Személyiségkárosodást okozhatnak a szex-szimbólumok

Zanza!

Az érzelmi és a fizikai fejlődést egyaránt károsan befolyásolja mindaz a szexuális tartalom, amivel a hirdetésekben, illetve az írott és elektronikus sajtóban találják szembe magukat a fiatal lányok - írta a USA Today című amerikai lap az Amerikai Pszichológusok Szervezete (American Psychological Association, APA) közleményére hivatkozva.


Az APA szakemberei az elmúlt másfél évben nyilvánosságra került mintegy 300 e témában írt közlemény adatait átnézve azt állapították meg, hogy a reklámok üzenete, valamint az ideálok képe arra sarkallja a tinédzsereket, hogy a média által sugallt külső megjelenésre és a szexualitásra összpontosítsanak, egyéb távlatos életcélok helyett, tudósít az MTI.

A szakemberek értelmezése szerint a médiában szerepeltetett nőket többnyire szexuális eszközként ábrázolják. A magazinok, TV-műsorok, videojátékok, zenei klipek szereplőiként megjelenő szupernők látványa negatív hatást fejt ki, mert oda vezet, hogy a még nem kifejlett személyiségű fiatal lány elégedetlen lesz saját megjelenésével, külsejével, testével, és ez a negatív hangulat étkezési rendellenességekhez (anorexia, bulímia) és/vagy depresszióhoz is vezethet, a szexuális életre vonatkozó elképzeléseket pedig torzíthatja.

A fiatal lányok szexuális fejlődését súlyosan veszélyeztetve látják a kutatócsoport tagjai, akik a lapok, filmek képsorait, a zeneszámok szövegeit, sőt az internetes fórumok tartalmát és hatásait is elemezték, a kifejezetten a tini lányoknak szóló hirdetések vizsgálata mellett. A kutatók szerint a "szexualizáció" akkor történik meg, amikor az emberi értékek csak a szexuális viselkedésen, vonzerőn keresztül jelentkeznek, más jellemzőket pedig elnyomnak, lényegtelenként háttérbe szorítanak. Példa lehet a szexuális idollá vált popsztárok serege, vagy a 10 alattiaknak készült divattermékek, a kisgyerekeknek szánt - erotikus harisnyatartóba bújtatott - játék babák tömege, írja az MTI.

A jelenség negatívan befolyásolja a nők megismerő, és érzelmi fejlődését, saját testük elfogadását, ezzel önbizalomhiányhoz, majd neurotizáltsághoz vezet. A kutatócsoport úgy véli, a mindenkori kormányzatnak is lépnie kellene a médiában megjelenő szexualizált képek visszaszorítására. Alapvetően persze a szülők, tanárok és egészségügyi szakemberek felelőssége, hogy tájékoztassák a lányokat a lehetséges káros hatásokról. A szakemberek szerint az iskolákban a diákoknak médiatudományt is kellene tanulniuk. Szükség volna felvilágosító kampányokra, amelyek keretében megismertetnék velük a nőket szexuális objektumnak tekintő ábrázolások, beállítások negatív hatásait.
Blogmustra