mellesleg megjegyzem, hogy az eü. járulékkánt befizetendő alapdíj jelenleg havi 6 ezer forint körül van, azt azért ne mondd nekem, hogy a korábbi 1,5-2 millió körüli nem fizető mind az ágrólszakadt kategória, mert én nap mint nap tapasztalom, hogy ez nem igaz. És akkor még nem is jövök neked olyan demagóg szöveggel, hogy sok helyen mennyi a dohány- és szesziparnak havonta önként befizetett járulék, amiből talán sok helyen futná a 6 ezer kötelező egészségügyi járulékra.



    Szövetszöcske írta továbbá, hogy nincs olyan biztosító, aki önként fizet, én pedig azt teszem hozzá, hogy a világon sehol nincs olyan biztosító, aki mindenkinek ugyanazt a szintű ellátást biztosítja, függetlenül a befizetett összegtől (vagyis van, a mostani itthoni rendszer, de ez most nem képezi dolgozatunk témáját, hiszen éppen a változtatást mikéntjéről folyik a polémia itten). Vagyis minden rendszerben van olyan, aki csak az alapellátásra jogosult pl. azért mert 0 Ft-ot fizet járlékként. (Ki kell ábrándítsalak, az így működő külföldi rendszerekben sem folytatnak környezettanulmányt annak kiderítésére, hogy ez a saját hibádból van-e így vagy sem. Máshol viszont vannak jól működő szociális ellátó rendszerek, melyek viszonylag sikeresen kompenzálják ezeket a hátrányokat, de nem az egészségügyi rendszer, hanem a szociális gondoskodás részeként.) És talán azt is látod, hogy az ellátásból már így is sokan kihullanak, akinek sok pénze van, az máris jobb gyógyítást tud vásárolni magának - ráadásul nem is feltétlenül a hálapénz feketegazdaságának részeként, hanem teljesen legálisan, számlával, magánklinikákon, várakozás nélkül, soron kívül.



    Ha egy kicsit figyelmesebben olvasgatod a fentieket, akkor az is kiderül, hogy nekem és másnak is az volt az egyik gondja, hogy bár jól látható, hogy a tervezett több-biztosítós rendszerrel megszűnik az egyenlősdi, vagyis hogy mindenkinek ugyanazt a gagyi ellátást (igaz, hogy kevés pénzért vagy 0 Ft-ért valószínűleg a jövőben sem jár a mostaninál nagyobb pálya a betegnek), a hivatalos nyilatkozatok rendre csak a szépúj világ fényességéről szólnak.



    Nos, én is nagyon jól ismerek belülről egy magán (nem magánosított, hanem eleve is magán) diagnosztikai központot, ami valószínűleg nem azonos a sógornőd munkahelyével. Láttam már ugyan várakozó betegeket, de annak mindig oka volt, tudod, az egészségügyben nem mindig tervezhető, hogy pl. mikor esik be a mentő egy sürgős beteggel. És akkor soha nem ő vár, hanem a többi, időre berendelt beteg. Ha a te hozzátartozód lenne a mentőben, ezt te is biztosan természetesnek vennéd. Hogy egy idegen beteg esetében is természetesnek veszed-e, abban a pistabácsis véleményed után nem vagyok annyira biztos.

    A gép időnként valóban elromlik, a technika már csak ilyen, de nálunk senki nem küldi új beutalóért a beteget, hanem azonnal új időpontot kap a beteg. Dolgozni valóban sokat kell, de ez nem a beteg nyűge. Jó dolog viszont, hogy vminden tárgyi feltétel adott a normális munkához.

    Tudom persze, hogy van ilyen is meg olyan is, de ha a pénzed egy részéről magad döntesz, akkor melyikhez viszed a pénzed, szerinted melyik fog idővel tönkre menni? Ez persze a sógornődnek nem lesz jó, mert másik munkahelyet kell magának keresnie.

    Ezt a döntést én nem csomagban képzelném el, hogy x biztosítónak befizetem a pénzemet, és köteles vagyok pl. a kevésbé színvonalas sebészeti ellátását is igénybe venni, ha a diagnosztikai szolgáltatásával egybként meg vagyok elégedve.



    Na, megint jó hosszú lettem, de sebaj, úgysem akarok már szólni a témában.

    Szép napot mindenkinek!

  • 2011.05.13 10:59:31P4p3r Dr4g0n

    Aki anyagilag nem tehetős, így se, úgy se tud fizetni az orvosoknak. Kitudja, még ha fizettél volna is érte, akkor is három órát kellett volna várakoznod. Néha kissé túlbonyolítják, de szerintem nem kell bemutatnom ezt sem.
    Abominog: "Mert lehet, hogy mind ugyanazt a képzést kapta, valamiért mégis más-más a gyakorlata!"
    El tudod képzelni, hogy nincs gyakorlatuk? Ezt egy több éve dolgozó orvos mondta el egy könyvében, mert az oktatást túlzottan elméletinek találja. idézem:
    "Én bevallom, úgy kaptam orvosi
    diplomát, hogy intramuscularis (farba, izomba) injekciót csak a VI. év vége felé adtam, vénás
    injekciót még akkor sem. Sebet kötözni soha, senki sem tanított az egyetemi évek alatt. Sem
    az elméleti órákon, sem a gyakorlatokon. És nem tanították az újraélesztés legegyszerűbb,
    legfontosabb szabályait sem. Vénát nem szúrtam meg, vért az egyetemi évek alatt sosem
    vettem és vércsoportot sem határoztam meg. Senki sem tanított arra, hogy hogyan kell
    beszélni a beteggel és hozzátartozóival, ha pl. gyógyíthatatlan betegségre derül fény, és
    hogyan kell megbeszélni egy halálesetet a hozzátartozókkal. Nem esett szó a korrekt orvosi
    adminisztráció jelentőségéről, az orvosok jogi felelősségéről, a peres ügyek elkerülésének
    lehetőségéről és fontosságáról stb. Kérdezhetnék, hogy akkor mit is tanítottak az orvosi
    egyetemen? Természetesen nagyon sok fontos és hasznos dolgot, de túlnyomórészt elméletet
    és szemléletet."

    Azért ez igen sokat elárul, és ha van itt olyan, aki járt egyetemre, bármilyen szakra, akkor az is be tudja bizonyítani, hogy valóban elmélettel tömik tele a tananyagot. Különben a könyv ingyenes csak le kell tölteni. Itt elérhető, ha valaki kíváncsi lett. www.ingyenesenletolthetokonyvek.hu/konyvek/szuleszeti-zarojelentes-dr-berko-peter-2011

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta